Toon posts:

Kan een DVD brander slijten ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Misschien een beetje een rare topic titel, maar ik heb een hele rare ervaring met m'n Asus DRW-1608P DVD brander.

Het apparaat funktioneert eigenlijk prima.. Maar bij het kopieren van Dual Layer DVD's gebeurt er iets raars.

Ik heb een DVD die ik regelmatig 1 op 1 brand (met DVD Decrypter), dit gaat ongeveer 10 keer prima.. Daarna wordt er een foutmelding weergegeven en mislukt het brand-proces.
Als ik daarna weer een nieuwe DVD probeer te maken lijkt alles goed te gaan, maar accepteert m'n navi unit de DVD niet meer. Er is dus iets veranderd aan de schrijfkop of iets dergelijks in de writer.

Kan het zijn dat de brander slijt ? Dit is al m'n 2e Asus. Ik heb onder garantie een nieuwe gekregen maar nu weer hetzelfde euvel..

Heeft iemand een idee ??

Thanks,
Tony

Verwijderd

Heb er inderdaad wel eens van gehoord dat een laser maar een bepaald aantal cyclussen aankan.
Ik kan me ook voorstellen dat de lagers slijten na verloop van tijd waardoor er enige speling ontstaat en tijdens branden is het van cruciaal belang dat er absoluut geen speling in de lagers zit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Maar lijkt het je niet stug dat dit optreedt na 20 kopietjes ?
Na 2 of 3 jaar en 1000'en kopietjes zou ik zeggen.. ja.. dat kan, maar toch niet na zo weinig brand-uren?

Het lijkt wel of alle Asus branders er last van hebben, omdat ook mijn nieuwe (onder garantie) brander (overigens hetzelfde model) na eenzelfde aantal kopiën de brui er aan geeft.

Tony

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

branders slijten. meestal is het de laserlens die na verloop van tijd brak word. die raakt uit focus/word troebel e.d.
je krijgt dan langzaamaan vaker fouten bij het branden.
dit is afhankelijk van het type brander, na hoeveel kopietjes dit gebeurt. bij de ene is dat na 500, bij een andere pas na 1500.
20 kopietjes is iig veeeeeeeel te weinig. je moet toch minstens een paar honderd schijfjes volbranden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Alle bewegende apparatuur slijt en gaat vroeg of laat kapot als gevolg van slijtage, maar twintig DVDtjes is veel te weinig. Dat is geen slijtage maar een ander defect.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik weet wel zeker dat het kan. Ik had een NEC3520, prima dingetje, tot ik er na er een paar honderd dvd's mee te hebben gebrand achter kwam dat ie niet fatsoenlijk meer fikte. Heb er in totaal een stuk of 20 DVD's door weg kunnen gooien :X . Bleek idd dat de laser gewoon naar zijn grootje was, en dat voor een brander van 4 maanden oud :o

Nu een NEC3540, en vooralsnog geen problemen...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1