Toon posts:

Hyperthreading op AMD X-2 enablen?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb sinds kort een AMD X2 4400+
Toen ik net windows xp pro installeerde verschijn onder mijn hardware list twee verschillende processoren. Ik nam aan dus dat elke processor één core voorstelde. Sinds kort is die tweede echter verdwenen en als ik 3D mark 05 en ik ga naar details van men config zien dan staat er
Hyperthreading available but not enabled.
Men vraag is dan de volgende: is één core uitgeschakeld en indien ja, hoe krijg ik die terug aan het werk?

Hier zijn specs van men cpu:

AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
Manufacturer AMD
Family AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
Architecture 64-bit
Internal Clock 2.3 GHz
Internal Clock Maximum 3.0 GHz
External Clock 201.0 MHz
Socket Designation Socket 939
HyperThreadingTechnology Available - Disabled
Capabilities MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, PAE, NX
Version AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
Caches
Level 1 128 KB
Level 1 128 KB

Dank bij voorbaat :)

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
Kijk eens in je BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja ik heb een MSI neo4 sli moederbord, bios heb ik al gechecked, staat geen optie in het bios zelf voor HT te enablen.

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

AMD heeft toch geen HyperThreading?

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Helaas voor jou, AMD CPU's doen niet aan Hyperthreading :)
Dit is een feature die alleen bepaalde Intel CPU's hebben.

Waarschijnlijk is om de een of andere reden de 2e core uitgeschakeld. Kijk eens of er in je bios ergens een mogelijkheid is om deze weer te enablen. Ook kan het zijn dat je per ongelijk iets hebt veranderd in de instellingen van Windows.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

De AMD Athlon 64 X2 heeft geen HyperThreading.
HyperThreading is technologie die Intel op de Intel Pentium 4 gebruikt ;)
Duik dus nogmaals het BIOS in en zoek naar instellingen m.b.t. dualcore (o.i.d.).
En dus niet naar HyperThreading

Misschien werkt het ook als je de processor bij apparaatbeheer een keer opnieuw installeert :)

Als het goed is moet CPU-Z (hier te vinden) 2 processoren vinden :)

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 17-09-2005 18:41 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
AMD heeft geen HyperThreading wel HyperTransport, maar wat je bedoelt is waarschijnlijk de functie van Hyperthreading dit staat geloof ik automatisch aan als je een 2e core hebt :). Dan schakelt de processor de 2e core als het ware als HyperThreading.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je moet even in de BIOS Cool 'n Quiet uitschakelen, dit zou een probleem kunnen geven. Verder is het aan te raden je BIOS te flashen naar de laatste versie.

Verwijderd

Topicstarter
ok cool'n quiet staat idd aan, zal het ff uitzette en ik zal meteen ff processor uit hardware verwijderen en dan herstarten

Verwijderd

Topicstarter
jeuj, blijkbaar heeft cool'n quiet uitschakele gewerkt!!! er staan terug twee processors in men hardware list.
En ik heb ook nog ff kopietje gemaakt van details in 3D mark 05:

AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
Manufacturer AMD
Family AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
Architecture 64-bit
Internal Clock 2.2 GHz
Internal Clock Maximum 3.0 GHz
External Clock 201.0 MHz
Socket Designation Socket 939
HyperThreadingTechnology Available - 2 Logical Processors
Capabilities MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, PAE, NX
Version AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
Caches
Level 1 128 KB
Level 1 128 KB

kijk ff naar het verschil met in men eerste post (vet gedrukt). Dat was wat ik dus bedoelde met die hyperthreading... :)

bedankt voor de hulp alvast :)

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dat klopt dus niet. Een AMD Athlon 64 (X2) heeft geen Hyper-Threading Technology. Dat 3DMark05 denk dat je processor wel HTT heeft komt waarschijnlijk doordat 3DMark twee logische processors en 1 fysieke processor detecteert.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je 3DMark al gepatcht naar de laatste versie? Misschien dat dat wel helpt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• microchip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05-2021
De reden dat er aangegeven wordt dat de X2 hyperthreading heeft, is omdat de processor zelf zegt dat het de technologie wel heeft. Dit heeft AMD gedaan zodat programma's die geoptimaliseerd zijn voor hyperthreading (meerdere threads) ook geoptimaliseerd zijn voor dual core (die dus ook meerdere threads uit kan voeren). Misschien is 3DMark05 daar een goed voorbeeld van, het is immers uitgekomen voordat dual core op het toneel was, maar hyperthreading.

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 18:16

iambig

* z.o.z *

Omdat er weinig programma's zijn die dual processor (of dual core) ondersteunen maar een groter aantal wel gebruikt maakt van Hyperthreading hebben ze een soortgelijke instructieset gemaakt voor de dual cores.
Je hebt dus de voordelen van je dual core in programma's die het eigenlijk niet ondersteunen.
Best slim van AMD. ;)

edit:

Damn, te laat. Ik moet echt sneller leren typen... :P

[ Voor 13% gewijzigd door iambig op 17-09-2005 19:16 ]

NEE: dit is geen signature...

Verwijderd

Topicstarter
heerlijk toch :P nou, hopelijk komen er de komende tijd eens wat spelletjes uit die dual core ondersteune en dan benk helemaal tevrede van men nieuwe cpu :Y)

Verwijderd

Een beetje off-topic maar Spliffeh, hoe lang heb jij op die X2 4400+ moeten wachten? Ik zit namelijk al een maand te wachten sinds m'n bestelling tot die binnen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 19:35 . Reden: typo ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

ik heb er geen geld voor, ook niet besteld, maar mijn neef had die van hem na 3 weken

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:19
AMD laat de X2 voorkomen alsof ze hyperthreading hebben zodat apps die hyperbla ondersteunen meerdere threads gaan gebruiken.

Verwijderd

Een proofje:

nieuws: Dual-core Athlon 64 ondersteunt mogelijk HyperThreading

Als conclusie: AMD64 X2 ondersteunt hyperthreading.

Dus, weer wat geleerd, mensen. :)

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
@ mkleingeld

Bij mij duurde het ongeveer een maand voordat ik hem kreeg, maar dat was 1 van de eerste leveringen in nederland. Je zou misschien eens kunnen bellen met het bedrijf waar je besteld hebt of ze meer weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Aapenootjes op 18-09-2005 02:04 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 18:05
@Gomes
het bericht heet: mogelijk ondersteund de X2 hyperthreading.

en als je de reacties etc had gelezen word met dat waarschijnlijk bericht bedoelt wat microchip hier beschrijft.
namelijk dat veel appliciaties gebruik kunnen maken van Intels hyperthreading maar niet echt van dual core.
Door bij deze programmas toch gebruik te kunnen maken van beide cores laat de X2 de 2e core gebruiken als ware het hyperthreading.
maar de X2 heeft geen HT (dus 2 echte cores en 2 virtuele cores)
intel heeft dit wel (dus 2 echte cores en 2 virtuele) maar blijkt dus dat bei Intels dual cores een geactiveerde HT vaak de CPu langzamer maakt .

Verwijderd

Topicstarter
ik ben gewoon alle winkels afgegaan en per toeval ben ik er één binnegegaan die nog ééntje op stock had=) en het was nog de goedkoopste winkel van al ook :Y)

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
3dmark kan er ook es naast zitten.. kijk met Cpu-z (zoals eerder gezegd of gewoon in windows taakbeheer (prestaties, beeld -> een grafiek per CPU, en als er twee grafieken komen heb je dual core ;)) ..kga binnenkort ook zon a64 X2 setup halen dus kblijf deze ff volgen ;)

Verwijderd

Topicstarter
indien iemand mij even voort zou kunnen helpen... ik heb eindelijk het probleem gevonden...ik heb in het bios aggressive timing en dynamic overclocking moeten uitzetten...wat ik uiteraard zeer jammer vind aangezien mijn processor zelfs met overclock vrij koel bleef. Door deze twee uit te zetten word mijn processor tijdens booten herkend als twee cores. Enig idee wat die twee bios opties in godsnaam er mee te maken hebben???

• The__Virus
Beiden hebben de meeste invloed op het geheugen. Die tweede ook op de processor, maar daar ligt het probleem niet. Het zal waarschijnlijk zo zijn dat je geheugen het gewoon niet aankan. Je kan het beste gewoon handmatig overklokken en zorgen dat je geheugen niet veel sneller dan 400Mhz draait (gebruik dividers als je ver wilt overklokken). Auto-overklok-functies zijn over het algemeen niet goed, omdat ze geen rekening met evt. brak geheugen houden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2X512mb corsair 400 latjes, normaal zouden deze de snelheid toch aan moeten kunnen?

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Is dat Cool 'n Quit er niet juist voor om oa de ene core uit te schakelen als er niet genoeg te doen is om zo energie te besparen. Lijkt me dat als er voldoende requests zijn dat de tweede core dan automatisch weer wordt ingeschakeld. Of zie ik het nu verkeerd.

telefoontoestel

• The__Virus
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:48:
Ik heb 2X512mb corsair 400 latjes, normaal zouden deze de snelheid toch aan moeten kunnen?
Ja maar misschien moet je dan het voltage verhogen, waardoor ze wel warmer worden. Als er BH5 of CH5 chippies opzitten, moet er echt veel spanning op staan, willen ze snel draaien.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:19
@Telefoontoestel
Zie ik dat nu verkeerd
Ja
De C&Q functie vertraagd de snelheid van de cpu tot 1000mhz. Maar dat is niet onafhankelijk per core en een core kan niet helemaal uitgeschakeld worden.
Het is dus beide @fullspeed of beide @Lowspeed.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 22-09-2005 17:35 ]

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
@spliffeh

hier is de nieuwste modbios van murdok voor je bord werkt bij mij perfect :)
http://www.msi-forum.de/a...hp?attachmentid=2719&sid=

[ Voor 3% gewijzigd door erikdeperik op 22-09-2005 21:36 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37
Voor de AMD X2 is een speciale cool 'n quit driver (te ;) vinden op de amd site)

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Verwijderd

Topicstarter
ben ff bij AMD gaan kijken en ik vind enkel cool 'n quiet drivers voor linux???

En dat gemod bios, blijf ik toch maar ff af. Momenteel upgrade ik met de msi livetool en hoewel ik er zeker van ben dat het wss een bios "beperking" is wacht ik wel op een volgende update:)
ga niet knoeie met onoffiecele mods;) dat is enkel goed voor pipelines open te zette op een graka ofzo:p

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:21
Dit is de AMD processor driver voor WinXP: http://www.amd.com/us-en/...type/utilities/amdcpu.exe

AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2 - Allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination that match the instantaneous user performance need.

Verwijderd

Met m'n A64 X2 3800+ zie ik ook:
HyperThreadingTechnology Available - 2 Logical Processors

Dus dat klopt idd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 01:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb net de drivers geinstalleerd, niet echt een merkbaar verschil hoor. Maar ik neem aan dat drivers van fabrikant altijd beter zijn dan standaard windows drivers dus... ;)
ik zal maar eens een beetje testen met agressive timing... blijkbaar wordt er maar één core herkend zodra ik dynamic overclocking gebruik... :/

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
hehe
een modbios is eigelijk gewone bios ,maar somige funties zijn zichtbaar gemaakt.thats all :)
o.a.pcibus lock ,nv speedup en nog wat andere dingetjes

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-05 08:55
heb geen zin om nieuwe topic te openen dus zet mijn vraag hier:

ik heb ook een X2 4400+ en wanneer ik bij taakbeheer kijk zie ik maar een CPU en bij apparaatbeheer staat ACPI multiprocessor-PC. werkt de pc nu wel of niet met 2 cores?
staat namelijk niet iets dat hij 2 processoren apart aangeeft... :?

wil het graag weten, anders had ik net zo goed geen X2 hoeven te kopen :(

ps als ik bij apparaatbeheer kijk staat er : apparaattype = computer
fabrikant = standaardcomputers
locatie = onbekend

heb als moederbord een asus A8N32 sli deluxe

[ Voor 28% gewijzigd door TimmieVelthuis op 23-05-2006 13:26 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
Taakbeheer openen, als je twee grafieken ziet (naast elkaar) dan heb je er twee he.

Roomba E5 te koop

• TimmieVelthuis
ik zeg net dat ik bij taakbeheer er maar een zie....

in deze topic staat een hotfix.. heeft iemand hier ervaring mee of moet ik iets anders doen?

Verwijderd

Is jou processor als upgrade geplaatst of was deze situatie van het begin af? Anders heb je kans de XP opnieuw geïnstalleerd dient te worden.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heb je geupgrade van een single cpu systeem op hetzelfde bord? Dan moet je de windows kernel vervangen (Apparaatbeheer -> ACPI uniprocessorsysteem)

• TimmieVelthuis
heb em compleet geleverd gekregen via cool-prices. heb wel zelf winxp pro erop gezet.
studentenversie is 21 euro dus dat scheelde nogal :)

wat zijn de consequenties van een herinstallatie van windows? ben ik dan alles kwijt?

wat is het verschil tussen uniprocessor en multiprocessor?

[ Voor 12% gewijzigd door TimmieVelthuis op 23-05-2006 13:39 ]

Verwijderd

uniprocessor is als er 1 cpu aanwezig, multi processor natuurlijk als er 2 of meer aanwezig zijn.

Als je herinstalleert dien je natuurlijk een backup van je bestanden te maken en opnieuw installeren van je software.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heb geen zin om nieuwe topic te openen dus zet mijn vraag hier
Rukhouding :/

GoT Huisregels

Doe er je voordeel aan, zo gaan we niet met het forum om...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.