[Raid0] Pc crash bij grote schrijfacties

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
De hardware bestaat hieruit:

Asus A8V Deluxe
A64 3000+
2x Maxtor 80 Gb in raid 0 op de on board via sata controller
Een dvd rom, cd rw, dvd rw en Maxtor 250 Gb pata op de onboard ide kanalen
Een Maxtor 120 Gb pata op de Promise controller

Er zijn eingelijk 3 problemen aan de gang, waarvan ik niet weet of er een verband is.

Probleem 1:
Het os boot vanaf de raid 0. Recentelijk heb ik spontane reboots. Als ik hem laat hangen op een blue screen ipv te rebooten, kreeg ik één maal een foutmelding waar stack in voorkwam (juiste melding weet ik niet meer precies). Als ik de melding nog eens zie voorbij komen, post ik ze wel.

Dit komt op willekeurige momenten voor, meestal als pc niks doet. Vaak bvb 's nachts, wanneer ik niet aan de pc bezig ben.

Probleem 2:
Los hiervan gebeurd het dat de 250 Gb disk plots verwijnt uit de verkenner. Ik heb hier niet meer info over. Het komt soms voor wanneer pc juist opgestart is, ook soms als de pc al een tijd actief is.

Probleem 3:
Wat nog erger is, als ik een DVD kopier met DVD shrink, nl. de volledige dvd staat op de 250 Gb disk en ik schrijf die naar een iso op de raid 0, dan crasht het systeem wel erg vaak (hoge schrijfactiviteit). Dit komt niet in het begin voor, maar pas wanneer het encoderen al een tijdje gevorderd is.

Van de VIA sata raid tool onder Windows XP krijg ik melding dat één hd uit de raid 0 defect is (altijd die schijf op channel 1). Meestal erna krijg ik dus de reboot, of blijft op de blue screen staan (indien vinkje voor automatisch heropstarten uit staat).
De laatste keer dat dit zich voordeed, was de pc gewoon min of meer blijven hangen, met die foutmeldingen, ook windows gaf een teksballon met hd probleem aan. Ik meen me te herrineren dat er in dit scenario ook al eens voorkwam dat die 250 Gb disk (= brondisk met volledige dvd op) gewoon verdween uit de verkenner.
Bij reboot is er nooit iets aan de hand, dan werkt alles gewoon terug weer.

Geprobeerd:
Ik wou nu met MaxBlast die schijven in raid 0 eens testen, maar de tool blijkt ze al niet te herkennen, enkel de PATA disks.

Speedfan herkent onder Windows de raid 0 array, niet de individuele schijven. Nochtans staat bij de totale array één van de schijven.
Er zijn geen SMART errors terug te vinden.

Ik weet dus niet waar het probleem nu ligt. Is er iets mis met de onboard VIA controller (tenslotte komden de problemen enkel met de schijven op die controller voor, met de Promise is er niks aan de hand.

Of ligt het toch aan de schijven.

In alle geval, in het verleden heb ik al zelden eens gehad dat bij het booten al een probleem was met de raid 0. Geen idee of het al dan niet aan de disk(s) ligt.

Edit:
Even een blue screen uitgelokt. Ik krijg geen specifieke error meer zoals ervoor, wel deze foutcode(s):
STOP: 0x000000F4 (0x00000003, 0x837F2590, 0x837F2704, 0x805C7478)
Daarna start er gewoon een fysieke geheugendump.

Ook bij gewoon kopieren van 250 gb disk --> raid 0 komt dit voor. Als voorbeeld wat vob bestanden van een dvd.

[ Voor 18% gewijzigd door Tom_G op 17-09-2005 15:25 ]

• Tom_G
Nog wat fouten verzameld:
KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
win32k.sys - adress BGF8E64A4 base at BF800000, DateStamp 422511a2
Opmerkelijk is dat de problemen zich maar voordoen bij het schrijven naar de raid 0. Een dvd iso, die op de raid 0 staat heb ik naar de 250 Gb disk gekopierd. Dit ging vlekkeloos.
Ik wil die iso terug naar de raid 0 terug kopieren, en bij ongeveer 25% van het kopieren krijg ik deze foutmeldingen hierboven.

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Bios update gedaan? meestal komen daar ook firmware upgrades voor de raid controller bij uit. Helpt veel.

Greetz Greg

euhm !!!

• Tom_G
Net gecontrolleerd, maar ik heb nog altijd de recentste bios (versie 1014).

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Probeer toch eens een keer memtest, kan ook aan het geheugen liggen.

• Tom_G
Geen fouten gevonden met memtest. Ik heb het via een bootable cd laten testen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er staat een minidump van de foutmelding in het logboek. Daar kun je vaak iets meer mee dan met deze foutmelding.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik heb toevallig hetzelfde moederbord en gebruik ook fanatiek de raid opstelling maar heb toch nergens problemen mee. Misschien dat het dan toch in je andere randapparatuur zit. Heb je van alle software de laatste updates?

Mijn systeem is:

asus a8v deluxe
amd64 3500+ (venice core)
Ati 9800 Pro
2Gb Corsair geheugen
2 keer seagate 250Gb in raid 0 (striping), nadat mijn twee maxtors 120 gig tegelijk de geest gaven
1 keer Maxtor 250 Gb Pata
Soundblaster Audigy Platinum Ext.
etc etc

Verwijderd

Ik had ook fouten op me raid 0 , ik had 2 x 160gb sata van maxtor ,heb het programma hdtune gebruikt en als hij op een bepaald punt kwam met scannen reboote me computer, ik heb ze los getest en bleek dat hij het bij een schijf ook deed als deze niet raid was geconfigureerd.
Dus probeer dat programma maar eens om te testen.

• Tom_G
Ik heb gisteren eens de schijven losgekoppeld, en aan m'n Promise controller gehangen. Blijkt dat MaxBlast die dan wèl herkend.

Een uitgebreide test op iedere schijf laten doen, en die garandeerd de schijven "error-free" zijn. Vreemd toch.

Zal straks nog eens het bovengenoemde proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom_G op 18-09-2005 12:16 ]

• Tom_G
Ik had dus paar dagen terug een ghost image terug gezet. Wat probleem 1 en 2 betreft had ik voorlopig geen last meer, maar 3 is plots terug komen opdagen.

Wat des te vreemder is, is het toeval ik weet het niet.

Ik heb zo'n Coolermaster stacker, ik had de ventilatie frontjes verwijderd waar die "probleem hd's" zaten. Dat heeft dagen goed gewerkt. Nu doe ik ze er terug aan, en krijg al bijna direct terug zo'n error van VIA sata raid tool.
Die frontjes maken met niks van bekabelin oid contact, dus ik snap er niks meer van.

Ik ga nog eens die andere opties van hd tune enzo overlopen.

Ik reboot nu, en bij het detecteren van de sata drives op de via raid controller staat er nu:
HardWare Initiate failed, Please Check Device!!!
The bios does not be installed. Pres <g> to continue!
Edit:
Ik heb die melding nog een paar keer gekregen, zelfs toen ik systeem volledig zonder stroom zette. Nu werkt het terug. Defect mobo?

Zou er dan toch iets met het mobo mis zijn? Ik heb al enkele keren ook gehad dat ik bij booten melding kreeg "Overclocking failed", terwijl ik dat ding zelfs nog nooit ge-oc'ed heb. :(

[ Voor 38% gewijzigd door Tom_G op 20-09-2005 13:45 ]

• Tom_G
Ondertussen is probleem 1 er ook terug. Gewoon als ik willekeurig aan het werken ben. Windows geeft dan een "Unknown Hard Error". Zal logboek ook nog es nazien.

• Tom_G
Het was ondertussen een tijd geleden dat er nog problemen waren.
Daarnet echter tijdens het surfen terug een bsod met bad_pool_caller in als foutmelding.

Ik weet dus ondertussen nog altijd niet waar het probleem ligt. Het lijkt wel in periodes voor te komen en telkens een andere fout.

• Tom_G
Deze morgen start ik het systeem op. Na nog geen 5 minuten terug een melding dat hd array broken is. Reboot, krijg dan fout dat die hal.dll niet gevonden kan worden dus systeem boot niet meer. :(

Gelukkig heb ik nog een ghost voor handen.

Echt niemand die nog voorstel heeft met betrekking tot het probleem?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
probeer eens een andere idekabel of 2 andere hardeschijven?

• Tom_G
consolefreak schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 11:33:
probeer eens een andere idekabel of 2 andere hardeschijven?
Andere hardeschijven heb ik niet, toch geen 2x sata.

Andere kabels zou ik nog es kunnen proberen. Momenteel draait het systeem terug maar dus geen idee wanneer het probleem opnieuw begint.

Gisteren bvb heb ik 3-tal dvd's ge-encodeerd met dvd shrink en als iso weggeschreven op de raid 0. Dat is dan ook zonder problemen verlopen. En vanochtend dan weer een probleem terwijl ik niks speciaal aan het doen was.
Pagina: 1