Pc blijft crashen

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik zie nergens een problemen forum, dus ik denk (en hoop) dat ik mijn probleem hier mag posten.

Als ik mijn pc opstart doet hij het ongeveer 30 minuten en dan crasht hij.
De fout melding is ongeveer zoals dit, weergegeven op een blauw scherm met witte letters:

"Er is een fout opgetreden in windows en is daarom afgesloten.
[foutmelding, verschilt soms, zoals:] PAGE_NOT_FOUND_IN_UNPAGED_AREA
Heel verhaal wat je moet doen, zoals:
Software checken als je nieuwe hardware hebt geinstalleerd (heb ik niet!). Contact met de leverancier zoeken, dat soort dingen.
En dan nog wazige tekens en letters enzo."

Maar dit bericht komt OOK als ik binnen 2 seconde een spel opstart.

Of te wel als de pc lang aan staat (nou ja, 30 minuten) of als hij zwaar word belast krijg ik een foutmelding. Na de eerste foutmelding doet hij helemaal niet meer, dan kom ik windows niet eens in, meteen een melding dus. Maar als ik de pc een uurtje uit heb, doet hij het weer wel, voor 30 minuten/zware belasting.
Windows opnieuw installeren werkt niet, voordat hij begint, krijg ik al die foutmelding. Herstellen werkt ook niet.

Kent iemand dit probleem, en misschien de oplossing?

Als niemand een antwoord weet, word waarschijnlijk het mobo en de processor vervangen. Ik heb nu nog een AGP 4x videokaart, maar zou dan een PCI Express 16x mobo kopen, kan mijn kaart daarin, of moet ik dan ook een 16x videokaart erbij kopen?

Ik heb nu:
K7S5A
AMD Athlon XP 2000+
512 DDR
ATI Radeon 8500
80 gig schijf, dvd brander, dvd speler, geluidskaartje, niks belangrijks verder.

Alvast bedankt!

Verwijderd

1... Wat voor temperaturen heb je van cpu en videokaart? Klinkt nml als een temperatuur probleem
2... Laat eens een nachtje memtest86 draaien
3... Laat een prime95 stresstest voor je cpu draaien om te kijken of die in orde is
4... Wat voor voeding heb je en wat zijn je voltages?

verder:
Ik heb nu nog een AGP 4x videokaart, maar zou dan een PCI Express 16x mobo kopen, kan mijn kaart daarin?
Je wilt een AGP kaart in een pci-e slot stoppen? Gaat niet werken...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Bij een k7s5a denkt ik gauw aan rotte condesnatoren.
Kijk es hier in dit topic naar de foto's MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* en dan op je eigen mobo of ze bol staan :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 00:40:
1... Wat voor temperaturen heb je van cpu en videokaart? Klinkt nml als een temperatuur probleem
2... Laat eens een nachtje memtest86 draaien
3... Laat een prime95 stresstest voor je cpu draaien om te kijken of die in orde is
4... Wat voor voeding heb je en wat zijn je voltages?
1... CPU is 64 als hij afslaat. Videokaart weet ik niet, hoe kan ik die checken?
2... Gratis? Ik zal het proberen, maar weet dus niet of hij het volhoud.
3... Hoop dat het geen zwaar progje is :P
4... Pc is 4 jaar oud ofzo, voeding weet ik niet hoeveel watt hij is, wel eens naar gezocht, maar kon het toen niet vinden, of ik ben het vergeten.

memtest86 gaat vanacht aan. Eerst ff prime95 proberen.

• WingsOfFury
Prime95 stopt met:

Test 1, 4500 Lucas-Lehmer iterations of M17432577 using 896K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.4999996945, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Execution halted.
Choose Test/Continue to restart.

Klinkt niet goed, toch?

Continue gedaan, zelfde verhaal.

Edit: memtest86 krijg ik niet aan de praat. Snap er niks van. Is het nou alleen voor Linux? Ik heb gewoon gedaan wat er op die site staat (met cdrom) en het werkt niet. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen, als het nog nodig is..? Want die prime95 geeft dus een error.

[ Voor 30% gewijzigd door WingsOfFury op 19-09-2005 01:24 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Ik gok op een te hoge temperatuur of een slechte voeding.

Als er veel stof in de PC zit is het verstandig om de PC eens schoon te blazen. Kijk dan of de temperatuur gezakt is. Is dat niet het geval, probeer dan tijdelijk wat extra koeling te organiseren, een extra fan, een tafelventilator of iets dergelijks.

Mocht dat niet helpen dan moet je kijken of de voltages van de voeding nog binnen de perken blijven. De voltages zijn te vinden in het BIOS onder 'PC Health' status :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• WingsOfFury
Pc zit niet vol met stof, wel een beetje, maar hij is "schoon".

En de koeler is een dual fan, al een keer los gekocht want temp problemen had ik eerder, maar niet zo erg als nu (als het temp problemen zijn).

Hoe weet ik dat de voltages binnen de perken blijven? Ik kan ze wel checken, maar hoe weet ik de maximum voltages?

Alvast bedankt allemaal!

Edit: morgen zal ik die condensatoren eens checken.

[ Voor 9% gewijzigd door WingsOfFury op 19-09-2005 01:34 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

WingsOfFury schreef op maandag 19 september 2005 @ 01:01:
Prime95 stopt met:

Test 1, 4500 Lucas-Lehmer iterations of M17432577 using 896K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.4999996945, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Execution halted.
Choose Test/Continue to restart.

Klinkt niet goed, toch?

Continue gedaan, zelfde verhaal.

Edit: memtest86 krijg ik niet aan de praat. Snap er niks van. Is het nou alleen voor Linux? Ik heb gewoon gedaan wat er op die site staat (met cdrom) en het werkt niet. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen, als het nog nodig is..? Want die prime95 geeft dus een error.
je moet de iso downloaden en die op CD branden.
dan kan je die CD booten (er van opstarten ipv vanaf je harddisk), en dan gaatie vanzelf controles uitvoeren.
WingsOfFury schreef op maandag 19 september 2005 @ 01:33:
Pc zit niet vol met stof, wel een beetje, maar hij is "schoon".

En de koeler is een dual fan, al een keer los gekocht want temp problemen had ik eerder, maar niet zo erg als nu (als het temp problemen zijn).

Hoe weet ik dat de voltages binnen de perken blijven? Ik kan ze wel checken, maar hoe weet ik de maximum voltages?

Alvast bedankt allemaal!

Edit: morgen zal ik die condensatoren eens checken.
voltages op de verschillende lijnen mogen niet meer dan 10% afwijken.
checken kan bijvoorbeeld met speedfan of mbm5.

btw, de eerder aangehaalde 64 graden is niet bepaald laag... veel moederborden controleren de temperatuur met een sensor die onder de processor zit, en geven daarom een wat lage uitlezing. de kans is aanwezig dat de eigenlijke temperatuur er wel 10 graden boven zit.

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 19-09-2005 01:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• WingsOfFury
memtest is nu bezig. Hij is bij test 8 en er staat PASS: 5, dus 2 zouden niet zijn passed, terwijl er nog 0 errors staan.

Als het de temperatuur is, wat zou ik dan moeten doen? Ik heb al een keer een nieuwe koeler gekocht, waarmee hij het beter deed, en heb niet zoveel zin om er nu nog 1 te kopen. Heb nu een dual-fan, dat moet toch genoeg zijn?

ALS het een nieuwe pc word, koop ik:
Asus A8N-E
AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Asus EAX800 Silencer /2DTV 256 MB

Moet ik daar een nieuwe voeding bij kopen? Het lijkt mij wel, maar ff voor de zekerheid... Zalman ZM400B-APS 400 Watt ActivePFC moet dan wel genoeg zijn, toch?

Ik heb nu een "oude" kast, hij staat altijd open, want als hij dicht is, dan doet hij het helemaal niet meer (temp probleem). Als het een nieuwe pc word, is het dan slim om ook een nieuwe kast te kopen, met een paar kastkoelers erbij, of is dat overbodig?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 00:40:
Je wilt een AGP kaart in een pci-e slot stoppen? Gaat niet werken...
:?

http://www.tweakers.net/pricewatch/122823

:Z :Z

Daar zijn dus ook oplossingen voor....

[ Voor 8% gewijzigd door Rey Nemaattori op 19-09-2005 13:22 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Daar zijn dus ook oplossingen voor....
offtopic:
:? ?, je wilt toch niet zeggen dat je zoiets ook nog echt overweegt he? (of de ts aan wilt smeren)
Leuk dat er een agp -> pci-e converter bestaat, maar toch lijkt het me niet echt bruikbaar in de praktijk...
Ten eerste werkt het alleen met asrock moederborden, ten 2e werkt het alleen met low-profile agp kaarten (omdat de converter zelf ook wat hoogte inneemt), tenzij je in de kast gaat dremelen ofzo.
Over de prestaties hoef ik het nog maar niet te hebben, en ik vraag me ook af of het met alle videokaarten werkt en of je geen driverproblemen etc zult krijgen...

IMHO een compleet onzinnig product dus
Net zoiets als die ddr -> ddr2 convert dingen, leuk dat het mogelijk is, maar in de praktijk bruikbaar??

Maar on-topic:
Asus A8N-E
AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Asus EAX800 Silencer /2DTV 256 MB
Een goede combinatie, is ongeveer de beste prijs/kwaliteit dat op het moment te krijgen is :)
Wees er wel zeker van dat die videokaart PCI-e is en dat je voldoende airflow in de kast hebt, want dat passieve koelblok kan echt LOEIHEET worden, dus airflow is een must.
Een goede kast en voeding is nooit weggegooit geld, als je nu een goede kwaliteits kast en voeding koopt kun je er een aantal computers plezier van hebben (ervaring :) )

edit: Ook moet je maxtor sata hardeschijven met dat moederbord vermijden, een combinatie die er bekend om staat gezeik op te leveren, maar als je je huidige harddisk blijft gebruiken zal die waarschijnlijk een ide aansluiting hebben en hoef je je dus nergens zorgen om te maken

edit2:
Het koelblok dat je nu op je processor hebt zitten, word dat een beetje warm? Als je cpu 65 graden is zou het koelblok zo heet moeten zijn dat je het bijna niet meer aan kunt raken. Als het koelblok nog gewoon koel of lauw is zou je even de koelpasta onder het blok moeten inspecteren. Wees er zeker van dat er een *zeer* dus laagje alleen over de core heenzit. (zo dun dat je er bijna doorheen kunt kijken). Als het koelblok gewoon heet is is de warmteoverdracht van core -> koelblok dus goed. In dat geval zou je een extra ventilator kunnen plaatsen in de kast om de warme lucht af te voeren.

Ook moet je even de stroomvoorziening van de processor controlleren, dit kan ook de oorzaak zijn dat de processor rekenfouten gaat maken en vastloopt. Dus even de voltages van de voeding checken en het moederbord controlleren op gebarsten of geplofte elco's. (kijken of er witte troep uit de bovenkant komt en of ze bol staan)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 14:15 ]

Pagina: 1