Toon posts:

waterkoeling, schroefdraden en verbogen moederborden

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zal de titel nader verklaren. Bij het bouwen van mijn nieuwe system gebruikte ik als cpu waterblok een aquacomputer Cuplex XT. De schroeven die hierbij worden geleverd hebben een andere schroefdraad dan die in de backplate van mijn Asus A8N-SLI Deluxe moederbord. De man bij de fixet winkel was ervan overtuigd dat hij geen schroeven verkocht met de schroefdraad van de backplate, want de bijgeleverde schroeven van de plastic rand om de socket waren natuurlijk veel te kort om het blok met een veer systeem vast te draaien. In alle wanhoop heb ik toen het cpublok op de cpu met de te korte schroeven vastgedraaid, zonder veer systeem dus. Alles snel ingebouwd, pc start niet op. Als ik de p4 ontkoppel start ie wel, maar kan ie niet booten. Stop ik p4 weer terug: niets. Toen haalde ik alles weer uitelkaar en toen was me wel duidelijk waarom het niet werkte, het moederbord stond krom! Ook de mosfet cooler die ik gemonteerd had zal daarbij geholpen hebben.
In alle wanhoop heb ik toen alles losgemaakt, waterkoeling gedrained en de backplate verwijderd zodat ik het cpublok met de veren kon monteren. Toen de backplate loskwam, kwamen ook twee metalen pinnetjes mee, van de achterkant van het moederbord >_<.

Nu heb ik dus de cpu block goed gemonteerd dmv de veren, en de mosfet wat losser gemonteerd, het moederbord is weer recht, maar ik krijg nog steeds dat ding niet opgestart, met de p4 stekker erin. Zeer waarschijnlijk heb ik het moederbord gesloopt, maar misschien weten jullie of er nog iets te redden valt.

Als er niets meer te redden valt moet ik een moederbord hebben dat de volgende vereisten aan kan:
- socket 939 (amd x2 4800+)
- 2gb ddr400 dual channel geheugen
- 1x pci-x vidkaart
- 5 s-ata schijven waarvan 2 samen in raid 0
- een removable backplate, zodat ik zonder iets kapot te maken dat cpu blok kan monteren

bedankt voor het lezen ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 21:15 . Reden: verduidelijking ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Als het moederbord te ver buigt kunnen er 'traces' in het moederbord breken.
Een moederbord bestaat uit meerdere lagen dus kan een flinke buiging al snel teveel zijn.

De kans is dus vrij groot dat jouw moederbord overleden is.
Tenminste, als het zo erg is als het verhaal doet vermoeden ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Probeer het allemaal eens met een normale air fan. Als dit ook niet gaat werken heb je of het moederbord of de CPU gemold.. Ook niet eg handig om je moederbord krom te trekken.. :?

Verwijderd

Topicstarter
tja, het was stom, ik kwam er ook te laat achter. Ik hoop wel dat alleen het moederbord kaput is en niet de cpu, want als die brak is dan ga ik niet nog een keer € 930,- ophoesten. Een nieuw moederbord is nog wel te betalen, suggesties?

Verwijderd

:X Mag eigenlijk niet maar als je moederbord nieuw is kun je ehm nog ruilen als er geen zichtbare schade is. :X

Maar waarom wil je dan een Socket 939 moederbord voor een X2 4800+ als je een P4 hebt? :? Want een X2 + moederbord is ook aardig prijzig.. :)

Verwijderd

Topicstarter
hah nee, ik heb een x2 4800+, maar op het moederbord zit een p4 stroom plug.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:49:
hah nee, ik heb een x2 4800+, maar op het moederbord zit een p4 stroom plug.
P4 Stroom plug = +12V Power Connector ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ah, ja, dat bedoelde ik :P

maar hebben jullie enig idee welk moederbord ik moet hebben waarop ik mijn cuplex XT kan monteren?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Ben ik nou de enige die denkt, ga terug naar de winkel met dat moederbord :)

En vorige keer koos je voor het moederbord, dus waarom niet dezelfde weer

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 12:52
Ja ik zal ook gewoon terug gaan m etje mobo en zeggen dat die gewoon overleden is.
want ik had mijn videokaart ook gemoldt ooit maar als je gewoon zegt dat die het niet meer doet krijg je een anderen mee (bij mij dan)
Dus gewoon zeggen dat die het opeens begaf je je krijgt een anderen mee verder niks vertellen wat je gedaan hebt.

dat is dus gewoon lame, door oneigenlijk gebruik maak je iets stuk en je laat een ander opdraaien voor jouw fout. Dat is net zoiets als dat jij de ruit bij je buurman ingooit en je buurjongetjes daarvan de schuld geeft :/

[ Voor 27% gewijzigd door Turkish op 19-09-2005 15:13 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Thandor schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:19:
Als het moederbord te ver buigt kunnen er 'traces' in het moederbord breken.
Een moederbord bestaat uit meerdere lagen dus kan een flinke buiging al snel teveel zijn.

De kans is dus vrij groot dat jouw moederbord overleden is.
Tenminste, als het zo erg is als het verhaal doet vermoeden ;)
Idd, het hangt er allemaal vanaf hoe krom het moederbord was.
Als het erg krom stond konden er haarscheurtjes in de koperbaantjes komen wat dan weer leidt tot slechte contacten en een instabiel/niet werkend systeem.
Als de pc aangaat zonder cpu en biepjes geeft werkt je mobo mss nog, probeer in dat geval eens een andere cpu uit. Mss is de cpu geroosterd doordat de core slecht contact had met de hs? (hopelijk niet)

Verwijderd

Topicstarter
in ieder geval is het probleem opgelost!, die mensen bij aqua-computer hebben geen manual bij die cooler gedaan, daardoor zag ik niet dat er schroeven bijgeleverd waren die je zo in de backplate kan schroeven zonder iets te hoeven verwijderen. Ik kan niet terug naar de winkel met het kapotte moederbord omdat ik die heatpipe eraf heb gehaald omdat ik de mostfet en chip ook wilde wcen. Ok, het kost me een moederbord, daar kan ik nog mee leven, nou nog hopen dat die cpu nog goed is, maar daar ga ik wel van uit, alle pinnetjes staan nog perfect recht.

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
corpseflayer schreef op maandag 19 september 2005 @ 14:54:
[...]

Idd, het hangt er allemaal vanaf hoe krom het moederbord was.
Als het erg krom stond konden er haarscheurtjes in de koperbaantjes komen wat dan weer leidt tot slechte contacten en een instabiel/niet werkend systeem.
Als de pc aangaat zonder cpu en biepjes geeft werkt je mobo mss nog, probeer in dat geval eens een andere cpu uit. Mss is de cpu geroosterd doordat de core slecht contact had met de hs? (hopelijk niet)
een cpu rooster je tegenwoordig niet meer hoor zijn gewoon beveiligd je pc gaat gewoon uit mocht deze te warm worden

zonde van je bordje man maar ja thats tweakers life shit happens
succes met je goede schroeven en je nieuwe bordje 8)

[ Voor 9% gewijzigd door wippo76 op 19-09-2005 20:39 ]

Ja zou ik ook zeggen

Pagina: 1