Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding blaast als een idioot

Pagina: 1
Acties:

• birdofpray
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik heb afgelopen week wat leuke nieuwe spulletjes gehaald om mijn PC eens flink te upgraden. Ondertussen zit alles erin, maar nu staat dat ding te blazen als een kwade kat! Ik dacht eerst dat mn nieuwe Zalman CNPS7700 CPU koeler was, of één van mn Chassis-fans, maar ik ben nu toch tot de conclusie gekomen dat het mijn voeding moet zijn omdat ik alle andere fans al even heb los gekoppeld. Ik heb de volgende configuratie:

-Asus A8N-E mobo
-Athlon 64 3000+ Venice
-1 GB DDR
-Asus N6600GT
-2 x HD
-Qtec PSU 400W Dual Fan

Als ik via het tooltje Asus PC Probe kijk zie ik dat de Power Fan op maar liefst 5100 rpm staat! Is dit normaal? Lijkt mij nogal aan de hoge kant. Is de voeding misschien te licht voor mijn configuratie
zodat voeding te warm wordt? De 33dB die in de specs staat wordt volgens mij wel overschreden. Wie helpt?

Verwijderd

Het zou meerdere dingen kunnen zijn. Kijk een fan kan op 5100 rpm draaien en nog redelijk stil zijn. Ik denk eerder dat je voeding het moeilijk heeft met je nieuwe configuratie, aangezien een q-tec 400 watt zo'n 300 watt is. ( de 400 watt is piek vermogen voor 30 seconden oid ).

Verwijderd

33dB is sowieso al niet weinig. Daarnaast is het een Qtec dus ik denk dat ie het zwaar moeilijk heeft met jouw setup. Een nieuw kwaliteits voedingtje is een goede oplossing denk ik.

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

• birdofpray
Maar stel dat ik er een zelfde soort maar zwaardere voeding in zou zetten, dan blijft het afgenomen vermogen en dus de warmte productie toch het zelfde?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Ja. Een voeding levert alleen vermogen als hij daarom gevraagd wordt.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dat hoeft niet. Elke voeding zit weer anders in elkaar. Veelal voedingen die aangeprezen worden als stil hebben veel koellichamen in de voeding, waardoor het totale oppervlak waar warmte afgegeven kan worden groter is wat weer sneller te koelen is.
Een Tagan is een goede optie voor jouw, het bedrijf levert kwalitatief goede voedingen en ze zijn ook nog eens relatief stil.

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 10:48

Macabre

Euhh...

Anders kan je ook eens kijken naar een Nexus 4090 of een Seasonic S12.
Vooral deze laatste is een top voeding en op www.silentpcreview.com schijnt deze voeding de stilste te zijn.

Zelf heb ik de Nexus 4090 en die is ook zo goed als onhoorbaar.

Succes

..:: Specs ::..

• birdofpray
OK, nou bedankt, ga eens kijken of ze deze nog terug nemen.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 21:16
qtec staat garant voor super slechte kwaliteit zeer onveilig door het ontbreken van de nodige beveiligingen,en bovenal een wattage die zo'n 50 te hoog vermeld staat aan de buitenkant.

dus 1 raad laat die rommel in de winkel liggen en koop een echte merk voeding simpel te herkennen
prijs tussen de 60-150 euro,gespoten kast,lange aansluit draden met krimpkous,draad doorvoer van kuntsstof,veel div kabels,grote 12 cm ventilator temp geregeld,open honingraad structuur aan achterkant uitstromende lucht,en 2 gescheiden 12 railsen,div beveiligingen overspanning,temp,etc

winkels die dit soort rommel aanprijzen vour jouw systeem zou ik maar hard voorbij lopen.

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-03-2021

Egg

In der Schweiz jah!

Ediejo schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:01:
[...]

.....of een betere dan Qtec, dat zijn bijna alle voedingen.....
_/-\o_ fijn he, mensen die weten wat ze willen :D

MSI GX660R for the win!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05

sapphire

Die-hard pruts0r

monterey schreef op zondag 18 september 2005 @ 14:00:
qtec staat garant voor super slechte kwaliteit zeer onveilig door het ontbreken van de nodige beveiligingen,en bovenal een wattage die zo'n 50 te hoog vermeld staat aan de buitenkant.

dus 1 raad laat die rommel in de winkel liggen en koop een echte merk voeding simpel te herkennen
prijs tussen de 60-150 euro,gespoten kast,lange aansluit draden met krimpkous,draad doorvoer van kuntsstof,veel div kabels,grote 12 cm ventilator temp geregeld,open honingraad structuur aan achterkant uitstromende lucht,en 2 gescheiden 12 railsen,div beveiligingen overspanning,temp,etc

winkels die dit soort rommel aanprijzen vour jouw systeem zou ik maar hard voorbij lopen.
ik heb zat goede PSU's gehad die aan de helft van jou eisen neit voldoen ;)

Maar zoals al gezegd word: Q-Tec is echt toepr van het budget segment !!
Je voeding loop wss al tegen zijn max met jou setup en die dingen beweren wel stil te zijn en thermal-controlled fans enzo, maar daar klopt dus helemaal niks van.

Zoals al aangereden word koop een tagan, ik het er atm zelf 1 draaien en die hoor je echt niet en ze leveren veel verrmogen, stabiele voltagez en lekker veel kabels :)

Gabriël AM5

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

ze kunnen wel still zijn, mijn 400w big fan was het.

alleen de fans zijn slechte kwaliteitsdingen. ze zijn op het begin stil, maar binnen een jaar zijn het net vibrators (figuurlijk he..) zo slecht zijn de lagers.

EDIT:

de aerocool aeropower is geen verkeerd dingetje overigens, tegen een zeer schappelijke prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 18-09-2005 19:27 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Van die qtec slaat ook echt nergens op, eerst roepen ze hier allemaal dat de qtec 550 watt voeding zoo ontzettend goed is. Koop ik em zeggen ze opeens dat het een brakke klote voeding. :/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Q-tec is ook gewoon brak, ik heb overigens de afgelopen 2 jaar niets anders gelezen.

Maar de 550W schijnt nog wel te doen te zijn, aangezien (noem maar wat) die 550w maybe toch richting de 400w aan 'echt' vermogen heeft een daar kun je heel wat aanhangen. Maar de 400watters leveren gewoon echt weinig vermogen voor een wat zwaardere setup. (spreek uit ervaring )

Gabriël AM5

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
Inderdaad QTec voedingen zijn te koop voor iets van 30 euro voor een dikke 500W voeding. Op dat moment moet er eigenlijk al een belletje gaan rinkelen, aangezien een merk 350W voeding vaak al richting de 50 euro gaat.

Een QTec voeding heeft heel erg weinig vermogen op de 12V rail en laat dat nou juist de belangrijkste zijn. Ik had laatst even een 450W QTec voeding in mijn handen en die had slechts 18A op de 12V rail. Dit houd in dat zware systemen problemen gaan krijgen. Een goede 350W heeft namelijk al meer vermogen qua 12V. Om je een idee te geven: Ik heb een QTechnology (geen QTec nee zie qtechnology.net (is nederlands bedrijf!) ;)) voeding van 460W. Deze heeft 29A(!) op de 12V rail en kostte iets van 100 euro.

Dat de voedingen niet zo netjes afgewerkt zijn en vaak weinig aansluitingen hebben is natuurlijk niet ZO relevant en dat kan je natuurlijk verwachten voor het geld. De voeding is ook totaal niet efficient, wat weer vertaald wordt in warmte en dus ook in geluid.

Maar om kort te zijn: QTec is echt een gare voeding die geen plek heeft in een High-end PC, maar slechts voor simpele computertjes geschikt is.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Als QTecDaar je een nieuwe voeding zoekt, zou ik dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 13 en vooral de startpost eens doorlopen. Je kan daar ook vragen of een voeding die je wilt gaan kopen een goed idee. is.

Verwijderd

ik heb al ongeveer een jaar een BeQuiet voeding,
en ik ben hier zeer over te spreken.
Zoals de naam al zegt, zul je hem niet horen, ziet er degelijk uit,
en hij trekt alles feiloos.
Zelfs als je je pc uit zet, blijft hij nog 5 min draaien om de extra fan kabel van stroom te voorzien, zo blijft je pc na uitschakelen nog 5 min koelen.
Goed bedacht van die mannekes bij BeQuiet.
Absolute aanrader!!!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook een 550W Q-tech voeding. Die had ik destijds gekocht, voordat ik wist dat hij niet goed is / zou zijn. Maar hij presteert in mijn pc wel goed eigenlijk.

1x 80mm casefan
1x 120mm casefan
1x Geforce 6600GT
2x 7200RPM hdd
1x fdd
1x 16x dvd speler
1x AMD Athlon64 3000+ Venice
4x 256mb DDR PC3200

Hij maakt inderdaad wel veel lawaai, dus heb ik die twee fans op 7v laten lopen.Hij is nou een stuk stiller en de temperaturen zijn nog steeds goed :)

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11 21:54
Ik heb ook net een bequiet voeding bij een kameraad van mij geinstalleerd en werkelijk waar sublieme voedingen. Heb hier thuis zalman voedingen, deze zijn ook goed, maar hier moet je ook minimaal voor een 400 watt kiezen.

Ik was zalman fan, maar vind de be quiet werkelijk waar super.

Ik heb een aantal systemen gemaakt met goedkope kasten/voedingen. Ben hier nu helemaal vanaf gestapt, je mag best 100 euro uitgeven voor een goede voeding en betere kast en dan doe je het met 100 euro heel netjes denk ik.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
wat je ook zou kunnen doen is een NTC weerstandje in de voeding zetten. Dan bepaald de weerstand het toerental van de fan(s) op basis van de temperatuur die heerst in de voeding.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 15:06
ik had eerst een standaard A-open voeding, en daarna eentje van nexus. beide waren aardig. na deze 2 (in tijdsbestek van 6 jaar oid) heb ik als eerste een tagan voeding (480 watt) gekocht. nu heb ik de 530 easycon (minder draden) en beide tagan (dus zonder R ;)) zijn super in kwaliteit, goede prestaties, en fluister stil.

Verwijderd

Zou het niet kunnen zijn dat die voeding het helemaal niet moeilijk heeft maar dat alleen het regelgedeelte van de fan niet goed funktioneert?

Het lijkt me sterk dat zelfs een Qtech voeding het zwaar heeft in een PC [met genoemde configuratie] die wat uit z'n neus staat te vreten.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
birdofpray schreef op zondag 18 september 2005 @ 12:50:
Als ik via het tooltje Asus PC Probe kijk zie ik dat de Power Fan op maar liefst 5100 rpm staat! Is dit normaal? Lijkt mij nogal aan de hoge kant. Is de voeding misschien te licht voor mijn configuratie
zodat voeding te warm wordt? De 33dB die in de specs staat wordt volgens mij wel overschreden. Wie helpt?
Even de fannetje vervangen, heb ik ook gedaan. Je kunt ook 1 fan eruit halen, dan draait de ander ook minder hard omdat ie harder moet werken, nadeel is wel dat je flow ook wat minder word.....
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:41:
Het lijkt me sterk dat zelfs een Qtech voeding het zwaar heeft in een PC [met genoemde configuratie] die wat uit z'n neus staat te vreten.
Ik heb anders een 400watt dual fan gold weten te slopen met een 1800+ @ 2100+ met een 9600XT(oc' ed) en 8 fans, 1ccfl en 5 hdd's.... overigens heb ik dat fannetje ^^ pas later vervangen, hij deed het nog wel, maar gaf een schommelende 12v lijn, hij doe nu dienst als fan-voeding voor me water chiller :+

Brak spul hoor dat q-tec.....

[ Voor 64% gewijzigd door Rey Nemaattori op 20-09-2005 16:47 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
heb dat ding ook gehad, blazen als een idioot en een kapot moederbord
moederbord ging RMA, en heb toen een tagan 380w gekocht, doodstil (want cooling gaat pas aan in noodgevallen, dus eigenlijk passief) en superstabiel

PSN: djmurcielago

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:45:

Ik heb anders een 400watt dual fan gold weten te slopen met een 1800+ @ 2100+ met een 9600XT(oc' ed) en 8 fans, 1ccfl en 5 hdd's.... overigens heb ik dat fannetje ^^ pas later vervangen, hij deed het nog wel, maar gaf een schommelende 12v lijn, hij doe nu dienst als fan-voeding voor me water chiller :+

Brak spul hoor dat q-tec.....
Ik heb het voor elkaar gekregen emt een 400watt gold dual fan 1700+ @ +/- 1900mhz, R9700 stock, 2 HD's 3 CCFL's en wat klein fan grut.
Hiermee een 12v lijn die 11,2v was, maar de 5v en 3,3v waren beide rond de 4,5v :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Dan heb je gewoon slechte software om het spul uit te lezen. 3.3 volt lijn op 4.5 volt tja geloof je het zelf :?
Pagina: 1