Zacht hoog piepend geluid uit Sony Vaio A417M

Pagina: 1
Acties:
  • 376 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik heb vanavond ontdekt dat wanneer ik de adapter verwijder (dus wanneer de laptop werkt op de accu) er een zacht net hoorbaar irritant hoog piep geluid uit m'n laptop komt. Het komt niet over de boxen maar gewoon uit de laptop zelf en het houdt even op als er programma's geladen worden, dus als de harde schijf actief is. Normaal is hij bijna geluidsloos maar als hij dus op de accu werkt komt er een piep uit en volgens mij deed hij dit eerder niet. Laptop is nog geen 2 maanden oud.

Weet iemand wat er hier aan de hand is?
En wat eraan te doen is?

Is het verstandig om hem te laten nakijken binnen garantieperiode (kan hem eigenlijk niet missen ivm studie)? Zullen ze dit echt als een defect zien, of zullen ze zeggen dat er niks aan de hand is? Want alles werkt wel naar behoren hij maakt alleen wat meer lawaai.

Edit:
Heb in een ander topic de volgende reactie gezien:
TetsuoShima schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:14:
Waarschijnlijk een probleem met één van de voltage converters lijkt mij...

Kan je niet veel aan doen, buiten andere erop laten zetten (of zelf doen) maar dan moet je eerst het juiste type te pakken krijgen. Ander mobo helpt ook, maar vermits jou laptop waarschijnlijk niet meer onder garantie is, is dat laatste niet zo evident.

Nu, ik ben niet 100% zeker, hoor. Maar op het eerste zicht zou dat mijn 'diagnose' zijn... ;)
Zou dit het kunnen zijn? En zo ja, is dit een serieus defect wat Sony moeten verhelpen ondanks dat de laptop verder nog gewoon werkt?

[ Voor 44% gewijzigd door MIQ op 19-09-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Probeer eens of het geluid verandert als je de brightness van je display verandert, of als de load en/of frequentie van de CPU verandert. Mijn display bromt/piept heel zachtjes als ik de brightness omlaag doe, maar ik moet er wel met m'n oor op gaan liggen om het goed te horen. Bij dynamische snelheid van de CPU, in combinatie met meer/minder load, kan ook wat piepgeluiden geven. Eventueel in de vorm van storing op je speakers.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
Brightness en geluid veranderen verhelpt het niet.
Hoe verander ik de frequentie van de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik had hier ook last van op mijn IBM Thinkpad T42. Viavia hoorde ik dat het de geluidskaart was die stoorde op de infraroodpoort. Die gebruikte ik toch niet, dus toen ik deze uitschakelde was het euvel verholpen. Proberen waard!

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

Ook ik heb hier een tijdje na aankoop last van gekregen met mijn HP ZT3106EA. Ik had hier toen ook een topic over geopend maar toen was er niemand die hier echt iets over kon zeggen. Ik heb het niet altijd, maar heel af en toe. Niet alleen op accu maar ook op netvoeding, soms erger dan anders en ook als het geluid uit staat. Ik heb mijn notebook al een keer deels opengemaakt om te kijken of ik kon achterhalen waar het ergens vandaan kwam, toen kwam het uit de richting van de CPU/infrarood-poort/speaker/voeding. De tip van daniel_ev ga ik zeker proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
Ik denk dat het niet ligt aan de processor of aan hardware conflicten. Hij piept immers alleen als hij gebruikt maakt van de accu. Doordat hij niet piept als hij op netspanning aangesloten is kan ik dit uitsluiten want dan zou hij dit dan ook moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

MIQ schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:12:
Ik denk dat het niet ligt aan de processor of aan hardware conflicten. Hij piept immers alleen als hij gebruikt maakt van de accu. Doordat hij niet piept als hij op netspanning aangesloten is kan ik dit uitsluiten want dan zou hij dit dan ook moeten doen.
Ik had een identiek probleem met een Dell Inspiron 510M.
Hoge pieptoon als je op batterij werkt, wat onmiddelijk verdwijnt als je op netstroom overschakelt.
Mij hebben ze toen verteld dat het aan de harde schijf lag!
Ik heb in ieder geval de laptop een weekje later voor het aankoopbedrag doorverkocht, was er helemaal op afgeknapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 13:33

itsalwaysme

Graast voor DB

dat heb ik ook gehad bij mijn Compaq presario 2175us, hierbij was het mijn Harddisk. ik dacht toen dat mijn hd kapot zoyu gaan, maar die doet het na 1,5 jaar nog steeds.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb hetzelfde op mijn HP nc6120.
Ik weet zeker dat het aan de fan ligt, als die op een bepaald toerental gaat draaien begint hij te piepen.
Zodra de fan een ander toerental aanneemt, hoor ik niks meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
Hij is inmiddels naar de sony reparatie geweest.

Daar zeiden ze dat ze geen geluid hoorden dus ik dacht misschien doet hioj het weer goed.

Toen ik hem vanmiddag terug kreeg en het uitteste piepte hij wel weer. :?

Wat een klote service zeg. Ik ben m'n laptop anderhalve week kwijt geweest zonder dat ze iets gemaakt hebben.

Heb net weer naar sony gebeld en wordt zo terug gebeld.

Wat kan ik nu het beste doen?
Ik wil gewoon dat dit gemaakt wordt want het hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, maar dat kunnen ze niet maken.
Ik, zovele andere mensen, hebben dit ook al aan de hand gehad met laptops van Dell, en hier kunnen ze gewoon niets aan doen.
De technische uitleg die ik er toen over kreeg, is dat in een bepaalde situatie er te veel stroom door een elco stroomt, waardoor die een hoog piepend geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78880

mijn laptop maakt ook een zacht hoog piepend geluid. het rare is dat het niet altijd zo is.. en of ik op accu of netstroom werk maakt ook geen verschil :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78880

Anoniem: 125106 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:57:De technische uitleg die ik er toen over kreeg, is dat in een bepaalde situatie er te veel stroom door een elco stroomt, waardoor die een hoog piepend geluid maakt.
zou dit te maken hebben met het gebruik van kwalitatief mindere elco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78880 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 18:19:
[...]
zou dit te maken hebben met het gebruik van kwalitatief mindere elco's?
Als ze maar niet gaan ontploffen dan. Mag toch wel hopen dat ik een beetje kwaliteit in mijn apparaat heb zitten (tis immers HP) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:54:
[...]

Als ze maar niet gaan ontploffen dan. Mag toch wel hopen dat ik een beetje kwaliteit in mijn apparaat heb zitten (tis immers HP) :?
Waarom denk jij dat HP gelijk staat aan kwaliteit?
Ontploffen gaat in ieder geval wel niet gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
Anoniem: 125106 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:57:
Sorry, maar dat kunnen ze niet maken.
Ik, zovele andere mensen, hebben dit ook al aan de hand gehad met laptops van Dell, en hier kunnen ze gewoon niets aan doen.
De technische uitleg die ik er toen over kreeg, is dat in een bepaalde situatie er te veel stroom door een elco stroomt, waardoor die een hoog piepend geluid maakt.
Nee ik vind idd ook dat ze dat niet kunnen maken.
Denk je dat ik een nieuwe laptop kan eisen? Of iig dat het onderdeel varvangen moet worden waar het euvel zit. Want ik zit er niet op te wachten dat hij het begeeft als de garantieperiode voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110668

Mijn vaders Toshiba laptop heeft precies het zelfde probleem, en ik kan dus ook uitleggen waar het ehm in zit.. De CPU is het probleem, als bij mijn vaders laptop de stroom eraf wordt gehaald hoor je een zachte piep, beetje knersend eigenlijk.. Maar nu komt het, als ik in de bios de laptop naar low speed zet (Weet ook niet wat er dan precies gebeurt) dan komt de zelfde piep tevoorschijn.. Het ligt dus gewoon aan je CPU en er is niks aan te doen.. Bij mijn vader betreft het een Mobile Pentium 4.

Mijn eigen laptop piept ook wel eens maar alleen als ik aan het pifasten ben, dus bij 100% CPU load.. Het is dermate zacht dat ik het niet storend vind. Dit is een Intel Pentium Mobile Dothan 1.86GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm dacht zelf ook al dat het uit de richting van de CPU kwam. Zou het te maken hebben met die Speedstep-technologie? Kun je die misschien uitzetten? Weet ik meteen of dat het is. Werk toch even niet op accu dus kan wel effe :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Mensen, zie ook de talloze Acer800 series topics over het beruchte piepen. Wat het is, niemand weet het, repareren is niet mogelijk daar mijn acer 8002 ook al 5x weg is geweest, inmiddels is de garantie verlopen en hij piept nog steeds ;(

De enige reden hiervoor die ik bedenken kan is dat die RMA mensen bij de producent (HP, Dell, Acer noem maar op) die laptops repareren in een fabriekshal oid. Daar zijn allemaal mensen aan het werk dus als een persoon daar met die laptop zit, dan zal hij waarschijnlijk die pieptoon niet horen. Het omgevingsgeluid is gewoon te luid.

Wat bij mij helpt is *iets* in een USB poort duwen. Gelukkig werkt mijn interne Bluetooth ook via USB dus /me p43000 heeft een mx900 aangeschaft en heerlijk stil is de laptop weer, mischien een idee om te testen?
Pagina: 1