Toon posts:

[XP] Harddisk Maxtor niet herkend in de bios*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik ben net nieuw hier, dus ik weet niet zeker of ik hem in de juiste topic heb geplaatst, dus daarvoor mijn excuus.

Ik heb een probleem met Windows XP. Eerst sloot mijn pc heel langzaam af (en moest begeven moment elke keer Systeemscan uitvoeren als ik me pc weer opstartte). Opeens startte Windows helemaal niet meer op, en rebootte zichzelf tijdens het laden.

Ik probeerde Veilige Modus, en elke andere optie, maar steeds bleef hij rebooten. Dus, ik besloot Windows te repareren, of overnieuw te installeren. Bij deze optie kreeg ik de volgende melding:

Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.
Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient hiervoor mogelijk door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Ik heb vervolgens Partition Magic 8.0 gedraait vanaf de Diskette. Toen was ik verbaasd wat ik aantrof. Mijn C: Schijf (system) heette opeens "?????????V???????????". Ik dacht meteen aan een virus of dergelijk (ik had wel een virus poging opgemerkt een paar dagen geleden, maar die was meteen verwijdert). Ik heb deze partitie geformatteerd, en een nieuwe label gegeven.

Maar nog steeds geeft de Windows Boot CD die melding dat er geen vasteschijfstations aanwezig zijn. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen, en mijn kennis op het gebied van hardware is niet echt goed. Ik hoop dat iemand dit probleem herkent, en me helpen kan wat het beste is om te doen. Alvast bedankt voor de tijd.

~ MyDarkEvilTwin

Verwijderd

Als je je computer opstart, ziet hij je harde schijf wel? Dus bij detecting primary master/slave. Dit kun je ook zien als je in de BIOS kijkt.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien heb je hier wat aan:
Windows Operating Systems - FAQ
Windows Operating Systems - Howto's and Guides
OM FAQ / Beleid

[ Voor 17% gewijzigd door ShellGhost op 19-09-2005 09:18 ]

Verwijderd

sata schijf ??

post je specs eens :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 09:16:
Als je je computer opstart, ziet hij je harde schijf wel? Dus bij detecting primary master/slave. Dit kun je ook zien als je in de BIOS kijkt.
Ik heb even in de bios gekeken, en dit is wat ik tegenkwam:

Primary IDE Master : [Not Detected]
Primary IDE Slave : [Not Detected]
Secondary IDE Master : [Not Detected]
Secondary IDE Slave : [Not Detected]
Third IDE Master : [Pioneer DVD-ROM AT]
Third IDE Slave : [Not Detected]

Ik zal even de links doorlezen, bedankt alvast voor de snelle reacties! :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 09:23 ]

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

Luke!

#Treinbaas
Dan detecteert hij je harde schijf dus in het geheel niet, nog voordat Windows er aan te pas komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Luke! op 19-09-2005 09:26 ]

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Dan lijkt het erop dat of je kabel niet meer goed is, of dat de schijf dood is. Probeer het eens met een andere kabel of een andere harde schijf (als je die hebt). Dan weet je of t aan de kabel of harde schijf ligt. (Ik gok de laatste).

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik zal eens proberen of het aan de kabel ligt. Dit kan wel even duren, omdat ik niet elke dag een PC openhaal. Heh, heh. Ik zal zo snel mogelijk de status posten! In iedergeval alvast bedankt voor de hulp. ;)
  • Asus P5AD2-E Deluxe
  • Asus Extreme AX800XL, 256 MB, GDDR3
  • 512 MB, DDR2 Memory Module 2x
  • Pentium 4 Processor 531, 3GHz, 1MB L2-Cache, 800 MHz
Ik weet niet of ik wat vergeten ben (zal vast wel) maar dan moet je het maar even zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 09:41 ]

• s441558
Je harde schijf ben je vergeten :P (merk, SATA of PATA).

Verwijderd

Ja, je type schijf is wel handig om te weten? :p merk en typenummer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, sorry. Ik zal het ff opzoeken (hardeschijf heb ik al een aantal jaren :P)

Oh, ik zit nu opeens te denken, als de kabel van me schijf kapot zou zijn, dan kon partition Magic mijn schijven (zoals de deaulft C schijf) ook niet zien toch? Of heb ik dat verkeerd?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 09:41 ]

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Als je nou eerst even duidelijk maakt wat voor soort harde schijf je hebt is dat voor ons makkelijker om over je probleem mee te denken. Je zegt dat je de schijf al jaren hebt dan ga ik ervan uit dat het een PATA harde schijf is. (dus met zo'n brede platte kabel aangesloten?)

in dat geval is het fysiek niet goed. probeer anders een andere sleuf of een andere kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt (PATA). Ik heb meteen ff gechecked of er niet iets los zat ofzo.. Maar ik kan niks vinden wat los zit, en vast hoort te zitten. Ik zal eens kijken of m'n broer nog een tweede kabel heeft.

Hmm, hij werkt nog steeds niet. Maar, ik heb gehoord gekregen dat ik een aparte driver vanaf mijn Moederboard CD moet installeren vóór de installatie van Windows XP. Want, Partition Magic zag wel mijn schijven, maar m'n BIOS niet (staat op Auto Detection)

Als er nog wat tips zijn, of iets wat ik moet weten, alles is welkom natuurlijk! Ik ga dalijk de rest proberen, en anders zit er niks anders op dan naar een computerzaak te gaan denk ik. In iedergeval hartstikke bedankt voor jullie hulp.

~ MyDarkEvilTwin

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 10:15 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Zoek zo snel mogelijk uit of je een SATA op PATA schijf hebt, een SATA schijf wordt namelijk niet vanzelf herkend door Windows XP.

Hoe zie je dit het makkelijkst?
- zit je schijf verbonden aan een smal (1 cm), plat kabeltje (meestal rood) --> SATA
- zit je schijf verbonden via een brede, platte (meestal grijs of zwart) kabel --> PATA
- zit je schijf verbonden via een dikke, stugge, ronde kabel (komt slechts sporadisch voor) --> ook PATA

Om vast wat vooruit te lopen op de zaken: er vanuit gaande dat je HDD niet stuk is heb je aan je BIOS meldingen te zien een SATA schijf. Vlak nadat je de WindowsXP installatie begint, kan je op F6 drukken om extra drivers te installeren. Deze drivers kan je downloaden van de website van je harddisk fabrikant of van de bijgeleverde CD plukken. Installeer hier de SATA drivers van jouw harddisk.

• s441558
Hij zei al dat ie een PATA schijf had. En een SATA schijf wordt meestal wel herkend hoor, zonder drivers. Bij mij althans wel.

Een aparte driver voor een harde schijf installeer je om meerdere harde schijven in RAID te gebruiken. Maar ik geloof dat jij maar 1 harde schijf hebt, dus RAID heb je iig niet. Een andere mogelijkheid zou zijn dat je een SCSI harde schijf hebt. Daarvoor heb je vaak ook een driver nodig voordat je windows installeerd. Het is daarom toch handig dat je ons even het merk en type harde schijf doorgeeft. Haal hem even uit je kast, en kijk of je een typenummer kan vinden. Meestal zit er wel een stickertje op. Ook zou je je HD in een andere computer kunnen proberen. Wel even kijken of het jumpertje dan goed staat (als je hem als slave in een andere computer hangt bijvoorbeeld).

[ Voor 10% gewijzigd door s441558 op 19-09-2005 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké. Ik zal hem er nu uithalen. Momentje.
Er staat:

Maxtor
ATA/133 MDD
DiamondMax Plus 9

D33019

3.5 Series MIC

En een aantal codes (ik weet niet of die van belang zijn)
Voor de rest zie ik niet veel bijzonders. (ik zal anders ff een foto uploaden)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 12:07 ]

Verwijderd

ok het gaat dus om een maxtor IDE schijf van een tijdje oud, die niet wordt herkend in de bios!

het volgende kan nu het probleem zijn
- kapotte bekabeling
- kapotte schijf

maakt je schijf een raar geluid, of maakt ie zowiezo nog geluid?

probeer een andere IDE kabel of gooi deze disk een een andere pc check bios, word ie herkend dan is het je eigen mobo(ide controller) of kabels (incl voeding).

wordt ie daar ook niet herkend dan is je schijf kapot.

je kan ook een andere schijf in je huidige systeem gooien om uit te kunnen sluiten dat je systeem de boosdoener is (als deze schijf wodt herkend dan is je systeem dus goed ;) )

als je bovenstaande dingen uitvoert weet je 100% waar het probleem ligt, vanaf hier kunnen we je ook niet helpen

ik denk echter niet dat het je IDE controller is omdat je DVD-Rom wel wordt herkend + het feit dat je schijf maxtor heet denk ik dat ie naar de eeuwige digitale jachtvelden is vertrokken

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Amen. :*)
Dankjewel voor de hulp. Nu weet ik iig dat er nog iets te doen valt, zonder meteen bakken met geld uit te geven aan het laten nakijken van me pc.

Ik heb nog wel een vraag. Je zei dat anders de schijf (waarschijnlijk) dood is, maar de Partition Magic (Rescue Disk) die zag mijn partities nog wel. Hij zag me Default (C:/ maar dat was veranderd in die vraagtekens) en hij zag ook de andere schijven (MEDIA, DOWNLOADS, DATA, enz) en hij zag ook hoe groot die waren, en hoeveel erop stond. Maar, dat kan toch niet als me HD kapot is? Of is dat wel mogelijk? En, de naam van me C:/ Systeem was veranderd in ???????V???????, kan dat niet het teken zijn van een virus?

Ik ga zobiezo jou gegeven hints opvolgen, en kijken of ik dan wel enig gehoor krijg vanuit het BIOS.
Ik hoor trouwens geen rare geluiden van m'n HD afkomen... Maar, mijn pc is niet de stilste, dus ik kan moeilijk zeggen of die nog wel geluid maakt.

PS: Ik heb hier wat software gevonden. En de Windows installatie had het over diagnostische installatieprogramma's. Misschien zit er daar een tussen. Ik ga het gewoon proberen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 13:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 12:46:
Amen. :*)
Dankjewel voor de hulp. Nu weet ik iig dat er nog iets te doen valt, zonder meteen bakken met geld uit te geven aan het laten nakijken van me pc.

Ik heb nog wel een vraag. Je zei dat anders de schijf (waarschijnlijk) dood is, maar de Partition Magic (Rescue Disk) die zag mijn partities nog wel. Hij zag me Default (C:/ maar dat was veranderd in die vraagtekens) en hij zag ook de andere schijven (MEDIA, DOWNLOADS, DATA, enz) en hij zag ook hoe groot die waren, en hoeveel erop stond. Maar, dat kan toch niet als me HD kapot is? Of is dat wel mogelijk? En, de naam van me C:/ Systeem was veranderd in ???????V???????, kan dat niet het teken zijn van een virus?

Ik ga zobiezo jou gegeven hints opvolgen, en kijken of ik dan wel enig gehoor krijg vanuit het BIOS.
Ik hoor trouwens geen rare geluiden van m'n HD afkomen... Maar, mijn pc is niet de stilste, dus ik kan moeilijk zeggen of die nog wel geluid maakt.

PS: Ik heb hier wat software gevonden. En de Windows installatie had het over diagnostische installatieprogramma's. Misschien zit er daar een tussen. Ik ga het gewoon proberen.
een schijf hoeft maar een klein beetje kapot te zijn wil je er niet meer normaal mee kunnen werken, er valt echter altijd zoveel data af te halen met een goed recovery programma. De rede dat je alles nog zag is dus dat er een belangrijk deel van je schijf kapot is gegaan (boot sector, teveel kapotte sectors), maar hij is op een normale manier niet meer te benaderen, in de faq is veel te vinden over data-recovery.

ik denk dat je een hoop er nog af kan halen aangezien je nog wel het een en ander zag staan, maar dit is gewoon een kwestie van geluk.

>:) maar natuurlijk heb je je dagelijkse backup gewoon nog, dus dat zal geen probleem zijn he! 8)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, een keiharde linkse :P Hmm, nee ik heb altijd een back-up gehad op een aparte, beveiligde computer. Maar die was sinds kort geformatteerd (en je voelt hem denk ik al aankomen) ik heb dus geen niuewe back-up gemaakt.

Ik ben aan het proberen een backup te maken, want ik heb software gevonden van Maxtor die heel misschien de boel nog redden kan, maar hij format wel heel de drive (ook fijn). Maar, Image, en MakeDisk die blijken niet echt te werken. http://www.terabyteunlimited.com/

Ik heb ook geen CD/DVD brander op mijn computer, en ik vraag me af of je via MS-DOS daar wel komen kan. Ik zoek dus nog een recovery programma die Bootable is, zonder dat Windows ervoor nodig is...

Bedankt voor je uitleg over de hardeschijf. Want, ik denk dat ik misschien toch maar moet toegeven dat hij misschien daadwerkelijk kapot is (waar ik dan echt van baal). Ik ga dus nu opzoek naar een recovery programma, en ga dan met die Maxtor software verder. Hopelijk lukt het me nog, anders moet ik een nieuwe HD kopen. Thnx! :)

PS: Ik denk dat ik m'n HD aansluit als Master Slave, en dan de informatie ervanaf haal met GetDataBack of dergelijk, en dan alles format, en weet ik veel wat. BACKUPS ZIJN HANDIG PEOPLE! |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 15:00 ]

Verwijderd

ach ja ik heb al vele malen (belangrijke) data verloren en ik maak nog geen back-ups, slechte eigenschap, maja wie doet het wel op z`n thuis pc?

met een netwerkje is het allemaal wat makkelijker natuurlijk.

igg succes met de data recovery :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, en iedereen bedankt die me geholpen heeft. Hopelijk lukt het! _/-\o_

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik verplaats dit topic nog even naar Opslagmedia & I/O Controllers, omdat dit geen Windowsprobleem is, maar iets met de Maxtorschijf :P Ook even topictitel aangepast:
[XP] Kan windows niet repareren > [XP] Harddisk Maxtor niet herkend in de bios*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1