Toon posts:

geheugen te langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo

mijn geheugen (4x 512 MB kingston hyper X pc4300) loopt (volgens de BIOS) maar op 333 mhz. ook de timings komen niet overeem met die op de productpagina van de kingston site.

ik heb geprobeerd in de bios dit in te stellen op de juiste frequenties maar dan start mn computer niet meer op, hij start alleen op met de default settings van de bios.

mn systeem bevat verder :
AMD X2 4600+
geforce 7800 GTX 2X in SLI
Raptor 10.000 rpm harddisk (waar ook windows vanaf boot)
samsung 250 gig harddisk

ik heb een ASUS A8N-SLI Deluxe moederbord
ik heb bios versie 1013 voor dit moederbord
verder zijn alle drivers up to date (vandaag nog alles voor de zekerheid nagekeken)

overigens geeft cpu-z aan dat het pc3200 geheugen is en dat het slechts op 200 mhz loopt

wat moet ik doen om mn geheugen op de goede snelheid te krijgen ik vind t op deze manier zon zonde van t geld..

alvast bedankt..

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je geheugen loopt niet op 333mhz, maar 166mhz in DDR mode. dit houd in dat op elke klokpuls 2 bits vervoerd worden (op de opgaande en neergaande kant van de sinus).
dat verklaart meteen waarom er later 200Mhz staat (ook DDR mode, effectief heb je de snelheid van 400Mhz).

anyway, heb je al hele losse timings geprobeerd en dan wel op 200Mhz?

edit: hoger dan pc3200 is niet officieel een standaard. geheugen zal best op die snelheid kunnen werken, maar ze zijn wel gemaakt naar de pc3200 specs (maar de geheugenstrips zijn wel getest op het aankunnen van hogere snelheid)

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 19-09-2005 01:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dat even nagekeken je hebt gelijk mijn moederbord ondersteund geen pc 4300 (bron : http://www.asus.nl/produc...39/a8nsli-d/overview.htm# kijken bij geheugen QVL) geheugen en ziet dit als pc 3200 geheugen.

bedankt voor de hulp!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
Je bent me voor! Maar dit plankje kan idd niet verder dan PC3200, ik zie wederom een slotje komen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum... PMG FAQ

'PC4300' bestaat niet :o

De hoogste JEDEC DDR-SDRAM standaard is PC3200. Dus al noemt de geheugenfabrikant je geheugen "superturbo1337monsterPC1000000", het gaat (in het beste geval) nog steeds PC3200 zijn.

Wat Kingston wil aangeven met "PC4300" is dat dit geheugen op 266MHz kan draaien, in plaats van 200MHz (de norm voor PC3200). Wat hier schijnbaar gebeurt is dat JIJ je BIOS instellingen op 'AUTO' gelaten hebt. De BIOS heeft van de DIMM doorgekregen dat het om PC3200 gaat (het is dat of PC2700/PC2100/PC1600, dat zijn de enige JEDEC-standaarden) en heeft alles automatisch correct daarvoor ingesteld.

Wil je het op 266MHz draaien? Dat kan best, maar dan moet je het met de hand zelf instellen :o

Verder zou ik je willen wijzen op de GoT Huisregels:

Een beetje eigen inzet en nadenkwerk vragen we wel voor je een topic post. Zo is het nagaan wat de specificaties van je geheugen betekenen en wat de daarbij behorende instellingen zijn - en vervolgens het controleren of je ze wel zo ingesteld hebt - toch echt een voorbeeld van de zelfwerkzaamheid die we verwachten voor je een topic opent. Pas als je dat opgezocht hebt, eea (in BIOS of elders) aan hebt gepast en je komt er nog steeds niet uit ben je zover dat een topic hier openen een optie is. Meld dan wel exact wat je opgezocht hebt, wat je geprobeerd hebt en wat toen gebeurde...

Edit:
Flesdop, jij hebt het blijkbaar ook niet gesnapt... het bord kan absoluut hoger dan 200MHz aansturen, maar er bestaat voor DDR-SDRAM geen hogere standaard dan PC3200, daarom staat het bij PC3200 in de compatibility lists en daarom wordt het per default op 200MHz ingesteld.

Als je voorbij de officiele standaarden wilt, zul je dat met de hand in moeten stellen, dat is alles :z

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 19-09-2005 09:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.