Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Pic] Programmer gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Hallo

Ik ben op zoek naar een pic programmer, maar :P, er is 1 probleem. Ik heb hier de PIC18F4550 liggen, en er is op internet bijna geen (betaalbare) programmer voor deze Pic's te vinden. Ik heb de ICD 2 van microchip al gezien, ziet er prima uit, maar ik vind 150 euro eigelijk nog best veel (arme student hea:P). Nou vroeg ik mij af, heeft iemand op GoT een alternatief voor deze programmer? Zelf bouw is ook welkom, solderen kan ik wel, en heb op school wel beschikking over een etsbak enz.

Al vast bedankt

Edit: Misschien toch wel handig voor mij om er bij te vertellen dat ik wel graag usb wil. Die stomme laptops van tegenwoordig hebben geen com poorten meer :P

[ Voor 15% gewijzigd door Zjosh op 18-09-2005 00:22 ]

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:10
Op www.voti.nl zijn wel wat goedkope programmers te vinden... zowel bouwpaket als ICD 2 clone voor 60 eurotjes

• Zjosh
Ik heb ff gekeken op voti, en volgens mij zijn dat niet echt programmers met usb. En er staat niet bij dat ze ondersteuning hebben voor mijn Pic. Als er nog meer mensen zijn met ideen stel ik dat zeer op prijs. Zie trouwens net dat microchip een aanbieding heeft met hun programmers.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Anders heb je toch ook nog wel een USB>COM stekkertje?

• Atmoz
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

frickY schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:22:
Anders heb je toch ook nog wel een USB>COM stekkertje?
Klopt, en die verkoopt VOTI zelf ook ;)

• Zjosh
Dan heb ik misschien wel zon usb > rs232 kabeltje, maar dan weet ik nog steeds niet of die programmers ondersteuning hebben voor mijn pic, want ze staan er namelijk niet tussen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Die PIC van jou is zeker zo'n nieuwe met USB ondersteuning. Toen VOTI zijn site heeft gemaakt bestonden deze PIC's zeker nog niet. Ik zou dus effe naar VOTI mailen (volgens mij info@voti.nl) met de vraag of de Wisp628 ook jou PIC ondersteund.

Verwijderd

Oppassen... tenzij je een bootloader gebruikt zoals de Wisp, kan je wel is voor problemen komen te staan met een USB=>serial omvormer.
Grootste deel van de zelfbouw programmers werken niet met zo'n ding.
Ik spreek uit ervaring.

Heb je geen parallelle poort vrij op je laptop?

• Zjosh
Ik heb een parralelle poort vrij op mn laptop, bestaan er programmers die via de paralelle poort programmen dan?

Edit: De PIC die ik heb is idd een met usb ondersteuning, ben namelijk van plan om dat usb onder de knie te krijgen, een beetje als 'pet project' aangezien ik op mijn stage namelijk niet super moeilijke dingen hoef te doen, bruisen er steeds meer ideeen bij mij op, en usb ondersteuning is daar 1 van.

[ Voor 58% gewijzigd door Zjosh op 18-09-2005 19:09 ]

• MichielPH
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-07-2024
Lullo! Je kan wel steeds nieuwe dingen bedenken, je kan ook iets eens afmaken..

* MichielPH denkt aan een klokkie

edit: Ja, IK ben druk bezig!

[ Voor 16% gewijzigd door MichielPH op 18-09-2005 23:05 ]

Verwijderd

Hoi,

Microchip heeft ook een demoboard FS-USB met daarop de 18F4550. Deze is niet erg duur dacht zo rond de 50 euro. De demosoftware die erop draait heeft ook een bootloader. Deze bootloader kun je gebruiken om jouw software te uploaden. Je hebt dan natuurlijk niet de voordelen van een ICD2 maar je kunt er zeker mee ontwikkelen. Je hebt in iedergeval de hardware al af, dat scheelt dus een hoop tijd.

Mocht je echt je in USB willen verdiepen dan kan ik je het boek van Jan Axelson aanbevelen, daarnaast zou ik me dan vooral richten op HID devices. Als je eens kijkt op de website van Jan Axelson, www.lvr.com, dan zul je zien dat er al voorbeeld software is voor de 4550 EN het communiceren hiermee met je PC (via USB dus ;) ).

Dit zou voldoende moeten zijn om de basics van USB te leren, let wel...USB is niet iets wat je in een middag doorhebt, maar is zeker te leren. En als je puur alleen een USB HID device wilt maken dan ben je heel snel klaar.

Gr.
Jodocus.

• _Janoz_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 19:12
Is dit wat je zoekt ?

[url]http://http://www.olimex.com/dev/pic-mcp-usb.html[/url]

http://www.olimex.com/dev/index.html

Ik zit er zelf ook aan te denken om deze te bestellen of die ICD2 clone van ze.

Verwijderd

Zjosh schreef op zondag 18 september 2005 @ 18:32:
Ik heb een parralelle poort vrij op mn laptop, bestaan er programmers die via de paralelle poort programmen dan?
Er zijn meer parallelle programmers dan seriele (zelfbouw dan).
Zijn over het algemeen voor de 16- serie, maar denk dat er verschillende zijn die ook de 18 ondersteunen.
Zoek op google eens op "NOPPP" of "El-cheapo pic programmer" of "TAIT programmer".. uren leesplezier

Verwijderd

Deze programmer kan redelijk veel programmeren, ik weet 80% zeker dat deze ook een dergelijke PIC kan programmeren (al staat ie niet op het compatible lijstje).

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb al een jaar of 2 de USB pickey van Forest Electronics Development. Link: http://www.fored.co.uk/html/program_debug.html

Deze kan "alleen maar" icsp'en oftewel je chip (her-)programmeren terwijl de chip in het doelcircuit zit.

Een usb-programmer met zif-socket hebben ze ook:
http://www.fored.co.uk/html/progusb.htm

Beiden ondersteunen de pic18F4550

• Zjosh
Dank jullie wel voor alle suggesties, ben nu het verhaal van Jan Axelson aan het door lezen, Staat veel intressants bij. Ik ben er alleen nog niet uit welke programmer ik ga kopen, moet ik me nog ff goed in gaan verdiepen.

offtopic:
Michiel, heb ook nog steeds geen klokkie van jou gezien, en die van mij is al een stukkie verder :p heb nu alle onderdelen bijmekaar.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 14:18:
Deze programmer kan redelijk veel programmeren, ik weet 80% zeker dat deze ook een dergelijke PIC kan programmeren (al staat ie niet op het compatible lijstje).
[offtopic]

Yoo Emiel, ik heb je laatst een mail gestuurd met info over die mosfet erin. Heb je die gekregen?
Kan natuurlijk zijn dat die niet is aangekomen ;)

[ontopic]

Zoals gezegt: ik zou gewoon effe Voti mailen en vragen of die progger jou PIC ondersteund. Als dat zo is heb je echt een fijne (in circuit) progger. Je kunt dan bijvoorbeeld ook meteen serieel communiceren zonder ook maar 1 draadje los te hoeven halen. Kost geloof ik iets van 25 euro voor een bouwpakketje wat je dus zelf in mekaar moet knutselen :9

• Zjosh
Zelf inmekaar knutselen lukt me wel, Ik stuur voti wel ff een mail.

Verwijderd

HTvision verkoopt ook een PIC testboard het is me alleen niet duidelijk of hier wel of geen programmer op zit.

Ze praten wel over ICSP maar dat is toch iets van In circuit Serial programming, betekend dit dat je via de seriele poort ofzo moet programmeren.
Pagina: 1