CDrom niet werkende bij Dell Optiplex GX150

Pagina: 1
Acties:

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
Ik heb via www.nowthatsit.nl een 2dehands Dell optiplex GX150 gekocht ( P3 1ghz, 128mb Intel E815 chip met 20gig schijf).

Nu zat daar alleen geen CDrom in, geen probleem want het ding heeft dat ook niet nodig voor mijn toepassingen.

Nu moet er wel Windows op, dus ik lus een IDE kabel via de achterkant om en plak er een ouwe 24speed CDRom aan vast met een externe voeding van een andere PC.
CDrom laatje gaat open, en bij het opstarten van de Dell hoor je hem ook wat heen en weer gaan.

Maar als ik in het Bios aangeef dat die op SEC Master/Slave op auto moet staan, dan vind die daar totaal geen CDrom. Hij blijft zelfs even hangen!

Ik snap er helemaal niets van, heb al gewisseld van master naar slave v.v.

Edit, als ik hem er aan hang met de IDE kabel dan wil die niet meer open als de PC aan staat. Het ledje brand dan ook niet op de CDrom.
Maar als ik de PC uit doe ( externe voeding staat dan nog wel aan) dan wil het klepje wel open!?

CDrom is van 97 en PC van 2001. Dus zover ligt dat ook niet uit elkaar dat ze elkaar niet meer herkennen!

[ Voor 20% gewijzigd door Stinger_Ventura op 17-09-2005 12:14 ]

American Express vraagbaak

• Stinger_Ventura
ik ben er nog niets verder mee gekomen!

snap er echt niets van.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmm dit had toch te maken dat je mobo een andere 0 lijn krijgt dan je cdrom nu?

probeer je cdrom met de voeding van de PC zelf te voeden ipv extern?

404 Signature not found

• Stinger_Ventura
ja, dat is dus het probleem!
Die dell voeding heeft geen extra voedingstekkertjes, en ik heb geen extra splittertje?

Voeding is toch voeding lijkt mij?! Of zijn de meningen daar over verdeeld?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:03:
ja, dat is dus het probleem!
Die dell voeding heeft geen extra voedingstekkertjes, en ik heb geen extra splittertje?

Voeding is toch voeding lijkt mij?! Of zijn de meningen daar over verdeeld?
volgens mijn search actie zou je de GND/MASSA (zwart) van bijde voedingen aan elkaar moeten verbinden? en dan zou het werken?

maar volgens mij is een ritje naar de PC shop om een voeding splitter simpeler :)

404 Signature not found

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het maakt geen bal uit of de voeding van die Dell of een andere voeding de CD-ROM speler voedt.

Weet je zeker dat de CD-ROM speler het doet? Al in een andere PC getest? Is de IDE kabel die je gebruikt wel in orde? Heb je al Cable Select ipv Master/Slave geprobeerd? Wordt de drive wel herkent als je hem aan een andere IDE poort hangt? Heb je anders nog een andere CD-ROM speler die je kan proberen? enz enz enz ;)

• Stinger_Ventura
Vanavond ga ik het volgende proberen.

HD er aan vast, en kijken of die er wel zin in heeft.
Externe voeding aansluiten op moederboard (geen probleem lijkt mij"? zit nu een 120watt dell voeding in!!) en cdrom en dell HD.
DVD speler proberen ( moet ik een andere pc open maken )
Andere IDE kabel proberen ( moet ik een andere PC open maken).

In die volgorde!

Maar ik kan die HD niet opblazen als ik hem aan alleen een voeding hang? met een IDE kabel die weer door een andere apperaat gevoed wordt?
CDrom spellertje vind ik niet zo erg, maar een HD met backuppen er op is zwaar minder.

• Stinger_Ventura
Eerst HD geprobeerd, maar daar had die geen zin in.

Toen andere computer gesloopt en daar IDE kabel uit gehaald en geplaatst.
CDrom deed het na een paar keer opeens wel!!
Harddisk doet het er nog steeds niet op.

Nu aan hte formateren, en straks OS er op!
Bedankt voor het meedenken, heren!

Pagina: 1