Toon posts:

[solaris 10] installatie: no disks found

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer op mijn Transtec Ultra 10 cloon Solaris 10 te installeren, ik kom echter vast te zitten nadat ik alle netwerkinstellingen opgegeven heb en hij echt begint met "Starting Solaris Installation..." na 5% krijg ik de melding:

No Disks found.
Check to make sure disks are cabled and powered up.
Press OK to Exit.

Hierna kom ik in een terminal.
Ik heb vanuit de terminal de disks opnieuw geformatteerd en gelabelled. De schijven staan gewoon in het filesystem /dev/rdisk/c0.....etc.
Ik heb vanaf een debian cd de schijven getest met badblocks. Gefdisk met 1 partitie als partnr 82 wat ik gelezen heb op een ander forum, vond het zelf erg vreemd omdat 82 linux swap is. probe-scsi in rom geeft ook de juiste output.

Het gaat hier om een:
Transtec Ultra 10
1 GB ram
440mhz IIi processor
3 scsi schijven, 2x seagate cheetah 36GB 10k, en een keer een 18 GB model

Ik heb gezocht met google en het schijnt een bekend probleem van sol 10 te zijn maar er ontbreekt een duidelijke oplossing.

Ik ben overigens Solaris/Sun noob dus het kan zijn dat ik iets stoms over het hoofd gezien heb.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

raid?
mischien ontbreekt de driver hier voor voor solaris?
lijkt me sterk je kan vast tijdens het instaleren raid modules laden

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is geen RAID.
Het lijkt mij dat als er geen driver zou zijn dat ik hem dan ook niet kon benaderen via /dev/rdsk/c0..... en niet zou kunnen formatteren.

Ik heb om te testen of het geen hardwareprobleem is Debian op die bak geinstalleerd en dat loopt als een zonnetje. Alleen wil ik toch Solaris erop zodat ik wat leer van dat OS.

Verwijderd

Probleem heb ik ook gehad.
Doe eens een "format -e" en label je disks opnieuw.
Als je disk opnieuw labelt is het ok.
Het probleem is dat Debian de verkeerde soort disklabel op zet.
Als je Solaris 10 installeert in console mode ("boot cdrom -- nowin" ?) dan zie je duidelijkere errors...

Heb je verder nog problemen dan moet je maar ff emailen ofzo, ik doe wel eens wat meer met sun hardware en solaris

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 21:03 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
In de OBP: krijg je je schijven te zien als je "probe-scsi-all" runt? Zo nee, dan is d'r hardwarematig iets mis.

Inderdaad, ook zoals Compukid suggereert: run vanaf de prompt het "format" commando eens.. Kijk welke schijven je ziet. En wat je nog eens kan proberen is om de partitie tabel van alle disks opnieuw op te bouwen en opnieuw te labelen...
-> format
-> 0 (eerste disk)
-> part
-> print (geeft huidige tabel)
-> select
-> kies "default"
-> label
-> quit
-> disk 1 (tweede disk)
-> herhaal vanaf part

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Topicstarter
Probe-scsi geeft gewoon goede output.
Ik heb de schijf nu geformatteerd precies zoals jij zegt, maar geen verschil.
Met "boot cdrom -- nowin" krijg ik de melding:
One or more disks are found, but one of the following problems exist:
> Hardware faillure
> Unformatted disk

Omdat Linux wel gewoon draait moet het toch het 2e zijn lijkt mij...

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 20:54:

Heb je verder nog problemen dan moet je maar ff emailen ofzo, ik doe wel eens wat meer met sun hardware en solaris
Ah please ;) Laat hem die vragen gewoon in NOS stellen, dan leert de rest er ook nog wat van :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Liegebeest
@Zwerver: gelijk heb je :)

Owkay... dan het volgende... Kan je ons eens de partitie tabellen van je schijven laten zien? Misschien da'k daar wat aan zie...

Die "unformatted" melding slaat namelijk niet op het formateren van de schijf, maar het partitioneren :) Ja, lekkere spraakverwarring bij Sun, niet?

De bedoeling voor Solaris is dat in elk geval slice 2 de _hele_ schijf omvat. Slice 0 is doorgaans de root en slice 1 doorgaans je swap space.

[ Voor 73% gewijzigd door Liegebeest op 21-09-2005 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee, komt part tabel aan:

# format
format> part
partition> print
current partition table (original):
total di.. ... <skip>

Part tag flag first sect size last sec
0 root wm 34 128mb ..
1 swap wu 26000 128mb ..
2 unnasig. wm 0 0 0
3 unnasig. wm 0 0 0
4 unnasig. wm 0 0 0
5 unnasig. wm 0 0 0
6 usr wm .. 33.6gb ..
8 reserved wm .. 8mb ..

Is het ook mogelijk dat ik nadat ik in de geklooid heb met format de setup weer te herstarten zonder opnieuw te booten? Booten van cdrom duurt namelijk lang genoeg om paar kopjes java te zetten :)

Misschien moet ik toch maar eens een Solaris boek kopen ofzo, dit is nogal behoorlijk anders dan Linux...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 15:18 . Reden: part 7 moest 8 zijn, partitie 7 ontbreekt ]

• Liegebeest
Dit is inderdaad een fscked up setting...
Ik zie dat je schijf 36gig is... Probeer voor je boot schijf eens de volgende tabel te maken:

0 root 5g
1 swap 1g
2 unassig. 36g (begin en eind cylinder zijn zelfde als van hele HD)
3 unassig. 20m
4 unassig "de rest"
5 unassig 3g
6 unassig 3g
7 unassig 0g
8 hoort niet te bestaan

Wat je met deze truc gaat doen is het volgende:
* Slice 0 wordt gemount op /, de root dus
* Slice 1 wordt vanzelfsprekend je swap space
* Slice 3 is nodig als je met SVM aan de slag wil gaan -> kom ik zometeen op.
* Slice 5 wordt gemount op /export/home, voor de homedirs
* Slice 6 wordt gemount op /var, voor log files, web space enzo
* Slice 4 krijgt alle resterende ruimte... Lijkt misschien vreemd, maar uitleg geef ik zo :)

Je zou er nog voor kunnen kiezen om een extra slice voor /opt of /usr te maken, maar dat is strikt gezien niet nodig.

Waar je slice 4 voor gaat gebruiken is meteen lekker leerzaam voor je :) Al eens van SVM gehoord? -> Solaris Volume Manager. Met behulp van die software kan je, naast je schijven mirroren, ook zogenaamde "soft partitions" maken. Op die fiets kan je namelijk die grote slice van 24g opdelen in -tig "nep partities" en tevens allemaal leuke dingen doen met je resterende schijf/schijven.

Mocht je trouwens willen mirroren, dan moet je tweede schijf exact de zelfde part.tabel krijgen... Hoe doe je dat? Kan op twee manieren:
1. format -> 0 -> part -> bouw je tabel -> label -> name -> geef een random naam -> quit -> disk 1 -> part -> select -> kies de entry met je naam -> label -> quit -> quit
2. vanaf de CLI: prtvtoc /dev/rdsk/cXtXdXs2 | fmthard ?s - /dev/rdsk/cYtYdYs2, waar de schijf met X-en je eerste schijf is (_nadat_ je de part tabel kloppend hebt gemaakt) en die met de Y-en je tweede schijf is.

Als je wil kan ik je een handleiding geven over het basis-gebruik van SVM. Die heb ik voor m'n huidige klant geschreven, maar ik kan'm makkelijk omcatten om op het web te zetten...

EDIT:
Voor een lijst met zowel goede als slechte Solaris boeken -> zie m'n website: het kopje "certification" in de Sysadmin sectie.

[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 21-09-2005 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan me /usr dan in die SVM ruimte komen?
Als het onder / komt lijkt mij 5 GB beetje weinig of valt dat wel mee?

Verwijderd

Let op: Ik had het over "format -e" Dan "label" en dan een SMI disklabel, en geen EFI disklabel.

Debian heeft als default EFI disklabel, Solaris SMI.

Hey, cailin_coilleach ik heb zo'n idee waar je een deel van je ervaring met Sun vandaan hebt.... ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 19:28 ]

• Liegebeest
SMI? EFI? Ik zie dat ik ook nog wel wat te leren heb! :)
* Liegebeest gaat "man format" nog eens doorlezen!

@Compukid:
WTF? Hey Daniel! :D Dude! Dat had ik kunnen verwachten natuurlijk, dat jij hier ook rond zou drentelen...

@Piotr:
Wat betreft de ruimte in /usr valt het wel mee hoor... Een basic install van Solaris neemt toch echt niet meer dan een gig of twee in beslag... En als je later zou willen dan kan je inderdaad /usr verplaatsen naar een soft partition die je met SVM maakt.

• Liegebeest
@Piotr:
Deze thread op de Sun fora moet je alle info geven die je nodig hebt... ik zat er naast... mijn verhaal komt pas aan bod zodra je van EFI bent geconverteerd naar SMI...

Wat meer uitleg (met een heel klein beetje over EFI/SMI) -> http://www.sun.com/bigadm...itted/format_utility.html

Pagina: 1