mag je werk gever je op een vrije dag laten komen voor teambuilddag die 15 uur duurt 16 met reistijden en daar voor maar 8 uur vergoeden tegen gewoon 100% ??
Gr Hans
Gr Hans
Anoniem: 115650
Anoniem: 115650 schreef op zondag 18 september 2005 @ 14:58:
Tuurlijk mag dat, je werkgever is tenslotte de baas.
Als je niet tevreden bent, schrijf je maar een ontslagbrief.
En jij gelooft dat?WG: "Knul, jij springt nú in de sloot"
WN: "Waarom, dan wordt ik nat?"
WG: "Als je niet wilt, pak je je spullen maar!"
Werkgevers hebben in dit land enorm veel rechten en macht, maar zó ver als jij het doet suggeren nu ook weer niet. Gelukkig maar, denk ik.Anoniem: 115650 schreef op zondag 18 september 2005 @ 14:58:
Tuurlijk mag dat, je werkgever is tenslotte de baas.
Als je niet tevreden bent, schrijf je maar een ontslagbrief.
Virussen? Scan ze hier!
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Anoniem: 47458
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 18-09-2005 15:20 ]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Discusvis, wil je er eigenlijk wel heen?André schreef op zondag 18 september 2005 @ 16:47:
Een baas kan je niet veplichten om te komen, maar je maakt jezelf er ook niet populair mee
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ja. En je hebt nog geluk met die baas dat ie je überhaupt wil uitbetalen die dag. Stel je niet zo aanAnoniem: 155257 schreef op zondag 18 september 2005 @ 14:41:
mag je werk gever je op een vrije dag laten komen voor teambuilddag die 15 uur duurt 16 met reistijden en daar voor maar 8 uur vergoeden tegen gewoon 100% ??
Gr Hans
De islam kan uw vrijheid schaden
Helemaal mee eens...P_de_B schreef op maandag 19 september 2005 @ 08:27:
Als ik de vraag in de topicstart lees is de teambuilding wel aardig nodig.
Mensen moeten eens af van het idee dat je alleen hetgene voor je werk moet doen dat absoluut verplicht is en geen milimeter meer. Zo wil je toch niet werken? Ik ben gistermiddag een behoorlijke tijd bezig geweest een probleem met onze backup op te lossen. Die uren krijg ik niet rechtstreeks vergoed, en de werkgever kan me niet verplichten op zondag te werken. Echter, moet ik bijvoorbeeld deze week een keer wat eerder weg is dat ook geen probleem. Ik denk dat je als je zo met elkaar omgaat veel meer bereikt en prettiger aan het werk bent.
ARME AOW’er
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Weet je dit echt zeker? Indien een gezin een reis heeft geboekt tijdens de schoolvakantie van de kinderen, kan een werkgever dit in feite dus zomaar annuleren? De werknemer op een ander tijdstip dan de eerder afgesproken vakantieperiode vrij te geven, heeft in dit geval niet zo veel zin. Daarnaast moet de partner van de werknemer dus ook maar eventjes zijn/haar vakantie verzetten, met instemming van zijn/haar werkgever? Ik ben benieuwd op welke wet die dit alles rechtvaardigt, je doelt.Lethalis schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:10:
Als een baas dat nodig acht, mag hij je (wettelijk gezien) gewoon laten komen opdraven tijdens je vakantie of vrije dagen.
De enige verplichting die hij heeft, is:
- dat hij jouw kosten vergoedt (annuleringskosten vakantie, etc)
- jou op een ander tijdstip vrij geeft (op jaarbasis, x aantal vrije dagen waar je recht op hebt)
hij doelt op de volgende wetsbepaling uit het burgerlijk wetboek:Beuzelarij schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:26:
[...]
Weet je dit echt zeker? Indien een gezin een reis heeft geboekt tijdens de schoolvakantie van de kinderen, kan een werkgever dit in feite dus zomaar annuleren? De werknemer op een ander tijdstip dan de eerder afgesproken vakantieperiode vrij te geven, heeft in dit geval niet zo veel zin. Daarnaast moet de partner van de werknemer dus ook maar eventjes zijn/haar vakantie verzetten, met instemming van zijn/haar werkgever? Ik ben benieuwd op welke wet die dit alles rechtvaardigt, je doelt.
Dus ná overleg met de werknemer. Tja, daar kan op zich ook eindeloos over gediscussieerd worden.roadcee schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:35:
[...]
5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
Dat slaat puur op het tijdvak. Hij kan niet zomaar zeggen wanneer de werknemer zijn dagen moet opnemen, maar wel dat het op een ander tijdstip moet.Beuzelarij schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:58:
[...]
Dus ná overleg met de werknemer. Tja, daar kan op zich ook eindeloos over gediscussieerd worden.
Een werkgever kan feitelijk simpelweg meedelen dat een werknemer moet komen opdraven, en daar voor de vorm een soort van overleg van maken. Maar betekent "overleg" in de wettelijke zin des woords niet, dat beide partijen het eens moeten zijn over de uitkomst, en de werknemer dus niet gedwongen kan worden? Als dit niet het geval zou zijn, zou de zinsnede "na overleg met de werknemer" immers overbodig zijn.
Hierin zit de crux volgens mij.
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 19-09-2005 12:06 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Overwerk kan wel degelijk worden verplicht. Zitten een aantal voorwaarden aan vast, maar een werkgever kan iemand verplichten om over te werken.Guardian Angel schreef op maandag 19 september 2005 @ 09:08:
Nee, natuurlijk niet. Je kunt gewoon 8 uur aanhouden. 'Overwerk' is geen verplichting. Het zal je niet populair maken bij de leiding en je collega's. Je 'bouwt' niet volledig mee aan het team.
Ik heb op o.a. Pampus ooit eens zo'n dag meegemaakt. Iedereen klauteren en klimmen. Ben lekker in de zon gaan liggen en vond het prima, contract liep toch af.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Anoniem: 42791
Je moet dit uiteraard zien in het licht van het onderwerp teambuilding. Ik filterde daaruit dat hij over de meeruren overwerk wilde hebben.Roeligan schreef op maandag 19 september 2005 @ 12:12:
[...]
Overwerk kan wel degelijk worden verplicht. Zitten een aantal voorwaarden aan vast, maar een werkgever kan iemand verplichten om over te werken.
ARME AOW’er
Dit kan hij enkel binnen 2 weken doen, nadat de werknemer zijn/haar voorkeursperiode heeft aangegeven volgens:Lethalis schreef op maandag 19 september 2005 @ 12:06:
[...]
Hij kan niet zomaar zeggen wanneer de werknemer zijn dagen moet opnemen, maar wel dat het op een ander tijdstip moet.
Wellicht ten overvloede: Hiér wordt met geen woord over "overleg" gerept. Is die periode van 2 weken eenmaal verstreken, dan treedt de volgende fase in werking, waarbij de werkgever dus niet meer eenzijdig kan opleggen dat het op een ander tijdstip moet:roadcee schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:35:
[...]
2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Hierbij is wél overleg nodig, en kan de werknemer strict genomen niet meer worden gedwongen om tóch tijdens zijn/haar, vooraf overeengekomen, vakantieperiode op te komen draven. Indien wel, dan zou de toevoeging "na overleg met de werknemer" generlei waarde hebben. Het zou dan gewoon opgedragen kunnen worden, zoals in paragraaf 2.5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
Op zich is het natuurlijk wel een 'gewone' werkdag, maar verder lijkt het me, in het kader van het teambuilden, redelijk essentieel dat alle teamleden er zijn. Ik heb morgen ook een hele dag zo'n gebeuren, als vervolg op een eerdere sessie (meer een workshopding dan de hele dag paintballen en bieren met de jongens). Om nu te zeggen dat ik er echt zin in heb (inhoudelijk), nee, maar het is gewoon een leuk dagje met de mensen waar je mee werkt.Wokschotel schreef op maandag 19 september 2005 @ 08:59:
[...]
Ja. En je hebt nog geluk met die baas dat ie je überhaupt wil uitbetalen die dag. Stel je niet zo aan
[ Voor 7% gewijzigd door Hillie op 19-09-2005 17:12 ]
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq