Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:18
Hallo,

Mijn vrouw is net een eenmans zaakje gestart. Ze heeft nu onze computer bijna fulltime nodig. Nu willen we een 2e computer erbij kopen voor mij. Ik ga hier dan hoofdzakelijk spelletjes op spelen. Maar deze willen we kopen zonder btw. Kan dat? In principe natuurlijk niet, maar is er geen mouw aan te passen?

Verwijderd

Officieel is dat natuurlijk niet de bedoeling ;) Want je kan/mag btw terug vragen als je het dus voor je eigen bedrijf gebruikt. Maar aangezien het toch eeneenmanszaak is zou het echt wel kunnen hoor ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 12:37 ]

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:18
Maar hoe word dat gecontroleerd?

Verwijderd

Zorgen dat je een BTW-bon krijgt. Hierdoor kan je die bij voegen ;) .
Je moet dat natuurlijk wel aangeven.

Maar je hebt een eenmansbedrijfje, daar doe je toch wel vaker de aangifte voor lijkt me :? Of je laat het doen ;) (kijk anders eens met zo'n Belastingdienst programmaatje ;) )

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het is natuurlijk gewoon fraude. En het risico wat je loopt is dat ze bij controle (wat altijd vrij gebruikelijk is bij startende ondernemingen) vragen of je de computer wel zakelijk gebruikt. Ligt er net aan hoe moeilijk iemand wil doen. Nu heb je de oude computer natuurlijk voor het eenmanszaak gebeuren gekocht (bedoel, toen bestond de eenmanszaak nog niet). En scheelt het dat je er twee hebt omdat je dan nog kunt zeggen dat je 1 van beiden puur zakelijk gebruikt.

Je moet een beetje rekening houden met hoe je met BTW en aftrekposten omgaat. Als de verhouding inkomsten/uitgaven vrij normaal is zullen ze nooit zo moeilijk doen. Maar wanneer je bijvoorbeeld geen gescheiden telefoonlijn hebt voor zakelijk gebruik en het dus aannemelijk is dat je daar ook privé mee belt dan mag je dus ook de kosten van je telefoonrekening en de btw niet allemaak via de eenmanszaak laten lopen.

Zolang er veel meer geld binnen komt dan er uit gaat zijn ze in de regel niet zo moeilijk. Maar je moet niet zeuren als je mbt die PC bijvoorbeeld op je vingers getikt wordt. Je weet ook dat het niet de bedoeling is en je neemt een bewust risico. Hoe groot dat risico is ligt aan wat factoren. Als je voor 4k een super bak gaat kopen en je vrouw iets administratiefs doet maak je jezelf ook niet geloofwaardiger :)

[ Voor 4% gewijzigd door OzBoz op 18-09-2005 12:53 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Is toch simpel? Je vrouw koopt een nieuwe voor de zaak en jij gebruikt de oude privé.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 12:55:
Is toch simpel? Je vrouw koopt een nieuwe voor de zaak en jij gebruikt de oude privé.
Ik heb de indruk dat die niet snel genoeg is voor games ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

je moet er wel een beejte mee oppassen, een dikke 500euro 3D kaart in een computer voor de administratie, is niet heel geloofwaardig... Maar als je het een beetje redelijk houdt, valt er wel wat te rommellen...Pas wel op dat je ook software koopt, bedrijfscomputers moeten legale software hebben, en als je een bedrijfs computer koopt, zit daar dús ook (bedrijfs) software bij.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

OzBoz schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:11:
[...]

Ik heb de indruk dat die niet snel genoeg is voor games ;)
Ok, koop een vette gamebak en verkoop de oude computer voor veel geld aan het bedrijf van je vrouw.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:32:
[...]

Ok, koop een vette gamebak en verkoop de oude computer voor veel geld aan het bedrijf van je vrouw.
Ze zijn niet achterlijk hoor ;)
Pagina: 1