Toon posts:

Wat is de ideale Master/Slave IDE instelling?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 harde schijven en 1 cd-rom speler.
Ze zijn als volgt geinstalleerd:
IDE 1: HD 1
IDE 2: HD 2(master) + CD-ROM speler(slave)

Nou heb ik vandaag een PLEXTOR rewriter gekocht en was van plan het zo te installeren:
IDE 1: CD-REWRITER(master) + CD-ROM(slave)
IDE 2: HD1 + HD2

Nou lees ik dat sommige aanbevelen:
IDE 1: HD1 - CD-rom
IDE 2: CD-brander - HD2

In de PLEXTOR handleiding wordt het volgende gezegd:
"Het is sterk aan te raden om uw CD-R/RW toestel op de secundaire connector aan te sluiten als master. Het is sterk af te raden om een tweede apparaat op dezelfde connector aan te sluiten.Dit kan de prestaties van het CD-R/RW toestel beinvloeden.

Wat is nou de beste oplossing?

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Dat hangt ervan af of je on-the-fly gaat branden of niet denk ik. Als je source maar op de ene IDE gaat, de brander op de ander

Verwijderd

Het beste is inderdaad IDE1 hd1 master en cdrom slave en IDE2 Writer master en HD2 slave. Beter zou zijn om toch een hd weg te doen. Die hd op sec slave kan voor een probleem zorgen als je aan het branden bent en je pc wil die hd accessen.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

je moet met een aantal dingen rekening houden.

-Voor alle devices die aan een ide kanaal hangen wordt de snelheid van de langzaamste gebruikt. Hang je dus een pio4 cd-speler bij een udma33 harddisk zal de hdd ook op pio4 snelheid werken.

-De hdd waarvan je boot moet master op ide1 zitten. Anders kan soms ook wel, maar kan problemen opleveren.

-Voor on-the-fly kopieren is het het beste dat de brander en speler niet op hetzelfde kanaal zitten.

-Voor het branden vanaf hdd is het het beste dat de brander en hdd niet op hetzelfde kanaal zitten.

Zelf zou ik de hdd's (als deze allebei dezelfde snelheid zijn) aan ide 1 hangen, en de brander als master op ide 2, met de speler als slave. Dit kan hooguit betekenen dat on-the-fly kopieren problemen oplevert, maar dan kan je altijd nog via een image branden.

Een andere optie is om een (udma66) ide-controller kaartje te kopen, wat twee extra kanalen oplevert (ten koste van 1 pci slot, 1 irq en ongeveer 80 gulden) waardoor je alle devices appart kunt hangen.

(recapitulerend zou ik eigenlijk voor de laatste optie kiezen :))

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..