Toon posts:

Een bedrijf op internet? (veiligheid)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
- Prive computer zit al op adsl
- Bedrijf moet op internet (adsl)

Als een bedrijf op internet moet (adsl) en dit moet absoluut veilig zijn ivm persoonlijke informatie,
kan de data of het internet wel via de prive adsl aansluiting gaan en is het onzin om een nieuw adsl abbonement af te sluiten? Of is een nieuw abbonement puur voor het dataverkeer van het bedrijf een must.

Graag wil ik weten of er mensen hier ervaring mee hebben en mij hier iets over kunnen vertellen.

Verwijderd

Ik ben bang dat je je vraag wat beter moet uitleggen want ik snap er persoonlijk niet echt veel van. Je hebt nu prive adsl en je wil je (thuis) bedrijf via de zelfde lijn laten lopen ? of via een nieuwe lijn als dat veiliger blijkt te zijn ?

Verwijderd

Ik geloof niet dat een bedrijfslijn per se veiliger is dan een prive lijn. Persoonlijke informatie in bijvoorbeeld emails vliegt sowieso als plain text over de verbinding, of je nou een prive of een zakelijke lijn hebt. Beveiligen kun je het beste zelf goed regelen: een goede virusscanner, een goede firewall, een goed spamfilter, etc...

Nog een tip: sla écht belangrijke info (klantgegevens, correspondentie) op op een computer die niet met internet verbonden is. Het is een kwestie van bijhouden. Elke dag even met je USB stick de belangrijkste info overzetten naar een offline computer. Veiligheidrisico's vanaf internet sluit je daarmee al volledig uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 11:17 ]

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Tussen een particulier adsl en zakelijk adsl zit geen verschil kwa dataverkeer (beveiliging).
Het enige verschil hier tussen zijn de uptime garantie, overboekingen en nog wat andere instellingen en uiteindelijk ook de kosten. Maar kwa beveiliging zit er geen verschil in.

Om de boel dus eventueel te beveiligen zul je naar heel andere dingen moeten kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door bakkerl op 19-09-2005 11:14 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik run een website in de US, waar tevens de administratie (orderverwerking) e.d. op zit.
Deze gegevens kan ik online bekijken, maar ook offline door alles te downloaden, te bewerken en weer te uploaden.
Met name de catalogus en prijzen aanpassen gaat via deze weg, orderafhandeling doe ik online omdat de US leveranciers online lekker snel werken.
De internetverbinding is gewoon privé.
Veiligheid regel je vooral op je pc, backups maken van de catalogus, orders en het klantenbestand is cruciaal omdat je aan belastingdiensten e.d.moet rapporteren.
Bij mij staan die gegevens offline op een aparte pc die via een gesloten intern netwerk versleutelde gegevens van de (https) website haalt.
Dit alles werkt al jaren naar behoren, maar ik had dan ook de mogelijkheid om een compleet pakket te nemen waarin alles al was geregeld ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:16
Hoi,

en wat bedoel je met "bedrijf" moet op internet.
Moet je een website oid maken of moet je vanaf huis via het internet in de "zaak" komen ?

andre

Verwijderd

Topicstarter
Umh ok, ik zal het proberen beter uit te leggen (ben ik slecht in :)

Huidige situatie thuis:
- PC Prive aangesloten op ADSL
- huisartsenpraktijk aan huis bestaat uit een server en 2 werkstations. Deze moeten op internet om medicijnen informatie , programma informatie etc up te daten en om bij andere huisartsen in de computer te kijken. Ook moeten andere huisartsen bij ons in de computer kijken.

Hiervoor moet de huisartsenpraktijk op internet. Is dit in principe mogelijk op de prive ADSL aansluiting die we nu al hebben, of is het om beveiligingsredenen beter om een nieuw abbonement te nemen??

• Vunzz
  • Laatst online: 24-12-2025
Er zit geen verband tussen het abonnement en de veiligheid.
Veiligheid creeer je met firewalls en dat soort dingen.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 14:05
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:01:
Umh ok, ik zal het proberen beter uit te leggen (ben ik slecht in :)

Huidige situatie thuis:
- huisartsenpraktijk aan huis bestaat uit een server en 2 werkstations. Deze moeten op internet om medicijnen informatie , programma informatie etc up te daten en om bij andere huisartsen in de computer te kijken. Ook moeten andere huisartsen bij ons in de computer kijken.

Hiervoor moet de huisartsenpraktijk op internet. Is dit in principe mogelijk op de prive ADSL aansluiting die we nu al hebben, of is het om beveiligingsredenen beter om een nieuw abbonement te nemen??
Om dit echt veilig te maken zou er een centraal systeem moeten zijn waar de huisartsenposten met een encrypted tunnel naartoe kunnen connecten.
De omschrijving die je nu geeft is dat iedereen maar p2p naar elkaar gaat connecten. Dit is echt de meest slechte opzet die je je kan bedenken.
Als je dit nou echt wilt gaan doen please huur iemand in die wat weet van beveiliging deze data is TE gevoelig en er zijn teveel mensen die dit voor de lol wel even willen bekijken.

Business ADSL of Prive ADSL doen op het gebied van beveiliging hetzelfde (helemaal niks). Het abonnement is de verbinding die je krijgt tussen de praktijk en een Internet Provider. De data die jij er overheen stuurt en de manier waarop je dat doet is aan jou.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
Een huisartsen netwerk, met (uiterst) gevoelige medische informatie, wat door een paar amateurs (excusez le mot) aan elkaar wordt geknoopt via prive ADSL lijntjes. Ik mag hopen dat je een grapje maakt ....(maar ik vrees van niet).

Dit is echt te zot voor woorden, of je dat nou over een prive of zakelijke ADSL lijn doet maakt niks uit. Dit behoor je gewoon niet zelf op hobby-niveau te regelen, maar over te laten aan professionals.

• bakkerl
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:01:
Huidige situatie thuis:
In zit geval zou ik voor een zakelijk sdsl lijn gaan. Dit vanwege de veiligheid, maar puur vanwege het beschikbaar stellen van de data. Bij de consumenten lijnen is de upload meestal erg beperkt. Daarbij als je de lijn shared heb je de kans dat door een download van jou de lijn zo dicht zit dat voor andere huisartsen het moeilijk/niet mogelijk is om de data te bekijken. (al is dat eventueel met traffic shaping wel weer af te vangen)
Sleepie schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:33:
Een huisartsen netwerk, met (uiterst) gevoelige medische informatie, wat door een paar amateurs (excusez le mot) aan elkaar wordt geknoopt via prive ADSL lijntjes. Ik mag hopen dat je een grapje maakt ....(maar ik vrees van niet).
Er zijn genoeg bedrijven (ongeacht de data die er over gaat) die vestigingen/systemen via een consumenten ADSL lijntjes aan elkaar knopen. Vaak is dit dan uit overweging van kosten (particulier vaak goedkoper dan zakelijk) en de beschikbaarheid (zakelijk heeft een hogere uptime garantie, maar als je dat toch niet nodig heb). De keuze voor een consumenten of een zakelijke xDSL lijn is dus gewoon een kwestie van de punten naast elkaar zetten en een afwezing maken.
Sleepie schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:33:
Dit is echt te zot voor woorden, of je dat nou over een prive of zakelijke ADSL lijn doet maakt niks uit. Dit behoor je gewoon niet zelf op hobby-niveau te regelen, maar over te laten aan professionals.
prodessionals kunnen er ook een zooitje van maken. Ik heb er al genoeg gezien uit grote bedrijven die er een zooitje van konden maken, niet eens wisten waarom een SSL zou gebruiken, of op welke verschillende manieren een verbinding te beveiligen is. <sarcasme>*Alleen een firewall is toch genoeg*</sarcasme>

Sowieso wat advies inwinnen bij professionals (zoek alleen de goede op). Het gaat hier inderdaad om gevoelige (medische) data. Als de topic starter al het gevoel heeft dat de lijn beveiligd is als die een zakelijke lijn neem dan komt dat bij mij inderdaad niet over alsof de boel straks beveiligd zal zijn.
Maar er zijn er vast genoeg hier die dit soort verbindingen al beveiligt hebben of databases met medische gegevens beheren. (like me)

Verwijderd

Topicstarter
De beveiliging etcwordt ook zeker over gelaten aan professionals.

Wat ik wil weten is of met alle beveiliging van dien we het verkeer kunnen laten lopen over de bestaande adsl lijn, welke heel weinig data verkeer heeft. Om zo kosten van een nieuw abbonement te besparen...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Voor de zoveelste keer.
Of je nou een zakelijk of een prive abo neemt maakt voor de veiligheid niets uit.

voordelen zakelijk abo ipv prive:
Hogere uptime garantie (snellere hulp bij storing)
Meer upload
andere overboeking (en dus een garantie op een hogere snelheid)

Nadeel:
belachelijk duur.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 20-09-2005 13:59 ]

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 14:05
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 13:49:

Wat ik wil weten is of met alle beveiliging van dien we het verkeer kunnen laten lopen over de bestaande adsl lijn, welke heel weinig data verkeer heeft. Om zo kosten van een nieuw abbonement te besparen...
Tuurlijk kan je het over je huidige lijn laten lopen als die toch verder niet veel wordt gebruikt. Je kan het zelfs zo doen dat je met QoS zorgt dat bepaalde interfaces een hogere prio krijgen zodat je bandbreedte min of meer gegarandeerd is voor de bedrijfsomgeving.
Je kan altijd nog overstappen op een andere lijn als het toch niet genoeg blijkt te zijn. Beveiliging wordt toch op een andere laag geregeld dan de fysieke laag.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 13:14
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 13:49:

Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een "HOED" aangesloten (huisartsen onder 1 dak) op internet. 4 praktijken op 1 ADSL lijn.
Kan prima met een ADSL Lite abbonement. Artsen zijn geen stevige "dataverkeer" verbruikers.
Iedere praktijk heeft 1 standalone internet computer, dus geen aansluiting op het LAN van de praktijken, uit veiligheidsoogpunt (de artsen zelf hadden hier geen goed gevoel over).
Pagina: 1