Toon posts:

Hoe nul-modem-kabel versie checken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag weten wat voor een nul-modem-kabel ik heb. Normaal heb je hier van die boxjes voor die via ledjes aangeven wat er geconnect is, maar deze heb ik helaas niet voor handen. Helaas heeft iemand mijn Multimeter kwijt gemaakt, dus die moet ik volgende week even nieuw kopen, goede reminder ;)

Ik zoek dus een programmaatje waarmee ik tussen com1 en com2 op dezelfde PC kan kijken welke pin aan welke pin geconnect is. Ik heb namelijk een "RS232 nulmodem met volledige handshaking" nodig, maar twijfel eraan of deze dat ook volledig is.

Kent iemand een dergelijk programmaatje ?

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2025

Cool_Mod_E

9200 Wp

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 00:34:
Ik zoek dus een programmaatje waarmee ik tussen com1 en com2 op dezelfde PC kan kijken welke pin aan welke pin geconnect is. Ik heb namelijk een "RS232 nulmodem met volledige handshaking" nodig, maar twijfel eraan of deze dat ook volledig is.

Kent iemand een dergelijk programmaatje ?
Is het niet sneller om even de kapjes van de connectoren af te halen en te kijken hoe het e.e.a. aangesloten is ? (Of verwacht je vaker je multimeter kwijt te raken) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Cool_Mod_E schreef op zondag 18 september 2005 @ 00:40:
[...]

Is het niet sneller om even de kapjes van de connectoren af te halen en te kijken hoe het e.e.a. aangesloten is ? (Of verwacht je vaker je multimeter kwijt te raken) ;)
gegoten kabels :( Dus dat zal helaas niet gaan.

Uhm ik ben mijn multimeter niet kwijt geraakt..... ik denk dat de lenende persoon heb ook uitgeleend heeft en niet meer weet aan wie 8)7

Een progje zou dus nu een uitkomst zijn tussen com1 en com2

• Cool_Mod_E

Cool_Mod_E

9200 Wp

Ik kan je niet aan het programma helpen, maar vroeger kon je met FX (dacht dat het voluit fastlynx of Fastlink heette), al je datalijnen testen (Zowel lpt als RS232)....

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn alle nullmodems niet gelijk? Rx met Tx verbinden en vice versa?

Verwijderd

Topicstarter
Skaah schreef op zondag 18 september 2005 @ 12:47:
Zijn alle nullmodems niet gelijk? Rx met Tx verbinden en vice versa?
Bij mijn weten niet, ik heb hier eens een project mee gedaan.

Deze link geeft het ook weer overigens.

http://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl_RS-232.html

Ik weet dus niet wat een verkochte versie in de winkel doet, mag hopen de onderste/maximale uitvoering.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:33
Gewoon kabel tussen 2 PC's hangen. Hyperterminal op beide pc's starten (zit standaard bij windows), zelfde baudrate kiezen, en iets gaan typen. Komt het bericht over -> nullmodem. Komt het niet over -> 1:1 verbonden.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heb je misschien een batterij en een lampje liggen? Draadjes aan twee paperclips prutsen en meten maar.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Cool_Mod_E

Cool_Mod_E

9200 Wp

bigall007 schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:46:
Gewoon kabel tussen 2 PC's hangen. Hyperterminal op beide pc's starten (zit standaard bij windows), zelfde baudrate kiezen, en iets gaan typen. Komt het bericht over -> nullmodem. Komt het niet over -> 1:1 verbonden.
Als de kabel 1:1 verbonden is, is het al geen "nulmodem kabel" meer.

Ik denk dat het meer gaat om het feit of alle hanshaking lijnen zijn aangesloten (RTS, CTS etc.).
En dat kan je jammergenoeg niet zien d.m.v. 2 PC's en Hyperterminal....

• Aotearoa
Niet helemaal goed gelezen. Sorry. Je kunt hyperterminal gewoon 2x op dezelfde PC opstarten, bij de ene sessie van het programma com1 kiezen. En bij de andere sessie com2. Dan dezelfde baudrate kiezen (b.v 9600). Om de handshaking te testen, bij transportbesturing voor hardware kiezen. De RTS CTS, DTR en DSR signalen zullen dan gebruikt worden om te testen of verbinding mogelijk is, alvorens TxD en RxD gebruikt kan worden. Krijgt hyperterminal geen CTS terug dan word het transport niet eens gestart, en heb je dus geen nullmodem kabel welke volledige handshaking ondersteund. Werkt alles correct, dan heb je een nullmodem kabel met ondersteuning voor handshaking.

[ Voor 4% gewijzigd door Aotearoa op 18-09-2005 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cool_Mod_E schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:52:
[...]

Als de kabel 1:1 verbonden is, is het al geen "nulmodem kabel" meer.

Ik denk dat het meer gaat om het feit of alle hanshaking lijnen zijn aangesloten (RTS, CTS etc.).
En dat kan je jammergenoeg niet zien d.m.v. 2 PC's en Hyperterminal....
Het gaat inderdaad om de handshaking, zie je HT niet veel van. Ik ga zoals DeBolle maar met paperclips rommelen, was de laatste optie.

• Aotearoa
Ik heb zelfs ooit een progje geschreven om de DTR en de RTS lijnen te testen.
Meer informatie kunt u vinden op http://www.lamberink.com/serial.htm

Verwijderd

Topicstarter
Handshaking is volledig bij mijn kabel. Dank voor alle tips en al het advies !
Pagina: 1