Toon posts:

[Alg] vergelijking oplossen

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg van een klasgenoot €5 als ik een programmatje schrijf wat U.I.R.P tabbellen oplost.
het zou op onze ti's moeten draaien en klaar zijn voor de toets.
dit leek me wel een leuk karweitje maar ik heb een vraag.
ik moet een stukje code hebben wat vergelijkingen van het soort A*B=C oplost, er zijn altijd 2 variabelen aanwezig, maar je weet niet welke.

ik heb er een nachtje over geslapen maar heb geen bevredigende oplossing kunnen vinden.
het uiteindelijke progje word waarschijnlijk in Z80 ASM geschreven, maar als jullie het in een andere taal weten vind ik dat ook prima

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

ik moet een stukje code hebben wat vergelijkingen van het soort A*B=C oplost, er zijn altijd 2 variabelen aanwezig, maar je weet niet welke.
Je moet even wat duidelijker zijn, hoor. Ik zie 3 variabelen, dus wat bedoel je met "aanwezig"?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Aanwezig als in 'bekend', denk ik.

En ik denk dat ik het probleem niet helemaal goed snap, want volgens mij vraag je hierom (?)
A * B = C, dus afhankelijk van de onbekende variabele gebruik je 1 van de volgende vergelijkingen:
• A = C / B
• B = C / A
• C = A * B

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Wat is U.I.R.P?

Vergelijkingewn oplossen kan erg lastig zijn. Niet altijd, als het lineaire is en goed gespecificeerd gaat het redelijk simpel. Maar als je bv te weinig variabelen hebt gaat er al snel behoorlijk wat wiskunde achter zitten om een optimale oplossing te bepalen.

Verwijderd

Topicstarter
aanwezig = bekend ja, er is dan een waarde voor dat getal
maar je weet niet welke variabelen (A,B of C) dat zijn
A = C / B
B = C / A
C = A * B
dat zou kunnen maar dan moet je wel eerst chekken welke 0 is.
en aangezien er veel van deze vergelijkingen doorheen moeten in een oplossing word dat een enorm werk (we hebben maar 15 Mhz).

ik hoopte dat er wel een slime formule was die dit in een keer doet, zo van geef AB of BC of AC in en ratel door een stukje code en ABC komt eruit.
Wat is U.I.R.P?
dat zijn tabelen om stroomkringen met weerstanden te berekenen.
ziet er ongeveer zo uit:

U I R P
1
2
3
4
tot

het kan tot heel ver doorgaan.
U= spanning/volt
I= stroomsterkte/ampere
R= weerstand/ohm
P= vermogen/wat
er geld
U*I=P en I*R=U
in een natuurkunde som krijg je 4 getallen en een stroomkring met weerstanden 1-4 en vervolgens moet je de hele tabel invullen

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:48
Als dit alles is kan je dan niet beter gewoon brute-force gaan werken? Iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$a=1;
$b=2;
$c=false;
if($a===false) {
  $a=$b/$c;
}
if($b===false) {
  $b=$a*$c;
}
enzovoorts

[ Voor 8% gewijzigd door djluc op 17-09-2005 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
mischien moet dat maar, maar als iemand iets slimmers weet post het dan alstublieft _/-\o_

niet dat djluc niet silm is hoor

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 13:16 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 12:38:
in een natuurkunde som krijg je 4 getallen en een stroomkring met weerstanden 1-4 en vervolgens moet je de hele tabel invullen
Het programma kan niet weten of de weerstanden in serie staan of parallel. Een enkele vergelijking oplossen kost niet zoveel moeite, een complete schakeling oplossen heel wat meer.
Daarnaast denk ik dat je die klasgenoot beter helpt door het hem alles zelf te laten leren. Als je hier 3x een half uurtje mee oefent, mag het verder geen probleem meer vormen op een proefwerk of eindexamen.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Daar is toch niets "brute force" aan :? Je hebt een aantal parameters en afhankelijk van de onbekende pas je een vergelijking toe om de onbekende uit te rekenen... Volgens mij moet je niet moeilijker denken dan dat...

offtopic:
Brute force zou zijn alle mogelijke uitkomsten proberen om te kijken of de vergelijking klopt

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:48
Wat ik met mijn post bedoel te zeggen is dat je het niet veel te mooi/moeilijk moet proberen te maken als het niet nodig is.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:31
Eh, wat is de bedoeling van dit topic ?
Het is niet de bedoeling om hier script-requests te plaatsen, en al zeker niet als jij er dan de pluimen van in je gat gaat steken.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.