[ubuntu] Wat kleine vraagjes*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ja, moet ik toch even kwijt, na gerommel eerst me een oude redhat is het mij nu gelukt om ubuntu hoary op mijn laptop te installeren. Laptop is een T41 van IBM.

Eigenlijk werkte alles in no-time. Supers! wifi, via samba in netwerk, mail, processor throttling. Ben er echt super blij mee. Ook cd-tje geript en er weer 1 gebrand, tja prima dus.

Op mijn desktop houd ik voorlopig XP, vanwege de games, echter ik zit er serieus aan te denk om ook de pc van mijn vriendin met ubuntu te installeren.

een paar kleine dingen vallen me wel op en heb ik nog niet 100% voor elkaar.

- wel een beetje lelijke lettertjes, dus heb wat windows fonts geinstalled en geklooit met die dpi instelling. Klopt het dat het bij mij 92 dpi moet zijn? ik heb iig mijn scherm opgemeten en gedeeld door aantal pixels, dan kom ik op 92. Wat ik bedoel met lelijke lettertjes is dat je dan een woord ziet en dan een beetje dikkere letter ertussen. redelijk gelukt, heb nog wat met die fonts lopen rommelen en ik vind het goed nu. mijn vriendin ziet geen verschil meer :P

- als ik scroll in mijn firefox browser lijkt hij soms te haperen een beetje? iig langzamer dan via windows.
ik heb een ati 7500, maar ergens las ik in een of andere file dat er een ati 9000 driver gebruikt wordt. Is het zo dat elke modernere ati dan met dezelfde driver aangestuurd wordt?

- oh ja als ik de klep dichtsla komt ie in een soort van slaap mode, kan iemand mij wijzen waar ik het moet zoeken om hem gewoon af te laten sluiten dan? update: als ik nu de lid close gaat ie hibernaten, dat is prima.
dit gedaan door aan de event ibmlid gewoon te gaan naar hibernate.sh ipv lid.sh :)

- om 1 of andere reden lijkt hij nu minder lang met mijn batterij te doen, hoewel cpu frequency regelaar wel werkt.

- dvd afspelen gaat nog wat haperig, ik gebruik hiervoor totem gstreamer met w32 codecs. misschien dat die videodriver er nog wat mee te maken heeft?

- HD lijkt wat trager dan met xp, is misschien het filesysteem wat trager?
ik heb hdparm gebruikt om hd te testen en kom daar op 28 mB/sek, lijkt mij wel in orde.

echt voor de rest alles snel aan de gang gekregen en apt-get is echt superlekker. Geen XP meer op mijn laptop! nooit meer, punt. :) Zelfs al krijg ik voorlopig de laatste kleinigheidjes niet helemaal voor elkaar, ben supertevreden.

[ Voor 17% gewijzigd door Zandor op 19-09-2005 13:16 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Titelfix ;) Het was niet echt duidelijk :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Zandor schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:00:
- wel een beetje lelijke lettertjes, dus heb wat windows fonts geinstalled en geklooit met die dpi instelling. Klopt het dat het bij mij 92 dpi moet zijn? ik heb iig mijn scherm opgemeten en gedeeld door aantal pixels, dan kom ik op 92. Wat ik bedoel met lelijke lettertjes is dat je dan een woord ziet en dan een beetje dikkere letter ertussen.
Ligt het niet gewoon aan het standaard lettertype wat je gebruikt? Je zegt al Windows fonts te hebben geinstalleerd, werk je daar nu ook mee of werk je nog met een ander standaard font wat bij "Gnome zit"?
- als ik scroll in mijn firefox browser lijkt hij soms te haperen een beetje? iig langzamer dan via windows.
ik heb een ati 7500, maar ergens las ik in een of andere file dat er een ati 9000 driver gebruikt wordt. Is het zo dat elke modernere ati dan met dezelfde driver aangestuurd wordt?
Als het goed is maak je standaard geen gebruik van de echte ati driver.
Probeer eens de ati fglrx driver te gebruiken :)
meuktracker: ATi Linux Drivers 8.16.20
- oh ja als ik de klep dichtsla komt ie in een soort van slaap mode, kan iemand mij wijzen waar ik het moet zoeken om hem gewoon af te laten sluiten dan?
Zou ik niet weten, dit gebruik ik op mijn laptop met Debian niet :)
- om 1 of andere reden lijkt hij nu minder lang met mijn batterij te doen, hoewel cpu frequency regelaar wel werkt.
Ik heb wel eens gelezen dat Tux meer stroom eet dan ramen, of dit echt zo is weet ik niet maar ik moest er wel meteen aan denken. Zelf heb ik het nooit echt vergeleken.
- dvd afspelen gaat nog wat haperig, ik gebruik hiervoor totem gstreamer met w32 codecs. misschien dat die videodriver er nog wat mee te maken heeft?
Check of DMA op je DVD speler aanstaat en installeer de nieuwste ATI drivers.
echt voor de rest alles snel aan de gang gekregen en apt-get is echt superlekker. Geen XP meer op mijn laptop! nooit meer, punt. :) Zelfs al krijg ik voorlopig de laatste kleinigheidjes niet helemaal voor elkaar, ben supertevreden.
Zo mag elk linuxaanhanger het graag lezen ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandor: dit heeft niks te maken met jou vragen, helaas heb ik daar geen antwoord op maar heb wel een paar vraagjes aan je.

welke wificard heb je gebruikt in ubuntu?

welke router gebruik je? toevallig de wanadoo livebox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
welke wificard heb je gebruikt in ubuntu?
Ik gebruik de in mijn laptop ingebouwde atheros a/b/g. Dus geen losse kaart. Ik meen dat de meeste wifi kaartjes op basis van atheros ook makkelijk te installeren zijn. (echter zoals je boven kunt lezen ben ik nog maar een linuxnoob) :)
welke router gebruik je? toevallig de wanadoo livebox?
ik gebruik een losse e-tech a14 accesspoint met daarachter een aparte SMC router.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:50

Blaasvis

Cidora \o/

- oh ja als ik de klep dichtsla komt ie in een soort van slaap mode, kan iemand mij wijzen waar ik het moet zoeken om hem gewoon af te laten sluiten dan?
hier voor moet je de acpi script aan passen meestal staat dit in /etc/acpi

aantal zaken kun je hier voor proberen: laptop-mode tools. dit is een kleine deamon die je hd uitschakelt als ie niet gebruikt word.

videokaart idd.

- HD lijkt wat trager dan met xp, is misschien het filesysteem wat trager?
ik heb hdparm gebruikt om hd te testen en kom daar op 28 mB/sek, lijkt mij wel in orde.

[ Voor 18% gewijzigd door Blaasvis op 19-09-2005 12:38 ]

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Blaasvis schreef op maandag 19 september 2005 @ 12:37:
hier voor moet je de acpi script aan passen meestal staat dit in /etc/acpi
gelukt, heb nu hibernate.sh gehangen aan event lid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ubuntu Breezy is trouwens al goed te gebruiken. Ik heb zelf geen laptop, maar volgens mij is er vrij veel gedaan aan laptop ondersteuning. Wellicht dat je die dus toch vast wil proberen ;)

Video playback met de Xine backend ipv GStreamer is (helaas) in veel gevallen toch nog wat beter (ondersteuning, snelheid). Wellicht wil je dus totem-xine ipv totem-gstreamer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomato schreef op maandag 19 september 2005 @ 14:26:
Video playback met de Xine backend ipv GStreamer is (helaas) in veel gevallen toch nog wat beter (ondersteuning, snelheid). Wellicht wil je dus totem-xine ipv totem-gstreamer proberen.
Snelheid met name... Voor fatsoenlijke DVD playback met Totem-gst wil je toch minimaal 1 GHz CPU hebben, en als 't even kan nog een heel stuk meer. Ik heb 't origineel ontwikkeld op een 2 GHz. Ik weet niet hoe snel dat Toshiva type van topicstarter hierboven is, maar als het stukken minder is, dan is Totem-xine een optie. als je een snelle laptop hebt, gewoon andere display driver gebruiken en Totem-gst zal dan ook goed werken. Zorg ook dat je alsasink als sounddriver gebruikt, niet esdsink (zie gstreamer-properties, aka de Multimedia Systems Selector).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Als het goed is maak je standaard geen gebruik van de echte ati driver.
Probeer eens de ati fglrx driver te gebruiken :)
ik ben een stapje verder hiermee, het blijkt dat die fglrx driver niet de 7500 mobility ondersteund,
door een aanpassing in een of andere conf file (x11) doet glxgears nu ipv 250 fps 600-700 fps
de kaart echter zou meer moeten kunnen maar misschien niet onder linux.
het voelt al een stuk snappier dus ben al blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51
Als je de de ATi driver wilt instaleren moet je er wel rekening mee houden dat je niet meer kunt hibernaten. Uit de Release Notes:
Attempting to resume from system suspension results in the system failing to respond. Topic number 737-218
Dit is een known issue, en staat al meer dan een jaar open. (Ik heb zelf pas 1 jaar linux op mijn laptop, dus kan zelfs veel langer zijn.)
sorry voor 't slechte nieuws, maar ik vond dat je dat wel even moest weten :)
Dit scrollen in je browser, is dat altijd, of alleen als je met je middlemouse klikt en dan scrollt?
Ik heb dit ook wel eens, maar als ik met 't balkje schuif of met 't wieltje scroll gaat 't wel lekker (Gentoo + Firefox 1.0.6). Niet te druk om maken denk ik dan ;).
Ik heb een T42, maar mijn batterij gaat minstens zo lang mee als in wlndows, Ik weet wel dat windows automatisch je CPU en beeldscherm op een lager pitje zet, en ik dit nu zelf moet doen. (oke, ik kan wel allerlei scriptjes maken die dat voor me doen, maar ik heb er nu eenmaal geen last van :)) Zet je je beeld en CPU zelf lager?

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

HD spin down stuff

net in man opgezocht
hdparm -S <value> /dev/<hd>
Values from 1 to 240 specify multiples of 5 seconds

en nog iets
om je harddisk te ontlasten kan je van je /tmp een tmpfs maken

in /etc/fstab
tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0
hierdoor is tmp een ramdisk en wordt je HD niet aangesproken.
/tmp is wel klein dus wel mee opletten
maar spaart wel weer energie.

wat voor partitie systeem heb je ext2/3 reiser?

[ Voor 3% gewijzigd door daft_dutch op 20-09-2005 00:42 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Als je de de ATi driver wilt instaleren moet je er wel rekening mee houden dat je niet meer kunt hibernaten. Uit de Release Notes:
hoi volgens mij kan ik met die ati 7500 mobility niet die ati driver installeren.
sorry voor 't slechte nieuws, maar ik vond dat je dat wel even moest weten :)
:)
Dit scrollen in je browser, is dat altijd, of alleen als je met je middlemouse klikt en dan scrollt?
door die aanpassing in de x11 conf is het minder geworden, eigenlijk geen punt meer. was dus videokaart.
Zet je je beeld en CPU zelf lager?
wat bedoel je? hij throttled automatisch mijn cpu lager als ie weinig te doen heeft, beeld helderheid lager zetten helpt wel wat, maar ja dan weer lastig werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
HD spin down stuff
net in man opgezocht
hdparm -S <value> /dev/<hd>
..
wat voor partitie systeem heb je ext2/3 reiser?
ext2 het is me tijdens de installatie ook niet gevraagd en weet nog niet wat handiger is. ik ga dit eens proberen.

dat met die ramdrive klinkt interessant, maar heb maar 512mb geheugen, lijkt dan handiger om wat meer te hebben, ik zal eens kijken hoeveel swap ik eigenlijk nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
jaa ik heb nu 1200 - 1400 fps in glxgears, tuxracer ziet er ook goed uit, denk dat er niet veel meer uit mijn kaartje te halen is.

dit alles met behulp van

#Option "RenderAccel" "true"
Option "AGPMode" "4"
Option "AGPFastWrite" "true"
Option "EnablePageFlip" "True"

toevoegen in xorg.conf
waarbij die hing op renderaccel. alles loopt nu wel lekker. hibernate doet het ook nog, dus helemaal snap ik het niet. Ik denk dat ik nu gewoon de dri driver gebuik en die nu sneller is dan dat ie was door die toevoegingen.
bedankt trouwens voor het meedenken(weet het bedanken doen we niet, maar ik doe het toch:P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik firefox open en ik tik een adres in of klik op een link verdwijnt firefox en vind die echt niet meer terug.
Dit zal wel iets stoms zijn ma ik vind hem echt nie...
iemand raad misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:03:
als ik firefox open en ik tik een adres in of klik op een link verdwijnt firefox en vind die echt niet meer terug.
Dit zal wel iets stoms zijn ma ik vind hem echt nie...
iemand raad misschien?
Start es firefox op vanuit een console window en kijk eens wat die voor output geeft op het moment dat Fx verdwijnt.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Zandor schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 01:41:
dat met die ramdrive klinkt interessant, maar heb maar 512mb geheugen, lijkt dan handiger om wat meer te hebben, ik zal eens kijken hoeveel swap ik eigenlijk nu gebruik.
als je een ramdisk van 256 mb maakt. ben je niet direct 256 mb kwijt. alleen als je 256 MB in je ramdisk gooit.
512 MB is zat heb ik zelf ook. Linux gebruikt snel veel geheugen om te cachen (opslaan in mem wat eigelijk op de HD staat) dus als je free in tikt en er zit 300 MB in cash. wees dan niet ongerust.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1