Toon posts:

ADSL-splitter naast de computer en router

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Zoals jullie ook wel bekend is, moet je de ADSL-splitter plaatsen waar de telefoonlijn het huis binnenkomt. Nu kwam ik onderlaatst bij iemand waar de splitter naast de computer lag. En voor de splitter zaten 2 telefoons aangesloten. Internet werkte het wel. Ook het internet delen via een crosskabel lukte prima. Maar zodra je het internet ging delen met een router ging het mis. Klopt het dat technisch gezien een router meer moeite heeft met een verkeerd aangesloten splitter? Zoja hoe zit dat technisch in elkaar? Kan iemand mij daar wat over vertellen? Via google en dit forum gezocht.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Elk modem is anders en kan anders reageren op de lijn. Door de toestellen voor je splitter verstoor je het DSL signaal ernstig.

Als je een relatief goede lijn hebt en een DSL verbinding met lage snelheid kan het in sommige gevallen nog net aan blijven werken. Je kan wel een wegvallende DSL lijn hebben als je die telefoons gebruikt of het 'krijsen' van je DSL modem horen op de telefoonlijn.

Advies: Doe het niet op deze manier. Kan zomaar opeens later alsnog mis gaan en storingen veroorzaken.

Blijkbaar weet de persoon hoe het wel moet (thans jij wel) en doe het dan ook goed.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat het fout is. Maar degene wil het graag zo laten zitten. Ook al werkt de router dan maar niet. Maar ik vroeg me gewoon af of een router veel meer vereist van een telefoonlijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 23:41 ]

Verwijderd

Ik ken ook zo'n gevalletje, en daar zorgde internet verkeer voor rare fluit/pieptonen op de analoge lijnen.

Ik zou het netjes monteren, eventueel kun je eea draadloos opplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 23:50:
Ik ken ook zo'n gevalletje, en daar zorgde internet verkeer voor rare fluit/pieptonen op de analoge lijnen.

Ik zou het netjes monteren, eventueel kun je eea draadloos opplossen.
Ik ben ook iemand die houdt van netjes monteren. Maar men wil het zo houden. Draadloos wil men ook niet.

• bjck
offtopic:
Draadloos is in mijn ogen een netwerk toevoeging voor een laptop of een onbekabelbare PC in huis, maar niet primair zou ik het toepassen als een PC toch een vaste plek heeft.

Het is niet een router die er meer moeite mee heeft dan huidige modem. Maar gewoon 'een ander modem' dat er meer moeite mee heeft blijkbaar. En terecht ook eigenlijk.

In die lijn die naar de computer gaat (waar nu splitter aan zit) zitten waarschijnlijk gewoon 4 adertjes. Je gebruikt er nu maar twee naar de splitter toe. Je kan met een vrij simpele ingreep (RJ11 plugjes + tang) het hierdoor twee keer laten lopen.

ISRA naar splitter op huidige adertjes en splitter naar toestellen retour via de nu ongebruikte 2.

[ Voor 33% gewijzigd door bjck op 18-09-2005 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zondag 18 september 2005 @ 00:06:
offtopic:
Draadloos is in mijn ogen een netwerk toevoeging voor een laptop of een onbekabelbare PC in huis, maar niet primair zou ik het toepassen als een PC toch een vaste plek heeft.

Het is niet een router die er meer moeite mee heeft dan huidige modem. Maar gewoon 'een ander modem' dat er meer moeite mee heeft blijkbaar. En terecht ook eigenlijk.

In die lijn die naar de computer gaat (waar nu splitter aan zit) zitten waarschijnlijk gewoon 4 adertjes. Je gebruikt er nu maar twee naar de splitter toe. Je kan met een vrij simpele ingreep (RJ11 plugjes + tang) het hierdoor twee keer laten lopen.

ISRA naar splitter op huidige adertjes en splitter naar toestellen retour via de nu ongebruikte 2.
Wat bedoel jij precies met een ander modem in deze context?
Dat verhaal van die aders van de telefoondraad moet ik me ff in verdiepen. Ik zal eerst een ff in de FAQ gaan kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 00:12 ]

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 00:08:
[...]

Wat bedoel jij precies met een ander modem in deze context?
Dat verhaal van die aders van de telefoondraad moet ik me ff in verdiepen. Ik zal eerst een ff in de FAQ gaan kijken.
Staat niet echt in de FAQ maar is simpel te beredeneren. Je gebruikt van een standaard RJ11 kabel alleen pin 2 & 3 (middelste twee) voor telefonie en dus ook DSL. Andere zijn dus ongebruikt en met wat handigheid kan je dus twee stekkers op 1 kabeltje knijpen om zo twee lijnen door 1 kabel te zetten.

Met een ander modem bedoel ik dat je niet specifiek 'router' kan/moet noemen. Een andere ADSL modem/router zou weer anders kunnen reageren. Heeft niets specifiek te maken met het feit dat er een router in het apparaat zit tevens.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zondag 18 september 2005 @ 00:44:
[...]

Staat niet echt in de FAQ maar is simpel te beredeneren. Je gebruikt van een standaard RJ11 kabel alleen pin 2 & 3 (middelste twee) voor telefonie en dus ook DSL. Andere zijn dus ongebruikt en met wat handigheid kan je dus twee stekkers op 1 kabeltje knijpen om zo twee lijnen door 1 kabel te zetten.

Met een ander modem bedoel ik dat je niet specifiek 'router' kan/moet noemen. Een andere ADSL modem/router zou weer anders kunnen reageren. Heeft niets specifiek te maken met het feit dat er een router in het apparaat zit tevens.
Okee dankjewel. Het ging mij erom of het technisch mogelijk is dat het zonder router wel werkt. En dat het met router net de druppel is die de emmer doet overlopen.

Wat betreft het verhaal van die aders. In principe maakt het dus niet uit welke combinatie van kleuren aders gebruikt wordt? Dat rood en blauw gebruikt worden is dus alleen een gegeven wat algemeen is afgesproken? Je zou dus ook rood en oranje kunnen gebruiken? Weet jij trouwens of ik ergens op internet meer informatie kan vinden over het aanleggen van telefonie? En waar ik ook zulke tips kan vinden? Of weet jij misschien een goed boek daarover? Heb zelf via internet ook al naar zulke informatie gezocht. Maar die informatie is niet te vinden.

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 22:29:
[...]

Okee dankjewel. Het ging mij erom of het technisch mogelijk is dat het zonder router wel werkt. En dat het met router net de druppel is die de emmer doet overlopen.

Wat betreft het verhaal van die aders. In principe maakt het dus niet uit welke combinatie van kleuren aders gebruikt wordt? Dat rood en blauw gebruikt worden is dus alleen een gegeven wat algemeen is afgesproken? Je zou dus ook rood en oranje kunnen gebruiken? Weet jij trouwens of ik ergens op internet meer informatie kan vinden over het aanleggen van telefonie? En waar ik ook zulke tips kan vinden? Of weet jij misschien een goed boek daarover? Heb zelf via internet ook al naar zulke informatie gezocht. Maar die informatie is niet te vinden.
Een vriend van mij heeft ongeveer hetzelfde gehad. Internet werkte perfect, totdat hij een router ging aansluiten. Het ene apparaat kan wat beter met een slecht signaal overweg dan een ander apparaat.

• bjck
Een goed boek of URL weet ik niet eigenlijk :S

Maar gewoon gezond verstand helpt altijd. Telefonie bestaat uit twee aders/koperdraden, meer niet.

Gezond verstand zegt dat korter beter is natuurlijk. En dat elke koppeling die je extra maakt signaal verlies geeft. En ook dat plat snoer (strip het maar eens) meers signaal verlies geeft dan een goed stuk kabel met harde/massief kopere kabels.

Wat veel mensen gebruiken zijn gewoon twee twisted aders uit een UTP/cat5 kabel. Blauw & blauw-wit dan bijvoorbeeld en die in een RJ11 stekkertje knijpen op pin 2&3.

Je moet van punt A met twee adertjes naar punt B. En dan bedenken hoe je daar 't netjes en optimaalste komt. En kijken of je betere oplossingen kan bedenken als je modem bij je hoofdaansluiting van KPN (ISRA) plaatsen om de bekabeling kort te houden en met ethernet kabel verder gaan naar PC.

En dan nog een stukje gezond verstrand: Kabels trek je niet, die leg je. Anders trek je ze soms vanbinnen stuk en heb je nog geen of brak signaal.

[ Voor 9% gewijzigd door bjck op 20-09-2005 22:35 ]

Pagina: 1