Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC bouwen in aquarium

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:15
Tegenwoordig wil iedereen z'n PC zo stil mogelijk hebben. Logisch toch? :P
Ik zat dus met het volgende idee: Men gebruikt tegenwoordig water om de processor, videokaart e.d. te koelen omdat dit veel beter koelt dan lucht. Er is echter nog iets wat minstens net zo goed koelt als water: paraffine-olie. Dit spul geleid natuurlijk geen stroom. Zou het daarom het volgende mogelijk zijn?

-Neem een groot aquarium
-Zet alle onderdelen (mobo, videokaart, geheugen, harddisk, voeding ed erin)
-Zet er geen dvd/cd speler en ook geen floppydrive in
-Sloop de fans uit de voeding, van de videokaart en van de processor
-Giet het aquarium vol met paraffine-olie

In principe is de warmtecapaciteit zo hoog dat je pc _lang_ aan moet blijven wil die olie goed warm worden. Zou dit werken en voldoende koelen? Als de stroming niet genoeg blijkt zou je nog een simpele fan in de olie kunnen hangen zodat de warmte goed wegkan O-)

Zou dit kunnen of denkt je processor dan *nee*? :P
Misschien dat ik het ga proberen met onderelen van de hcc dagen >:)

Verwijderd

Zou wel lukken, alleen de HD zou ik ook erbuiten zetten.

• nielsgeode
Die HD wordt ook goed warm dus dan heb je daar weer een FAN voor nodig en heb je weer herrie. In principe is zo'n HD toch wel goed dicht?

Verwijderd

nielsgeode schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 18:22:
Die HD wordt ook goed warm dus dan heb je daar weer een FAN voor nodig en heb je weer herrie. In principe is zo'n HD toch wel goed dicht?
Denk het wel, alleen zou ik het dan wel voor de zekerheid een beetje afdichten. Denk niet dat de HD het fijn vindt als er olie binnenin zit :)

• nielsgeode
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 18:23:
[...]

Denk het wel, alleen zou ik het dan wel voor de zekerheid een beetje afdichten. Denk niet dat de HD het fijn vindt als er olie binnenin zit :)
Beetje extra smering kan geen kwaad :D
Loopt ie alleen maar soepeler O-)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een hdd is dus NIET dicht, juist het omgekeerde, je mag 'm niet dicht maken ;) ivm luchtdrukverschillen.

Je kan je hdd wel onder olie zetten, maar dan moet je daar wel goed rekeing mee houden, anders gaat ie maar heen kort mee...

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 13:30
Dit is al vaker dan 1 keer gedaan ;)

Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dat de olie smerig word, en uiteindelijk ook zal gaan geleiden wat uiteraard niet best is voor je hardware.

Werken zal het zeker doen in het begin :)

Eve char: Warock <TEST>

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Dit onderwerp is al vaak langsgekomen op GOT, met wisselende resultaten. Zoek vooral ook eens naar topics over dit onderwerp voor je er aan begint, zoals:

Computer In De Sla-Olie

Verwijderd

nielsgeode,

Wat je wilt kan. Een duitser heeft het gedaan en het werkt uitstekend. Ik heb net nog even gezocht maar ik kan de website niet terugvinden. Als je duits goed genoeg is dan zou je eens moeten zoeken op "PC + Olie" in google, maar dan in het duits. Er is over geschreven in de duitse versie van de CT.

Je kunt alles op je moederbord laten zitten, ook de fans want die zorgen dan voor circulatie van de olie, waardoor je je PC eindeloos aan kunt laten staan. Harde schijven heeft hij ook succesvol ondergedompeld en DVD/CDROM inderdaad niet.

Ik kan me herinneren dat hij de tip had om niet slaolie te gebruiken want dat gaat na verloop van tijd stinken. In plaats daarvan adviseert hij motorolie 10W40 als ik me niet vergis. I kid you not. Ik heb geen idee wat het resultaat zal zijn van parrafine olie. Mijn gevoel zegt dat dat na verloop van tijd misschien ook een geurtje gaat geven, maar dat kan ik niet onderbouwen.

Als je de link gevonden hebt, post hem dan nog even als je wilt, want ik ben hem kwijt.

Verwijderd

Sorry. HD niet onderdompelen. Vergissinkje van mij...

Heb je het al gedaan? Doet ie het nog? >:)

Verwijderd

Toch blijft dat Duits een leuke taal: Ölrechner, als in: olie-rekenaar... 8)7

• Widow
  • Laatst online: 20-11 13:37
Damn, dit lijkt me zo gaaf om te proberen met een oude P2 ofzo voor een webserver, enige nadeel lijkt me mijn huisgenoten :X

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• nielsgeode
Nee nog niet gedaan

Maar je HD wordt zonder onderdompelen veels te warm
Kan je m niet dichtmaken op de een of andere manier?

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Over die hdd, Zit er ergens in die hdd een gaatje, zo ja, kan je voor dat gaatje een slangetje maken die boven de olie uit komt, tneminste, als alles verder dicht is. anders moet je hem insealen, met een buisje er in ofzo.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-11 11:49

JWR

Het kan allemaal wel, alleen daarna kan je je PC volgens mij ook wel weggooien.
Je krijgt het nooit meer schoon.

Ik zou het iig nooit doen.

Verwijderd

Dit is al best vaak gedaan, dus ja, het is mogelijk ;) Zoals mensen al zeiden, ff googlen en ook hier op got zijn er al topics over geweest. Post wel ff je pics van je resultaten :)

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
zou je je ccfl's ook in de slaolie kunnen leggen?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat je dan beter ledjes kunt gebruiken...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• nielsgeode
JWR schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 19:06:
Het kan allemaal wel, alleen daarna kan je je PC volgens mij ook wel weggooien.
Je krijgt het nooit meer schoon.

Ik zou het iig nooit doen.
Met pentaan krijg je het altijd schoon :-)
Wasbenzine en terpentine lukken ook aardig goed

En ik was van plan een oud pc'tje op de HCC dagen kopen (max 50 euro ofzo) gewoon voor de fun

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-10 23:27
Zjosh schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 18:54:
Over die hdd, Zit er ergens in die hdd een gaatje, zo ja, kan je voor dat gaatje een slangetje maken die boven de olie uit komt, tneminste, als alles verder dicht is. anders moet je hem insealen, met een buisje er in ofzo.
Normaal gezien is er een piepklein gaatje aan de onderkant. Als je de harde schijf gewoon in de olie zou zetten, wordt de druk in de harde schijf groter, waardoor de lucht wordt samengedrukt en er olie kan ingeraken. Je moet dat gaatje dus zeker in contact laten met de lucht. Je kan er een slangetje aan aanbrengen, maar dat lijkt mij wel prutswerk en je moet ook weten waar het gaatje zit.
Je moet ook zien dat er niets van stof of andere kleine deeltjes in het aquarium komt, want dan begint de olie te geleiden.

Typ voor GoT!

• nielsgeode
xiander schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 19:54:
[...]

Normaal gezien is er een piepklein gaatje aan de onderkant. Als je de harde schijf gewoon in de olie zou zetten, wordt de druk in de harde schijf groter, waardoor de lucht wordt samengedrukt en er olie kan ingeraken. Je moet dat gaatje dus zeker in contact laten met de lucht. Je kan er een slangetje aan aanbrengen, maar dat lijkt mij wel prutswerk en je moet ook weten waar het gaatje zit.
Je moet ook zien dat er niets van stof of andere kleine deeltjes in het aquarium komt, want dan begint de olie te geleiden.
En als je m gewoon sealt, zou dat beetje druk van 20cm olie echt zoveel uitmaken?

• De_Koele_Man
  • Laatst online: 21-11 20:22

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

En als je het gaatje nou gewoon naar beneden richt, zodat de lucht er niet uit kan? Of is dat weer té simpel gedacht?

-edit- En natuurlijk iets van een expansie'vat' bij dat gaatje

[ Voor 23% gewijzigd door De_Koele_Man op 17-09-2005 20:15 ]

Meh!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een expansivat voor een piepklein gaatje lijkt me niet echt simpe;')

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• De_Koele_Man
  • Laatst online: 21-11 20:22

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Erasmo schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 20:19:
Een expansivat voor een piepklein gaatje lijkt me niet echt simpel ;')
Een klein ringetje om het gat kan al op een Elcheapo manier zoals bijvoorbeeld Hotglue, ik zat echt niet te denken aan zo'n rood vat wat je bij je CV-ketel heb hangen....

BTW, Fok/msn smileys kennen we hier niet....

Meh!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Damn ik zou dus nooit durve om een voeding onder te dompele. Dan is het maar gewoon afwachten wanneer de olie vuil is en de stoppen eruit schieten 8)7

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• nielsgeode
Als je de schijf aansluit en *hermetisch* afsluit zal de druk in het plastic waar de schijf in zit en de druk in de schijf zelf nauwelijks meer veranderen. Is dat minimale beetje (ik denk zelf een paar mbar) echt zo'n probleem? Wat gebeurt er eigenlijk met je schijf als ie boven of onderdruk krijgt?

Verwijderd

Je zou een manier moeten vinden om de verontreinigingen te filteren uit de olie voordat er tegeel geleiding ontstaat. Gedestileerd water schijnt ook te kunnen, maar dan krijg je de verontreinigingen weer.

Hmm ik bedenk me net waarom het gaat geleiden op den duur, in de olie zullen koolwaterstoffen zitten die na verloop van tijd uit elkaar vallen---> koolstof in de vloeistof, dus geleiding?

• nielsgeode
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 22:00:
Je zou een manier moeten vinden om de verontreinigingen te filteren uit de olie voordat er tegeel geleiding ontstaat. Gedestileerd water schijnt ook te kunnen, maar dan krijg je de verontreinigingen weer.

Hmm ik bedenk me net waarom het gaat geleiden op den duur, in de olie zullen koolwaterstoffen zitten die na verloop van tijd uit elkaar vallen---> koolstof in de vloeistof, dus geleiding?
LOL :D

Ik studeer scheikunde en kan je verzekeren dat dat niet gebeurt
Wat er wel kan gebeuren is het volgende:
-Minerale olien (zoals paraffine-olie) zijn normale koolwaterstoffen en gaan echt niet kapot, anders zouden ze ook niet 200 miljoen jaar in de grond zitten
-Slaolie, olijfolie en dat soort meuk zijn esters, oftewel het condensatieproduct van een alcohol en een zuur. Als er kleine hoeveelheden water hierin komen kan deze na verloop van tijd weer stuk gaan (en weer een alcohol + zuur vormen) en dit geeft wel geleiding. Ik zou dus nooit sla olie pakken maar altijd minerale olie of motorolie ofzo :) (alleen het is leuker als de olie doorzichtig is)

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Amen..

Ik vraag me af wat je met een P2 moet ? En je doet net alsof daar 20 fan's voor moeten gemonteerd worden.. Als je er toch niet veel mee doet. underclock je cpu dan naar 300/400 mhz dan kun je je cpu zonder fan laten 'draaien/runnen' Je hebt dan alleen een fan nodig voor je voeding maar die kun je wel vervangen door een papst/zalman en desnoods op 5V laten draaien.. maar erger je je aan het kabaal van 1 Fannetje ? }:O.

Revive the guild!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 22:00:

Over het water...

Ehm... Hoe zal ik et zeggen?

Een aquariumfilter van Eheim kopen? :/
Dag verontreiniging...

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
nielsgeode schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 18:43:
Nee nog niet gedaan

Maar je HD wordt zonder onderdompelen veels te warm
Kan je m niet dichtmaken op de een of andere manier?
Dan is er iets goed mis met je hdd ;) een normale hdd heeft in principe geen koeling nodig, die kan je bij wijze van spreken gewoon 24/7 op je buro hebben liggen terwijl die aanstaat, zonder actieve koeling of andere koeling

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sja, een computer in olie is al es eerder gedaan, en er is op GoT al veel gediscussieerd over dit soort dingen; als je de search had gebruikt gad je 't wel teruggevonden. Ten tweede is dit een topic wat eigenlijk in DOC had gemoeten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.