Toon posts:

Opstartproblemen Pundit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS-pundit. Deze start niet meer op:

Configuratie:
Videokaart onboard ATI RADEON 9100 IGP
Pentium 4 3,0
1 Gb geheugen
ASUS DRW-1604P
Monitor IlYAMA Prolite E435S (Aansluiting via D-SUb en DVI-D)

Verder
BIOSversie: 1003
ATI Control Panel: 6.147.10.5137
ATI display Driver: 8.09-041221m-020455c-ATI

Normaal als de Pundit opstart, hoor je een seconde de CPU ventilator "opstijgen", maar direct daarna naar een normaal niveau terugzakken. Videokaart start normaal op.

Echter nu blijft de CPU ventilator blijft op top toerental draaien en de videokaart start niet op.

Incidenteel start de PC wel op en vrijwel direct na het windows aanmeldingsscherm, boot de computer opnieuw om vervolgens de ventilator opnieuw maximaal aantal toeren te laten maken en het beeldscherm blijft op zwart.

Omdat de pc incidenteel wel opstart, denk ik niet aan een virus.

Wat kan het wel zijn ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

De voeding kan stuk zijn. Als je een multimeter hebt kun je dit nameten.
Meestal kan dit ook in het BIOS maar aangezien je vrijwel niet kunt booten..

Probeer het systeem ook een zo kaal mogelijk te maken. Ik neem aan dat je 2x512MB hebt ?. Indien dat het geval is, haal er een DIMM uit.
Ontkoppel ook alle hardeschijven en optische stations :)
Haal dus alle overbodige apparaten weg, ook randapparatuur zoals USB-Scanners e.d.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
De PC start inmiddels weer. Ik heb de batterij van het mobo gehaald en het bios ontladen. Nu default weer opgestart.

Het snoer van de PC hing aan een niet geaard stopcontact, voelde ook derhalve ook lekstroom als ik de PC aanraakte. Nu PC via verlengsnoer aan een geaard stopcontact gehangen en voel nu geen lekstroom meer.

Ben benieuwd als ik de stroom van de batterij van de PC afhaal, of het weer opnieuw gebeurd ?

Laat nu de pc opstarten in veilige modus en een virusscan uitvoeren.

Voor de volledigheid: deze berichten zijn geschreven op een andere PC.

Norton Antivus meld geen virussen op het hoofopstart record en het opstartrecord.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Een virus is sowieso erg onwaarschijnlijk, zo'n virus zit namelijk niet in het BIOS. Een PC met een 'koude start' zou met virus op de hardeschijf dus prima door de POST moeten komen.

Als het goed is hoef je de BIOS Batterij er niet uit te halen. Hiervoor bestaat een bepaalde jumper, in de handleiding van het moederbord (in dit geval waarschijnlijk de handleiding van de ASUS Pundit) moet als het goed vermeld staan hoe je een BIOS reset/CMOS Clear uitvoert :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.