Toon posts:

Crashes met Asus Radeon X850XT (AGP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal weken geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht, de Asus Radeon X850XT AGP. Toen ik de kaart net had, heb ik de nieuwste drivers van ATI geinstalleerd (download van website). Niet kort daarop had ik regelmatig te maken met crashes. Ik heb de drivers daarop gedeinstalleerd en de meegeleverde driver cd van Asus gebruikt. Een week of wat ging het goed totdat de problemen weer optraden. Tijdens games (WoW) of gewoon in Windows, crasht de videokaart (geluid en dergelijke gaan gewoon verder). In sommige gevallen kom ik terug in Windows, met een melding van VPU Recover dat er iets verkeerd ging.

Ik dacht dat het misschien te maken had met het installeren van de verschillende drivers en Windows was toch al traag aan het worden, dus heb ik Windows opnieuw geinstalleerd. Windows geinstalleerd, alle drivers en een half uur later weer hetzelfde. VPU Recover zette alles weer terug naar software rendering.

Ik heb geen idee waar het aan het ligt eerlijk gezegd. Had gehoopt dat het aan Windows lag. Alle instellingen voor de videokaart staan op default, maar nog gaat het verkeerd. De temperatuur van die kaart kan ook niet echt hoog zijn, de lucht die er achter uit komt is gewoon koud. Heb een Topower 400W voeding wat volgens mij toch ook wel genoeg moet zijn.

Iemand die een idee heeft of me wat hints kan geven?

Thanks,

oBo

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Controleer je voltage lijnen. Je geeft te weinig info, dus welke moederbord, processor, geheugen etc. Zet btw VPU recover eens uit, dat wil wel is de oorzaak zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Xadeon op 19-09-2005 00:56 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Topicstarter
Qua hardware het volgende:

Asus P4G8x moederbord
P4 2.53Ghz (geen HT)
4x 512 MB RAM PC2100

Verder nog een extra ATA133 kaart geinstalleerd en een SB Audigy 2.
5 HD's, een CDRW, DVDRW en DVD-Rom met Windows op een SATA disk.

Die ATA133 kaart en Audigy zitten zo ver mogelijk weg van de videokaart om de luchtstroom nog enigzins redelijk te houden.

Hoe check ik de voltages?

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Voltages kun je controleren dmv bijv. speedfan. Ondanks de lichtelijke afwijking in het programma, kan het je wel een redelijke indicatie geven over je voltages. Start dus even een game op en ga even dan terug naar windows en kijk eens hoe ver je voltage lijnen droppen.

Afbeeldingslocatie: http://img332.imageshack.us/img332/6420/afwijkingen1if.png

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Die voeding is overigens in mijn ervaring niet een A-merk, maar dan nog, ik denk niet dat het daaraan ligt. Vervuiling van drivers/OS heb je zelf ver uitgesloten eigenlijk. VPU Recover werkt voor sommige mensen erg goed, maar bij andere geeft het onnodige hang-ups.

En dat er koude lucht achteruit je kast komt is eigenlijk niet eens goed. Is een soort van gouden regel dat de lucht altijd goed warm moet zijn tijdens gamen bij een kaart die respectievelijk ook warm uit de hoek kan komen. Dat is namelijk een teken dat de heatsink goed contact maakt en de warmte ook daadwerkelijk door de fan wordt afgevoerd. Misschien is je heatsink wel degelijk los geraakt. Of misschien is er weinig of slecht gebruik gemaakt van koelpasta.

Dat soort dingen komen er eigenlijk in mij op. Kijk er even naar als je kan en heb je anders een andere videokaart om hardwarematige defecten uit te sluiten? Succes, let us know :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Als je eerst ff je temps geeft van je video kaart en cpu zowel idle als stressed.
Verder je voedingswaardes ook idle en stressed. Ik weet uit ervaring dat een
te zwakke voeding voor veel problemen kan zorgen. Dat je een 400W voeding
hebt zegt niks. Je hebt Q-Teqs van 600 watt die nog geen 300 watt continu
kunnen leveren.

Maar voor 5 hdd's heb alleen al een redelijke voeding nodig.
Pagina: 1