[Illustrator] Duotone?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:07
Ik heb een ontwerp gemaakt voor iets dat gedrukt moet worden in 2PMS met Fireworks MX (PNG), uiteraard kan dat niet zomaar aangeleverd worden aan een drukker en hij gaf mij het advies om Adobe Illustrator te gebruiken om de afbeelding om te zetten naar duotone kleuren.
Waar ik ook zoek op internet vind ik een hele reut aan informatie over het gebruik van duotone bij Photoshop alleen ik kan nergens vinden of dit ook mogelijk is in Illustrator :?
Als ik afbeeldingen open heb ik namelijk alleen keuze uit CMYK en RGB als color mode.
De bedoeling is ook dat er gradients in zitten, en als ik dus een gradient ga maken met een pantone swatch in een CMYK afbeelding dan komt er óf gewoon geen gradient, óf een gradient dat verloopt naar CMYK, en dat moet ik niet hebben :Z .... Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:27
moet je even 2 kleuren uit de pantoon bieb halen.. onder windows venster..
je kan ook op de kleur zelf drukken en dan kan je hem omzetten naar een pantoon kleur zeg maar..
spot/proces color.. en dan proces nemen..en dan met deze 2 kleuren verder werken.. dan moet het werken volgens mij.. als het een proces color is krijgt het kleurvakje een wit hoekje.. en spot met een stipje er in

[ Voor 15% gewijzigd door Passie-m op 18-09-2005 11:52 ]

• ScuL
Jep de pantonenbieb had ik al gevonden.
Maar als ik nu voor de test even een zwart/wit gradient maak, ik selecteer hem, en ik selecteer de pantoonkleur, dan krijg ik gewoon een blauw vlak. Terwijl ik begrepen heb dat bij duotoon de pantoonkleur in percentages zou moeten gaan. Lichtblauw is dus bijv 15% van pantone 072CVC (opacity 85%) etc.

• Passie-m
je moet de kleur uit je swatches slepen naar de gradient balkje.. en zo kan je de kleur snel toevoegen.. en ook andere kleuren er uit gooien zoals de wit en zwart..

de percentages ken je verandere door eerst de kleur aan te klikken en dan in de color tool bar te kijken.. ik denk dat je dan even op die toolbar moet klikken om hem uit te klappen en je de opties ziet

[ Voor 39% gewijzigd door Passie-m op 18-09-2005 12:12 ]

• ScuL
alright.. idd nu werkt dat beter. In het geval van Duotoon, waarbij het karton reeds wit is, in dat geval is het gebruik van transparant toch gewoon wit (0% kleur, en dus gratis) ? (dat heb ik begrepen iig..)
Dat het dus niet telt als 1 kleur.

Punt 2.. Als ik nu vlakken van mijn kleuren blauw en oranje over elkaar ga gebruiken dan kan de drukker de layers nog steeds onderscheiden om de filterlagen per kleur separaat af te drukken? (Neem aan van wel..)

• Passie-m
als het papier al een kleur heeft telt het niet als een kleur.. want je drukt die kleur niet.
dus daar kan je bij je ontwerp ook bij na denken ..door bv al een gekleurd papier te nemen..

en hij drukt eerst de ene kleur en daarna de volgende kleur..dus kleur gescheiden..
dat bedoelde je toch?

je kan altijd even bellen met de drukker.. maar waar gaat het precies om.. ?
is het een grote oplage.. zijn het doosjes.. of gewoon A4 papiertjes..

in sommige gevallen ken je beter digitaal laten drukken bij de copyshop..
dus als je maar 20 vel moet hebben.. kan heel veel schele in de prijs..

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als je afbeelding bitmap is en geen vector dan zou ik zeker Photoshop gebruiken en niet Illustrator. Wat betreft een logo is het overigens altijd slim het bij vector te houden.

En duotone is wat anders dan 2 kleuren. Een echte duotoon afbeelding bestaat uit afhankelijk van hoeveelheid bits uit een serie waarden (zoals bij grijsschaal van wit naar zwart) elk van die waarde is een combinatie van de 2 kleuren uit je duotone. Dus daarmee is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een vlak of helemaal in kleur 1, of helemaal in kleur 2 te zetten. Dan heb je het over een echte duotone.

Als je gewoon twee kleuren wil hebben en die afzonderlijk van elkaar gaat drukken dan moet je gewoon een bestand maken wat maar twee kleuren gebruikt, bijvoorbeeld een PMS blauw en een PMS oranje. En besef dan dat wanneer je die over elkaar gaat drukken dat blauw en oranje samen iets van vies-bruin/paarsig zullen maken. Denk niet dat dat je bedoeling is.

Was makkelijker geweest als je even afbeelding van je logo in je post had gezet.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• ScuL
Passie-m schreef op zondag 18 september 2005 @ 12:30:
als het papier al een kleur heeft telt het niet als een kleur.. want je drukt die kleur niet.
dus daar kan je bij je ontwerp ook bij na denken ..door bv al een gekleurd papier te nemen..

en hij drukt eerst de ene kleur en daarna de volgende kleur..dus kleur gescheiden..
dat bedoelde je toch?
Ja dat bedoel ik.... dan is wit dus gratis ;)
je kan altijd even bellen met de drukker.. maar waar gaat het precies om.. ?
is het een grote oplage.. zijn het doosjes.. of gewoon A4 papiertjes..

in sommige gevallen ken je beter digitaal laten drukken bij de copyshop..
dus als je maar 20 vel moet hebben.. kan heel veel schele in de prijs..
Het gaat om zo'n 700 stuks platenhoezen wat dus ook de reden is waarom ik hier geen voorbeeld neer zet want dan lekt het plan uit ;)

Het ontwerp was trouwens reeds in vectoren ontwikkeld dus ik moet gewoon een beetje slim knippen en plakken en ervoor zorgen dat ik alleen maar PMS blauw en PMS oranje gebruik..

[ Voor 10% gewijzigd door ScuL op 18-09-2005 12:50 ]

• OzBoz

OzBoz

-ScuL- schreef op zondag 18 september 2005 @ 12:49:
Het ontwerp was trouwens reeds in vectoren ontwikkeld dus ik moet gewoon een beetje slim knippen en plakken en ervoor zorgen dat ik alleen maar PMS blauw en PMS oranje gebruik..
Hou er dan rekening mee dat als je ze in illu over elkaar plaatst ze standaard uitgespaard worden en hij niet zal mengen. Wil je dat wel (gezien de kleurencombi lijkt het me onwaarschijnlijk) dan moet je vlak wat bovenop ligt op overprint zetten. Illustrator heeft nu ook een handige overprint-preview optie zodat je ook een idee krijgt van de kleur die dat gaat worden na drukken.

• ScuL
Nee mengen moet inderdaad niet want dan ga je hele rare kleuren krijgen, de bedoeling is dus dat als ik oranje tekst op het blauwe vlak (achtergrond) ga zetten dat het blauw uitgespaard wordt

• OzBoz

OzBoz

-ScuL- schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:03:
Nee mengen moet inderdaad niet want dan ga je hele rare kleuren krijgen, de bedoeling is dus dat als ik oranje tekst op het blauwe vlak (achtergrond) ga zetten dat het blauw uitgespaard wordt
Dat zal standaard ook gebeuren. Waar je eigenlijk rekening mee moet houden is dat er wat overvul aan de oranje tekst zit. Dat voorkomt dat als de drukker net niet 'pas' drukt je witte kiertjes krijgt en aan de tegenovergestelde rand een stukje paars/bruin.

Als je hem op 100% maakt kun je dat doen door een 0,288pt lijntje om je oranje tekst te zetten en alleen de stroke/lijn op overprint te zetten. Dan krijg je standaard wel een donkerder (maar dun) randje om je tekst maar heb je minder kans dat je kieren krijgt. Die 0,288 is overigens gebasseerd op de 0,144pt die Quark standaard om items of tekst zet. In Illu het dubbele omdat die de lijn half op en half uit het object zet.

• ScuL
Op zich is het niet erg als er een witte kier om heen zit (ik gebruik ook oranje kaders elders in het ontwerp, dan scheidt het wit mooi het oranje van het blauw af)... Zolang dat blauw en oranje maar nergens in elkaar gaan overvloeien want dat wordt foeilelijk... :X

• OzBoz

OzBoz

-ScuL- schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:09:
Op zich is het niet erg als er een witte kier om heen zit (ik gebruik ook oranje kaders elders in het ontwerp, dan scheidt het wit mooi het oranje van het blauw af)... Zolang dat blauw en oranje maar nergens in elkaar gaan overvloeien want dat wordt foeilelijk... :X
als een drukker dus net niet 'pas' drukt krijg je dat dus sowieso. Wat je aan de ene kant zeg maar te kort komt komt er aan de andere kant bij :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
zie je vaak in lowbudget strips... iew is dat...
om nog maar even te zwijgen van oranje <> blauw ;)
complementair brrrrr

Motor onderhoud bijhouden

• ScuL
Tsja het probleem is dat full colour CMYK bijna 2 keer zo veel kost en dat maakt wel een paar honderd euro verschil :{ Vandaar dat ik voor PMS heb gekozen..

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:31
Voordeel van 2 complementaire kleuren is dat je (mits de kleuren echt goed gekozen) juist de dubbelprint kan gebruiken om een derde kleur te krijgen (in dit geval bruinzwart). Maar het beoogde effect is nogal tricky... Ik heb het zelf enkele keren gebruikt met gezeefdrukte posters, en het kan dus een mooi bedoeld effect zijn om zo dus een drukgang uit te sparen.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• ScuL
Savantas schreef op maandag 19 september 2005 @ 13:21:
Voordeel van 2 complementaire kleuren is dat je (mits de kleuren echt goed gekozen) juist de dubbelprint kan gebruiken om een derde kleur te krijgen (in dit geval bruinzwart). Maar het beoogde effect is nogal tricky... Ik heb het zelf enkele keren gebruikt met gezeefdrukte posters, en het kan dus een mooi bedoeld effect zijn om zo dus een drukgang uit te sparen.
Kan ik begrijpen, maar in dit geval gaat het niet op... Blauw is een basiskleur en Oranje zou gemengd kunnen worden uit Rood+Geel maar dan heb je het over 3PMS, terwijl alleen Blauw en Oranje (in pantomen) slechts 2PMS is en dus geld besparend .. :)

• OzBoz

OzBoz

-ScuL- schreef op maandag 19 september 2005 @ 14:18:
[...]

Kan ik begrijpen, maar in dit geval gaat het niet op... Blauw is een basiskleur en Oranje zou gemengd kunnen worden uit Rood+Geel maar dan heb je het over 3PMS, terwijl alleen Blauw en Oranje (in pantomen) slechts 2PMS is en dus geld besparend .. :)
Hij bedoeld dat je dat voordeel kan hebben wanneer je 2 PMSen neemt met opgeteldt een mooie 3e kleur (blauw en oranje maken geen mooie 3e kleur, hoewl het aan de kleur blauw ligt). Stel dat je een gele en heldere blauw zou gebruiken.. dan zou je groen als 'gratis' kleur hebben, 3 kleuren voor de prijs van 2. Hetzelfde kun jij ook doen maar de kleur uit blauw+oranje is wellicht te vies om aan te zien :)

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik zou daar 3 voor de prijs van 2 van maken, Ozboz ;)
Maar verder klopt je hele verhaal inderdaad. Ik vroeg me al af of ik moest verduidelijken...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• OzBoz

OzBoz

Savantas schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 09:46:
Ik zou daar 3 voor de prijs van 2 van maken, Ozboz ;)
Maar verder klopt je hele verhaal inderdaad. Ik vroeg me al af of ik moest verduidelijken...
Grijns.. heel alert, ff editten.

Pagina: 1