Toon posts:

Asus P5LD2 - (E)IDE problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben sinds kort in het bezit van een nieuw systeem dat ik in elkaar gebouwd heb dat de volgende sepcificaties heeft:
P4 3,4 ghz
Asus p5ld2 (normale versie, geen deluxe oid)
Asus 6600gt
2x 512mb Kingston dual channel geheugen
1x 200gb sata western digital
1x 250gb sata hitachi
1x 120gb ata western digital
Plextor 708a 8x dvdrw brander
msi 52x cd brander
Creative audigy 2 kaartje
En dit alles word van stroom voorzien door een Enermax noisetaker 485w voeding!

Ok dat is dat, en dan nu mijn probleem. Ik heb deze pc zelf in elkaar geschroefd en moet toegeven dat ik niet de grootste expert ben op dit gebied maar met wat rustig lezen op internet en de boekjes goed bekijken is het me al meermale met succes gelukt, en ook nu lijkt het redelijk te draaien echter heb ik wat probleempjes! Het gaat om hetvolgende:

Mijn moederboard is voorzien van 2x een ITE IDE connector waarop je volgens mij met een 80draads IDE kabel de ata schijf aan dient te sluiten, dit heb ik dan ook gedaan. Verder zit er 1x een ICH7R IDE connector op waarop ik mijn cdr en dvdrw brander heb angesloten met een 40 draads, waarbij de dvdrw op master en de cdrw op slave. De pc start keurig op en alles lijkt te werken. Echter wanneer ik mijn dvdtjes lekker ga volbranden, duurt dit zon 40minuten op 8 speed en de buffer schiet echt van 5% naar de 90% en ertussenin heen en weer, maar voltooid wel keurig (echter wel na een flink uur branden). Dit is natuurlijk niet de bedoeling en gezien deze in mijn vorige pc-setup het keurig deed, begin ik te twijfelen over mijn IDE setup. Mijn vraag dan ook, sluit ik het wel goed aan op deze manier, en zo niet...wat zou het anders moeten worden ????

P.s Wist niet goed onder welke sectie ik dus nu moest plaatsen, kwam toch uit op Processors, mobos & geheugen :)

P.S2: Ik heb mijn geheugen ook wel onder "relatief zware" prestaties getest, in een game als Battlefield 2, en op een redelijk resolutie draait dat perfect dus denk niet dat mijn geheugen beschadigd is.

Groet!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 15:59 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

als je de dvd aan het branden bent, waar staan dan de bronbestanden, op een van je sata's of op je ata?

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 17-09-2005 16:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
En staat DMA voor al je spelers en schijven wel aan? Dit vind je in apparaatbeheer -> IDE-controllers en dan rechtermuisknop -> eigenschappen. Die moeten allemaal op DMA staan en niet op PIO.

Verwijderd

Topicstarter
de bronbestanden staan op een SATA, dat lijkt me geen probleem te horen geven :)

Wat betreft de DMA/PIO instellingen die je vroeg:
Primair IDE Kanaal -> Huidige overdrachtssnelheid: Ultradma 5
Primair IDE Kanaal ->PIO Modus
Secundair IDE Kanaal -> Huidige overdrachtssnelheid: Ultradma 6

Er staat dus 2 keer primair IDE kanaal ?? De ene is wel goed de andere niet, ik krijg deze 2e IDE Primair niet naar UDMA toe als ik dat instel als voorkeur en de pc reboot ?? Daar lijkt dus het probleem te liggen, en het lijkt er inderdaad op dat hij brand via het PC geheugen.
Hoe kan ik deze dwarsligger nu goed zetten?

Bedankt voor de snelle reacties/hulp overigens!!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Het eerste Primair IDE-kanaal is je SATA schijf, de is denk ik je brander. Je moet iig zorgen dat die PIO modus verdwijnt, die veroorzaakt de problemen. Je moet maar even searchen of googlen voor een oplossing, die weet ik zo gauw niet meer uit mijn hoofd.

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt jongens, bedankt voor de snelle hulp!
Voor de mensen die dit zelfde probleem hebben zal ik even uitleggen wat ik gedaan heb.

Ik ben naar de bios gegaan en heb daar echt letterlijk gekloot met mn sata instellingen. 1 sata even losgekoppelt, raid geprobeert enz en dat gaf vage errors met booten. Afijn sata weer terug geprikt op t mobo en nog wat zitten rommelen totdat mijn Plextor ineens als Primairy IDE kwam in de bios (in plaats van Third) ..had dit ook ergens in een topic hier op tweakers gelezen. Zorg dus dat je ATAPI's op Primary Master/Slave komen in je bios en je sata/ata schijven op 2nd en 3rd etc.
Toen kwam ik in windows en stond alles prima op UDMA!!

Afijn of het DE manier is weet ik niet, het werkte iig bij mij!

Nogmaals bedankt voor de hulp, groetjes :Y)
Pagina: 1