Toon posts:

[webapp] Projectmanagement/ontwerp howto's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen hier heeft ervaring met het maken van Web Applicaties. Sommigen van jullie doen dat vrij informeel (beginnen snel met scripten, voeren wijzigingen soepel en effectief door) anderen moeten vanwege de omvang een formelere aanpak gebruiken (eerst ontwerpen, veel plannen, alles volgens afspraak).

Ik ben van categorie een, maar moet op werk (en wil zelf ook graag) naar categorie twee. Probleem is dat ik vanwege weinig ervaring (en dat geldt voor iedereen in het bedrijf, we zijn erg aan het groeien) moeite heb het overzicht te behouden. Ik ben dus op zoek naar lesmateriaal dat mij in staat stelt zelf te leren en de kennis over te dragen. Dat betekent niet allen praktisch kennis voor webprogrammeurs maar ook voor de projectleiders (planning, deliverables).

Om op termijn dus naar aanleiding van deze kennis een gestructureerde aanpak van projecten neer te zetten, inclusief de juiste planning en documentatie.

Een heel verhaal. Maar de vraag luidt: hebben jullie tips voor goede literatuur?

• joopst
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Opzetten van software en projectmanagement zijn imho twee heel verschillende dingen met veel raakvlakken.

Voor software ontwerp heb ik veel boeken gelezen, maar er zijn er maar weinig die meer inspirerender zijn dan dit boek:
http://domaindrivendesign.org/book/

Voor projectmanagement, planning en deliverables enzo moet je maar eens googlen op rup, prince2, dsdm.

als je type1 wilt blijven moet je eens googlen op 'extreme programming'

Verwijderd

Een andere mogelijkheid is gewoon een studie te gaan doen over dit onderwerp of iemand in te huren die gestudeerd heeft.

IMHO denken toch te veel mensen dat jaren studeren vervangen kunnen worden door even op een website een tutorial door te lezen. Wat je wel kunt doen natuurlijk is de bekende boeken op dit terrein kopen en als zelfstudie deze doornemen. Verwacht dan niet dat je deze even snel door kunt lezen (kun je wel doen, maar eer je op blz 20 bent ben je blz 1 alweer vergeten), maar dat je deze echt serieus moet gaan doornemen. Dat wil zeggen, aantekeningen maken, veel terug bladeren om verbanden te maken, vergelijkingen maken, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik doe ook een hbo-opleiding (die zich meer richt op ict in de grafische sector), maar het projectmanagement is er bij ingeschoten. Dus daar heb ik echt een hiaat in mijn kennis. En als ik een boek voor studie lees, dan doe ik dat goed, dat spreekt voor zich.

De methoden zoals je die zou leren bij een studie Informatica (Rational of dsdm zijn al genoemd) zijn wellicht iets te uitgebreid voor web applicaties? Toch zijn er overeenkomsten denk ik, maar het moet wel praktisch blijven, webapps hebben een hele aparte flow, en combineren veel elementen, wat het dus voor mij moeilijk maakt om het overzicht te behouden en bijvoorbeeld goede uitgangspunten vast te stellen, of het project in juiste fases in te delen.

Ik heb nu twee boeken op het oog:Heeft iemand deze gelezen?