[OO/ALG] 3 boeken met meeste invloed op je werk/denken

Pagina: 1
Acties:
  • 842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Het leek me wel leuk om een topic te starten waarin de 3 boeken die de meeste invloed hebben gehad op je manier van werken.

Er is al een boeken topic, en daar post iedereen zijn aanraders wel in, maar het is een beetje lastig om daar de goeie boeken uit te halen omdat daar intussen zoveel in staat en omdat het niet aan bepaalde eisen voldoet.

Ik zou dus graag de 3 boeken willen weten waaraan je het meeste hebt gehad, die de grootste invloed hebben gehad op je manier van werken en op je manier van denken. En ik wil ook graag weten waarom het boek zo`n grote invloed heeft en hoe eventueel je manier van denken is veranderd. Verder is een url erbij ook wel zo fijn.

Ik hoop dat niet iedere PHP`er/ASP`er/HTML`er/SQL`er en andere mensen dit topic gaan overspoelen met replies, want ik ben voornaamelijk op zoek naar boeken voor mensen die meer technisch onderbouwd zijn. Zo gauw je ook gedegen kennis van scriptingtalen hebt (en dus niet de zoveelste knutselaar bent) moet je je niet aangesproken voelen en kan je hier ook reageren. Verder hoeft het niet verplicht over oo te gaan want er zijn ook genoeg non-oo boeken die een enorme invloed op je manier van werken kunnen hebben.

Mijn 3 boeken zijn:
-----------------------------------------------------------------------------
Design Patterns

Dit boek heeft mijn denken op een volldig nieuw nivo getild. Ik heb nu veel grotere stenen om in te denken, ontwerpen zijn veel robuuster. Dit boek was voor mij een begin van echt leren software ontwikkelen. Intussen heb ik veel meer boeken over patterns gelezen (de 2 boeken hieronder zijn ook pattern georienteerd) maar dit boek staat met stip boven aan.Verder zijn er intussen ook wel wat beter leesbare varianten (design patterns explained bv), maar dit boek is het begin.

Enterprise Integration Patterns : Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions

Ik ben veel bezig met allerlei threading problematiek en door te werken met asynchrone systemen (bv channels) valt dit vrij makkelijk te realiseren. Op dit moment ben ik bezig met een project en eindelijk begin ik echt grip op een nieuwe manier van werken en denken te krijgen. Het heeft wel een tijdje geduurt (ik denk een maand of 6) maar het is nu veel eenvoudiger om dit soort systemen op te zetten en erover te redeneren.

Concurrent Programming in Java(TM): Design Principles and Patterns

Aangezien ik veel met allerlei threading problematiek bezig ben is goeie literatuur onmisbaar. Ik heb al heel wat concurrency boeken doorgelezen (waarbij ook genoeg nuttige), maar mbv dit boek leer je ook op een veel hoger nivo te denken. Vroeger was ik aan het pielen met allerlei lowlevel synchronisatie bouwstenen, maar intussen gebruik (of schrijf) ik veel hogere synchronisatie bouwstenen. De afgelopen 4 jaar is dit wel een van mijn meest opengeslagen boeken. Altijd valt er wel iets nieuws uit te leren..

Tot zover mijn lijst met boeken die veel impact hebben gehad op mijn manier van werken. Ik hoop dat jullie iets aan dit topic hebben en ik hoop dat ik ook iets heb aan jullie replies.

[edit]
Topic wat vriendelijker gemaakt voor de scripters onder ons. Maar het is dus niet de bedoeling dat er boeken zonder al te veel nivo in opgenoemd gaan worden. Dus zeker geen reference manuals! Het is wel de bedoeling dat er enige technische inhoud in zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Alarmnummer op 18-09-2005 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Design Patterns - Zie boven

---

Modern C++ Design
En jij dacht dat je C++ kende? ;) Dit boek haalt je hele denkbeeld over C++ programma's onderuit, voornamelijk op het gebied van de mogelijkheden van templates. Plotseling wordt het duidelijk dat C++ templates een volledige programmeer taal op zich beschrijven. Het blijkt mogelijk te zijn "meta" programmas binnen C++ te schrijven. Sterker nog, het blijkt zelfs mogelijk enkele van de nadelen van design patterns (zie boven) op te lossen met template meta programs. De technieken die beschreven worden zijn nu zo onderhand standaard geworden; C++ is niet meer los te zien van template programming (boost, blitz, loki, etc, etc). Er zijn ook wel andere boeken die over dit onderwerp gaan (C++ template meta programming - Abrahams), maar modern C++ design is gewoon een klassieker op dit gebied.

---

Nou is de 3e een lastige keus... Ik heb bv veel gehad aan de hele "exceptional- effective- C++" serie van boeken, maar daar kan ik er niet eentje uitlichten als zijnde het best. Als ik ver terug ga kom ik op de "80386 programmers reference manual" maar dat is niet echt relevant meer. Maar aangezien het over invloed op werk en denken gaat, en ik het recent wil houden, dan toch maar de volgende:

GPU Gems 2

Meer een verzameling papers over (modern) GPU programming, gericht op shader model 3 hardware (vnl. GeForce6800) Het begint met wat algemene algoritmes voor belichting en animatie etc. Maar alles dat beschreven wordt is "nieuw", dwz er wordt volledig gebruik gemaakt van moderne programmable hardware.

Het echte interessante gedeelte van het boek is denk ik het laatste stuk. Dat gaat over general computation op de GPU, en bevat ook schematische overzichten van de hardware met uitleg wat traag is en waarom. Na het lezen van dit boek zie je je grafische kaart niet meer als iets dat snel driehoekjes kan tekenen, maar als een krachtig, algemeen, parallel platform. Je kan je GPU bv. sets laten sorteren, of image processing laten doen, of zelfs FFTs. Het grappige is dat een huidige GPU geen "scatter" operatie heeft, en dat is ook meteen het grootste struikelblok. Dat er wel "gather" is, maar geen "scatter" wil zeggen dat je data wel uit random locaties kan uitlezen (texture look-up), maar slechts naar een vaste locatie kan wegschrijven (pixel output. dus wel x = f[i], maar niet f[i] = x). Dit vereist een nieuwe manier van programmeren, en plotseling bijkt het dat sommige antieke algoritmes uit 1960 etc. weer bruikbaar zijn! Het gemis aan een scatter operatie is zowel een zwakte als juist de kracht; het maakt het mogelijk hoog parallel te werken.

Op verzoek: Ik ben sinds kort phd student informatica (oio) en het onderzoeks gebied ligt bij visualizatie en 3d interactie technieken (simpel gezegd "computer graphics / vision"). Geschreven code is bij voorkeur in C++.

[ Voor 12% gewijzigd door Zoijar op 18-09-2005 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Wel een moeilijke vraag, maar ik denk dat het voor mij deze zijn:

-Design Patterns (en ondersteunende boeken als Design Patterns Explained en Pattern Hatching)
Deze boeken hebben me veel inzicht gegeven in OO princiepes en best practices voor het toepassen ervan. Het duurt even voordat je echt begint te begrijpen waar het over gaat wat de belangrijke les is die er uit te leren valt. Vooral het identificeren van bepaalde patterns voor een bepaald probleem is lastig.

-Refactoring (de orginele van Martin Fowler)
Dit boek heeft me goed en duidelijk laten inzien hoe belangrijk het is om een duidelijke structuur en goede naamgeving ed. te gebruiken in je code. Het omvat eigenlijk enkele regels die je in de meeste van de refactorings toegepast ziet. Als je je aan deze regels houdt (ik iig wel), dan stijgt de kwaliteit van je code behoorlijk. Ook hier is het even inzicht krijgen in hoe ver je moet gaan en wanneer iets wel of niet toegepast dient te worden.

-Code Complete (2de editie)
Een algemeen boek over het constructie process van software ontwikkeling. Het heeft veel tips die je direct kunt toepassen. Heeft me ook veel inzicht gegeven in wat belangrijk is bij het bepalen van je manier van werken (je strategie voor de ontwikkeling). Het gaat ook in op zaken als naamgeving en andere algemene princiepes.

Op verzoek van -NMe-:
Ik volg nu een HBO studie informatica (1ste jaars)

[ Voor 6% gewijzigd door Michali op 18-09-2005 17:06 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 12:18

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Misschien is het ook handig als iedereen in zijn post even erbij vermeldt wat zijn baan precies inhoudt. Iemand die code klopt heeft heel andere boeken nodig dan iemand die ontwerpt, en iemand die technische informatica toepast heeft vaak heel andere kennis nodig dan iemand die bedrijfskundige infomatica toepast. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-06 18:55
Hmm, leuk topic, maar een moeilijke vraag; al zeg ik het zelf...

Als ik zelf eerst eens even nadenk over 'hoe ik ge-evolueerd' ben, zonder daarbij direct aan boeken te denken, dan denk ik toch dat ik nu veel meer OO en ook 'abstracter' ga ontwikkelen dan een paar jaar geleden. Ik ben de laatste maanden ook erg geinteresseerd geraakt in domain driven design.

Als ik dan naar m'n boekenkast kijk, dan is het niet meer zo moeilijk om een top3 samen te stellen. Boeken die handelen over onderwerpen zoals .NET remoting / webservices / Sql Server [perf tuning], etc.... zijn dan wel interessant, maar van dergelijke boeken kan je niet zeggen dat ze een invloed gehad hebben op je manier van werken.
Daarom hou ik het toch ook maar op de volgende (in willekeurige volgorde):

Design Patterns - GoF & Design Patterns Explained
Tja, dit boek is hier in dit topic al aangehaald (en ook in andere boekentopics), dus ik denk niet dat ik er nog veel aan toe te voegen heb. Een heel interessant boek, al denk ik dat het pas volledig tot z'n recht komt, als je er ook nog een boek zoals 'Design Patterns Explained' bij pakt. Die laatste heeft m'n denk- en werkwijze mbt OO echt verbreedt. Door dit boek, ga je ook imho een beter inzicht krijgen in het GoF boek. Aangezien ik door beide boeken veel bijgeleerd heb, en ze ook dicht tegen elkaar aanleunen, zet ik ze dus bij elkaar in één puntje.

Domain Driven Design
Dit is best een interessant boek als je geinteresseerd bent in DDD (duh). Het is best een taaie brok, maar er worden toch heel wat interessante 'patterns' aangehaald. Ik denk dat dit zo'n beetje het standaardwerk is mbt domain driven design.

Patterns of enterprise application architecture
Best een interessant boek, waar bepaalde GoF patterns in de enterprise problematiek worden toegepast.

Verder denk ik niet dat bepaalde boeken me beinvloed hebben, maar dat ik geinteresseerd ben/was in bepaalde technieken/denkwijzes etc....
Je leest bv eens iets over patterns op een of ander forum op Internet (GoT bv), en je denkt 'dat ziet er wel interessant uit', dan ga je hier en daar wat verder zoeken en uiteindelijk zoek je een boek. Het zijn dus niet boeken die een invloed op me hebben/hadden, maar eerder mensen.

Bepaalde boeken staan nog op m'n verlanglijstje, zoals Software Factories, Refactoring, etc....

owja: ik werk nu een 5 à 6 jaar als software ontwikkelaar; de laatste 3 à 4 jaar eigenlijk uitsluitend in .NET. Het laatste jaar ben ik ook actiever bezig met software architectuur.

[ Voor 6% gewijzigd door whoami op 18-09-2005 16:34 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben op dit moment Java/J2EE ontwikkelaar, voornamelijk bezig met back-end integratie en SOA oplossingen. Ik heb veel technische boeken gelezen. De OO boeken zijn zeker interessant, met name als basis voor communicatie. Helaas werk ik veel met mensen die deze boeken niet kennen, dus eigenlijk maak ik in de praktijk niet zo heel veel gebruik van de kennis in deze boeken. Vandaar dat de volgende 3 boeken de meeste invloed op mijn werk hebben:

Dilbert Principle

In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft Scott Adams (Dilbert auteur) wel degelijk een visie op hoe mensen in de office space met elkaar zouden moeten werken, en waarom dit in de praktijk meestal op een andere manier gaat. Fantastisch leuke strips en verhaaltjes die dit illustreren. Voor mensen die gefrustreerd worden van grote organisaties is dit zeker een aanrader, het helpt heel goed om misstanden te relativeren, te analyseren en op te lossen.

Pragmatic Programmer

The Pragmatic Programmer bevat de belangrijkste onderwerpen om over na te denken als je een serieuze ontwikkelaar wilt zijn/worden. De relatief tijdloze insteek terwijl veel met concrete voorbeelden gewerkt wordt spreekt mij heel erg aan.

Getting Things Done

Ondanks de focus op managers en marketeers is dit de meest toegankelijke personal workmanagement methodiek die ik ken. Zeker als je zelf project/teamleider bent op een software project , of je leiding is zelf niet sterk, dan is het heel nuttig om een workmanagement aanpak aan te leren. GTD heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat je er geen tool voor nodig hebt, het heel simpel is om aan te leren en het gewoon werkt. :)

Ik heb nog een aantal andere boeken over KennisKunde, UI Design en RUP, maar het is een top 3 he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-06 18:55
^^
Hmm, interessante invalshoek dit. :)
Het dilbert principe is natuurlijk fantastisch (zou ik nog eens moeten herlezen). The pragmatic programmer ken ik ook en is eigenlijk iets wat je ook zou moeten gelezen hebben.
Getting things done ziet er interessant uit. Ik heb 'm in ebook formaat, maar moet 'm nog lezen. Ik heb nog dergelijke ebooks (herding cats, the career programmer, ....), maar die moet ik ook nog eens zien te lezen.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
misfire schreef op zondag 18 september 2005 @ 19:53:
Ik heb nog een aantal andere boeken over KennisKunde, UI Design en RUP, maar het is een top 3 he. ;)
Dat heb ik met reden gedaan zodat er geen eindeloze lijsten met boeken naar voren komen. Ik wou bijna nog vragen: als je op een onbewoond eiland terecht zou komen, welke 3-boeken zou je dan meenemen. Maarja.. wat heb je op een onbewoond eiland aan boeken als je ook geen computer hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
Michali schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:38:
Wel een moeilijke vraag, maar ik denk dat het voor mij deze zijn:

-Refactoring (de orginele van Martin Fowler)
Dit boek heeft me goed en duidelijk laten inzien hoe belangrijk het is om een duidelijke structuur en goede naamgeving ed. te gebruiken in je code. Het omvat eigenlijk enkele regels die je in de meeste van de refactorings toegepast ziet. Als je je aan deze regels houdt (ik iig wel), dan stijgt de kwaliteit van je code behoorlijk. Ook hier is het even inzicht krijgen in hoe ver je moet gaan en wanneer iets wel of niet toegepast dient te worden.
Ik refactor in mijn eigen code regelmatig (in principe meestal wel als ik iets minder moois zie.. of iets dat nog niet duidelijk genoeg is). Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het boek alleen oppervlakkig
heb doorgebladerd (sommige hoofstukken wat dieper).
-Code Complete (2de editie)
Een algemeen boek over het constructie process van software ontwikkeling. Het heeft veel tips die je direct kunt toepassen. Heeft me ook veel inzicht gegeven in wat belangrijk is bij het bepalen van je manier van werken (je strategie voor de ontwikkeling). Het gaat ook in op zaken als naamgeving en andere algemene princiepes.
Misschien moet ik deze dan toch een keer gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Annie schreef op zondag 18 september 2005 @ 20:52:
[...]

Wat zijn we weer lekker hautain :r
Nou ja, arrogant is wat overdreven. Hij bedoeld het niet zo. Het is meer dat die boeken over PHP, ASP, HTML en andere simpele "script-/programmeertalen" alleen over de desbetreffende taal gaan (over de syntax enzo), maar die boeken veranderen niet je manier van denken. Hij wil boeken zien, die echt je manier van denken hebben beinvloed. Bijvoorbeeld je deelt je applicaties anders in, omdat het een stuk handiger is, dan voordat je dat boek had gelezen. Of je begint technieken te leren over debuggen in die boeken, die je hele manier van programmeren over de kop gooit en uiteindelijk een stuk efficienter maakt.

Ik leer eigenlijk alles van het internet en via anderen, maar vooral websites met tutorials die mij helpen. Maar ik heb wel 1 boek die me wel heeft geholpen (mjah eigenlijk een e-book) om betere gebruikers interfaces te maken.

Developing User Interfaces for Microsoft Windows
Ik maakte altijd gebruikers interfaces, zoals ik ze fijn vond. Maar dit is niet altijd juist. Je moet echt richting eindgebruiker denken. Dit heeft mijn beeld daarop een stuk verbeterd en nu maak ik een stuk betere users interfaces.
Ook heeft dit mn gebruik van form objecten veranderd. Ik wou nog wel eens multiselect boxjes gebruiken, maar het is voor de gebruiker duidelijker als je gewoon een lijst met checkboxjes gebruikt. De gebruiker weet dan sneller dat je meerdere dingen kunt selecteren.

Dit boek, zou voor heel veel mensen wel handig zijn. Veel applicaties hebben gewoon een bout interface. Ik vind Microsoft wel goed met zn interfaces (op enkele applicaties na). Ook al ben ik geen Microsoft fanboy. Vooral developers die Open Source applicaties bouwen en/of met Linux applicaties bezig zijn, die mogen er soms nog best wel wat van leren. Het is soms niet duidelijk welke optie waar voor dient. Nu is dat voor mij niet zo'n probleem, maar voor de gemiddelde thuisgebruiker dus wel.

[ Voor 28% gewijzigd door eghie op 18-09-2005 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:32
Ook hier niet echt duidelijke programmeerboeken. Die programmeerboeken hebben imho inderdaad niet het meeste invloed op je. Ze leren je alleen een nieuwe tool aan.

The Mythical Man-Month, Brooks
Eng bekend voorkomend, hoewel het boek inmiddels 20 jaar oud is (het vak software engineering wil maar niet volwassen worden). Over de meta-problematiek van software engineering.

Death March, Yourdon
Erg interessant boek. Na dit boek gelezen te hebben begreep ik opeens een stuk meer over de druk die projecten met zich mee brengen en hoe je daar mee om moet gaan. Voor die tijd had ik zelf soms de neiging om mezelf helemaal onder het werk te bedelven en daar psychisch toch wel een beetje onder te lijden. Na het lezen heb ik dat nog steeds, maar nu kan ik het tenminste plaatsen en nu kan ik gaan werken aan oplossingen.

Extreme Programming Explained, Beck
Hoewel het bedrijf waar ik werk sterk tegen XP is, merk je uiteraard wel dat XP invloeden heeft op je manier van werken wanneer je werkt via een Agile methode. Dit boek heeft me bijgebracht dat hoe je het wend of keert uiteindelijk de opgeleverde software datgene is wat telt. En dat je altijd keuzes moet maken, en dat je die keuzes maar beter goed kan maken.

Buiten m'n lijstje, maar wel veel genoemd:
- Design Patterns: wel een goed boek en invloedrijk. Maar niet voor mij persoonlijk. Zelf kom ik eigenlijk weinig met de patterns in aanraking, zodat het boek voor mij niet erg invloedrijk is in m'n denken.

- Code Complete: vond ik zelf een beetje tegenvallen. Wel erg uitgebreid, en compleet. Maar toen ik het las had ik eigenlijk te vaak 'been there, done that' om voor mij invloedrijk te zijn.

Net niet op de lijst:
- The software Development Edge, Marasco. Te kort geleden gelezen om nu al invloedrijk op mij te zijn, past in het zelfde straatje als de eerste twee boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Laatst online: 11:00

ripexx

bibs

eghie schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:03:
[...]
Developing User Interfaces for Microsoft Windows
Ik maakte altijd gebruikers interfaces, zoals ik ze fijn vond. Maar dit is niet altijd juist. Je moet echt richting eindgebruiker denken. Dit heeft mijn beeld daarop een stuk verbeterd en nu maak ik een stuk betere users interfaces.
Ook heeft dit mn gebruik van form objecten veranderd. Ik wou nog wel eens multiselect boxjes gebruiken, maar het is voor de gebruiker duidelijker als je gewoon een lijst met checkboxjes gebruikt. De gebruiker weet dan sneller dat je meerdere dingen kunt selecteren.
In dat geval is het lezen van About Face 2 ook een verademing. Op het werkt gebruiken we dit nu als een van de standaarden voor het ontwikkelen van GUI's. Soms wel wat langdradig. Maar het heeft niet zo heel veel met technisch applicatie ontwikkeling te maken.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
ripexx schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:48:
[...]

In dat geval is het lezen van About Face 2 ook een verademing. Op het werkt gebruiken we dit nu als een van de standaarden voor het ontwikkelen van GUI's. Soms wel wat langdradig. Maar het heeft niet zo heel veel met technisch applicatie ontwikkeling te maken.
Het maken van gui`s is complex en interessant, maar ik kan niet zeggen dat het mijn manier van denken/werken heeft veranderd. Ik ben dus niet zozeer op zoek naar interessante boeken, maar naar boeken die een bepaalde impact hebben gehad op de mensen die het hebben gelezen. Een impact in de geest van een andere manier van kijken, een andere manier van denken.

Dus ik hoop dat jullie dit in jullie achterhoofd willen houden als je in dit topic gaat reageren. Als julle gui boeken aan deze eisen voldoen, dan moet het uiteraard in dit topic komen te staan. Als het niet aan deze eisen voldoet dan kan je dit boek beter in het grote boeken topic plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 18-09-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Laatst online: 29-05 22:54
CubicQ schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:39:
- Code Complete: vond ik zelf een beetje tegenvallen. Wel erg uitgebreid, en compleet. Maar toen ik het las had ik eigenlijk te vaak 'been there, done that' om voor mij invloedrijk te zijn.
Ik denk ook zeker dat als je al wat langer in de scene zit, dat veel dingen bekend voor zullen komen. Voor mij (als wat minder ervaren programmeur, met weinig professionele ervaring) heeft het wel erg geholpen. Ook al kwamen bepaalde concepten wel bekend voor en denk je er bij van "tuurlijk moet dat zo, logisch", dan toch vind ik het vaak wel fijn dat het even onderstreept wordt met enkele argumenten. Dan blijft het ook wat langer hangen en de volgende keer dat je het weer tegen komt denk je er ook sneller aan. Dat heb ik iig. Ik ben wel van mening dat iedere progammeur dit boek iig 1 keer gelezen moet hebben, puur omdat de princiepes erg belangrijk zijn en veel mensen deze helemaal niet toepassen.

Zelfde geldt ook voor refactoring. In het begin had ik echt het gevoel dat het boek vrij weinig waard zou zijn. Pas later, toen ik de princiepes als een apart process ging toepassen en na ging denken over de princiepes begreep ik pas echt de waarde ervan. Het heeft me ook echt geholpen om meer inzicht te krijgen in het vak.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:28
Windows Game Programming Gurus van Andre Lamothe.

Deze heb ik gekocht toen ik eindelijk eens een computer kreeg die snel genoeg was voor windows (een p3 500) en een inleiding nodig had in het windows gebeuren. Daarvoor was ik enkel bezig geweest in dos met pascal en asm puur voor de hobby. Dit boek heeft mijn programmeer wereld totaal op zen kop gezet, waar ik onder dos nog rechtstreeks naar de frame buffer op de videokaart schreef werd nu vervangen door dat mooie directdraw dat werkte op alle video kaarten en niet enkel op men Trident 8500. Lamothe weet men zen schrijfstijl zeer makkelijk leesbare boeken te produceren die ondanks dat ze makkelijk te lezen zijn toch zeer veel inhoud hebben. Via dit boek kwam ik in contact met de windows api en werd de basis gelegd voor vele windows programma's van mijn hand.

Programming Applications for Microsoft Windows van Jeffrey Richter.

Een boek met een verkeerde titel, het zou eerder 'Advanced Windows Programming' of zo moeten heten. Het bevat heel veel informatie over bv threadmanagement, processes en kernel objects. Er word diep ingegaan op het geheugen management binnen windows, dingen als de heap en het virtueel geheugen management worden geheel uit de doeken gedaan. Al met al een schat aan informatie op een duidelijke manier gebracht met vele code-samples op cd. Toendertijd had ik geen internet en deze informatie was niet makkelijk te vinden in de help files van visual studio, voor mij is deze echt onmisbaar geweest.

De derde is een moeilijke, als ik zo men boekenkast eens doorloop vind ik het erg moeilijk om een derde titel te kiezen. De derde met de meeste invloed (in de techniek dan) op me is denk ik de bundel 'Elektronica echt niet Moeilijk 1 t/m 3', misschien wat offtopic, maar toch een boek voor tweakers, ik heb de gedane kennis talloze malen kunnen combineren met men programmatuur, heel vroeger onder dos om via de printerpoort men lego te besturen, later om bv een intercom te koppelen met onze callmanager. Ook heeft het net als bovenstaande boeken ervoor gezorgd dat men intresse in de techniek bleef groeien.

Ik werk nu als Programmeur / Software Engineer bij een internationaal incasso bureau en ben verantwoordelijk voor de draaiende inhuis ontwikkelde software en de ontwikkeling van nieuwe software oplossingen, men laatste project was een softphone + ivr voor onze callmanager.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

misfire schreef op zondag 18 september 2005 @ 19:53:
Pragmatic Programmer

The Pragmatic Programmer bevat de belangrijkste onderwerpen om over na te denken als je een serieuze ontwikkelaar wilt zijn/worden. De relatief tijdloze insteek terwijl veel met concrete voorbeelden gewerkt wordt spreekt mij heel erg aan.
Dit boek doet me dadelijk denken aan "The Craftsman" _/-\o_ van Robert C. Martin. Is dit boek daar in bepaalde mate van afgeleidt? Of is dit boek in dezelfde lijn opgebouwd?

• naruto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2020
Applying UML and patterns (Larman)
Van OO, UML tot design patterns (Grasp pattern en GOF pattern).

Patterns of Enterprise Application Architecture
Verschillende patterns worden uitgelegd met voorbeelden van presentatie laag tot data source laag en meer.

GOF design pattern
Een klassieker.

maar ik heb thuis echt een kast vol met boeken staan die allemaal stuk voor stuk erg nuttig zijn. Maar van die boeken moet ik zeggen dat de hierboven staande boeken echt boven alles steigen.

• Alarmnummer
Zou je misschien ook kunnen toelichten hoe ze je denken hebben beinvloed?

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Hoewel Alarmnummer deze post waarschijnlijk niet heel erg kan waarderen ga ik toch een PHP boek noemen.

Professional PHP 5 - WROX

Voor mij als 'phprutser' was dit boek erg leerzaam om m'n niveau van 'ik schrijf wel wat en als het werkt dan is het klaar' naar 'goh, dat zou ik best wel eens op een nette uniforme manier op kunnen zetten' te tillen.

Ik ben zoals zovelen hier gewoon maar begonnen met het installeren van Apache, Mysql en PHP en vervolgens tutorials nalezen. Na 3 jaar rond prutsen en verschillende projectjes te hebben gedaan werd het voor mijzelf wel eens tijd om er echt over na te gaan denken. De vele topics van hoog niveau van P&W hebben hier zeker aan meegeholpen.

Tegenwoordig snap ik wel de voordelen van OOP (ookal is het alleen maar PHP), documenteren en het schrijven van code op een gestructureerde manier.

Het boek zelf bevat onderdelen als UML, OOP, Projectmanagement, security issues, MVC en een zeer uitgebreide sales automation case.

Enige nadeel van het boek (voor mijzelf) is dat het Postgres de hemel in prijst en dus ook alle voorbeelden met postgres geschreven zijn. Helaas zijn de voorbeelden dus niet direct implementeerbaar als je met Mysql werkt. Omschrijven is geen ramp, maar ik had het liever net ff anders gezien.

P.S. Sorry Alarmnummer ;)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Alarmnummer
megamuch schreef op donderdag 22 september 2005 @ 01:14:
Hoewel Alarmnummer deze post waarschijnlijk niet heel erg kan waarderen ga ik toch een PHP boek noemen.
Zo lang je post voldoet aan: heeft mijn manier van denken/kijken veranderd, dan kan het boek hierin komen. En uit je post kan ik dit ook opmaken, dus je boek kan gerust in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2020
Alarmnummer schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:57:
Zou je misschien ook kunnen toelichten hoe ze je denken hebben beinvloed?
Applying UML and patterns (Larman)
In de meeste boeken wordt OO / UML vrij theoretisch uitgelegd met weinig voorbeelden. Als er voorbeelden zijn dan zijn het van die kleine onafhankelijk voorbeelden wat geen geheel vormt. Larman gebruikt een case en deze werkt hij stap voor stap uit gebruikmakend van oo , uml en design patterns en UP. naast de benodigde diagrammen laat hij ook zien wat het eindresultaat eruit zien in de vorm van source code. Naast oo, uml en design patterns behandeld hij ook andere belangrijke onderwerpen. Applying UML and Patterns is verre weg het meest complete boek over OO / UML / design patterns. Dit alles gebruik makend van een case.

Patterns of Enterprise Application Architecture
Toen ik net begon met programmeren en in aanraking kwam met design patterns ging een wereld voor mij open. Patterns of enterprise application architecture beschrijft verschillende patterns die je toe kan passen op software te ontwikkelen door ze in te delen in een aantal layers / lagen. completere dan dit heb ik momenteel nog niet gezien.

GOF design pattern
Mijn denk wijze over het ontwikkelen van software is veranderd na het bestuderen van design patterns.Dit zegt al genoeg.

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10-2024
-FoX- schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:21:
[...]

Dit boek doet me dadelijk denken aan "The Craftsman" _/-\o_ van Robert C. Martin. Is dit boek daar in bepaalde mate van afgeleidt? Of is dit boek in dezelfde lijn opgebouwd?
The Craftsman is ook super en heeft mij ook geholpen om Unit Testen te verkopen aan mijn collega's. The Pragmatic Programmer is wel iets anders opgebouwd, minder verhalend, en gaat over veel meer verschillende onderwerpen en principes. Dont Repeat Yourself en Dont Live With Broken Windows behandelen dé klassieke fouten die gemaakt worden in software projecten. Het is geweldig voor de beeldvorming om te praten in dit soort metaforen, en managers snappen dit ook.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:32

alienfruit

the alien you never expected

The design of everday things (Donald A. Norman)
Een interessant boek als je serieus gebruiksvriendelijke interfaces wilt maken :)
Iedereen die serieus bezig iets te maken dat door de medemens moet worden gebruikt zou dit boek moeten lezen :)

Usability Engineering (Jakob Nielsen)
Jakob Nielsen boek ;)

Beidde boeken hebben invloed op de manier van werken en denken hoe te ontwerpen van de gebruiker, user-centered design etc.

[ Voor 41% gewijzigd door alienfruit op 24-09-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
*kick*

Er zijn vast nog wel meer mensen die interessante boeken hebben gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:54

beany

Meeheheheheh

niet heb gelezen... ik weet nu wel welke ik ga lezen :P

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Het is natuurlijk wel handig om te weten welke boeken precies je inzichten veranderd hebben, maar ik weet niet in hoeverre dit op iemand anders toepasbaar is. Soms hebben boeken zodanig je inzicht veranderd, maar is dit enkel en alleen maar omwille van de vorige boek(enreeks) die je gelezen hebt.

Dus het is misschien ook wel eens handig om te horen welk boeken curriculum jullie gevolgd hebben om te komen waar je nu staat (de belangrijksten dus, die bijgedragen hebben tot je kennis/rol die je nu speelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
-FoX- schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:00:
Het is natuurlijk wel handig om te weten welke boeken precies je inzichten veranderd hebben, maar ik weet niet in hoeverre dit op iemand anders toepasbaar is. Soms hebben boeken zodanig je inzicht veranderd, maar is dit enkel en alleen maar omwille van de vorige boek(enreeks) die je gelezen hebt.
Ik wil een beetje voorkomen dat iedereen er een enorme zwik met boeken in gaat gooien. En door met een maximum te werken, weet je zeker dat je de meest interessante boeken krijgt.

En verder: uiteindelijk heeft het 'grote gwbasic boek' ook mijn inzicht veranderd. Maar dat wil niet zeggen dat die in dit topic moet komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Alarmnummer op 11-10-2005 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:29
Laat ik ook eens een reactie typen.
Een boek wat veel invloed op m'n manier van OO-ontwerpen heeft gehad, en me eigenlijk ook voor het eerst het 'nut' van OO goed duidelijk heeft gemaakt is de al veel genoemde klassieker Design Patterns van de GoF.
Daarnaast heeft een boek van de TU/e wel invloed gehad op de netheid en correctheid van m'n code: Anne Kaldewaij; Programming: the Derrivation of Algorithms (door telkens die saaie bewijzen te herhalen maak je nu nauwelijks meer fouten in loops en zo).
Tot slot is het boek Linux Kernel Development - Second Edition van Robert Love wel van invloed geweest op m'n IT-leven. Dit boek beschrijft tot in detail de Linux-kernel en allerlei achterliggende theorieën. Wat dit boek me voornamelijk duidelijk heeft gemaakt is dat in C ook gewoon goed mogelijk is om OO te programmeren (uiteeraard niet zo 'geavanceerd' als in Java/C#/... maar wel de principes. Ook heb ik uit dit boek geleerd (ook wel een beetje geleerd van een gerenommeerde kernel ontwikkelaar) dat goto in C niet per definitie niet gebruikt mag worden (terwijl de TU/e dit ongeveer in zijn studenten stampt). Het boek gaat niet over allerlei 'geavanceerde' technieken als refactoring, design patterns, etc. Het maakt juist duidelijk dat je bij bepaalde applicaties je eigenlijk weinig aan dergelijke zaken hebt, maar dat vooral een gefundeerde technische kennis van computers en eigenschappen van software zeer belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Ok, laat ik ook eens reageren :) .

Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vond om 3 boeken te selecteren. Het probleem is dat er veel "grootse" boeken zijn, maar dat die eigenlijk m'n denken weinig beinvloed hebben. Het lezen van veel van de "grootse" boeken bevestigt eigenlijk slechts iets waar je zelf al meer over nagedacht hebt (wat ook de reden was waarom je dat boek bent gaan lezen).

Ik denk dat een boek ook niet briljant hoeft te zijn om je aan het denken te zetten: misschien zijn boeken die nog wat meer open laten wel beter voor je dan meesterwerken die een volledig afgerond verhaal neerzetten.

De boeken die mijn denken echt beinvloed hebben zijn boeken over onderwerpen waar ik pas na het lezen van het boek mee aan de slag ben gegaan. Dit betekent dat de stof van het boek kennelijk zo boeiend was, dat ik er meer mee wilde gaan doen. Daarom, heb ik 3 boeken uitgezocht die ik gelezen heb voordat er een periode met een nieuwe interesse kwam.

Professional XML, Wrox. Na veel Java werk, heb ik dit boek ooit eens gekocht omdat ik toch eens wilde weten wat dat gedoe met XML nu precies is. Nou ja, dat heeft me nogal beinvloed ben ik bang ;) . Dit boek gaf me een goed overzicht van XML, DTDs, Schema's, XSLT. Ik denk dat het lange tijd het beste boek was over XML: zonder veel flauwekul werd er gewoon verteld over de concrete talen en technieken. Ik heb hier in de loop der tijd steeds meer mee bezig gegaan. Mijn kennis van XML en XSLT heeft ook veel geholpen bij het overstappen naar het project waar ik nu mee bezig ben (Stratego).

Modern Compiler Implementation in Java, Andrew Appel. Dit boek werd gebruikt bij een compiler cursus die hier aan de Universiteit Utrecht werd gegeven toen ik nog student was. Ik had voor dat vak nog een ander compilerbouw vak gevolgd, maar ik besefte toen eigenlijk nooit wat je daar eigenlijk aan het doen was (mede door het gebruik van niet mainstream technieken voor compiler constructie en gemis aan meer conceptuele uitleg over compiler constructie). Dankzij dit boek, raakte ik steeds meer geinteresseerd in compiler constructie. Op zich is dit boek helemaal niet zo briljant, maar het gewoon wel een mooi overzicht.

Syntax Definition for Language Prototyping, Eelco Visser (PhD thesis) (ps.gz). Door de compiler cursus begon ik steeds meer interesse te krijgen in een project wat hier aan de Universiteit Utrecht al een aantal jaar loopt: Stratego (een taal die speciaal ontworpen is voor programma transformaties). Bij het maken van programma transformatie systemen (en compilers) heb je natuurlijk een parser nodig. Stratego gebruikt hiervoor een modulaire taal voor syntax definitie: SDF. Vanuit SDF wordt een parser gegenereerd die gebaseerd is op scannerless parsing (parsing zonder gescheiden scanner dus) en een Generalized-LR parsing algoritme, samen ook wel bekend als SGLR. De thesis van Eelco beschrijft zowel SDF als SGLR (daarvoor was scannerless parsing niet echt gebruikelijk: op puur LR werkt het niet zo goed). Terwijl ik bezig was met Stratego transformaties, begon langzamerhand te beseffen dat SGLR werkelijk een fenomenale parsing techniek is. En sindsdien ben ik voornamelijk bezig met toepassingen van SGLR. Voorbeelden:

[ Voor 5% gewijzigd door mbravenboer op 11-10-2005 14:08 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124228

Boek 1
Basis cursus Visual Basic

Boek 2
Programmeren for dummies

Boek 3
Leren werken met Access

:)
Modbreak:grappig willen zijn kan ook ergens anders

[ Voor 21% gewijzigd door whoami op 11-10-2005 21:15 ]