PowerBook wil niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Nou leon1e komtie dan hè ;)

Ik heb spontaan een nogal groot probleem met mijn Powerbook. Gisterenochtend het ding weer aan de netspanning gehangen omdat ie dorst had en toen viel het me al op dat hij voor mijn gevoel niet meer bijlaadde. Dus op een gegeven moment kreeg ik de melding dat hij op reservespanning ging en in slaapstand. Het werd eerder een coma want wakker geworden is ie niet meer.

Ik ben even langs de Apple site gehobbeld en zag daar dat je kon proberen PRAM te resetten en nog een truukje kon doen om de Power Management Unit te resetten. Die heb ik beiden geprobeerd maar hij gaat gewoon niet meer aan. Het kan best aan de adaptor liggen maar mijn multimeter doet maf en omdat het ledje wel brandt heb ik het idee dat daar in elk geval nog wat prik uit komt. Heb de batterij ook verwijderd om het eens puur met netspanning te proberen maar ook zonder succes.

Ik vroeg me af of er nog meer dingen zijn die ik kan proberen voor ik hem definitief de grijze zak in mik. Het kan ook zijn dat misschien de connector niet meer lekker op het mainboard zit, ik kan hem nog wel een keer openschroeven (niet de eerste keer) maar misschien zijn er nog wat andere truuks die wat minder tijdrovend zijn.

Mijn Powerbook teveel over zich heen gekregen (letterlijk ;)) om aanspraak te kunnen doen op garantie oid en vanaf dat ik hem kocht vond ik hem zwaar overpaid, dus om er nu nog meer geld tegenaan te mikken, dan liever iets nieuws.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik begrijp dat het ding op dit moment dus niets meer doet?

Ik zou als eerste eens een andere adapter proberen, is de minste moeite, ook al lijkt deze te werken.

Als je er niet vies van bent om hem open te schroeven, zou ik eerst eens op zoek gaan naar een knoopcel battery oid om eventueel op de harde wijze de open-firmware te ressetten. Weet niet of dat in een powerbook zit.

Geef 'm eens een klap ;)

Gewoon zonder battery eens een nachtje laten rusten?

Als de adapter er in zit dan moet hij ook zonder battery werken, dus het is iig niet zo best, om even een open deur in te trappen.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Q schreef op zondag 18 september 2005 @ 20:23:
Ik begrijp dat het ding op dit moment dus niets meer doet?
Ik zou als eerste eens een andere adapter proberen, is de minste moeite, ook al lijkt deze te werken.
Helemaal niets meer inderdaad. Alleen lampje van de adapter brandt nog oranje. Ook geil ;) Andere adapter is een manier. Maar is lastig testen. Ik denk dat ik lief mailtje stuur naar het bedrijf wat onze mac's op het werk onderhoud. Heb namelijk weinig zin om voor 79 euro het 'even te testen'. Mocht het dat zijn dan heb ik dat er wel voor over natuurlijk.
Als je er niet vies van bent om hem open te schroeven, zou ik eerst eens op zoek gaan naar een knoopcel battery oid om eventueel op de harde wijze de open-firmware te ressetten. Weet niet of dat in een powerbook zit.
Hij ligt nu weer open (kon het niet laten). Hij heeft inderdaad een knoopcel batterij, en een grote. Deze zit met tape op de superdrive geplakt. Maar heb even het stekkertje naar het logic board losgetrokken. Zal netto zelfde uitwerking hebben lijkt me.
Geef 'm eens een klap ;) Gewoon zonder battery eens een nachtje laten rusten?
Been there ;) dat rusten is nog wel een ideetje.
Als de adapter er in zit dan moet hij ook zonder battery werken, dus het is iig niet zo best, om even een open deur in te trappen.
Klopt, begrijp het ook niet zo, ben met dat stekkertje ook altijd voorzichtig. Maar voor mijn gevoel hoorde ik altijd een licht gezoem als de stekker erin zat. Dat hoor ik ook niet meer, ook niet als ik een beetje zit te frutten bij het stekkertje en het vrouwtje op het logic board.

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

je zoekt het veel te ver, je adaptor is gewoon naar de kloten, loop naar de 1e beste mac winkel prop daar een stekker erin en je weet het. (of nog niet)

• Q

Q

Ik ben niet zo stellig als Peentje, maar ik denk dat hij waarschijnlijk toch wel gelijk heeft, zeker als jij dat gezoem (van de adapter toch?) niet meer hoort.

Verwijderd

Q schreef op maandag 19 september 2005 @ 18:58:
Ik ben niet zo stellig als Peentje, maar ik denk dat hij waarschijnlijk toch wel gelijk heeft, zeker als jij dat gezoem (van de adapter toch?) niet meer hoort.
dat gezoem komt van de travo, en als je niets meer hoort...
dan krijgt je pb dus ook geen stroom ^^ ff naar apple store

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:03:
dat gezoem komt van de travo, en als je niets meer hoort...
dan krijgt je pb dus ook geen stroom ^^ ff naar apple store
Jah gezoem is van dingetje linksboven op moederbord zelf. Ik ga proberen even lief mailtje te sturen naar wat mensen die die bij ons het onderhoud doen of ze even wat willen opsturen. Aangezien Apple stores een weinig verspreid netwerk van winkels hebben :) En ik ga er geen vrij voor nemen. Ik hoop nog steeds dat het inderdaad de adaptor is al zou dat in mijn huis waar echt tig van die dingen liggen wel de eerste zijn die sneuvelt.

edit:
Beste Oscar,

Ik stuur je even een adapter op, belangrijk is dat je de verpakking etc etc niet weggooit, ben je hiermee uit de brand

dan hoor ik dat graag, is dit niet de oplossing dan verwacht ik de adapter weer snel in mijn bezit, is dit ok ?

Ze zijn er nog, lieve mensen :) _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door OzBoz op 20-09-2005 11:43 ]

• Q

Q

Dat is service, laat even weten wat de uitslag was/is.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Q schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:43:
Dat is service, laat even weten wat de uitslag was/is.
Doe ik, was overigens grappig. Ik mailde terug dat ik dat echt super vond en dat wanneer het daar niet aan lag ik bij hun wel een nieuwe laptop ging kopen. Kreeg ik het volgende terug:
O, in dat dat geval zal ik ik eerst even de adapter onklaar maken voor ik hem opstuur Hahaha
En daar hou ik van, zulke bedrijven :)

• Q

Q

Wat een lol.

Beetje offtopic: zeker bij mac-winkels/bedrijven, waar de prijzen meestal toch niet veel uitmaken, draait het maar om 1 ding: service. Daarmee win je mensen. Dan komen ze terug.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Nou Q, vandaag kwam de adapter al binnen op mijn werk. Heb dus net zitten testen en tadadaaa.. ik tik dit weer vanachter mijn Powerbook. Dus het lag duidelijk aan de adapter.

Dus nog even geen excuus wat nieuws te kopen ;) En wat betreft de service, dat klopt helemaal. Alleen komt mijn Powerbook niet bij hun vandaan en moet ik het voor mijn gevoel wel een beetje hebben van de bereidwillendheid. Scheelt dat we bij ons op het werk jaarlijks de nodige uren service bij ze inkopen. Maar voor mijn gevoel super netjes dat ze dit dus voor me doen, net zoals destijds toen ze me een nieuw toetsenbord geleverd hebben. Ik denk persoonlijk dat je dat bij het gemiddelde Apple center niet gelukt was. Al was het om het feit dat officieel die toetsenborden niet voor de verkoop aan consumenten zijn. Kortom, niets dan lof _/-\o_

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

OzBoz schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:49:
Ik denk persoonlijk dat je dat bij het gemiddelde Apple center niet gelukt was. Al was het om het feit dat officieel die toetsenborden niet voor de verkoop aan consumenten zijn. Kortom, niets dan lof _/-\o_
Niet helemaal, ik kreeg ook gratis iBook toetsen die afgesleten waren. Scheelt wellicht dat ik daar tegelijkertijd een PowerBook kocht.
Maar super dat het opgelost is :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Canaria schreef op woensdag 21 september 2005 @ 19:44:
Niet helemaal, ik kreeg ook gratis iBook toetsen die afgesleten waren. Scheelt wellicht dat ik daar tegelijkertijd een PowerBook kocht.
Maar super dat het opgelost is :)
Nou die keyboards in G5 kun je alleen monteren na iets van 24 schroeven verwijderd te hebben. Stond ook op de doos dat het alleen voor certified Apple reparateurs was (handel). En die losse toetsen van je.. sja.. ik geloof dat ik daar nog een mooi stukje over heb in mijn log ;) grijns.. heb wel gelachen toen :)

• Q

Q

Kijk er eens aan, da's goed nieuws. Alhoewel een excuus om iets nieuws te kopen altijd fijn is als de pecunia daar is, zou ik wat mac-hardware betreft nu zeker wachten tot x86, ik smacht om een imac-g5 (na gebruik in kast opbergen, groter scherm en sneller dan mijn 800mhz ibook.) maar ik wacht nog een jaar....

Anyway on topic: mooi resultaat.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
ik dacht ook een keer dat mijn adapter stuk was en heb een nieuwe gekocht. Toen las ik echter dat je die dingen kan resetten door de stekker zelf er ff af te halen. Dat hielp, dus nu heb ik 2 adapters.
Pagina: 1