Maxtor HD hangt af en toe? (DMA request failed)

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Topicstarter
Yo Allemaal,

Ik heb een klein (niet zo erg) probleempje met mijn Maxtor DaimondMax VL 20 (20,6Gb):
Onder Windows en Linux hangt mijn harddisk soms voor enkele seconden (stuk of 3, 4 secs).

Je merkt dit vooral bv. tijdens kopieren of verplaatsen van bestanden. Midden in het proces pauzeerd het kopieren en na enkele seconden gaat het weer verder.
De bestanden worden goed gekopieerd. Er is dus geen sprake van corruptie oid.

Onder Linux heb ik er naar mijn gevoel wat vaker last van. Soms krijg ik geen melding, maar als het wat langer duurt zie ik:

----
DMA: request timed out
DMA: disabled
DMA: disabled
----
Pin me er niet op vast (!) maar zoiets krijg ik te zien.

Wat kan dit zijn? Schijf kaduuk? (ik hoop van niet). Er staan geen bad sectors op, en de schijf werkt verder ook lekker snel (als hij niet hangt dan...).

Verdere info:
Het gaat om een Maxtor DaimondMax VL 20 met een grootte van 20,6Gb op 5400rpm.
ca 3 maanden oud.
Set as Primairy Slave.
En als ik me niet vergis draait ie in PIO-MODE 4...

Er hangt nog een Seagate 3,2 Gb naast (als primairy master), en die doet het wel goed.
Op de secondairy master zit een HP 8100i brander.

Overzicht:
----
Prim. Mast. LBA, UDMA2, 3249Mb
Prim. Slav. LBA, UDMA4, 20491Mb
Sec. Mast. CDROM, Mode 3
Sec. Slav. None
----

Computer:
iP-II 233 MMX
64 Mb SDRAM
Windows 95 en Linux Slackware 7.0 (kernel 2.2.13)
MSI-moederbord (typenummer weer ik zo niet)

Hopelijk weten jullie wat, want als bv mijn schijf kaduuk aan het gaan is, wil ik direct een nieuwe.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Het probleem is hoogstwaarschijnlijk die Seagate schijf...

Heb soortgelijke problemen gezien, na het lozen van de Seagate waren de problemen opgelost...

(Het kan ook zijn dat je de HDs alleen hoeft om te draaien (qua master/slave dan :)))

Succes!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Ja ik ga een logische indeling nemen denk ik :)

wat dacht je van de Seagate als primairy master, writer als primairy slave, en die Maxtor als secondairy master?

Ik las mijn eigen tabelletje, en toen dacht ik al... 'Huh? heb ik ze zo krom ingesteld??'

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
hoezo die maxtor secundairy?! ik zou zeggen dat die drive ff wat sneller is dan die seagate... zodoende beter daarop os installeren voor sneller algeheel. Die seagate ff flushen of aan de hond geven.... 20 GB vs 3 GB.. tsss! vertraagt alleen!

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
misschien conflict met je mobo.. heb je al op de website gekeken van de fabrikant ?!

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
tbusquet: yep ik heb gekeken, maar ik kon niets vinden, daarom heb ik maar een support-form ingevuld.

zeepoog: ik heb ze allebei gebenchmarked en ze zijn ongeveer evensnel (als ik de benchmark moet geloven dan).
Ik heb zitten twijfelen over het copieren van mijn OS's naar de Maxtor. Maar misschien doe ik dit dan toch maar.

Maar hiermee is het probleem denk ik niet opgelost.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Beter!!!

Binnen 2 uur een reply (terwijl er stond dat het 1 tot 2 werkdagen kon duren) met benodigde patch. Het ligt aan de BIOS. Mijn HD staat op UDMA mode 4 terwijl mijn moederbord dat niet ondersteund. Vandaar...

De patch stond niet op de site + verontschuldigingen daarvoor :)

benieuwd wat de patch doet. :)

Goeie support, daar bij Maxtor :)

Pagina: 1