Toon posts:

Welke soundkaart geeft 5.1 in fedora

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welke soundkaart geeft 5.1 in fedora... ik vind nergens een compatibility list. Mijn onboard nforce 2 geeft enkel stereo en dat klinkt relatief afschuwelijk op mijn Dolby kit.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
Voor zover ik weet word de aloude emu10k chipset goed ondersteund in linux. Deze vind je op de aloude creative live 5.1 digital bijvoorbeeld.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Uit eigen ervaring weet ik dat de nforce2 idd zeer moeilijk goed aan het lopen te krijgen is onder welke distro dan ook. Ik denk dat je met een kaart uit de Soundblaster serie wel goed aan de gang kunt, deze worden meestal (iig door de kernel) ondersteund.
offtopic:
spuit 11 :+

[ Voor 7% gewijzigd door domi235 op 19-09-2005 09:03 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Kies er hier eentje uit die goed ondersteunt word. Ik neem voor het gemak aan dat Fedora Core ALSA gebruikt.

Voor informatie of de gekozen kaart 5.1 surround ondersteunt moet je op de betreffende website van de fabrikant kijken. Afhankelijk van je budget zou ik persoonlijk voor een kaart met een Envy24/HT (ICE1712/1724) chip gaan. Deze chip vindt je namelijk ook veel op de wat duurdere professionele geluidskaarten.

Tip: kijk eens naar merken als Terratec en M-Audio.

Verwijderd

Topicstarter
Die website van alsa is dus echt niet duidelijk of een kart nu al dan niet werkt en of ze 5.1 geeft al dan niet. Ik ben sterk aan het denken om een soundblaster Live 5.1 of Soundblaster audigy te kopen (ok het zijn geen topkaarten maar volgens mij zijn deze wel goed ondersteunt.

Ik heb thuis nog een hercules Fortisimo DVD 5.1 liggen met een CMI chip op ... deze geeft 4.0 uitgang weer maar de center en sub willen niet ...

Terratec heeft enkel de 64L en 64 XL ondersteunt dit zijn gewone stereo kaartjes ... MAudio kan ik nergens te koop vinden en ook niet duidelijk ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 09:46:
Die website van alsa is dus echt niet duidelijk of een kart nu al dan niet werkt en of ze 5.1 geeft al dan niet. Ik ben sterk aan het denken om een soundblaster Live 5.1 of Soundblaster audigy te kopen (ok het zijn geen topkaarten maar volgens mij zijn deze wel goed ondersteunt.
Voor 5.1 moet je kijken op de site van de betreffende fabrikant. Geeft deze 5.1 weer dan zal de ondersteunde chipset in ALSA ook 5.1 weer kunnen geven.

Als je geen waarde hecht aan geluidskwaliteit zit je met een SB Live 5.1 wel goed. Audigy kan ook maar dat is een beetje overkill in Linux aangezien dit meer een gaming kaart is met al zijn EAX hocus pocus.
Terratec heeft enkel de 64L en 64 XL ondersteunt dit zijn gewone stereo kaartjes ...
Je leest de lijst verkeerd af. Groen betekent dat de chipset ondersteund kan worden maar dat de betreffende driver nog niet geschreven is. De rest van de lijst wordt gewoon met ALSA ondersteunt zonder problemen.
MAudio kan ik nergens te koop vinden en ook niet duidelijk ...
M-Audio's vindt je ook niet in een computerwinkel want daar hebben ze toch geen verstand van geluid. M-Audio (Terratec ook trouwens) vindt je bij de betere muziekzaken.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je weet dat je met de alsa-mixer kanalen kan muten..

Na de alse installatie bij gentoo moet ik altijd eerst een aantal kanalen un-muten.

Welicht zijn jouw center e.a. kanalen gemute.. dan komt er ook geen geluid uit ook :)

Verwijderd

Topicstarter
mute is het niet believe me... de uitgangen werken gewoon niet en volgens nvidia forum is dat omdat OSS gebruikt wordt en niet in ALSA... dat is ook nog niet in ontwikkeling. ze leggen zich toe op vga drivers bij nvida...

Ik denk dat ik seffens even een sb 512 ga halen 37 euro en k ben van de troep af :) sb werkt meestal wel en goed genoeg...

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik ben dus trotse bezitter van een creative labs soundblaster live 24 bit nu. En alles zo wat aan het lopen gekregen dus ik hb terug geluid ... doch nog steeds dezelfde klodden ... enkel de voorste 2 kanalen. In mijn mixer heb ik wel een center/subwoofer en een rear maar of ik die nu aan zet of uit en of ik het volume regel of niet het maakt geen moer uit ... iemand enig idee.

Ik verdenk mijn bak ervan oss te gebruiken in plaats van alsa ... ik vermoed dat dat ook het probleem is... als ik xmms opstart en de alsa driver selecteer krijg ik een foutmelding dat het apparaat niet vrij is of niet geconfigureerd...

dus ik ben al weer wat verder door xine-A al09 uit te voeren draai ik xine over alsa ... ik kan ook met alsamixer het volume regelen maar nog steeds enkel het front kanaal ...

De kernel module snd-ca0106 is geladen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 18:51 ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 19:42
ALSA is natuurlijk wel beter, maar als OSS ook volstaat (alles is compatible, makkelijk te bedienen, dus da's wel een voordeel), dan kan je de officiële NVidia drivers gebruiken. Ik gebruik ze zelf ook, en 't werkt als een tiet met 5.1 kanalen, DD Live en alles aan...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

instaleer gewoon de kernel source en kijk daar welke kaart door de kernel suported wordt.

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:44:
De kernel module snd-ca0106 is geladen
Hoe zie je .asoundrc and modules.conf eruit.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 23:40 ]

Pagina: 1