Yo Allemaal,
Ik heb een klein (niet zo erg) probleempje met mijn Maxtor DaimondMax VL 20 (20,6Gb):
Onder Windows en Linux hangt mijn harddisk soms voor enkele seconden (stuk of 3, 4 secs).
Je merkt dit vooral bv. tijdens kopieren of verplaatsen van bestanden. Midden in het proces pauzeerd het kopieren en na enkele seconden gaat het weer verder.
De bestanden worden goed gekopieerd. Er is dus geen sprake van corruptie oid.
Onder Linux heb ik er naar mijn gevoel wat vaker last van. Soms krijg ik geen melding, maar als het wat langer duurt zie ik:
----
DMA: request timed out
DMA: disabled
----
Pin me er niet op vast (!) maar zoiets krijg ik te zien.
Wat kan dit zijn? Schijf kaduuk? (ik hoop van niet). Er staan geen bad sectors op, en de schijf werkt verder ook lekker snel (als hij niet hangt dan...).
Verdere info:
Het gaat om een Maxtor DaimondMax VL 20 met een grootte van 20,6Gb op 5400rpm.
ca 3 maanden oud.
Set as Primairy Slave.
En als ik me niet vergis draait ie in PIO-MODE 4...
Er hangt nog een Seagate 3,2 Gb naast (als primairy master), en die doet het wel goed.
Op de secondairy master zit een HP 8100i brander.
Overzicht:
----
Prim. Mast. LBA, UDMA2, 3249Mb
Prim. Slav. LBA, UDMA4, 20491Mb
Sec. Mast. CDROM, Mode 3
Sec. Slav. None
----
Computer:
iP-II 233 MMX
64 Mb SDRAM
Windows 95 en Linux Slackware 7.0 (kernel 2.2.13)
MSI-moederbord (typenummer weer ik zo niet)
Hopelijk weten jullie wat, want als bv mijn schijf kaduuk aan het gaan is, wil ik direct een nieuwe.
Ik heb een klein (niet zo erg) probleempje met mijn Maxtor DaimondMax VL 20 (20,6Gb):
Onder Windows en Linux hangt mijn harddisk soms voor enkele seconden (stuk of 3, 4 secs).
Je merkt dit vooral bv. tijdens kopieren of verplaatsen van bestanden. Midden in het proces pauzeerd het kopieren en na enkele seconden gaat het weer verder.
De bestanden worden goed gekopieerd. Er is dus geen sprake van corruptie oid.
Onder Linux heb ik er naar mijn gevoel wat vaker last van. Soms krijg ik geen melding, maar als het wat langer duurt zie ik:
----
DMA: request timed out
----
Pin me er niet op vast (!) maar zoiets krijg ik te zien.
Wat kan dit zijn? Schijf kaduuk? (ik hoop van niet). Er staan geen bad sectors op, en de schijf werkt verder ook lekker snel (als hij niet hangt dan...).
Verdere info:
Het gaat om een Maxtor DaimondMax VL 20 met een grootte van 20,6Gb op 5400rpm.
ca 3 maanden oud.
Set as Primairy Slave.
En als ik me niet vergis draait ie in PIO-MODE 4...
Er hangt nog een Seagate 3,2 Gb naast (als primairy master), en die doet het wel goed.
Op de secondairy master zit een HP 8100i brander.
Overzicht:
----
Prim. Mast. LBA, UDMA2, 3249Mb
Prim. Slav. LBA, UDMA4, 20491Mb
Sec. Mast. CDROM, Mode 3
Sec. Slav. None
----
Computer:
iP-II 233 MMX
64 Mb SDRAM
Windows 95 en Linux Slackware 7.0 (kernel 2.2.13)
MSI-moederbord (typenummer weer ik zo niet)
Hopelijk weten jullie wat, want als bv mijn schijf kaduuk aan het gaan is, wil ik direct een nieuwe.