Ik ben bezig met een online cursus Intro grafische vormgeving. Hierin staat een beschrijving van wat 8-bits kleuren zijn, die volgens mij niet klopt:

Dus ik stuurde de helpdesk een mailtje:
Heeftie nou gelijk

Dus ik stuurde de helpdesk een mailtje:
Vandaag kreeg ik een mailtje terug van de auteur van de cursus:Er wordt gesuggereerd dat een 8-bits pixel bestaat uit 8 vlakjes die zwart of wit zijn. Een 8-bits pixel bestaat echter uit één vlakje, die door de 8-bits informatie die er bij hoort 256 tinten kan hebben.
Okee, dat een pixel uit 3 vlakjes (RGB) bestaat kan ik me nog voorstellen, maar de rest?Hier antwoord op jouw reactie.
Een pixels bestaat uit 8 bits in een kleurkanaal, die beurtelings aan en uit staan. De combinatie mogelijkheden van 2 tot de 8e macht zorgen ervoor dat er 256 mogelijkheden zijn. Doordat een pixel erg klein is lijken het grijstinten (optische kleurmenging) maar in feite zijn het zwart/wit vlakjes in de pixel (jawel 8 in ieder kleurkanaal per pixel, dus soms wel 24 of 32) die aan (kleur) of uit (geen kleur) bevatten. Precies zoals het wordt weergegeven. Dat je 256 tinten in een kleurkanaal kunt zien, komt doordat je dan niet per pixel kijkt, maar per kleurkanaal van de gehele afbeelding (ook weer optische kleurmenging).
Als je een pixel heel veel uitvergroot, dan kun je de bits aan en uit zien staan.
Kortom: ik verander niets, want het is goed!
Indien je meer uitleg nodig hebt, laat het me even horen.
Heeftie nou gelijk
Supergrover heeft een vogeltje gered. Dat vogeltje zat heel hoog in een boom en durfde niet naar beneden te klimmen!