[WLAN] Snelheid wireless router zwakt af (topcom)

Pagina: 1
Acties:

• Burton
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 10:43
Ik heb een paar maanden geleden een wireless router van Topcom (Skyracer WBR 611) gekocht, samen met een Topcom PCMCIA kaart (Skyracer PC-card 3011).
Alles heeft lange tijd goed gewerkt, maar sinds kort valt de snelheid constant naar beneden.

Wanneer ik de router via webadmin restart is de snelheid op niveau en na een dag begint de pret weer.
Via speedtest.nl heb ik direct na een restart een snelheid van ongeveer 340Kbyte/sec en
na een dag hooguit 150Kbyte/sec.

Ter info; het volgende is al geprobeerd, zonder positief resultaat:
  • De router resetten naar de begininstellingen
  • DHCP uitschakelen en zelf IP's toekennen aan de pc's/laptops
  • Bekabeling modemrouter -> wireless router vervangen
  • Tx-rates handmatig op 11MBps gezet
  • WEP-encryptie uitgeschakeld (later weer ingeschakeld)
  • Alles wat niet nodig is op de router uitgeschakeld (SNMP, Remote admin, firewall, logbestanden)
  • Softwarematig de PCMCIA-kaart opnieuw geinstalleerd
Als ik de laptop via een kabel verbind op de router, is er geen sprake van snelheidsverlies.

Is er iemand die een soortgelijk probleem heeft (gehad) en misschien weet hoe ik de snelheid constant kan krijgen?

Verwijderd

Is er misschien een buurman gekomen die ook een draadloos netwerk aan heeft gelegd? Zoek eens op andere netwerken in de buurt. Je hebt zo'n beetje alles al geprobeerd, dus interferentie met een ander netwerk lijkt mij wat er aan de hand is. Probeer eens een ander kanaal...

• Burton
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 23:23:
Is er misschien een buurman gekomen die ook een draadloos netwerk aan heeft gelegd? Zoek eens op andere netwerken in de buurt. Je hebt zo'n beetje alles al geprobeerd, dus interferentie met een ander netwerk lijkt mij wat er aan de hand is. Probeer eens een ander kanaal...
Dat is eerlijk gezegd het enige wat ik nog niet heb geprobeerd. in de router staat 'ie op Auto. Ik ga handmatig een kanaal instellen en mocht dat het probleem zijn, ga ik me nu alvast schamen!

Edit: Heb met netstumbler een scan gedaan of er toevallig nog meer accespoints in mijn omgeving zijn, en alleen de mijne komt eruit.

[ Voor 12% gewijzigd door Burton op 19-09-2005 00:25 ]

Verwijderd

Succes! Ik zou het inderdaad ook niet weten, ik heb zelf ook een keer een paar dagen lopen kutten om een wegvallend draadloos netwerk aan de praat te krijgen...

Je gebruikt het dus in een laptop? Dan kan het misschien ook nog iets met Energiebeheer te maken hebben... Maar dan zou hij het vanaf het begin niet goed gedaan moeten hebben lijkt me. Als het kanaal het niet is, probeer dat nog even aan te passen (dus zorgen dat de kaart maximaal energie krijgt).

Verwijderd

Waarschijnlijk zal je bedraad precies het zelfde probleem hebben als draadloos. Stel dat je verbinding intern (wireless of wired) 10 x trager is dan normaal dan heb je nog altijd 5.4 of 10 mbit en dat is je internet zo te zien lang niet.

Je zal het dus in je router moeten zoeken vermoed ik. Die zal op de 1 of andere manier vollopen. Ik heb het zelf ook gehad met een 3com Officeconnect Wireless Gateway en na een firmware update liep hij weer als een zonnetje.

Maw het lijkt me waarschijnlijker dat het aan de wan kant zit ipv de lan kant

• Burton
Vooralsnog hou ik de "goede" snelheid (kanaal aanpassen = restart ;) ). Helaas zie ik morgen pas of hij de snelheid vast heeft kunnen houden..
In energiebeheer staat de kaart al op maximale energie, dus die optie valt helaas af.

• Burton
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 23:38:
Waarschijnlijk zal je bedraad precies het zelfde probleem hebben als draadloos. Stel dat je verbinding intern (wireless of wired) 10 x trager is dan normaal dan heb je nog altijd 5.4 of 10 mbit en dat is je internet zo te zien lang niet.

Je zal het dus in je router moeten zoeken vermoed ik. Die zal op de 1 of andere manier vollopen. Ik heb het zelf ook gehad met een 3com Officeconnect Wireless Gateway en na een firmware update liep hij weer als een zonnetje.

Maw het lijkt me waarschijnlijker dat het aan de wan kant zit ipv de lan kant
Persoonlijk denk ik ook zoiets, dat de router volloopt met data oid.

Zoals vermeld in de topicstart heb ik bedraad het probleem niet. Daar blijft de snelheid altijd rond de 340.. De wireless router verbind ik via één van de LAN-poorten aan de modemrouter, dus het WAN gedeelte is ongebruikt (is al zo sinds ik de router heb).

Helaas worden er geen firmwares meer uitgegeven, en ik weet niet of het wel zo verstandig is om de firmware voor een andere (nieuwere) serie erop te gaan zetten.
Pagina: 1