Asus P4GD1 i.c.m. Raptor en SATA DVDROM boot niet.

Pagina: 1
Acties:

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 23:53
Moederbord: Asus P4GD1, laatste bios
Harde schijf: Western Digital Raptor 74GB

Bovenstaande configuratie werkt perfect.

Nu heb ik een Plextor 712SA DVD-brander gekocht en aangesloten op de SATA connector. Helaas nog al wat problemen. De PC boot perfect zonder brander, sluit ik de brander aan dan boot de PC niet, er komt te staan dat hij geen apparaat kan vinden om van te booten.

Zet ik de PC uit en weer aan, druk op DEL om bios in te gaan, verander GEEN instellingen, boot de PC wel :? Het vreemde is ook dat de HDD SATA enkel wel in de bios gedetecteert wordt en tezamen niet. Boot ik de PC echter zonder SATA DVD, ga dan naar de bios, en plug dan pas de DVD in, dan wordt deze wel gedetecteert door de bios.

Op het mobo zitten 4 SATA aansluitingen, en ondersteunt ook raid. Alle modes al geprobeerd, enhanced sata, sata+pata en alleen pata.

Niets helpt, ook andere sata connectors niet, de PC boot nog steeds alleen als ik eerst naar de bios ga, save en exit.

Soms als ik de PC aanzet en op DEL druk gebeurt er niets, weer uit, dan lukt het wel.

Overigens als de PC eenmaal geboot is werkt alles perfect. Het is dus een detectieprobleem van de HDD schijf i.c.m. de SATA DVD-brander.

Verwijderd

Ik kan je alleen vertellen dat ik dezelfde brander / HDD's gebruik. Ik had deze setup echter al voor de eerste OS installatie, dus niet helemaal jouw situatie, maar bij mij was het iig zo dat ik geen OS kon installeren zonder gebruik te maken van een tijdelijke ATA-CDspeler.

Windows liet zich installeren, maar wilde niet booten omdat de PX712SA op de een of andere manier automatisch als bootdevice bleef staan. (boot from CD om OS te installeren, wss vanwege SATA dacht windows na install te moeten booten vanaf de PX712SA oid).

Check iig even je boot-volgorde; zet de PX712SA iig niet als eerste.

• X-t-r-e-m-e
Inmiddels opgelost. De laatste officiele bios 1005 en ook de 1006 beta, ondersteunen kennelijk nog geen SATA optical drives. Inmiddels op de americaanse ASUS site de beta bios 1007 gevonden. Met deze bios totaal geen problemen meer.

Dacht dat het opgelost was, vanochtend werkte het weer niet :(

[ Voor 13% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 27-09-2005 09:24 ]

Verwijderd

Wat heb je verder geprobeerd aan de hand van wat ik heb aangegeven? Als in HDD als first-boot (first-SATA that is, floppy maakt niet uit) en dan installeren vanaf een tijdelijke IDE drive.

• X-t-r-e-m-e
Als ik de PC opstart en gelijk naar de bios ga, detecteert hij geen sata devices, als ik de bios save en opnieuw opstart en naar de bios ga, detecteert hij ze ineens wel, automatisch de raptor als master en plextor als slave, verder alle combinaties met sata poorten geprobeerd.

Alles werkt dan dus. Bootvolgorde keurig aangepast en HDD bovenaan. Maar als ik vervolgens de PC compleet afsluit en daarna opnieuw opstart, dan weer naar de bios ga, detecteert hij ze weer niet, bootvolgorde is ook gereset omdat hij geen apparaten vind. Save en opnieuw naar bios werkt weer wel.

Erg vreemd, het is dus gewoon een detectie probleem door mobo. Gezien het ''na 2 keer de bios ingegaan te zijn'' wel werkt ligt het denk ik dus echt aan het moederbord.

Verwijderd

En als je in het BIOS de "Quickboot" optie uitzet zodat het geheugen wat langer gecontroleerd wordt? Misschien geeft dat genoeg tijd om de SATA detectie te voltooien...
(Totdat er een degelijke oplossing is in de vorm van BIOS updates uiteraard)

• X-t-r-e-m-e
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 12:16:
En als je in het BIOS de "Quickboot" optie uitzet zodat het geheugen wat langer gecontroleerd wordt? Misschien geeft dat genoeg tijd om de SATA detectie te voltooien...
(Totdat er een degelijke oplossing is in de vorm van BIOS updates uiteraard)
Daar had ik nog niet aangedacht, ga het vanavond gelijk proberen.

Verwijderd

Is hier al een oplossing voor want ik heb een soort gelijk probleem met dit moederbord..

• X-t-r-e-m-e
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:57:
Is hier al een oplossing voor want ik heb een soort gelijk probleem met dit moederbord..
Nog steeds niet opgelost :).

1e boot wordt de drive niet herkend.

Rebooten detecteert hij hem wel :?
1e boot bios in, saven, door booten werkt ook :?
1e boot, dan in en uit pluggen werkt ook :?

Maar een cold boot werkt gewoon weg niet.

Vanavond nog proberen de plextor direct aan te sluiten op mijn voeding, heb een sata connector maar deze niet gebruikt maar met molex-sata verloop stekker aangesloten. Had gelezen dat direct aansluiten ook kan helpen, of een kortere sata kabel.

• X-t-r-e-m-e
Kick, nog niet opgelost :'(

Verwijderd

Staat er bij jou in de bios geen optie voor de timeout van de detectie van sata/ide apparaten? Anders die eventjes wat hoger zetten. Ik neem aan dat het niets uitmaakt of het met of zonder cd erin gebeurt, ik heb hier een LG-drive die het niet doet als er een cd in de drive zit bij een cold start, maar bij een warme start wel.

EDIT:
heb je er een fdd in zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 20:57 ]

• X-t-r-e-m-e
Alle time-out instellingen al gehad, geen verandering. FDD heb ik niet :)

Verwijderd

X-t-r-e-m-e schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:00:
Alle time-out instellingen al gehad, geen verandering. FDD heb ik niet :)
Heb je die ook uitstaan in de BIOS, mijn XP wilde dan niet installeren omdat er geen bootable device gevonden kon worden :? . Anders weet ik het ook niet, behalve een BIOS update dan.

EDIT
welke firmware zit er op die Plextor?
En ook belangrijk, is die pc overgeklokt? (laat maar, modgodje leest specs, klok hem eens normaal).
Misschien kan je voeding het niet aan bij een koude start, het is 350 watt en je hebt hem wel redelijk overgeclockt.

EDIT
Dit klinkt vreemd, maar probeer hem eens terug te flashen naar bios 1003, kijk of het probleem dan opgelost is.

Basically, if you intend to use any SATA optical you'll be stuck with BIOS 1.03 as the latest BIOS you can use.
http://www.abxzone.com/fo...d.php?p=903088#post903088, het gaat wel niet om hetzelfde moederbord, of dezelfde chipset, maar hij kan ook niet fatsoenlijk opstarten.

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 21:59 ]

Pagina: 1