Toon posts:

Gebrom uit m'n speaker set.

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Creative Inspire T7900,maar nu is het volgende.

Als ik geen muziek luister ofzo,dus gwn aan het surfen ben,dan komt er een soort van gebrom uit.
Word er helemaal moe van.
Weet misschien iemand hier een oplossing van?

Heb al een driver update gedaan,maar werkte niet.
Heb mijn geluidskaart stof vrij gemaakt,werkte ook niet.
Heb andere kabels geprobeerd,werkte ook niet.

Zou dus niet meer weten waar aan het zou kunnen liggen.
Ik hoop jullie wel ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Hang de set aan een Diskman/MP3 ding en kijk of ie nogsteeds bromt. Kun je in ieder geval 1 factor uitsluiten.

Is de PC geaard?

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op maandag 19 september 2005 @ 00:34:
Hang de set aan een Diskman/MP3 ding en kijk of ie nogsteeds bromt. Kun je in ieder geval 1 factor uitsluiten.

Is de PC geaard?
Ja,dat is wel slim,maar laat het net zo zijn dat me Ipod leeg is :P

Hoezo bedoel je als me pc is geaard,maar dat weet ik niet.
Zou het door andere kabels kunnen komen?!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 00:47:
[...]

geaard betekent dat er een veiligheidsdraad van je PC (de derde, middelste pin van je powersupply) via het stopcontact op de aardlek pen is aangesloten. dit elimineert vaak de 50hz brom (mijn notebook heeft bijvoorbeeld geen aardig, heeft een 2pens stekker, en bij opnemen via mic krijg ik dan een 50hz brom. op accu heb ik dat niet).
om je PC geaard te hebben moet je stopcontact ook geaard zijn. dit is te controleren door de kijken of er een 3de contact aan de rand zit, en dan te controleren of er een groen/gele draad aan zit (moet je stopcontact ff losgehaald worden).

een alternatieve manier van aarden is om de aard-draad aan je verwarmingsradiator te hangen (ok dit mag officieel niet, maar het verwarmingsstelsel is in 99% van de huizen aangesloten op de aarde).

wat je iig ff kan doen is checken of de brom nogsteeds gebeurt met een MP3 speler aan je speakerset. bromtie dan nog, dan is je speakerset waarschijnlijk niet geaard, en dat kan ook een brom opleveren. (moet je speakerset wel een aarddraad hebben)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 00:47:
[...]

pffff laad je eerst je Ipod ff op en post je hier morgen je bevindingen. Wat aarde is kun je wel vinden met een beetje googlen. Zoek maar plaatjes van stopcontacten met randaarde, daar moet je pc met die mooie stekker mét randaarde in. Dit zou denk ik zelf wel eens het verschil kunnen maken ;)

Verwijderd

FireWurX schreef op maandag 19 september 2005 @ 00:55:
geaard betekent dat er een veiligheidsdraad van je PC (de derde, middelste pin van je powersupply) via het stopcontact op de aardlek pen is aangesloten. dit elimineert vaak de 50hz brom (mijn notebook heeft bijvoorbeeld geen aardig, heeft een 2pens stekker, en bij opnemen via mic krijg ik dan een 50hz brom. op accu heb ik dat niet).
om je PC geaard te hebben moet je stopcontact ook geaard zijn. dit is te controleren door de kijken of er een 3de contact aan de rand zit, en dan te controleren of er een groen/gele draad aan zit (moet je stopcontact ff losgehaald worden).
Sorry maar even de begrippen duidelijk stellen. De randaard (nl) of aarde pen (be) is een veiligheidsaarde. De term aardlek pen is verwarrend. De veiligheidsaarde staat los van de aardlek (nl) of differentieel (be).
een alternatieve manier van aarden is om de aard-draad aan je verwarmingsradiator te hangen (ok dit mag officieel niet, maar het verwarmingsstelsel is in 99% van de huizen aangesloten op de aarde).
Wat je nu voorstelt is totaal onverantwoord. Een veiligheidsaarde moet in staat zijn minstens zoveel vermogen te kunnen voeren als de fase en nul. Een CV moet welliswaar geaard worden, maar je mag zeker niet aarden aan de CV. Koppelingen van CV buizen worden vaak waterdicht gemaakt met henneptouw of siliconen tape. Dat geeft absoluut geen betrouwbare aardverbinding.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een wat minder gevaarlijke oplossing zou zijn om gewoon beide apparaten aan te sluiten op hetzelfde stopcontact, volgens mij lost dat alle problemen direct op :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 19 september 2005 @ 09:08:
Een wat minder gevaarlijke oplossing zou zijn om gewoon beide apparaten aan te sluiten op hetzelfde stopcontact, volgens mij lost dat alle problemen direct op :)
Ze zitten alle2 op een stekkerdoos.
Dus jah Snap ut nie :P

Edit:
Ik heb even mijn ipod aangesloten,maar dan is het gebrom over.
Dus denk dat het aan mijn pc ligt,of aan mijn onboard geluidskaart.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 15:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:02:
[...]

Ze zitten alle2 op een stekkerdoos.
Dus jah Snap ut nie :P
Waarschijnlijk heeft je PC een randaarde-stekker, en de versterker van je speakers dus niet. Die speakers gaan dan "aarden" via de aansluiting naar je PC toe (in dit geval dus de geluids-kabel). En dan krijg je dus een brom met een grondtoon van 50Hz.

Voorbooeld om ea op te lossen:
Wat je kunt doen is zorgen dat je versterker van je speakers ook geaard wordt door een kabeltje aan de metalen behuizing van je versterker te schroeven (gewoon onder één van de schroefjes, wèl ffies de verf wegkrabben). De andere kant van die kabel klem je stevig aan de aardeklem van je stekkerdoos.

Verwijderd

Topicstarter
Oke,snap wat je bedoelt.

Je zegt mijn versterker,waar vind ik die?
Ik zie alleen mijn subwoofer,en 6 boxjes :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:11:
Oke,snap wat je bedoelt.

Je zegt mijn versterker,waar vind ik die?
Ik zie alleen mijn subwoofer,en 6 boxjes :)
Waarschijnlijk zit die in je subwoofer; Als ik het goed heb dan moet je die aansluiten op een adapter/op de stroom toch ?

Maar anders eventjes een fototje van de achterkant van de SW (liefst close-up en scherp, en als daar idd de stroom op wordt aangesloten). Kunnen we ffies zien wat beste werken kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:16:
[...]

Waarschijnlijk zit die in je subwoofer; Als ik het goed heb dan moet je die aansluiten op een adapter/op de stroom toch ?

Maar anders eventjes een fototje van de achterkant van de SW (liefst close-up en scherp, en als daar idd de stroom op wordt aangesloten). Kunnen we ffies zien wat beste werken kan.
Oke,even snel een foto maken :)

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02 11:42
Of staat je bas gewoon te luid?..... lijkt misschien stom, maar als m'n boxen aanstaan, en ik draai m'n basknopje net iets te ver, dan hoor ik een constant geluid door m'n boxen komen.....

edit
-> en nee...er staat niks te spelen dan op m'n pc... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Blackminister op 19-09-2005 15:27 ]

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook en het ligt er inderdaad aan dat de pc danwel speakers niet op een geaard stopcontact zijn aangesloten. Het probleem is dat wij geen geaard stopcontact hebben in huis...

Je kan dit ook merken als ik namelijk over mijn pc behuizing wrijf dan krijg ik een "stroef" en tintelend gevoel.. Volgens mij komt dit omdat het niet geaard en dus lekspanning heeft. De behuizing is in dit geval van aluminium.

Kijk dus eerst maar eens of je wel een geaard stopcontact hebt!!

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een foto gemaakt,alleen die was nie zo duidelijk.
Nu heb ik op het inet een schema gevonden van de achterkant van mijn Subwoofer.

Hier kan je dat plaatje zien!

Verwijderd

Topicstarter
Blackminister schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:23:
Of staat je bas gewoon te luid?..... lijkt misschien stom, maar als m'n boxen aanstaan, en ik draai m'n basknopje net iets te ver, dan hoor ik een constant geluid door m'n boxen komen.....

edit
-> en nee...er staat niks te spelen dan op m'n pc... 8)7
Uhm,denk je dat ik dat nie heb geprobeerd? ;)
Ook al staat die zacht,dan hoor je het nog steeds.

En btw,ook al zou die hard staan,dat hoor je niet te horen :)

• Grrrrrene
  • Niet online
...een ongeaarde speakerset dus. Precies zoals G_M_C al zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:39:
...een ongeaarde speakerset dus. Precies zoals G_M_C al zegt :)
Oke,wat is voor mij de beste oplossing?

Verwijderd

Zie mijn mooie paint-skilzz-voorbeeld :P

Doe een stuk draad onder bijvoorbeeld de aangegeven schroef, en verbind het andere eind met een aardingsklem van je stekkerdoos (oals ik eerder beschreef). Zorg dat beide uiteinden goed contact meken, denkt aan wegkrassen van verf en het goed contact maken bij de aardingsklem.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66643/full.gif

Overigens zal het het beste werken als het paneeltje op je speaker van metaal is.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
stekker van je speakers omdraaien wil ook nog wel eens helpen, zo niet dan de stekker van je pc ook draaien

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 19:32

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Bedoel je met gebrom een soort pulserend geluid? Zo ja, heb je toevallig een draadloze (Dect) telefoon? Dan is dat de oorzaak. Ik heb hetzelfde met m'n Creative Inspire 5300 5.1 en Logitech speakerset voor de PSP. Als ik de handset op de basis leg, is het geluid minder en ervan af, dan wordt het geluid harder. Indien het basisstation helemaal afgekoppeld is (dwz van het stroom af), is het geluid weg. Zelf heb ik óf de speakers uit staan, óf muziek/ander geluid aanstaan, dus ik persoonlijk merk het niet.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
Hi,

Heb je misschien een tvkaart ofzo? Die vanmij bromt idd ook ;)

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 17:05
Is het dit geluid?

http://media.putfile.com/MOV00311

Want ik heb zelf een creative inspire 6.1 6700 en heb veel ruis, dus wat je daar kan horen.

[ Voor 15% gewijzigd door Giel op 19-09-2005 16:39 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
rdfeij schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:59:
stekker van je speakers omdraaien wil ook nog wel eens helpen, zo niet dan de stekker van je pc ook draaien
Dat lijkt me zeer sterk, aangezien je dan alleen de fase van de brom omdraait, als het nu een aardlus is, zal het een 50Hz bron blijven...

Edit: Argh, ik reageer erop en meteen zie ik wat je bedoelt: de _stroom_stekker van je speakers omdraaien. Ja, dat schijnt soms te helpen. Maar beide omdraaien zou toch niet moeten helpen?

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 19-09-2005 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,heb het allemaal gedaan en geprobeerd wat jullie zeiden,er zit maar 1 ding op denk ik,zoals werd gezegt met het draad.

Want het omdraaien van de stekkers heb niet geholpen!

En heb wel een draadlooze tel in me huis,maar daar zou het niet aan liggen,aangezien die beneden is,en ik boven zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 19:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:04:
Mensen,heb het allemaal gedaan en geprobeerd wat jullie zeiden,er zit maar 1 ding op denk ik,zoals werd gezegt met het draad.

Want het omdraaien van de stekkers heb niet geholpen!

En heb wel een draadlooze tel in me huis,maar daar zou het niet aan liggen,aangezien die beneden is,en ik boven zit.
toch kan die ook storen, zelf als is het een eindje weg. Maar in jou geval zou ik het toch zoeken in aarding, aangezien je nog niet geprobeerd hebt om die al dan niet aan je CV te hangen, alleen als test natuurlijk!, of trek een draad door naar de aarding in de keuken of badkamer die elk huis wel hoort te hebben. Dan kunnen we de aarding iig uitsluiten als dat niet werkt ;)

Verwijderd

K lees net dat je een onboard sound card hebt..

Dat is meestal ook het probleem.. Het is waarschijnlijk een AC'97 geluidschip, mijn ervaring leert dat deze van slechte kwaliteit zijn...

Heb zelf ook een onboard soundcard en maakte zo'n zoem... maar heb deze al snel vervangen door een goedkopen sb Live! en direct was het rot geluid weg!

K ga trouwens een andere kaart kopen, want ben niet tevreden met Live!

Het word X-fi :D

Verwijderd

Topicstarter
Ja,denk dat ik dat ook eens doe.
Want als ik me Ipod aansluit,dan is dat gezoem weg.
Hoop met een nieuwe Sound Card dat het weg is.

Iemand tips of aanraders?! ;)

Verwijderd

YUP gewoon even een zo'n scheidingsfilter er tussen duwen kosten ongeveer 10 euro.

Verwijderd

Heb je toevallig draadloos internet?
ik heb allerlei luidsprekers op men laptop aangesloten via externe geluidskaart en bij druk WIFI verkeer hoor ik ook wel eens ruis...zonder wifi verbinding heb ik geen last van ruis en men versterker en luidsprekers zijn ook niet geaard :Y)

Verwijderd

scheidingsfilter lost al die onzin op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 20:43:

Heb je nu al geprobeerd om je set te aarden dan ? Want een stukkie draad is meestal een stukkie goedkoper dan een nwe soundcard.

En bovendien; Als het idd een probleem is met een aardlus, dan maakt het geen fluit uit of je een nwe soundcard gaat gebruiken. De aardlus naar je PC toe blijft namelijk gewoon bestaan.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 20:43:

Demp in je geluidseigenschappen het geluid van cd-audio eens helemaal. Bij m'n vriendin hield toen ook het gebrom van d'r onboard-geluidskaart op.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 17:26:
K lees net dat je een onboard sound card hebt..

Dat is meestal ook het probleem.. Het is waarschijnlijk een AC'97 geluidschip, mijn ervaring leert dat deze van slechte kwaliteit zijn...

Heb zelf ook een onboard soundcard en maakte zo'n zoem... maar heb deze al snel vervangen door een goedkopen sb Live! en direct was het rot geluid weg!

K ga trouwens een andere kaart kopen, want ben niet tevreden met Live!

Het word X-fi :D
dat ligt helemaal aan de chip die je hebt. AC97 is slechts een techniek, en verschillende fabrikanten maken chips die van die techniek gebruik maken. de een doet het alleen beter als de ander.
met de nieuwere chips kan je er vanuit gaan dat ze goed zijn... trouwens, nVidia's Soundstorm is een goed voorbeeld van een AC97 onboard soundkaartje die beter is dan menig andere soundkaart.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

heb losse versterker, pc en dvdspeler op elkaar aangesloten, gevolg is dus een aardlus...
oplossing hier thuis: met een stukje koperdraad alle behuizingen op elkaar aangesloten, brom is zo goed als weg!

wil je het helemaal netjes doen, gebruik dan indien mogelijk de optische uitgang van je pc...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 08:28:
scheidingsfilter lost al die onzin op.
Waar kan ik zo iets halen? :)
Pagina: 1