[XP] Slaapstand of standby of afsluiten?*

Pagina: 1
Acties:

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen slaapstand en standby? En heeft het ook nadelen ten opzichte van gewoon afsluiten?

Het gaat om een laptop met windows xp sp2. Als ik de klep dicht doe, moet ie OF op standby OF in de slaapstand, maar ik weet niet welke van de twee.

Als dit topic hier niet hoort, mijn excuses. Ik wist eigenlijk niet zo goed waar ik hem moest plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door killerbee17 op 17-09-2005 23:37 ]

wwweet ik veel...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

standby, blijft hij aan, alleen wordt zoveel mogelijk uitgeschakeld om zo min mogelijk stroom te verbruiken
slaapstand, wordt alles naar de HD geschreven en gaat het systeem echt uit, zodra je hem weer aanzet wordt alles terug in het geheugen gelezen en ben je weer waar je gebleven was.

Standby is sneller uiteraard maar je accu gaat wel eens op.

Waarom _moet_ je een actie aan het deksel koppelen? Zelf heb ik dat uitgeschakeld, ik bepaal het zelf wel als ik hem "uit" wil doen. (ik gebruik altijd slaapstand iig)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
Bij slaapstand wordt je geheugen-inhoud op de hardeschijf weggeschreven. Dit wordt weer terug ingelezen bij het aanzetten.

Bij standby (ik ga even uit van S3 - geen idee wat standaard is op laptops?) blijft er alleen nog stroom staan op je geheugen. Hij kan dus sneller "Wakker worden" aangezien hij niet alles van schijf hoeft terug te lezen. Maar hij blijft dus wel ietsje van de accu gebruiken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Oke dat is duidelijk.

Nog even een vraagje hierover:
Als ik instel dat de laptop op standby moet gaan als ik de klep dicht doe, en ik doe de klep dan weer open, gaat ie automatisch weer aan. Op slaapstand doet ie dit niet, is dit nog in te stellen ergens?

wwweet ik veel...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
killerbee17 schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 23:45:
Als ik instel dat de laptop op standby moet gaan als ik de klep dicht doe, en ik doe de klep dan weer open, gaat ie automatisch weer aan. Op slaapstand doet ie dit niet, is dit nog in te stellen ergens?
Lijkt me niet. Aangezien er ook niets meer in het systeem actief is als hij in slaapstand staat.

Of je BIOS zou een "wake on klep open" moeten ondersteunen. Maar dan gaat hij ook aan als hij "echt" uit stond en je de klep opent.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even [XP] in de topictitel. Dit per de Windows Operating Systems - Policy. Wat heb je zelf al geprobeerd?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

killerbee17 schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 23:45:
Oke dat is duidelijk.

Nee.

Dat komt omdat standby (Suspend to RAM) een ACPI event is, waarbij bijvoorbeeld het sluiten van je klep als trigger wordt gehanteerd, en voor hervatten de klep openen en/of een tik op $randomtoets.
Maar zoals al eerder aangegeven, is er nog steeds spanning nodig om het geheugen (waar je net de boel naar hebt weggeschreven) aan de praat te houden.

Hibernate (slaapstand, Suspend to Disk) is ten eerste trager (want HDD is altijd trager dan RAM) en ten tweede onafhankelijk van de stroomvoorziening.
Vandaar ook dat dat bij een laptop als laatste actie staat bij een bijna lege batterij, het kost geen stroom.

Omdat je zonder stroom ook geen resume automatisch kan doen moet je dus handmatig (de powerbutton) weer resumen.

daarom heb ik liever STD/Hibernate dan STR/standby omdat ik dan gewoon een HDD kan wisselen, en 2 dagen later weer door kan gaan waar ik was.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 18-09-2005 01:21 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1