DVI > CRT convertor zorgt voor ghosting

Pagina: 1
Acties:

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik heb er over enkele dagen een extra beeldschermen bij en wil ze allebij gaan gebruiken. Nou heb ik alvast mijn huidige monitor even via de DVI poort geprobeerd m.b.v de meegeleverde convertor. (videokaart = Radeon9700)
Maar dit zorgt voor ghosting, het 'originele' ghosting in dit geval, waarbij er reflectie in de kabel ontstaat die er voor zorgt dat je dubbel ziet. Vooral bij lettertjes zie dit effect goed optreden. Dit soort effecten ontstaan ook als je een hele dunne lange kabel zou gebruiken.
Ik draai op 1600x1200 87Hz, maar ook bij lagere resoluties is het nog wel zichtbaar. Dit vind ik wel erg zonde voor twee nette 21" monitoren naast elkaar waarvan er 1 met minder kwaliteit moet doen.
Mijn vraag is dan ook of meerdere mensen zijn dit dit effect krijgen bij gebruik van deze aansluitmethode. Misschien heb ik niet zo'n geweldige convertor en zijn er misschien betere te vinden? Of een enkele videokabel van DVI naar RGB, rechtstreeks dus.

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:03

Nebula M31

prutser op microschaal

Ik heb twee monitoren (Samsung 753S, Eizo Flexscan F550i-W) op een GF4 Ti4200, waarbij de Eizo met een DVI converter en een verlengkabel aangesloten is, maar ik heb geen last van ghosting.

Evolutionair Geneticus

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:18

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb twee 17" LG L1715Sjes op een radeon 9200, 1 op de DVI met verloopstukje, maar geen ghosting te bekennen, en haarscherp beeld op beide schermen. Wel heb ik problemen onder linux, de monitor die met verloopstuk is aangesloten begint af en toe te trillen, alsof de refresh-rate niet goed staat ofzo, maar die staat gewoon op 60Hz voor zover ik kan zien. Ik gok dat dat een driver probleempje is.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Hmzz, toch wel klote... Hoe kan het nou dat ik zo'n verneukt beeld krijg.
Ik bedenk me net dat ik wel een BNC kabel gebruik, wie weet is die combinatie niet bevordelijk ofzo.
Ik zal nog even een normale RGB kabel proberen.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:28
Check even of je het ook tijdens het opstarten hebt, anders ligt het namelijk aan je drivers.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Veel videokaarten hebben sowieso een brakke 2e uitgang, vervolgens vraag je 1600x1200@85Hz van zo'n uitgang.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso snap ik niet helemaal waarom iedereen (incl ikzelf overigens :z ) verloopstukjes gebruikt ipv een DVI-A/DVI-I naar D15sub/BNC kabel.

Iedere verloopstuk die je gebruikt voegt nog twee metaal-lucht-metaal interfaces toe. Elk zo'n geval is een plek waar ghosting ontstaat. Natuurlijk is het verschil tussen een slecht aangesloten wokkietokkie verloop met ditto brakke kabel en een goede, goed aangesloten verloopstuk en hoge kwaliteitskabel significant, maar het is bijvoorbeeld onzinnig om een BNC kabel (hoge kwaliteit) te gebruiken als je het dan op een verloopstuk gaat aansluiten. Het is (om maar een dubieuze vergelijking te trekken) ook overkill om PC3200 CAS2 geheugen te gebruiken bij een bord die maximaal 100MHz op de geheugenbus aankan :z

Beste oplossing:
Koop DVI-A/DVI-I -> BNC kabel

Bijna even goede oplossing:
Koop DVI-A/DVI-I -> D15sub kabel

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 19-09-2005 10:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ah , kijk eens aan... dat was precies wat ik wilde hebben, een 'direkte' verbinding. Want inderdaad, elk extra ding tussen je kabel en de monitor maakt het er niet beter op. Overigens ligt het heus niet aan de drivers, die veroorzaken dat zeker weten niet. Het zal inderdaad wel zo duidelijk 'anders' zijn omdat ik een hoge kwaliteits BNC kabel gebruik, met die convertor ziet het er echt niet uit!
Waar heb je die kabels gehaald? ik zal ff neuzen in de pricewatch...

[ Voor 24% gewijzigd door BruT@LysT op 20-09-2005 16:21 ]

Pagina: 1