Feedback Topic over APL

Pagina: 1
Acties:

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
De reden voor dit topic
De redenatie voor dit topic is om een algehele feedback te krijgen via de members/bezoekers van APL. APL in het kort was opgericht naar aanleiding van een aantal members die vroegen om een eigen ruimte voor de Mac gebruiker op GoT. Na inspanning en toestemming van de admins en mods *waarvoor hulde* is dit forum er gekomen.

Echter, we zijn nu zeg 9~12 maanden bezig met het subforum. Alleen zijn wij als members tevreden over hoe het gaat, welke diepgang er word berijkt tov andere onderdelen van GoT? Zijn wij tevreden over hoe er word gemod in APL?

Centrale vragen
Naar mijn eigen idee is het tijd dat de gebruikers feedback kunnen en moeten kunnen geven. naar zowel de mods van APL als de leiding alswel de gebruikers die het forum bezoeken. Aan de hand van een aantal centrale vragen wil ik deze feedback realiseren en men mag zelf iets toevoegen in de conclusie annex open ruimte.
  • Wat vind je van APL met betrekking tot de sfeer?
  • Wat vind je van APL als je kijkt naar het niveau van topics en reacties?
  • Wat vind je van de manier waarop APL gemod wordt?
  • Wat vind je zelf dat beter kan aan APL?
Als de lezer van dit topic de lijst wil beantwoorden zouden de mods/admins en ik dat warderen.

Wie mogen reageren
Iedereen mag zijn mening geven, echter als je hier vrij weinig komt is het geadviseerd om het niet te doen ;). Admins, Mods en andere leden van de T.net/GoT-cew kunnen hier hun lof, kritiek of bevindingen deponeren.

Kleine notice nog:

Het is de member ten alle tijden verboden flamende of ongefundeerde verwijten te maken. Verder dienen de regels van GoT in acht genomen te worden

Topic is gestart met toestemming van dawuss

[ Voor 10% gewijzigd door Maximus op 18-09-2005 13:06 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik vind de sfeer goed alleen ik zou graag algemene informatie topics zien. ik heb dat ooit geveraagd waarom niet en ik heb ook respect voor die rede, alleen ik denk dat informatie topics voor nieuwe Apple gebruikers wel handig kan zijn. Er zijn er wel een paar zoals Onmisbare tools / software maar die worden niet zo mooi onderhouden als andere topics in andere fora. Ik denk dat als die topics goed worden onderhouden dat het niet alleen een stuk overzichtelijker wordt maar ook fijner voor nieuwe mensen.
dit zijn mijn 2 centen...

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 20:32
Nou, omdat iemand de spits af moet bijten, bij deze!lammetak was me voor..

De sfeer vind ik over het algemeen vrij goed hier, af en toe toch het een en ander aan geflame en mensen die alleen maar komen posten kut apple maargoed, globaal gekeken positief.

Het niveau is best aardig alleen vaak vragen over iPod's daar word ik geschift van hoor, van die dingen mn display is dood zal ik garantie vragen? :r

Er word goed gemod vind ik, af en toe mag het wel iets strenger. Ook het x86 verbod vind ik een applausje waard!

Wat kan beter? Misschien wat meer centrale topic's over vragen mbt iPod's, wat voor mac te kopen enzo? Want nu zijn er wel wat "algemene" topics, maar ik mis vooral een goede TS dat je op veel meer plekken wel tegenkomt en dan besef je pas hoe handig het is!

[ Voor 5% gewijzigd door stevenP op 18-09-2005 13:09 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
Wat vind je van APL met betrekking tot de sfeer?
De sfeer in APL is naar mijn mening goed, echter het punt wat ik soms wel zie is dat in bijvoorbeeld grotere topics zoals Show je mac desktop of Show je apple computer er erg snel een slowchat plaats vind. Dit zit deels ook in de aard van de topics maar misschien deels ook gezien het feit dat er vrij losjes mee om wordt gegaan en in die zin later pas wordt gecorrigeerd.

Wat vind je van APL als je kijkt naar het niveau van topics en reacties?
Mijn bevindingen over het niveau van APL is erg gevarieerd. Men ziet topics die lichtelijk de diepte in gaan. Maar ook topics over bvb gebruikers ervaringen. Wat dat betreft vind ik het wel geslaagd, immers niet elke maccer gaat even "diep" het bos in met zijn mac.

Met reacties zoals ik al aangaf in mijn vorige punt vind ik dat in de "show"-topics als ik ze maar even noem dat de reacties snel offtopic gaan en daardoor een grote last dreigen te vormen voor de mods, immers het moet weer verandert worden.

Wat vind je van de manier waarop APL gemod wordt?
Ik denk dat ik bij dit deel erg op mijn woorden moet passen maar edoch zal ik het proberen ;). Ik vind het allereerst erg jammer dat Zwerver vertrekt als mod van APL dit heb ik hem zelf ook al kenbaar gemaakt. Daarintegen ben ik zeer zeer tevreden over de modkunsten van dawuss en hoe hij mod. chem zie ik eigenlijks alleen maar in #apple rondhangen en niet veel modden in APL. Canaria zie ik als een stille dame die doelgericht haar werk doet maar waar we het resultaat niet merkbaar van zien.

Dat laatste leg ik uit, ik zie Canaria niet erg veel in APL. Maar is dat nodig? Ik vind dat een mod wel aanwezig moet zijn maar als ik bvb een TR indien dan is het vaak Canaria die het oplost. Dus misschien minder aanwezig destemeer oplettend.

Wat vind je zelf dat beter kan aan APL?
Wat er beter kan is misschien lastig. Ik vind zelf dat het modden in de "show"-topics misschien beter enof strakker kan. Maar dit heeft denk ik ook deels te maken met een verandering in de houding van de users die daar posten. Immers het moet niet een speeltuin worden maar een show topic.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

[list]

Sfeer kan een stuk beter voor mijn gevoel. Zowel vanuit users<>users als mod>users. Veel slotposts worden vrij bot en met het bekende vingertje gesloten. Geldt ook voor modbreaks in topics. Hoewel die volgens mij de goede kant op gaan. Qua users<>users, er zijn wat users die weinig genuanceerd zijn over hun Mac of over hun PC. Dat levert soms wat ongenuanceerde reacties op. Lijkt me handig dat iedereen beseft dat beide platformen zijn/haar tekortkomingen hebben.

Slecht. Ik geloof niet dat opsomstopics wat toevoegen binnen een forum. Ik geloof zeker binnen APL dat het veel interessanter kan zijn om wat meer diepgaande onderwerpen te hebben of bijvoorbeeld laatste nieuwtjes in een centraal discussietopic te gooien. Ik vind het absoluut niet interessant hoe de desktop er bij mensen uit ziet. Wat ik persoonlijk een stuk interessanter zou vinden is een topic met leuke weetjes, super tips+tweaks. Dat is dan ook opsom, maar in ieder geval nuttig. Of zoals nu binnen W&G posts hier je tofste Final Cut producties. Daar kun je allemaal nog wat van leren. Buit hetgene uit waarmee Apple zegt über te zijn.

Zie punt één, soms veel te kort door de bocht. Users maken een forum met reacties of topics. Mods zijn er om mensen een duw in de goede richting te geven. Niet om de lomperik uit te hangen. De mods binnen APL zijn mede verantwoordelijk voor de sfeer/niveau. En ik zou graag zien als mods de taak op zich namen zo nu en dan een leuk en interessant topic te starten. Waardoor je en een leuke discussie kan hebben maar ook de kliek binnen APL hechter kan maken.

De bovenstaande dingen. Allemaal lastig gezien het feit dat er veel betere fora zijn voor Apple gerelateerde onderwerpen en dat het op GoT er meer bij komt. Maar toch bevat het forum mensen die allemaal van hetzelfde houden dus daar moet meer uit te halen zijn dan wat er nu uitgehaald wordt in mijn optiek.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:25
offtopic:
Er is toch laatst al zo'n topic geweest, hmm ik kan het niet vinden...

Eerst even wat over mezelf. Ik post nauwelijks in dit gedeelte van GoT. Ik heb zelf geen mac. Ik heb wel een iPod. Lange tijd heb ik getwijfeld om over te stappen, maar ik vond de stap toch nog te groot. Ik wacht op de Intel Macs, zodat ik dan evt. nog terug kan naar Windows.

Ik vind dat er een goede sfeer hangt. Al denk ik dat het probleem is dat mensen soms hun objectiviteit een beetje verliezen. Ik denk dat je als je bijv. twijfelt tussen een Mac en Intel/AMD computer toch gauw de MAC kant wordt in gepraat. Als je bijv. dezelfde vraag post in CSL dan zal er eerder een wat gebalanceerder antwoord volgen. Zolang je daar een beetje doorheen kan kijken vind ik dat niet erg.

Op zich is het niveau goed, maar ik denk dat er toch meer centrale topics moeten komen. Het probleem is namelijk dat je nu heel veel kleine stomme topics hebt over iTunes en iPod vragen. Een centraal topic vangt dat af. Waardoor er meer kleine topics zijn voor interessant vragen. Ik ben het er overigens ook totaal niet mee eens dat de iPod in Apple Talk besproken wordt, terwijl andere MP3 spelers in Gadget talk zitten. Dat is hetzelfde verhaal met iTunes voor Windows. Ik ben het er ook niet mee eens dat er geen centraal iPod topic meer mag zijn.

Goed, alleen vind ik Chem soms wat erg kort door de bocht. Hij mag iets meer woorden gebruiken om dingen iets genuanceerder te zeggen...

[ Voor 116% gewijzigd door Hoedje op 18-09-2005 13:45 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
OzBoz schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:29:Wat vind je van APL met betrekking tot de sfeer?

Sfeer kan een stuk beter voor mijn gevoel. Zowel vanuit users<>users als mod>users. Veel slotposts worden vrij bot en met het bekende vingertje gesloten. Geldt ook voor modbreaks in topics. Hoewel die volgens mij de goede kant op gaan. Qua users<>users, er zijn wat users die weinig genuanceerd zijn over hun Mac of over hun PC. Dat levert soms wat ongenuanceerde reacties op. Lijkt me handig dat iedereen beseft dat beide platformen zijn/haar tekortkomingen hebben.
De slotpostings is voor mij punt1, die zijn soms veel te bot. Mischien is het een optie om discussie's eerder af te breken, want meestal draait het toch nergens op uit.

Slecht. Ik geloof niet dat opsomstopics wat toevoegen binnen een forum. Ik geloof zeker binnen APL dat het veel interessanter kan zijn om wat meer diepgaande onderwerpen te hebben of bijvoorbeeld laatste nieuwtjes in een centraal discussietopic te gooien. Ik vind het absoluut niet interessant hoe de desktop er bij mensen uit ziet. Wat ik persoonlijk een stuk interessanter zou vinden is een topic met leuke weetjes, super tips+tweaks. Dat is dan ook opsom, maar in ieder geval nuttig. Of zoals nu binnen W&G posts hier je tofste Final Cut producties. Daar kun je allemaal nog wat van leren. Buit hetgene uit waarmee Apple zegt über te zijn.
Sommige topics zijn inderdaad op het randje van nuttig, maar hiermee kun je wel een leuke sfeer bereiken onder de users. We zullen moeten kijken of we hier verder mee willen gaan, of dat we een andere weg inslaan.

Zie punt één, soms veel te kort door de bocht. Users maken een forum met reacties of topics. Mods zijn er om mensen een duw in de goede richting te geven. Niet om de lomperik uit te hangen. De mods binnen APL zijn mede verantwoordelijk voor de sfeer/niveau. En ik zou graag zien als mods de taak op zich namen zo nu en dan een leuk en interessant topic te starten. Waardoor je en een leuke discussie kan hebben maar ook de kliek binnen APL hechter kan maken.
De botheid van de mods is mischien een leuk onderwerp voor een interne discussie. Dat een moderator zelf een steentje moet bijdragen aan de sfeer in een subforum ben ik helemaal met je eens, voor mij is dat persoonlijk ook een mooi streven.
De bovenstaande dingen. Allemaal lastig gezien het feit dat er veel betere fora zijn voor Apple gerelateerde onderwerpen en dat het op GoT er meer bij komt. Maar toch bevat het forum mensen die allemaal van hetzelfde houden dus daar moet meer uit te halen zijn dan wat er nu uitgehaald wordt in mijn optiek.
Eens, in apl mis ik vooral nog de iets zwaardere onderwerpen over netwerken of iets meer onder de motorkap van Os X. Maar helaas komen deze hier zeer magertjes voorbij, maar ik heb nog geen idee hoe we deze users hierheen krijgen, jij wel? :)

We zijn trouwens ook hard aan het werk om een nieuwe Policy & Faq online te krijgen, hierin zullen al veel veranderingen zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door leon1e op 18-09-2005 13:53 ]

• OzBoz

OzBoz

leon1e schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:49:
We zijn trouwens ook hard aan het werk om een nieuwe Policy & Faq online te krijgen, hierin zullen al veel veranderingen zitten.
Nice! Wat betreft de sfeer heb je gelijk hoor dat het leuk is als er een paar luchtige dingen tussenzitten. Alleen zijn het er een beetje veel voor mijn gevoel. Maar goed, ik heb nu een probleem met mijn PB en twijfel gewoon of het nut heeft een topic te openen gezien het wellicht 'stuur maar op naar Apple' als reactie. Ik besef dat er aan een PC gemiddeld meer getweakt wordt dan aan een Mac, maar wat dat betreft heb ik niet echt het gevoel om op tweakers te zitten in APL. Ook een Powerbook is open te schroeven ;)

• leon1e
OzBoz schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:58:Nice! Wat betreft de sfeer heb je gelijk hoor dat het leuk is als er een paar luchtige dingen tussenzitten. Alleen zijn het er een beetje veel voor mijn gevoel. Maar goed, ik heb nu een probleem met mijn PB en twijfel gewoon of het nut heeft een topic te openen gezien het wellicht 'stuur maar op naar Apple' als reactie. Ik besef dat er aan een PC gemiddeld meer getweakt wordt dan aan een Mac, maar wat dat betreft heb ik niet echt het gevoel om op tweakers te zitten in APL. Ook een Powerbook is open te schroeven ;)
Start gewoon een mooi topic, mischien komen we er samen wel uit :).

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Persoonlijk valt me op dat er soms niet negatief mag worden gepraat over iets van Apple.
Natuurlijk is het zinloos om de boel ongefundeerd af te kraken, maar ik merk soms dat een goed onderbouwde mening over bijvoorbeeld een iPod niet op prijs gestelt wordt, dit zou imho gewoon moeten kunnen.
Dit heb ik zelf een aantal keren meegemaakt, als jullie zeggen dat het meestal niet voorkomt, dan zal ik het maar als incidenteel beschouwen :>

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Maximus schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:14:
[...]chem zie ik eigenlijks alleen maar in #apple rondhangen en niet veel modden in APL. [...]
Ik pik er even 1 reactie uit ;)

Ik mag wellicht niet opvallend modereren maar let wel degelijk op wat er gebeurt, en ben aanzienlijk flexibeler geworden dan een tijdje geleden tov wat wel en niet mag.

Verder volg ik dit topic eerst even voor ik er een uitgebreide reactie tegenaan gooi.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

Vooral dit punt:
leon1e schreef:
[...]

Eens, in apl mis ik vooral nog de iets zwaardere onderwerpen over netwerken of iets meer onder de motorkap van Os X. Maar helaas komen deze hier zeer magertjes voorbij, maar ik heb nog geen idee hoe we deze users hierheen krijgen, jij wel? :)
Ik zelf kijk graag onder de motorkap van OSx, ook door mijn werk.
Echter, als ik ergens mee zit, zit ik sneller in #apple dan dat ik hier een vraag post. Vooral om het feit dat het meestal maar kleinigheden zijn die mijns inziens geen eigen topic verdienen, plus het feit dat ik in #apple veel sneller een antwoord te pakken heb door een snerende opmerking van Zwerver, een attente suggestie van Dawuss of een nette oplossing van Chem te pakken heb, laat staan van de andere users die er aanwezig zijn. (En ja, ik negeer Maximus hierin expres ;) )
Ik denk dat dit wel in APL te krijgen is, in ieder geval met duidelijke Prefixen aan een topic, maar ik denk dat je dan toch een start moet maken met een soort van opsom topic.
Denk hierbij aan dingen als: Ik heb mijn tools op deze en deze manier aan het werk, dit zijn leuke proggies, maar ken jij tools die dit beter kunnen, of heb jij deze tools op een beter manier aan het werk, etc...

Verder kijk ik regelmatig hier in APL, maar vind ik te weinig topics waarin ik een zinnig antwoord kan geven. Meestal door de simpelheid van de meeste topics... En das niet lullig bedoeld ofzo...

De modjes, sja... het kan inderdaad wat minder bot, maar ach.. zo erg vind ik ze niet eens :)

Edit: Sja.. omdat het toch wel sneu is voor onze lieve exmod Zwerver dat ie zo negatief overkwam in dit topic, wil ik toch even vermelden dat ie best wel lief is... stiekem.. en dat ik dat beter niet hardop had kunnen zeggen :P

[ Voor 7% gewijzigd door SnakeMind op 18-09-2005 15:02 . Reden: Och die arme Zwerver toch... ]

Still Cripple as Hell

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het zit wel goed.

Niveau mag soms een tikje hoger, en ik wordt ook gek van allerhande stomme garantievragen, wil je weten als je recht hebt op garantie, dan vraag je dat aan je leverancier, niet op een forum. Wat mij betreft gaan dergelijke topics per definitie op slot. Geschillen post je dan maar is SG, want dan is het toch geen tech meer.
De show je desktop en show je setup topics vind ik dan wel weer leuk. Dat zijn wat mij betreft de topics die wel ff offtopic mogen gaan, een korte slowchat moet daar dan ook kunnen (niet te lang natuurlijk). Beter een 2 tal topics waarvan je weet dat het gebeurd dan 10 topic waar het dan uiteindelijk toch gebeurd waardoor de TS of de rest van got weer verder kan scrollen naar nuttige info.

Te streng, maar dat vind ik van zowat elk subforum hier op got. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat alles moet kunnen, ik hou van zelfregulatie :)

Wat leuk zou zijn is dat users ipv vragen stellen ook topics zouden starten, met handleingen Dit heb ik gedaan is nuttig voor anderen, zo doe je het.

You don't need eyes to see, you need vision

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Maximus schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:14:
Ik denk dat ik bij dit deel erg op mijn woorden moet passen maar edoch zal ik het proberen ;). Ik vind het allereerst erg jammer dat Zwerver vertrekt als mod van APL dit heb ik hem zelf ook al kenbaar gemaakt. Daarintegen ben ik zeer zeer tevreden over de modkunsten van dawuss en hoe hij mod. chem zie ik eigenlijks alleen maar in #apple rondhangen en niet veel modden in APL. Canaria zie ik als een stille dame die doelgericht haar werk doet maar waar we het resultaat niet merkbaar van zien.

Dat laatste leg ik uit, ik zie Canaria niet erg veel in APL. Maar is dat nodig? Ik vind dat een mod wel aanwezig moet zijn maar als ik bvb een TR indien dan is het vaak Canaria die het oplost. Dus misschien minder aanwezig destemeer oplettend.
Grappig dat je dat is opgevallen :)
Ik probeer inderdaad zo onopvallend mogelijk te modden. Dat betekent dat ik liever geen gebruik maak van
Modbreak:modbreaks
maar liever
modbreaks
toepas bijvoorbeeld.

Veel TR's handel ik ook af 'in stilte', door soms een storende off-policy post te verwijderen in plaats te benadrukken met modbreaks of edits of "check je mail" opmerkingen. (ik ga ervan uit dat mensen hun mail zonder zo'n opmerking ook wel checken en een eventuele OW vanzelf wel opmerken). Dat vind ik beter voor de sfeer.

Uiteraard zijn mods gewoon mensen met verschillende meningen en visies, en is Apple Talk gebaat bij een eenduidige policy. Waarin staat dat productnamen juist moeten worden gespeld om maar een voorbeeld te noemen. Dus als ik een topictitel tegenkom waarin iemand het heeft over I-book, nouja, dan wijzig ik die stilletjes :) daar valt niemand over, denk ik.

Aanwezigheid in de zin van actief participeren vind ik net als leon1e belangrijk. Dus dat mods ook als users posten, meer dan als mod. Dat vind ik een van de belangrijke kenmerken van een goede community. En ik denk dat dat de laatste tijd wel verbeterd is :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

OzBoz schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:29:
[list]

Sfeer kan een stuk beter voor mijn gevoel. Zowel vanuit users<>users als mod>users. Veel slotposts worden vrij bot en met het bekende vingertje gesloten.
Kun je hier wat voorbeelden bij geven? Nu is dit meer een "I fart in your general direction" opmerking, terwijl ik zeker weet dat je hier wel het een ter illustratie bij weet. In ieder geval is het wel het soort feedback waar ik persoonlijk op zit te wachten, als mijn slotposts als bot worden ervaren :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 08:37

JaQ

Ik ben zelf pas een maand of 3 aanwezig in dit subforum, namelijk sinds ik de definitieve beslissing heb genomen om een powerbook te kopen. Dit powerbook gebruik ik tot volle tevredenheid (eis nummer 1 was voor mij dat een oracle database kon draaien en die draait fluitend). Uiteraard heb ik nog wel wat mitsen en maren (vooral in de fink richting), maar dat is meer een gebrek aan eigen kennis (en gebrek aan tijd om deze kennis te verhogen).

• Wat vind je van APL met betrekking tot de sfeer?

De sfeer is m.i. goed in dit subforum. Uiteraard is er een sterke pro-mac instelling, alhoewel deze steeds vaker wordt genuanceerd. Op zich kan je dat natuurlijk wel verwachten binnen een subforum voor mac's. Weinig onzinnige flames en non-discussies voor mijn gevoel.

• Wat vind je van APL als je kijkt naar het niveau van topics en reacties?

ipod has to go. Het is van apple, maar het is gewoon een gadget, net zoals alle andere mp3 spelers. Sommige topics zijn zeer hulpvaardig, zeker als je wat dieper onder de motorkap wilt, maar vaak beland ik toch op google of vertrouw op mijn unix kennis om problemen op te lossen. Uit het handige software/tools draadje heb ik wel veel gehad.

• Wat vind je van de manier waarop APL gemod wordt?

Over het algemeen prima. Ik heb niet zoveel problemen met een bot slot. Sommige mensen kijken nou eenmaal niet verder dan hun neus lang is en het blijft nou eenmaal een forum voor tweakers. Dit vind ik overigens voor heel got gelden. Natuurlijk is het vervelend als zoiets je zelf overkomt, maar in plaats van de schuld richting mod te schuiven kan je dan uiteraard ook bij jezelf ten rade gaan *mompeld iets over een beter milieu en bij jezelf beginnen of zo*

• Wat vind je zelf dat beter kan aan APL?

Voor mijn gevoel kan ik hier niet terecht met echt diepe vragen over het os. Om een of andere reden vertrouw ik dan nog steeds op NOS, vooral omdat het eigenlijk meer te maken heeft met bsd kwesties dan met apple (in mijn geval). De echt *nix mensen hangen toch in NOS en minder in APL (uitzonderingen daar gelaten). Of je dat kan veranderen weet ik niet. Sterker nog, misschien wil je dat niet eens. Nofi, maar Apple is juist gericht op click-and-don't-think. Het lijkt me dat het bijbehorende subforum dan dezelfde instelling kan hebben.... (ja, dit botst met de eerdere uitspraak dat enig niveau een vereiste is)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Ik post misschien niet al te veel in APL, maar lees er veel en ben van mening dat er bij feedback zoveel mogelijk gehoord moet worden. Mijn stem dus ook. Ik wil hem niet passen in de vier vragen zoals opgesteld, je moet er niet meer van maken dan nodig. Ik heb 1 opmerking met enkele raakvlakken.

De eerder genoemde centrale topics mis ik niet. Op deze manier gaat het prima. Ik ben het er wel mee eens dat er veel beginners-vragen geen apart topic waard zijn. Dit topic is een tijdje erg populair geweest, en een redelijke goede oplossing. Topic had zijn eigen user-base en trok simpele vraagjes aan (die wegbleven uit de topiclist). In mijn ogen houden veel verschillende topics met simpele (beginners)vragen de meer technische vragen weg. Je schept een klimaat waarin je geen onder-de-motorkap-vragen wilt stellen (die n00bs weten het toch niet).

Beginnerstopics houd je weg door een basiskennis van je gebruikers te verwachten. Die ontbreekt misschien door een gebrek aan FAQ. Er zullen veel mensen lezen op het subforum alvorens zelf een vraag te stellen. Als je vaak naar een FAQ kunt verwijzen (slotje) verhoog je voor deze mensen de drempel om zelf een topic te openen en lezen ze zich beter in. Die hoge drempel moet leiden tot kwaliteitstopics of in ieder geval tot nadenken alvorens te posten. Het maken van een FAQ is veel werk, maar in de huidige APL-sfeer denk ik best dat er veel users mee kunnen en willen werken aan een FAQ. De FAQ mbt tot de iPod zou heeeeeeel veel vragen wegnemen over bijv. het resetten van dat ding.

Hogere (basis-)eisen aan de users zullen volgens mij ook leiden tot minder apple-evangelisten en windows-gamers die elkaar gaan vertellen dat je op een apple niet kan gamen en dat je op windowsmachine altijd gezeik hebt.

Aandachtspunt is dat het wel gezellig moet blijven. Te rigoreus van de ene naar de andere kant omslaan in moderatie-beleid kan mensen afstoten.

Een botte sluitpost vind ik overigens prima op zijn plaats als een slechte openingspost is geplaatst.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Goed, alhoewel de occasionele PC <-> Mac flamewars wel vervelend zijn. Gelukkig worden die meestal snel afgekapt door de mods.

Het niveau kan misschien ietwat aan de lage kant genoemd worden. Het zijn meestal kleine problemen met iTunes en iPods die makkelijk opgelost kunnen worden door je iets meer in het programma te verdiepen. Op zich niet erg dat er dan een topic geopend wordt, maar wel jammer dat het de meerderheid (zo lijkt het tenminste) van de topics inneemt.

Stukken beter dan eerst. Een aantal maanden geleden vond ik het modbeleid te streng, op zich goede discussietopics werden gelijk dichtgegooid omdat "er alleen vragen gesteld mochten worden". Gelukkig wordt er nu wat losser gemod, zodat de topic zich wat meer kunnen ontplooien. Mocht er daarentegen iets misgaan, dan wordt er over het algemeen snel ingegrepen door de mods.

Ik ben het trouwens niet eens met een aantal mensen boven mij die vinden dat er te los wordt gemod in bijv. het Show je Apple-topic. Ik vind het juist wel leuk als daar de discussie iets meer offtopic mag, want het is toch een niet zo serieus draadje en er komen meestal wel leuke verhalen tevoorschijn.

Evenals Ozboz denk ik dat het goed zou zijn als er ook wat meer 'moeilijkere' topics komen (alhoewel ik gelijk toegeef dat ikzelf daaraan weinig zou kunnen bijdragen), om een wat betere balans te krijgen. Ook topics met tips en tricks voor Mac OS X, iPhoto, Keynote etc. zou inderdaad leuk zijn.
Daarnaast denk ik dat het goed zou zijn als de FAQ's eens vernieuwd worden, daar zouden dan de standaard iPod- en iTunes-vragen inkunnen, dat bespaart nieuwe topics. Op zich wil ik daar best bij helpen, mocht dat nodig zijn.
Tenslotte zou ik het ook erg leuk vinden als er hier ruimte zou zijn voor enige speculatie en geruchten, zoals bijvoorbeeld op Applenova. Dat kan dan ik 1 topic, of eventueel meerdere, maar het zou in ieder geval wel leuk zijn, zeker omdat het toch een beetje bij de Apple-cult 'hoort', heb ik het idee. :)

• OzBoz

OzBoz

dawuss schreef op zondag 18 september 2005 @ 19:44:
Kun je hier wat voorbeelden bij geven? Nu is dit meer een "I fart in your general direction" opmerking, terwijl ik zeker weet dat je hier wel het een ter illustratie bij weet. In ieder geval is het wel het soort feedback waar ik persoonlijk op zit te wachten, als mijn slotposts als bot worden ervaren :)
Het is jammer dat je het opvat als 'I fart in your general direction'. Het mag binnen de groep Apple-mods wel bekend zijn dat ik zo nu en dan mijn mening via een e-mail aan deze en gene laat weten met daarbij opmerkingen hoe ik denk dat het beter zou kunnen. Als je nog nooit een e-mail van mij hebt gezien dan mag je veronderstellen dat je nog niet zo bent opgevallen bij mij ;)

Maar nu je er om vraagt, je het iPod video; gaat hij komen? op slot gegooid na 110 reacties. En je hebt wel gelijk over dat off-topic geklep. Maar een dergelijke draad en het filosoferen over de toekomst die Apple ons brengt (met wat zijweggetjes hier en daar) is voor mij persoonlijk nog altijd 100x interessanter dan iemands desktop, de muis van Apple |:( of product placing in films/series onder het mom van beroemde Apple gebruikers.

Door een dergelijk topic in een laat stadia op slot te gooien ga je voor mijn gevoel weinig respectvol om met de users die in een post binnen dat topic energie gestoken hebben en geprobeerd hebben nuttig te posten. Wanneer je een dergelijke draad niet wenst kun je deze beter meteen na opening sluiten. Puur omdat je weet waar het op uit gaat draaien en de start van het topic gebasseerd is op roddels. Maar zoals gezegd, ik zou het juist leuk vinden om te lezen wat mensen denken dat het merk Apple gaat doen, branding is een interessant fenomeen.

Maar over jou, ik heb me er niet genoeg aan gestoord om je even van een e-mail te voorzien. Ik hou het bij een voorbeeld van een topic wat jij gesloten hebt en probeer even duidelijk te maken dat je 'fart in general direction' niet echt op iets gebasseerd is. Want als APL mod zou je wat mij betreft volgens mij wel beter moeten weten, of je staat niet op mijn CC lijst ;)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

OzBoz schreef op maandag 19 september 2005 @ 18:48:
Maar nu je er om vraagt, je het iPod video; gaat hij komen? op slot gegooid na 110 reacties. En je hebt wel gelijk over dat off-topic geklep. Maar een dergelijke draad en het filosoferen over de toekomst die Apple ons brengt (met wat zijweggetjes hier en daar) is voor mij persoonlijk nog altijd 100x interessanter dan iemands desktop, de muis van Apple |:( of product placing in films/series onder het mom van beroemde Apple gebruikers.

Door een dergelijk topic in een laat stadia op slot te gooien ga je voor mijn gevoel weinig respectvol om met de users die in een post binnen dat topic energie gestoken hebben en geprobeerd hebben nuttig te posten. Wanneer je een dergelijke draad niet wenst kun je deze beter meteen na opening sluiten. Puur omdat je weet waar het op uit gaat draaien en de start van het topic gebasseerd is op roddels. Maar zoals gezegd, ik zou het juist leuk vinden om te lezen wat mensen denken dat het merk Apple gaat doen, branding is een interessant fenomeen.
offtopic:
Dat topic ging niet op slot omdat het ongewenst was, maar omdat het werd overgenomen door mensen die het over geruchten hadden van de Keynote die niets met de iPod video te maken hadden. Bij iedere Keynote gebeurt dit weer, dat mensen in willekeurige draadjes off-topic gaan posten, dus daar is dit geen uitzondering op. Daarom gaf ik ook aan dat het topic opnieuw geopend mocht worden, maar dan zonder de off-topic speculaties :) Verder ben ik 't met je eens dat dat soort topics veelal interessanter zijn dan "help m'n iPod doet 't nie" topics.

Over die "I fart in your general direction" opmerking: ik bedoel daarmee dat we aan ononderbouwde verwijten niet zo veel hebben, en dat 't dus veel nuttiger is om je kritiek te illustreren met voorbeelden, slotjes waar jij en andere users zich aan storen, zodat wij daar rekening mee kunnen houden :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• OzBoz

OzBoz

dawuss schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:03:
Over die "I fart in your general direction" opmerking: ik bedoel daarmee dat we aan ononderbouwde verwijten niet zo veel hebben, en dat 't dus veel nuttiger is om je kritiek te illustreren met voorbeelden, slotjes waar jij en andere users zich aan storen, zodat wij daar rekening mee kunnen houden :)
Begrijp ik, maar dan steek ik dus wat tijd in mailtje + suggesties. Dus die opmerking was ook gebasseerd op de topics n.a.v. ik een e-mail de deur uit gedaan heb :) Hopelijk duidelijk zo :)

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

* Wat vind je van APL met betrekking tot de sfeer?
Goede sfeer, maar dat komt misschien omdat ik vaak in #apple zit.

* Wat vind je van APL als je kijkt naar het niveau van topics en reacties?
Zoals eerder gemeld door anderen, vaak zijn we te pro-apple, maarja daarvoor is het ook een apple topic. Maar we kunnen misschien wel iets toleranter zijn.
Ook de topics worden wat onoverzichterlijk. Als voorbeeld het onmisbare tools/software topic.
Vaak stellen mensen een vraag en worden daarna toe geschoven. En ik weet hoe irri het is om 20 pagina's door te lezen. Misschien kan de start post van dit topic aangepast worden met de top 10 progjes in verschillende categorieen. 10 muziek, 10 webdev, 10 photoedit, etc.

* Wat vind je van de manier waarop APL gemod wordt?
Af en toe iets te streng naar mijn mening, soms worden er best wel goede vragen gesteld in het screenshot of show your apple topic. En die worden vaak best weg gemod. Ik heb het gevoel dat het wat minder kan en dat wij het zelf reguleren kunnen, dmv topic report of zelf commentaar in dat topic te geven. Dan kan de mod gaan breaken. (Dit komt zo op mij over, ik weet natuurlijk niet hoe de mods werken. Over het algemeen doen ze prima werk.

* Wat vind je zelf dat beter kan aan APL?
Meer/uitgebreide FAQ's. Zowel over aanschaf algemeen, producten, applicaties, configureren en problemen. De huidige FAQ is van 2004.
De start post van software/tools regelmatig updaten als nieuwe programmas in dat topic terecht komen. Misschien dmv van een poll de mensen hier zelf een top 10 laten samen stellen.
Iedereen die meer als 5 post in AT heeft een iPod Nano geven (Zwart) :P

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

The_DoubleU schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:34:
Ook de topics worden wat onoverzichterlijk. Als voorbeeld het onmisbare tools/software topic.
Vaak stellen mensen een vraag en worden daarna toe geschoven. En ik weet hoe irri het is om 20 pagina's door te lezen. Misschien kan de start post van dit topic aangepast worden met de top 10 progjes in verschillende categorieen. 10 muziek, 10 webdev, 10 photoedit, etc.
Daarvoor is de handige quicksearch waarmee je in topics kunt zoeken bedacht :)
* Wat vind je van de manier waarop APL gemod wordt?
Af en toe iets te streng naar mijn mening, soms worden er best wel goede vragen gesteld in het screenshot of show your apple topic. En die worden vaak best weg gemod. Ik heb het gevoel dat het wat minder kan en dat wij het zelf reguleren kunnen, dmv topic report of zelf commentaar in dat topic te geven. Dan kan de mod gaan breaken. (Dit komt zo op mij over, ik weet natuurlijk niet hoe de mods werken. Over het algemeen doen ze prima werk.
Wat betreft het screenshot en show je apple topic: die kunnen echt alleen blijven bestaan als ze ontopic blijven. Het kan zijn dat goede vragen die daarin worden gesteld nu als ongewenst worden beschouwd, maar daardoor worden het niet ineens slechte vragen. Goede vragen (en goede antwoorden) zijn juist wel gewenst, maar dan wel in een relevant topic, desnoods een nieuw topic.
Vragen over een screenshot of een setup foto die relevant zijn, zoals "Van welk programma is dat icoontje met een badeendje?" kunnen prima, maar het is gebleken dat het daarna regelmatig een aantal posts later nog steeds over Cyberduck gaat en dat is weer niet de bedoeling.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Canaria schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:22:
[...]
Daarvoor is de handige quicksearch waarmee je in topics kunt zoeken bedacht :)
[...]
Quicksearch is handig en ik gebruik het vaak. Maar als de term die jij zoekt niet voorkomt, omdat iemand een spelfout gemaakt heeft, blijf je bezig. Een top 10 in dat topic zou zeker helpen. Maar je hebt wel gelijk er zijn genoeg mensen die niet weten wat een quicksearch is :)
Wat betreft het screenshot en show je apple topic: die kunnen echt alleen blijven bestaan als ze ontopic blijven. Het kan zijn dat goede vragen die daarin worden gesteld nu als ongewenst worden beschouwd, maar daardoor worden het niet ineens slechte vragen. Goede vragen (en goede antwoorden) zijn juist wel gewenst, maar dan wel in een relevant topic, desnoods een nieuw topic.
Vragen over een screenshot of een setup foto die relevant zijn, zoals "Van welk programma is dat icoontje met een badeendje?" kunnen prima, maar het is gebleken dat het daarna regelmatig een aantal posts later nog steeds over Cyberduck gaat en dat is weer niet de bedoeling.
Point taken. Ik vraag me af waar de grens ligt en of jullie dat ook tussen de mods bespreken. Zoals hier boven geschreven, ik heb het gevoel dat jullie te snel ingrijpen. Maar ik heb natuurlijk geen overzicht wat jullie doen.
Bij deze de Modjes toch nog bedanken wat jullie hier doen, en dan niet alleen op AT maar alle andere threads ook.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Sfeer
De sfeer is doorgaans wel goed binnen APL. Er wordt doorgaans adequaat gereageerd in topics, ook als het vragen/onderwerpen betreft met een wat lager niveau. Het is van een testje uitgegroeid tot een hok waar ik toch dagelijks wel even een kijkje neem. Soms verzandt een topic wel in slowchat, en tot op zekere hoogte moet dat ook wel kunnen, maar niet te ver. Verder ontbreekt er bij sommige gebruikers iets wat het beste te omschrijven is als een zoekmentaliteit.

Mods
Ik ben nog OW-loos en dat wilde ik zo houden, maar toch wat puntjes van kritiek ;) Om te beginnen lijkt er geen algemene APL modrichtlijn te zijn. Elke mod houdt er een beetje zijn/haar eigen methoden op na, en dat maakt het er voor de overige users niet altijd duidelijker op. Het lijkt me zeker verstandig als daar actief aan gewerkt wordt. Verder verbaas ik me soms over nieuwe mods. Soms is er 'ineens' weer een APL mod bijgekomen die je eigenlijk nog niet zo vaak binnen APL actief had gezien. Het lijkt me daarom ook niet onverstandig als de mods ook actief bij gaan dragen in APL, voor zover dat nog niet het geval was.
Verder lijkt het me ook verstandig als er betere/duidelijkere stickies komen met eventuele kooprichtlijnen, uitleg van garantiebepalingen, etc etc etc. Op deze manier kunnen we de terugkerende topics als 'Ik heb <insert random problem> met mijn iPod, wat moet ik nu doen?' of 'iBook of PowerBook kopen?' inperken, en is de informatie toch aanwezig.

Niveau
Het varieert. Soms ligt het (bedroevend) laag, soms ook aardig hoog. Dat laatste vind ik gezien het feit dat ik op professioneel vlak technisch met Apple producten bezig ben niet zo erg, dat eerste is soms wel een beetje irritant, maar daar lees je dan maar voorbij. Wat me iets meer irriteert zijn de topics die volstaan met zinloze replies. Een goed voorbeeld is het iPod Nano topic, wat binnen 24 uur na de introductie al ruim boven de 200 replies zat. Van die 200 replies bevatten hooguit 5 replies nuttige informatie die ook nog wat toevoegde aan het topic. Verder waren het voornamelijk nutteloze replies met vooral heel veel hetzelfde. Ja het _is_ een leuk ding, en het is ook _heel_ fijn dat je hem besteld hebt, maar als je dat van 150 mensen gelezen hebt ga je je toch afvragen wat nu eigenlijk het nut van het topic is. En zo zijn er wel meer opsom topics.

Een topic als 'Show je Apple computer' is daarentegen weer wel leuk. Je ziet eens wat aparte setups en je kan daar eens een beetje verder over discussiëren (dat moet ook gewoon kunnen vind ik). Het is niet 100x hetzelfde, en je ziet ook eens waar iedereen zijn Mac(s) voor gebruikt. En dat vind ik persoonlijk toch een stuk interessanter dan 150 berichten met 'woejjjj ik heb ook een Nano besteld!'

Verder moet ik zeggen dat ik de 'test' van APL erg geslaagd vind, en ik denk dat APL zich zeker gevestigd heeft als vast hok binnen GoT. :)

Launching containers into space

• leon1e
We zijn nu 2 maanden verder, hoe vinden jullie dat het nu gaat? De nieuwe faq is online, en er zijn een paar vaste topics extra, maar wat vinden jullie van het niveau en het aantal topics dat gestart wordt?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Daar kan ik eigenlijk vrij kort en krachtig over zijn. Uiterst gezellig met uitzondering van de kleine hoeveelheid mensen die het toch af en toe voor mekaar krijgen het niveau omlaag te brengen om het zomaar te zeggen. Deze mensen zijn er nu eenmaal, daar doe je niks aan, en daar hebben we uiteraard de modjes voor :) Zelf ben ik veel te vinden in het IRC kanaal van APL, waar je de ?die-hards? van het forum om het zomaar te zeggen terug vindt, aardige mensen met veel kennis, je altijd bereid te helpen en een goed gevoel voor humor :) Dit weerspeigeld zich ook op het forum. Persoonlijk vind ik het ?Show je apple computer? en ?Het grote applescreenshot topic? erg leuk, bovengenoemde topics hebben er ook aan bijgedragen dat ik dit bericht nu zit te typen op een iBook ipv een ander wintel notebook :) Hmm, Toch niet zo kort en krachtig als ik zelf gedacht had :+

Over het algemeen is het niveau goed, af en toe natuurlijk de off-topic reacties in screenshotdraadjes, maar blijkbaar zijn er gewoon sommige mensen die dat nooit zullen snappen. Het niveau van topics en reacties zit naar mijn idee verder goed, ik denk ook dat dit te danken is aan het feit dat mensen die een non-windows pc aanschaffen weten waar ze mee bezig zijn; ze hebben immers voor de keuze gestaan om een apparaat met een besturingssysteem aan te schaffen dat niet door de hele wereld aangemoedigd word.

Wat me wel interessant lijkt is dat er eens wat dieper wordt ingegaan op het besturingssysteem an sich in een guide, hoe werkt het onder de motorkap? Maar hey, wie weerhoud me ervan om deze guide in de toekomst zelf te schrijven als ik wat langer met OSX heb gewerkt?

Net als de rest van GoT, prima, niks op aan te merken.

Heel raar, en ook een factor die we grotendeels niet zelf in handen hebben, namelijk het aantal users dat de revu passeren in APL. Veel users gaan toch door naar macosx.nl of ander gespecialiseerd forum, met wat meer users zou het toch net weer een tikkeltje leuker zijn, mede omdat de nieuwe topics en replies zich niet al te veel haasten op dit moment.

Dus: APL volgens domi235: Gezellig, Leuk, Leerzaam, misschien met een heel klein tikkeltje meer diepgang en wat meer users :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het is bijna een iPod-forum geworden, en dan met name iPod-problemen icm wintels.
Het deel over Mac's en OSX is maar een klein gedeelte en alsnog grotendeels gevuld met vragen van (potentiële) overstappers. Echte problemen komen ook wel aan bod, maar blijkbaar is dat niet zo dringend als in Windows of Linux. ;)
Jammer, maar weinig aan te doen. :P

Fout/toevoeging voor de FAQ. Er staat dat er voor iBook's én Powerbooks een Mac --> VGA convertor nodig is en meegeleverd is. Bij de Powerbooks is dat niet VGA maar DVI.
Dat verschil maakt vooral uit met het bijbestellen van een convertor voor de TV-out, want een (mini-)VGA->TV werkt niet op een Powerbook. Dat moet (mini-)DVI->TV zijn.
Het gaat hier overigens over de 12" Powerbook omdat de grotere allemaal een eigen TV-uitgang hebben itt de 12" PB.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• leon1e
Oxi schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:10:
Het is bijna een iPod-forum geworden, en dan met name iPod-problemen icm wintels.
Het deel over Mac's en OSX is maar een klein gedeelte en alsnog grotendeels gevuld met vragen van (potentiële) overstappers. Echte problemen komen ook wel aan bod, maar blijkbaar is dat niet zo dringend als in Windows of Linux. ;)
Jammer, maar weinig aan te doen. :P
Helaas helemaal met je eens, het iPod gehalte is verschrikkelijk hoog in APL en jammer genoeg zijn er weinig topics over echte OSX problemen. Maar als ik kijk naar de buren op www.macosx.nl dan is er genoeg te verzinnen, zou de drempel dan echt zo hoog liggen hier?
Fout/toevoeging voor de FAQ. Er staat dat er voor iBook's én Powerbooks een Mac --> VGA convertor nodig is en meegeleverd is. Bij de Powerbooks is dat niet VGA maar DVI.
Dat verschil maakt vooral uit met het bijbestellen van een convertor voor de TV-out, want een (mini-)VGA->TV werkt niet op een Powerbook. Dat moet (mini-)DVI->TV zijn.
Het gaat hier overigens over de 12" Powerbook omdat de grotere allemaal een eigen TV-uitgang hebben itt de 12" PB.
O-) Pak ik mee in de volgende update...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

leon1e schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:21:
[...]

Helaas helemaal met je eens, het iPod gehalte is verschrikkelijk hoog in APL en jammer genoeg zijn er weinig topics over echte OSX problemen. Maar als ik kijk naar de buren op www.macosx.nl dan is er genoeg te verzinnen, zou de drempel dan echt zo hoog liggen hier?
Met een écht OSX probleem dat niet in #apple op te lossen was word je toch aangeraden naar macoxs.nl te gaan.

Volgens mij zitten hier de liefhebbers en got-verslaafden en de kennis meer op macosx.nl
Ik zoek daar ook als ik een probleem heb, maar ik kan niet zeggen dat ik daar meer antwoorden gevonden heb. Dus het zal allemaal wel meevallen. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Pagina: 1