Toon posts:

[scsi] raid 0 performance problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn onboard lsi 1030 geen raid ondersteund heb ik er een adaptec 2110S pci-X kaart bij gestoken en daar mijn 2 Seagate Cheetah 15K U320 36Gb schijven op gestoken.
Dit zijn sca schijven met een u320 sca>68pins convertor erop.

Op de onboard lsi controller presteert 1 schijf 70MB/s read en 75MB/s write.
Als ik de schijven dan in windows xp in software raid 0 zet presteren de schijven 140Mb/s en 150Mb/s
Op de adaptec presteren 2 schijven in raid 0 60Mb/s en 70Mb/s
Dus dat is trager als 1 losse schijf op de on board controller.
De adaptec heeft een 133MHz pci-x slot ter beschikking en is de enige pci-x kaart dus deelt z'n bandbreedte niet.

Als ik een 4 gig bestand van m'n 2x73G raptor raid0 naar de scsi raid0 kopieer duurt dat 4minuut30
Als ik hetzelfde bestand van de scsi raid0 naar raptor raid0 kopieer duurt dat 1minuut10

Alle metingen zijn gedaan met ATTO

Waarom is die scsi kaart zo traag?
Ik kan em ruilen met een Adaptec 39160 en ik heb in de benchdb gezien dat Aikeleer daar aanmerkelijk betere scores mee haalt met 2x10K schijven.
Maar haal ik daar ook betere score mee?
Die atto score vind ik niet zo spannend maar die stopwatch test vind ik schrikbarend.

Ik zal ooks eens testen met 2x 10K 73G seagate cheetahs, es kijken wat dat geeft.
edit: dat geeft 60Mb/s en 73Mb/s met 10k schijven in raid 0

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 15:42 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De adaptec 2xxx serie staat geloof ik bekend om de afwezigheid van snelheid :) Ik heb er nooit echt goeie dingen van gehoord qua snelheid.

Ik heb ook een 39160 gehad, met daarop software raid 0 met 2 en 4 schijven, en dat presteerde prima, 2 schijven 120-140mb per sec, 4 schijven meer dan 200.

Ik heb nu trouwens 2 MAP's op 1 U320 kanaal hangen aan een lsi/hp kaart in software raid 0, en die trekken toch 140 mb per sec. Op 1 U160 kanaal van de 39160 presteerde 2 schijven verhoudingsgewijs minder.

gewoon wegpleuren die adaptec ;)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 18-09-2005 18:28 ]

specs

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ben het helemaal eens met Gladiool, je kan beter zo'n kaart nemen zoals ik in mn PC heb zitten, die hardware matige RAID kaarten van Adaptec zijn werkelijk niks waard :/

Ik gebruik een LSI MegaRAID 320-2X met 512 MB cache en die doet het volgende (zit op PCI-X 133 mhz bus):

Afbeeldingslocatie: http://www.hetjuisteforum.nl/ht/attopcix133.jpg

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een beetje allergisch voor lsi geworden door de ongelooflijk brakke linux drivers, zo brak dat linux geeneens wil booten met lsi aan board.
Ik heb hier een dell lsi perc raid controller liggen en daar wil m'n pc geeneens mee booten als ie erin zit. Ik heb een onboard lsi controller, daar ben ik performance gewijs wel tevreden mee maar verder is het ellende.
We gaan de 39160 maar es proberen.

• Lennieboy83
Zou dat met die nieuwere kaarten (zoals ik heb) niet opgelost zijn :?

Verwijderd

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op zondag 18 september 2005 @ 20:00:
Zou dat met die nieuwere kaarten (zoals ik heb) niet opgelost zijn :?
Weet ik niet, als ik op linux fora rondsnuffel zie ik toch veel ellende met lsi.
De adaptec 39160 is gratis dus die proberen we eerst.
Geld uitgeven kan altijd nog.

Ik moet zeggen, die kaart van jou heeft performance genoeg!

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op zondag 18 september 2005 @ 18:34:
Ben het helemaal eens met Gladiool, je kan beter zo'n kaart nemen zoals ik in mn PC heb zitten, die hardware matige RAID kaarten van Adaptec zijn werkelijk niks waard :/

Ik gebruik een LSI MegaRAID 320-2X met 512 MB cache en die doet het volgende (zit op PCI-X 133 mhz bus):

[afbeelding]
Volgens mij is dit gewoon een bench van je cache op je raid controller, niet van je schijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 21:58 ]

• Lennieboy83
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:57:
Volgens mij is dit gewoon een bench van je cache op je raid controller, niet van je schijven.
Goed gezien ;)
Maar als je een hardware RAID kaart hebt met onboard geheugen heb je natuurlijk wel het liefste dat het geeheugen een stuk sneller is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de adaptec 39160 erin zitten en dat ding kan geen raid!
Erg handig een scsi controller waar wel 30 apparaten aan kunnen maar geen raid!
Ook op de adaptec site staat niks over raid.
http://www.adaptec.com/wo...ey=ASC-39160&cat=Products
Hoe kom ik er achter welke zcr kaart er met deze samenwerkt?
Want daar kan ik ook nog wel aankomen...

Euhm, gladiool, hoe krijg jij 2 schijven in raid op een 39160???
http://www.adaptec.com/wo...60+SCSI+PCI+HBAs+%26+RAID
De raid kaarten zijn degen met raid in de naam blijkbaar 8)7

edit:
Aikeleer heeft ook al raid op deze kaart voor elkaar gekregen, staat in de benchdb.
Hoe doen jullie dat?

edit2:
Aikeleer had SW raid! maar daar kan ik niet van booten dus is geen optie...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een adaptec 2010S ZCR kaart
maar de website:
http://www.adaptec.com/wo...%2fUltra320+SCSI+PCI+RAID
vertelt me niet dat dat ding werkt met een losse adaptec scsi kaart, enkel met een onboard scsi controller...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
software RAID kan je gewoon van booten, je moet alleen zorgen dat je /boot (die overigens maar een MB of 10-20 hoeft te zijn) een normale partitie is op linux.

Verder heb ik juist brakke ervaringen met Adaptec controllers en goede ervaringen met LSI controllers, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat de Adaptec een Dell PERC/U320 was en de LSI een IBM ServeRAID 4/Lx (waarbij alleen de SCSI interface chip LSI is, de hele kaart wordt aangestuurd met een IBM CPU en bijbehorende driver)

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 08:52:
software RAID kan je gewoon van booten, je moet alleen zorgen dat je /boot (die overigens maar een MB of 10-20 hoeft te zijn) een normale partitie is op linux.

Verder heb ik juist brakke ervaringen met Adaptec controllers en goede ervaringen met LSI controllers, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat de Adaptec een Dell PERC/U320 was en de LSI een IBM ServeRAID 4/Lx (waarbij alleen de SCSI interface chip LSI is, de hele kaart wordt aangestuurd met een IBM CPU en bijbehorende driver)
Probleem is dat op 1 van de raid sets windows XP moet komen te staan. Dan kan ik dus weinig met swraid. Zoiezo wissel ik veel van operating systeem en heb ik dus liever hardware raid.

Ik krijg fedora niet geinstaleerd omdat die hangt zodra de lsi driver geladen wordt tijdens de install.
Daar kan ik langs met acpi=off maar dan werkt er heel veel niet meer.
Opensuse 10 wil wel instaleren maar is onstabiel door de vele scsi foutmeldingen die op de achtergrond voorbij komen.
Freebsd kan niet echt overweg met de nvidia onboard nics en dan hebben we mijn favorite ditros al weer gehad.
Maar er moet ook xp32bit en xp64bit naast draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Met wat gehannes heb ik de dell perc3/dc oftwel de lsi megaraid elite 1600 aan de praat gekregen.

Truc was dat ik niet de gewone setup in kon maar wel de webbios, wat gewoon een grafische interface is voor de config.
Ik heb getest met 2x 10K in raid 0 en 2x 15K in raid 0 wegens de aanwezigheid van enkel 2 sca convertoren op dit moment.
Vreemd is dat de 2x 10K iets beter performen als de 2x 15K maar al met al valt het niet tegen:
2x 10K 73Gb in raid 0: 80MB/s max write, 136MB/s max read
2x 15K 36Gb in raid 0: 56MB/s max write, 130MB/s max read.
Beter als een single drive op de onboard u320, en beter als de adaptec 2110S met dezelfde schijven.
4GB bestand schrijven duurt 1min35, tov 1min10 op m'n sata raid 0 2x WD raptor 73GB.
En da's VEEL beter als de losse schijf of de adaptec.
Dit alles op default settings, misschien dat daar nog iets aan te tunen valt.
Kan alleen nergens drivers vinden voor het ding dus moet het doen met de standaard XP driver for now.
Pagina: 1