Toon posts:

Games crashen plotseling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: sorry voor de onduidelijke titel maar ik heb geen idee wat dit probleem veroorzaakt, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik krijg heel regelmatig crashes tijdesn het spelen van games, namelelijk een dirrecte reboot, een blauw scherm, soms het programma dat afsluit en ik een foutmelding krijg van windows of ik dit wil raporteren.

Dit gebeurt in meerdere games, online en offline, een paar die ik heb geprobeert: Hitman contracts (offline), SWAT4(offline), Wolfenstein - Enemy Territory(online).

Mijn syteem is:
Asus A7V8X-X
AMD Athlon XP 2500+
512MB ram
ATi Radeon 9200

ik heb niet echt vaak op de BSOD gelet maar meestal gaat het om de driver van men geluidschip, smwdm.sys, ik gebruik het onboard geluid op men moederbord.
ik heb deze geüpdate met de nieuwste versie op de site van Asus, wat niets opleverde.

een paar mogelijke problemen:
-een paar bad clusters op men maxtor harde schijf
-gebrek aan koeling in men kast, GPU word door de standaart kleine heatsink gekoeld

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-11 10:59
Je hebt een Radeon 9200 maar je wilt wel gamen? Hm nouja ok het moet wel kunnen natuurlijk.

Als je BSOD's krijgt met een melding over je audiodriver, moet je eerst daar even goed naar gaan kijken. Probeer drivers van de fabrikant van de geluidschip zelf (als je domweg zo veel drivers probeert als je kan vinden, deinstalleren enzovoorts heb je een kans).
uhm... verder wens ik je sterkte.

Verwijderd

Of zet in de bios eens die onboard geluidskaart uit. Als je dan normaal kan gamen heb je in elk geval het probleem gelokaliseerd.

Verwijderd

Topicstarter
de naam van de geluidschip is Soundmax Integrated Digital audio, fabrikant Analog devices.
Ik heb daar de nieuwste drivers voor gevonden op de site van Asus.

Ik zal in men BIOS kijken of die functie er daar instaat, heb hem niet opgemerkt, zou tenminste al een goede zaak zijn als ik weet waaraan het probleem ligt.

En gamen met die kaart, mja, het gaat wel, zolang je geen fantastische prestaties verwacht.

Het probleem is hardnekkig, eerst had ik het niet, toen begon het op te komen, heb ik veel gezocht, niets gevonden, data op men ander partitie gezet, windows geherristaleert, probleem bleef, daarom vraag ik me af of het niet aan de hardware ligt.

slijtage lijkt me na anderhalf jaar niet echt mogenlijk, men temperaturen zijn ok, CPU rond de 50, NB rond de 40, HDD onder de 50. Ik heb wel heel weinig airflow, met men PSU 80x08 fan als enige fan.
Ik zou graag kijken hoe warm men GPU wordt maar vermoed dat er geen sensor zit op mijn kaart.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39

Clush

Do as I say...

als je gpu te warm wordt krijg je geloof ik andere errors dan jij beschrijft... dan moet je meer denken aan artifacts enzo...

zolang je temperaturen in orde zijn is er geen noodzaak om je airflow te verbeteren.

slijtage na anderhalf jaar zou geen schokkend nieuws zijn... gebeurt wel vaker, soms nog wel veel eerder dan dat...

onboard geluid moet uit te schakelen zijn in de bios, even kijken bij integrated peripherals.

je kan ook proberen de hardwareversnelling voor geluid in dxdiag op basic te zetten.

de games die jij noemt zouden met jouw systeem prima te spelen moeten zijn.

mocht je nou na het uitschakelen van de onboard sound nog steeds problemen hebben, zou de eerste richting waarin ik zou kijken die van het geheugen zijn... draai memtest eens een poosje.

overigens is onboard sound afaik sowieso niet ideaal... voor 2 tientjes heb je een degelijke soundblaster live! 5.1... zelfs als blijkt dat je probleem niets met je geluid te maken heeft, zou ik je nog steeds aanraden om even een apart geluidskaartje te halen.

succes ;) .

... not as I do.

Verwijderd

ik heb memtest 86 laten draaien, niets gevonden, heb wat gegamed en het is 2 dagen goed gegaan, dacht dat het over was op opgelost.
ik heb et een BSOD gekregen tijdens eht spelen van enemy territory, die bizargenoeg, plaatsvond in USBPORT.SYS, na wat denken denk ik dat de enige mogenlijk het feit is dat men muis en toetsenbord via USb aangesloten zijn, dit zijn trouwens de enige apparaten op die poorten.
Heb dus de USB2 drivers geüpdate, 2 van die USB naar PS/2 verloopstukje gepakt, en hopen dat het goed gaat.

volgens mij zijn dit of een paar kleine drierproblemen, of een groter onderliggend probleem ( heb er geen benul van, maar zou dit een hardwareconflict kunnen zijn dat alleen in zeldzame gevallen optreed?)

ik dacht hier ook aan: het is heel onvoorspelbaar.
Dus, ik kan een paar dagen zonder probleem gamen, maar dan komt er een error.

Ik heb het gehad dat het crashte, ik opnieuw het spel laadde, 3 minuten later weer crash, opnieuw spel laden, weer crash, nog een paar keer gedaan en dan opgegeven.

Allemaal vreemd allemaal als je het mij vraagt.

ik heb deze hardware al anderhalf jaar, nooit -hardware-problemen gehad, enige update sinds dien is een logitec MX510 die zijn batterijslurpende colega, de logitec optical desktop muis verving. maar hier heb ik geen problemen met die muis, probleem was er al lang voor de muis.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Heb je één 512 MB module RAM of 2x256 MB RAM in dual-channel mode? In dat laatste geval, probeer eens je geheugen in single-channel mode te draaien en kijk of het probleem nog steeds optreedt. Het zou een memory timing probleem kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 512 MB singlechannel, en geeft geen errors.

Ik zat gisteren te surfen/office/muziek te luisteren en kreeg inneens een BSOD, terwijl ik niet in een game zat, kreeg ik een error in win32k.sys
eror code was 0x0000008E

ik heb dit gevonden:
This error appears on a blue screen in WinXP. This rare (and random) error can occur when a program references an incorrect memory address, causing your computer to crash.

ze zeggen erbij dat het random is, dus misschien heeft het er niets mee te maken, anders suggereert het wel dat er iets fout is met men geheugen

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 00:37:

ik heb niet echt vaak op de BSOD gelet maar meestal gaat het om de driver van men geluidschip, smwdm.sys, ik gebruik het onboard geluid op men moederbord.
ik heb deze geüpdate met de nieuwste versie op de site van Asus, wat niets opleverde.
Ik heb dat blue screen probleem ook gehad een tijdje terug, precies dezelfde file smwdm.sys, met GTA vice city. (Midden in spel, zomaar random vastlopen, blauwe scherm). Alles geprobeerd (bios update, gpu update, toestenbord, soundmax (ik heb dezelfde soundmax)), na een tijdje opgegeven.
Toen heb ik maanden later meer ram bijgeprikt (512), en een nieuwe HD gekocht (maar doet er ff niet toe). Ook nvidia driver weer geupdate, en toen dacht ik in een verveelde bui, laat ik vc weer is proberen. En sindsdien deed ie het gewoon. Ik zit me te bedenken wat ik nog meer heb gedaan toen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 17:49:
[...]

Ik heb dat blue screen probleem ook gehad een tijdje terug, precies dezelfde file smwdm.sys, met GTA vice city. (Midden in spel, zomaar random vastlopen, blauwe scherm). Alles geprobeerd (bios update, gpu update, toestenbord, soundmax (ik heb dezelfde soundmax)), na een tijdje opgegeven.
Toen heb ik maanden later meer ram bijgeprikt (512), en een nieuwe HD gekocht (maar doet er ff niet toe). Ook nvidia driver weer geupdate, en toen dacht ik in een verveelde bui, laat ik vc weer is proberen. En sindsdien deed ie het gewoon. Ik zit me te bedenken wat ik nog meer heb gedaan toen..
Misschien een re-install zodat alle drivers zeker weg waren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk er meer en meer aan dat et aan de HDD ligt.

de laatste error: Stop 0x0000007A / KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

The Stop 0x7A message indicates that a page of kernel data was not found in the paging (virtual memory) file and could not be read into memory. This might be due to incompatible disk or controller drivers, firmware, or hardware.

Stop 0x7A can be caused by bad sectors in the virtual memory paging file, disk controller error, virus infection, or memory hardware problems.

Ik ben op dit moment alles aa het doen die men harde schijf verbeterd: schijfopruiming, defragmenteren, schijfcontrole.

wat is de ebste manier om defecte clusters te isoleren?

• prime9391
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 12:45

prime9391

Eat this

uhhhm kernel. Dah kan nooit goed zijn. Heb je altijd al met dah probleem gezeten, zoniet doe dan ff systeemherstel. En anders zit er denk ik weinig op dan je gegevens backuppen en je windows opnieuw erop te zetten

Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|

Verwijderd

Topicstarter
ik heb schijfcontrole gedaan, bad clusters zijn geïsoleert en heb geen problemen meer tot nu toe, ik laat wel iets weten als er nog problemen optreden, anders is het opgelost

Verwijderd

Topicstarter
het mocht niet zijn, heb toch nog een bsod gekregen.

zou een admin dit naar windows operating systems kunnen moven, want hier pasy het niet echt meer, anders start ik daar wel een duidelijk topic.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-10 16:48
Heb je nou al geprobeerd om de geluidschip uit te schakelen in de bios?
Dat heb ik nog niet gelezen in je reply's...en áls het aan je geluidschip ligt dan isoleer je hiermee het probleem en zou je geen blauwe schermen meer krijgen, toch het proberen waard volgens mij.

smile an everlasting smile

Verwijderd

Topicstarter
heb geprobeerd, gaf niets.

ik denk dat er een ander probleem is dat voor al deze errors zorgt.

de laatste was

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA in ASMON2.SYS
Pagina: 1