Booten vanaf LAN

Pagina: 1
Acties:

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Hoi,

Ten eerste het probleem:
Ik heb hier een oud leuk bakje te staan. Helaas werkt DMA gewoon niet op dat ding dus dacht ik zo snugger te zijn om een goedkoop PCI IDE kaartje te halen. Werkt perfect, alleen booten vanaf de PCI IDE met een HDD eraan wil niet. CD-Rom wil wel (daar had ik ooit een topic voor geopend). Na wat heen en weer gemail met de support komt het erop neer dat de bios van mijn moederbord er niet goed mee omgaat. Fabrikant van Mobo maakt geen nieuwe bios meer dus dat is jammer...

Nu staat dat bakje er al een tijdje, zonde natuurlijk. Gebruik hem eigenlijks niet omdat de performance zonder DMA gewoon zeer brak is...

Specs:
Neoware Station 3000
-Cyrix 233 Mhz MMX cpu
-Realtek 8139 100MBIT LAN
-Onboard VGA, Sound, 2x USB, 2 Com poorten,ingebouwde 0.8 ampère voeding, mouse, keyboard ingang.
-1x PCI slot voor evt. geluidskaart of PCI videokaart. (waar nu dus een PCI IDE kaart in zit)
-128mB ram

Gedachte / oplossing:
Nu kwam ik gister dat bakje weer tegen. En ik had ineens een gedachte, namelijk: Het bakje een mini (linux?) image laten booten vanaf lan (booten vanaf lan optie heeft hij wel) met drivers voor de PCI IDE, een soort van bootmanager dus. Waarna Linux / Windows (ben ik nog niet helemaal uit :P) word geboot. Natuurlijk moet er dan wel een Server zijn waar je die Boot-Images op hebt te staan. Dat kan mijn gewone PC wel zijn, éénmaal geboot hoeft mijn gewone PC niet altijd aan te blijven.

De vraag is:
-Kan dit?
-Gaat dit werken?
Zo ja, welke software heb ik nodig etc.?

Alvast bedankt,

P.s. ik zat wat te twijfelen waar ik dit topic moest plaatsen... Indien verkeerd, excuses ;)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien niet helemaal wat je wilt, maar je zou eventueel /boot op een kleine hdd gooien en die op je normale IDE controller zetten. En op je PCI IDE controller dus gewoon je te gebruiken willen hdd, de root (/).

Met deze manier zou je ook niet afhankelijk zijn van je andere computer, en dat is altijd wel fijner :)

[ Voor 6% gewijzigd door Vinnie op 17-09-2005 11:35 ]

C:\>_

• Westereen
Vinnie schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 11:35:
Misschien niet helemaal wat je wilt, maar je zou eventueel /boot op een kleine hdd gooien en die op je normale IDE controller zetten. En op je PCI IDE controller dus gewoon je te gebruiken willen hdd, de root (/).

Met deze manier zou je ook niet afhankelijk zijn van je andere computer, en dat is altijd wel fijner :)
Dat is eventueel wel een aardige oplossing :)

Probleem: Op die "kleine hdd" (of lan zoals ik eerst wou) moet eerst driver voor de PCI IDE worden geladen en dan bootmanger. Alleen hoe doe ik dat? Iemand ervaringen met zo'n ingewikkelde constructie? :+

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
afaik zou er support moeten zijn voor je PCI IDE controller in de kernel, en die staat gewoon in /boot dus zou je ervan moeten kunnen booten :)

C:\>_

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor netboot heb je een DHCP en tftp server nodig, meer eigenlijk niet.

Stel in je DHCP server het MAC adres van die machine in, geef het te laden image van de tftp server op en wijs dat ding naar de tftp server.

Volgende stap: zet pxelinux in de tftproot, bak een kernel die je normaal ook zou bakken en configureer pxelinux zodanig dat ie die kernel start met de juiste opties. Uiteindelijk doet pxelinux niets meer dan wat lilo normaal ook op je schijf zou doen, maar dan vanaf netwerk.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Het gaat je trouwens niet lukken windows over het netwerk te booten. Ik vermoed zelfs dat het moeilijk wordt windows van de DMA-schijf te booten, maar dat lukt misschien nog wel.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Westereen
Bedankt :) Ik ga ff puzellen nu, wil niet meteen lukken met dat netwerk-boot. Laat wel van me horen...

EDIT: Booten lukt al, nu alleen nog Kernel laten booten en de rest :)

[ Voor 27% gewijzigd door Westereen op 17-09-2005 15:23 ]

• Westereen
Met haneWIN DHCP Server 2.1.3 (zit ook TFTP server ingebakken) wil PXELinux wel laden. Er komt een lijstje met wat voor IP hij heeft gekregen, DHCP ip, MASK, etc. Dan komt er het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Trying to load: pxelinux.cfg/01-00-e0-c5-c9-43-be
Trying to load: pxelinux.cfg/COA8619A
Trying to load: pxelinux.cfg/COA8619
Trying to load: pxelinux.cfg/COA861
Trying to load: pxelinux.cfg/COA86
Trying to load: pxelinux.cfg/COA8
Trying to load: pxelinux.cfg/COA
Trying to load: pxelinux.cfg/CO
Trying to load: pxelinux.cfg/C
Trying to load: pxelinux.cfg/default
Could not find kernel image: linux
boot:

Volgens deze pagina heb ik begrepen dat hij dan die mappen langs loopt op de tftp server. Nu heb ik een iso (Suse 9.3 installatie CD) ge-extracted in 1 zo'n map. Volgens mij zit daar ergens het probleem... Ik denk dat ik niet snap wat voor files ik in 1 zo'n map moet plaatsen... Wie kan mij op de goede weg wijzen?

[ Voor 4% gewijzigd door Westereen op 17-09-2005 16:13 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op je tftp server maak je een mapje "pxelinux.cfg" aan met daarin het bestand default:

code:
1
2
3
4
default linux
label linux
kernel vmlinuz-2.6.12.1
append root=/dev/hda1

Waarbij vmlinuz-2.6.12.1 de naam van je kernel image is en de /dev/hda1 naar je harddisk moet wijzen.

• Westereen
_JGC_ schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 16:57:
Op je tftp server maak je een mapje "pxelinux.cfg" aan met daarin het bestand default:

code:
1
2
3
4
default linux
label linux
kernel vmlinuz-2.6.12.1
append root=/dev/hda1

Waarbij vmlinuz-2.6.12.1 de naam van je kernel image is en de /dev/hda1 naar je harddisk moet wijzen.
Hiermee ben ik nu verder bezig. Zoals het er nu uit ziet gaat het hier uiteindelijk wel mee lukken _/-\o_

Iedereen bedankt ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnie schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 11:45:
afaik zou er support moeten zijn voor je PCI IDE controller in de kernel, en die staat gewoon in /boot dus zou je ervan moeten kunnen booten :)
Correct.

Dit is ook de handigste oplossing.. Gewoon een kleine hdd om van te booten, en de rest van je FS hangt op een fatsoenlijke schijf. Zolang je linux kernel die PCI IDE controller maar ondersteunt kom je er wel. En dat is trouwens ook nodig voor het netbooten.

Toegegeven dat netboot een iets hogere patsfactor heeft, is 't ook storingsgevoeliger :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1