DVD- of CD-speler?

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 18:47
Binnenkort heb ik een nieuwe surround-receiver - de Denon AVR-1906, zilveren uitvoering.

Ik heb daar momenteel een zwarte CD-speler bij (Philips CD753). Op zich doet 'ie het nog goed, maar zwart en zilver gaat niet goed samen. Die CD-speler gaat t.z.t. dus ook vervangen worden. Ik twijfel nu tussen een CD-speler of een DVD-speler.

Om het bij elkaar te laten passen kies ik voor Denon, en dan bijvoorbeeld:
- Denon DCD-685 cd-speler of
- Denon DVD-1910 dvd-speler.

Beide kosten ongeveer evenveel. Vooralsnog kies ik voor digitale aansluiting op de receiver (heb ik nu ook, dus ik zie nog even geen reden om anders te kiezen).

Wat ik mij afvraag, om de keuze tussen CD- of DVD-speler te kunnen maken:
  1. Wat is de responstijd bij het invoeren van een audio-CD bij beide apparaten - is een DVD-speler merkbaar langzamer dan een CD-speler?
  2. Kunnen moderne DVD-spelers (zoals bijvoorbeeld die DVD-1910) overweg met kopieerbeveiligde audio-CD's?
Mensen hier die antwoord hebben op bovenstaande vragen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
Moderne DVD spelers kunnen prima overweg met kopieerbeveiligde CD's, ze vreten tegenwoordig van alles.

Je moet eigenlijk eerst naar je wensen kijken; als jij ook DVD's wilt kijken dan heb je 't natuurlijk snel gehad met (alleen) een CD speler (en waarom neem je dan überhaupt een surround receiver?). Overigens, als je de 1910 op 't oog hebt, kijk dan eens naar z'n opvolger 1920, deze is ongeveer even duur maar biedt meer :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• vanaalten
Het belangrijkste is toch wel CD's afspelen (logisch als ik een CD-speler ga vervangen). DVD's afspelen is een leuke bonus, zeker als het weinig meer kost.

Ik heb ook nog een Philips HDRW720 (harddisk recorder met DVD-speler). Doet het op zich ook goed, maar heeft geen mogelijkheden om cd's met jpg-bestanden te laten zien.

Tja, m'n redenering is voornamelijk: Denon DCD-685 en DVD-1910 kosten ongeveer evenveel, dus waarom niet voor die DVD-speler gaan? Sowieso is die DVD-speler meer voorbereid op de toekomst dan m'n huidige speler (progressive scan, HD-output, DVI-out) en is mogelijk ook wel beter dan die Philips. Ik zat enkel met die twee bezwaren die ik kon bedenken tegen een DVD-speler (opstarttijd bij een audio-CD en problemen met kopieerbeveiligingen).

Blij te lezen dat kopieerbeveiligingen geen probleem meer zijn!
Enkel die opstarttijd bij een audio-CD.. misschien anders in de winkel eens proberen.

BTW: bedankt voor die 1920-tip! Ik kijk zelf meestal op de engelse Denon site, vind ik wat beter surfbaar, maar daar hebben ze de 1920 er nog niet bij staan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
Opstarttijd kan langer zijn. Ik heb ook een Denon DVD speler (2910) en die is zeker niet snel te noemen met opstarten. Maar dat vergeef ik 'm elke keer weer wanneer hij daarna daadwerkelijk speelt :)

Ik zelf kijk meestal op de Duitse site (Duitsers zijn nu eenmaal grondiger :+): DVD-1920 specs. En deze staat al in de Kieskeurig.nl winkel- en prijslijst.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

M_v_A schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:02:

...
Het belangrijkste is toch wel CD's afspelen (logisch als ik een CD-speler ga vervangen). DVD's afspelen is een leuke bonus, zeker als het weinig meer kost.
...
Je koopt een surround receiver en je wilt een DVD-speler kopen terwijl je voornamelijk CD's luistert? Je bedoeld eigenlijk te zeggen: ik kijk nauwelijks films en ik vind prima stereo-geluid belangrijker dan leuk surround geluid? Zo ja, waarom koop je dan geen fatsoenlijke 2-kanaals versterker (Marantz PM7200 bijvoorbeeld) met een goede CD-spelert (Marantz CD7300 bijvoorbeeld)? Die dingen worden nog steeds gemaakt hoor...:):)

Hoe dan ook, ik zou altijd een aparte CD-speler kopen. Ik heb zelf een tijd terug 2e hands een Onkyo Integra CD-speler voor 100 Euro gekocht en die vreet alle soorten CD's, heeft geen last van krassen en is razendsnel met inlezen. Hij speelt bovendien hoorbaar beter dan een huis tuin en keuken DVD-speler (dat hangt wel van je set af).

suc6!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 13:19:
[...]

Je koopt een surround receiver en je wilt een DVD-speler kopen terwijl je voornamelijk CD's luistert?
Je leest het niet goed, hij heeft nl. al een dvd-recorder.

Verwijderd

Ik zou voor de DVD-1920 gaan. Een stuk beter met dvd's, digitaal aangesloten goed geluid (verschilt nooit veel), past perfect qua design (als je dat belangrijk vind), heeft analoog erg goede Burr Brown DAC's (zitten ook in goede cd-spelers) en speelt DVD-audio en SACD af in goede kwaliteit als je dit belangrijk vind. Zoek voor dit geld maar eens een cd-speler die ook deze formaten afspeelt.
Als je echt puur voor stereo cd gaat, had je inderdaad een stereoversterker met cd-speler moeten kopen, maar aangezien je ook voor surround gaat heb je met de AVR-1906 een goede keuze gemaakt en de DVD-1920 is zeker niet slecht als cd-speler en zelfs de DVD-1720 wordt erg vaak getest als klasse beste cd-speler. Mensen kunnen altijd lekker overdrijven hoe rampzalig goede dvd-spelers met cd's zijn. Een dedicated cd-speler is altijd wel íets beter, maar vooral digitaal aangesloten zijn de verschillen vaak verwaarloosbaar (alleen jitter en loopwerk hebben een mogelijke invloed).
De inleestijd is echter wel langer.
Verder valt het me op dat iemand boven imho een beetje vertekend beeld geeft, alsof Denon met stereo brak is. Denon cd-spelers zijn altijd goed geweest en zullen dit denk ik altijd blijven, en het grootste voordeel is de betrouwbaarheid: ze gaan gewoon simpelweg minder vaak stuk dan bijv. Harman Kardon.

Verwijderd

Hier nog even de specs. van de Duitse Denon site:

Universal-Player für DVD-Audio/Video, SACD und CD mit exzellenter Bild- und Tonqualität
-11-Bit, 216 MHz Video-D/A-Wandler
-DCDi Faroudja FLI-2301 für beste Progressive Scan-Wiedergabe
-Video-Equalizer (wirkt auch auf HDMI) mit Gamma-Korrektur
-HDMI-Ausgang mit Scaler-Funktion (720p / 1080i)
-Hochwertiger Burr Brown DSD-1608 24-Bit, 192-kHz Audio-D/A-Wandler für alle Kanäle
-HDMI 1.1 für Digital-Audio mit bis zu 6 Kanälen
-Wiedergabe von DivX(R)-Inhalten (Versionen 3.11, 4, 5) auf CD und DVD (*1)
-uvP: 349,- EUR (in Deutschland)

Voor uitvoerigere specs. :
http://www.denon.de/site/...tion=start&ver=1&check=1#

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:35

Jag

Mijn ervaring met DVD spelers is dat het echt helemaal niet handig is om die voor cd's te gebruiken. Alles is er langzaam aan: aanzetten, lade opendoen, cd inlezen, volgende nummer, alles. En bovendien staat je receiver dan altijd op een surround modus vanwege de film die je ervoor had gekeken (en andersom natuurlijk).
Ik heb daarom ook een standalone cd speler gekocht (met cd text, wel grappige feature).

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 19-09-2005 20:45 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Jag schreef op maandag 19 september 2005 @ 20:45:
Mijn ervaring met DVD spelers is dat het echt helemaal niet handig is om die voor cd's te gebruiken. Alles is er langzaam aan: aanzetten, lade opendoen, cd inlezen, volgende nummer, alles. En bovendien staat je receiver dan altijd op een surround modus vanwege de film die je ervoor had gekeken (en andersom natuurlijk).
Ik heb daarom ook een standalone cd speler gekocht (met cd text, wel grappige feature).
Ik heb toch echt een dvd-speler: Onkyo dv-sp500 en kwa laadtijden sscheelt het hooguit een sceonde met een cd-speler en "volgende nummer" gebeurt direct, zelfs met MP3 cd's. Lade opendoen gaat bij mij ook snel.
Conclusie: elke dvd-speler is weer anders met cd's...
owja, nog een toevoeging over mijn dvd-speler:
deze heeft op het frontpanel gewoon alle nodige knoppen zitten: eject, play,stop, pauze, verder, terug, setup, menu, return, top menu, display, repeat, random, clear en last memory.

Life is not about specs, it is about joy!

• vanaalten
D'r gaat sowieso een CD-speler vervangen worden door iets, dus wat het ook gaat worden - CD's moet 'ie goed en plezierig af kunnen spelen! Ik heb op zich al een DVD-speler in die HD-recorder zitten, dus de vervanger hoeft niet verplicht een DVD-speler te zijn - maar het geringe prijsverschil maakt het wel interessant.

Die 1920 kan ook SACD en DVD-Audio... tja, weet niet wat ik daarvan moet denken. Ik denk dat ik m'n muziek helemaal niet zo nodig in 5-kanaals surround hoef te hebben, en dat hele SACD en DVD-Audio komt bij mij over als een spelletje om nog meer geld uit m'n zakken te kloppen (oh, en tegelijk een nieuwe kopieerbeveiliging te introduceren...). Hoef ik denk ik niet zo nodig aan mee te doen - maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen SACD gehoord, misschien val ik wel van m'n stoel van verbazing, zo mooi... :)

Het commentaar van Jag vind ik wel zorgwekkend. M'n allereerste DVD-speler (beta-versie van de eerste Philips speler) heb ik ook heel eventjes als CD-speler gebruikt - tergend langzaam. Ik wil gewoon een CD er in mikken en op play drukken - ja, ik ben ongeduldig! Ik denk dat ik dit t.z.t. maar eens in de winkel moet uittesten. 'langzaam' is een subjectief iets he...

Jammergenoeg ondersteunt die Denon DCD685 geen CD-text. M'n huidige Philips doet dat wel, en is inderdaad wel grappig... maar ja, het oog wil ook wat, dus goeie kans dat de vervanger een Denon wordt die bij de receiver gaat passen - dan maar minder grappig en geen CD-text.

Bedankt voor de reacties - ik ben er wel redelijk uit! Ik ga die DVD-speler van Denon in de winkel een keertje uitproberen met een audio-CD, de snelheid zal de doorslag geven naar een DVD-speler of CD-speler.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:35

Jag

M_v_A schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:28:Het commentaar van Jag vind ik wel zorgwekkend. M'n allereerste DVD-speler (beta-versie van de eerste Philips speler) heb ik ook heel eventjes als CD-speler gebruikt - tergend langzaam. Ik wil gewoon een CD er in mikken en op play drukken - ja, ik ben ongeduldig! Ik denk dat ik dit t.z.t. maar eens in de winkel moet uittesten. 'langzaam' is een subjectief iets he...
Ik heb zelf een Pioneer (die ik alleen maar gebruik om DVDs op tv te kijken, de rest gaat via mijn pc). Maar bartvl heeft gelijk, ik had er duidelijk bij moeten zetten dat ik het over mijn eigen speler had in plaats het naar het algemene te trekken. Ik zou het idd gewoon even uitproberen.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb ook een aparte cd speler, maar dat is meer omdat ik die al jaren had, nog voordat er dvd spelers waren en ik denk er geen seconde aan om hem ooit weg te doen.
Betere dvd spelers dan mijn JVC kunnen ongetwijfeld cd's veel beter afspelen, dat scheelt natuurlijk wel. Mijn cd speler is veel sneller, stiller, stabieler en uitgebreider dan m'n dvd speler.
Verder kan hij met de receiver communiceren dmv een apart kabeltje, dus als een dvd afgelopen is, kan ik met één druk op de afstandsbediening de cd die in de speler zit afspelen, de ingangsbron en juiste instellingen worden dan automatisch geselecteerd. En het scheelt schijfjes verwisselen :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-04 17:33
als je toch al een dvd speler hebt en je luisterd meer cd's dan dvd's dan zou ik simpelweg voor de CD speler gaan. (kort maar krachtig)

Verwijderd

Kun je de DVD-recorder digitaal op de 1906 aansluiten?

Zijn de speakers goed genoeg voor een SACD?

• vanaalten
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 22:29:
Kun je de DVD-recorder digitaal op de 1906 aansluiten?

Zijn de speakers goed genoeg voor een SACD?
Die DVD/HD-recorder van mij is digitaal (alleen audio bedoel je, neem ik aan) op een versterker aan te sluiten, ik meen zowel optisch als coax. Is niet zo'n beetje elke DVD-speler uitgerust met een digitale audio uitgang?

Of m'n speakers goed genoeg zijn weet ik niet. Kan iemand mij vertellen wat de criteria daarvoor zijn?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt je beter afvragen of je oren goed genoeg zijn :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• vanaalten
deepspace schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:03:
Je kunt je beter afvragen of je oren goed genoeg zijn :+
Weet ik wel - sterker nog, ik ben er redelijk zeker van dat m'n oren de zwakste schakel zijn, maar ik vond die vraag van Mauriet grappig genoeg dat ik mij afvroeg of er ook criteria voor zijn.

Ik denk trouwens dat het meerkanaals-effect bij SACD veel beter hoorbaar is dan een paar bit meer resolutie en je waarneming daardoor behoorlijk verstoord. Plus daarbij de psychologie-factor ('natuurlijk hoor ik met een duizend-euro versterker die extra bitten beter dan bij een honderd-euro versterker!')...

Verwijderd

Dus zoals ik ook al eerder aangaf, gewoon een CD-speler kopen. Lekker goedkoop, snel, goede kwaliteit. Zeker op de 2e hands markt. En al helemaal als je al een DVD-speler hebt!

GPO
Pagina: 1