Toon posts:

Samsung Spinpoint

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een 160 gb Samsung Spinpoint Sata erbij gekocht...

Nu was ik gister bezig om deze aan te sluiten maar nadat ik aangesloten had gaf die bij het "Sata Raid Menu" wel de hdd aan..

Maar de pc bleef maar rebooten hij hangt er als een slave aan..

Nu heb ik wel gehoord dat je de win xp cd er in moet doen in het begin op f6 drukken en dan de drivers installeren.
Moet dit dan ook bij een slave? En ik heb geeen floppy drive..

Als ik trouwens de hdd aansluit als windows aanstaat reboot die ook spontaan..

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten, Jord

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

S-ATA kent geen Master-Slave systeem. Ik vraag me ook af hoe je daar dan bij komt..

Met de huidige S-ATA zit er altijd maar 1 apparaat op elke poort, dus master.
Als ik trouwens de hdd aansluit als windows aanstaat reboot die ook spontaan..
S-ATA is NIET hotswap, door 'live' in te pluggen kun je hardware beschadigen. Niet doen dus. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door frankknopers op 18-09-2005 22:10 ]

Goud is geen geld

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:06:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een 160 gb Samsung Spinpoint Sata erbij gekocht...

Nu was ik gister bezig om deze aan te sluiten maar nadat ik aangesloten had gaf die bij het "Sata Raid Menu" wel de hdd aan..

Maar de pc bleef maar rebooten hij hangt er als een slave aan..
Wanneer reboot hij? Als hij al in windows zit? Of begint hij direct na de POST weer opnieuw?
En hoe krijg je een SATA disk als slave? :X Bij sata schijven heb je maar 1 disk per kanaal, en dus geen master/slave-settings meer.
Nu heb ik wel gehoord dat je de win xp cd er in moet doen in het begin op f6 drukken en dan de drivers installeren.
Dat moet je inderdaad doen als je een nieuwe XP installatie wilt doen op die hardeschijf. Draait je windows install van een andere disk krijg je hier geen last van...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:08:
[...]

Wanneer reboot hij? Als hij al in windows zit? Of begint hij direct na de POST weer opnieuw?
En hoe krijg je een SATA disk als slave? :X Bij sata schijven heb je maar 1 disk per kanaal, en dus geen master/slave-settings meer.

[...]

Dat moet je inderdaad doen als je een nieuwe XP installatie wilt doen op die hardeschijf. Draait je windows install van een andere disk krijg je hier geen last van...
Wooo thanks voor de reacties had op tweakzone gezet 8)7 geen reactie :P

Ja weet ook niet hoe ik bij slave kwam maar ik bedoelde er eigenljk mee dat windows er niet op hoeft geinstalleerd te worden..

Maar heb nu nog dat probleem geen floppy drive hoe kan ik het dan oplossen de drivers op een cd zetten?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45

makje

Professioneel prutser

XanderH schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:08:

Lang niet altijd moet je met F6 drivers installeren als je Win XP op de schijf wil installeren. Alleen bij oudere moederborden waarbij de sata controller als losse chip op het moederbord zit en bij (naar ik heb begrepen) alle VIA moederborden. Bij nVidia nForce 3 en 4 moederborden hoef je geen drivers te laden met F6 als je de schijf gewoon als losse schijf wilt gaan gebruiken voor Win XP, de PC en dus ook het BIOS herkent dan de schijf op dezelfde manier als elke pata/IDE schijf.

Of de TS met F6 de drivers eerst moet installeren hangt dus van zijn moederbord af en het staat dan ook hoogstwaarschijnlijk gewoon vermeld in zijn manual of dat benodigd is.

[edit]

als je windows niet op deze sata schijf wilt installeren dan blijft het ongeveer hetzelfde verhaal, alleen dan zonder F6: de nForce moederborden herkennen de schijf dan meteen in schijfbeheer (dus nog wel ff partitioneren enzo), maar aangezien hij dat bij jou niet lijkt te doen heb jij dus zo'n 'ouderwets' moederbord en moet je drivers installeren.

Heb je al een goede Windows installatie op je andere schijf dan kun je natuurlijk gewoon de sata drivers van je moederbord drivers-CD gebruiken of vanaf de website van de fabrikant downloaden en gelijk installeren, heb je geen floppy of iets voor nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door makje op 18-09-2005 22:19 ]

9800x3d

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Natuurlijk. Je hebt die floppy alleen nodig om vanaf te kunnen bootten, maar dat kan een CD ook wel.

Wel is een floppy natuurlijk makkelijker, je kunt hem namelijk hergebruiken. :)

Goud is geen geld

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-03 22:49

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:11:
[...]
Maar heb nu nog dat probleem geen floppy drive hoe kan ik het dan oplossen de drivers op een cd zetten?
Als windows niet op die schijf geinstalleerd hoeft te worden, dan kan je die drivers ook later installeren, als windows al geinstalleerd is.

Verwijderd

Topicstarter
MaCe1337 schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:15:
[...]

Als windows niet op die schijf geinstalleerd hoeft te worden, dan kan je die drivers ook later installeren, als windows al geinstalleerd is.
Ga morgen even windows opnieuw erop zetten met de sata schijf eraan..

Kijken hoe het gaat :)

laat wel horen dan hoe het gegaan is..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
Euh... De schijf hang je er bij, windows staat er al op, dus dat "drivers installeren met F6" kom je helemaal niet tegen. Als ik er vanuit mag gaan dat de controller er al wel in zat: Dan heb je al drivers geinstalleerd lijkt me?

Dan zit het probleem hem niet in de drivers, en vind ik het persoonlijk een beetje erg overhaast om windows er maar opnieuw op te gaan zetten? :X

Zeker als je nog geen antwoord hebt gegeven op mijn vraag wanneer hij reboot: In windows of tijdens/direct na de POST al

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 18-09-2005 22:29 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:29:
Euh... De schijf hang je er bij, windows staat er al op, dus dat "drivers installeren met F6" kom je helemaal niet tegen. Als ik er vanuit mag gaan dat de controller er al wel in zat: Dan heb je al drivers geinstalleerd lijkt me?

Dan zit het probleem hem niet in de drivers, en vind ik het persoonlijk een beetje erg overhaast om windows er maar opnieuw op te gaan zetten? :X

Zeker als je nog geen antwoord hebt gegeven op mijn vraag wanneer hij reboot: In windows of tijdens/direct na de POST al
Ik heb alleen de sata raid controller geinstalleerd..

Met het f6 menu bij de windows xp cd heb ik verder nog niks gedaan omdat ik geeen fdd heb O-)

Sorry vraag had ik niet gezien als ik de schijf gewoon aansluit als de pc uitstaat blijf die maar rebooten..

Sluit ik de schijf aan als windows is opgestart reboot die spontaan...

Heb nu dus eigenlijk twee dingen die ik kan doen..

-Windows opnieuw installeren
-Boots anders instellen..

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:14

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Wat heb je op dit moment eigenlijk in je kast zitten?
- 1 nieuwe HDD SP SATA
en verder? een IDE of SATA schijf?

Heb je in de bios SATA mode op : IDE of SATA staan?

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Topicstarter
Buzz_Lightyear schreef op maandag 19 september 2005 @ 07:39:
Wat heb je op dit moment eigenlijk in je kast zitten?
- 1 nieuwe HDD SP SATA
en verder? een IDE of SATA schijf?

Heb je in de bios SATA mode op : IDE of SATA staan?
Heb nu 1x 40gb (Master) ATA 1x 120 (SLAVE) ATA en dan 4x 200gb ATA op mijn raidcontroller..
En nu wil ik die Sata schijf op mijn sata controller doen op moederbord...

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het kan zijn dat de ide porten geshared zijn, zodat je of een ide schijf kan gebruiken of een sata..
Maar dat hangt af van je moederbord...
Dus wel bord heb je???

Oh ja, Sata is wel hot-swappable...
Mits je de sata stroomaansluiting gebruikt...

[ Voor 21% gewijzigd door ShellGhost op 19-09-2005 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op maandag 19 september 2005 @ 13:56:
Het kan zijn dat de ide porten geshared zijn, zodat je of een ide schijf kan gebruiken of een sata..
Maar dat hangt af van je moederbord...
Dus wel bord heb je???

Oh ja, Sata is wel hot-swappable...
Mits je de sata stroomaansluiting gebruikt...
Ik heb een Asus a7n8x-e-deluxe...

Een hot-swappable wat houd dat in? :*)

Kan het ook zijn heb net na gevraagd op school dat de boots verkeerd staan. Cdrom,Floppy,HDD-0 moet dit dan 1 zijn ofzo iets? |:(

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij eindelijk gelukt :D

Nadat ik windows opnieuw had geinstalleerd vond die de nieuwe hardware de schijf dus tijdens het installeren viel die gelijk spontaan uit..

Bij het '" Sata Raid" menu stond f4 om raid te maken deed dat en daar kon je het formatteren.. _/-\o_

Daarna starte windows zelfs door.. _/-\o_

Hij zag de schijf daarna nog steeds niet maar nadat ik in widows had geformateerd deed die het wel 8)7

Heel erg bedankt voor de reacites B)
Pagina: 1