Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een paar vraagjes over versleuteling

Pagina: 1
Acties:

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Voor een ANW opdracht moet ik een paspoort ontwerpen "voor de toekomst". Ik heb daarvoor al bedacht om een creditcardformaat te maken, met daarin een chip. Op die chip komen sowieso de dingen die nu al op een pasoort staan, met daarnaast nog een aantal biometrische kenmerken. Ik had bedacht om de data op die chip te versleutelen met asymetrische encryptie. Nu heb ik nog een paar vraagjes.

1: Wat is op dit moment een algoritme dat geen mathematische zwakheden bevat en nog lang gebruikt kan worden (sommige algoritmes komen niet verder dan 256 bit, en dat is niet genoeg). Ik heb zelf RSA gevonden, dat wordt onder andere gebruikt voor PGP, een veelgebruikte manier om mailtjes te beveiligen. Na zoeken op wikipedia en google heb ik niet echt een betere kandidaat kunnen vinden.

2: Wat is een goede sterkte voor de versleuteling? Ik dacht zelf aan 2048 bits, omdat dat ook voor PGP aangeraden wordt, maar als het om zoiets gaat, is het misschien beter om 4096 te nemen. Ik heb gekeken hoe sterk de versleuteling is bij het DPC project RC5, maar die verandert steeds en de berichten op dpc.org zijn niet altijd even duidelijk.

3: Is het mogelijk om flashgeheugen read only te maken behalve voor iemand die bijvoorbeeld het paspoort moet verlengen? Het is natuurlijk mogelijk om flashgeheugen te gebruiken dat helemaal niet te herschrijven is, maar dat maakt het verlengen van het paspoort een langer karwei. Juist het idee van kaart erin-->data decrypten-->veranderen-->encrypten-->kaart eruit leek me wel makkelijk.

Alvast bedankt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je hebt een chip erin zitten. Je schrijft dus sowieso niets naar het geheugen zelf, je hebt slechts een interface van de chip.

De chip kan dan ook voor het encryptiewerk zorgen, en bij de juiste key veranderingen accepteren en opslaan.

Dus het kaart erin-->data decrypten-->veranderen-->encrypten-->kaart eruit kan je beter veranderen in

kaart erin -> authenticatie -> bepalen van access level -> eventueel wijzigingen doorvoeren of data uitlezen -> kaart eruit.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als de smartcard zelf RSA moet gaan doen kan je dat wel vergeten, daar is zo'n smartcard chipje domweg te traag voor. Daar gebruiken ze symmetrische encryptie (AES bijvoorbeeld) voor, die is veel vlugger te berekenen voor zo'n klein chipje.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Ik zat meer te denken aan een simpele chip met wat opslagruimte, waarop dat de versleutelde data staat. Een kaartlezer leest dan de data uit en controleert die.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/