Toon posts:

n-tune probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb een asus a8n-sli deluxe moederbord. Bij dit moederbord wordt het tuning programma n-tune geleverd.Bij gebruik van dit programma krijg ik de volgende melding:
Warning: your pci-clock is currently set to track the HT-bus. If you adjust the clock for the HT-bus, the pci clock will change as well. Please consult your manual how to disable this behavior before proceeding.
Heb in mijn manual gekeken maar kan niets vinden over een HT bus of over hoe dit probleem op te lossen. Fixeren van de pci bus op 33.33 mhz in de bios lost niets op.
Wie weet een oplossing?

Dieene

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:58

DataGhost

iPL dev

Wat wil je met dit programma doen? lijkt mij namelijk dat je in het verkeerde subforum hebt gepost. Wat heb je verder al voor bios instellingen geprobeerd? het kan namelijk achter een andere benaming schuilgaan, je moederbord kan de hele feature niet eens hebben (omdat n-tune een nvidia programma is, het is niet specifiek voor jouw moederbord ontwikkeld)

heb je trouwens zelf al gezocht? dit mis ik in je topicstart namelijk. Als ik op google zoek naar een deel van je foutmelding en het type van je moederbord kom ik een heleboel oplossingen tegen

[ Voor 34% gewijzigd door DataGhost op 17-09-2005 09:50 ]

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens Nvidia moet je dan in je bios "Spread spectrum" uitzetten.

Hier staat het allemaal in:
http://nvidia.com/object/IO_20257.html

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:08
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 00:56:
Heb in mijn manual gekeken maar kan niets vinden over een HT bus of over hoe dit probleem op te lossen. Fixeren van de pci bus op 33.33 mhz in de bios lost niets op.
Wie weet een oplossing?

Dieene
Jumper Free Configuration op manual, pci bus op 33.33 en je memory bus met 1 MHz overclocken naar 201 in de BIOS. Als je nu Ntune start, is de melding weg.
Overigens heb ik nergens een Spread Spectrum optie in de BIOS kunnen vinden.

Verwijderd

Ik heb Ntune automatisch laten overclocken maar nu zie ik als ik de snelheden uitlees de volgende waarden (bij best graphics instellingen)

in MHz:
Mem: 444
HT: 1110
PCX: 2971
GM: 600
GC: 300

Bij PCX is een gedeelte van het balkje rood?

Specs

Athlon 64 3000+
2x 1GB DDR400
N6800 256 MB
Asus A8NE

In de bios heb ik de volgende instellingen aangepast:

FSB naar 222
HT op 5x
Multiplier 9x

Kan die 2971 MHz van de PCX kwaad? Moet ik een instelling veranderen?

• biobak
Je hebt de pci express bus verhoogd van 2.5 GHz naar bijna 3 GHz. Misschien moet je in de BIOS van je moederbord even kijken naar de optie om je pci en pci express bus te locken op een vaste snelheid. Bij mijn A8N-SLI Premium staat dat onder jumperfree configuration.

Verwijderd

en op welke snelheid dan? 2500 MHz. Overigens heb ik de originele settings (FSB op 200 e.d.) vergeleken met de overgeclockte. Behaal met 3dmark03 8807 om 8970 en met 3dmark05 3892 om 3934. Niet erg veel verschil met de standaard instellingen dus, is het dan wel de moeite waard om over te clocken?

Verwijderd

Ik kan de snelheid vd pci-x onder jumperfree settings tussen 100 en 150 zetten, waarbij de standaard instelling 100 MHz is. Verder niets gezien van waar ik em kan locken.

• biobak
In plaats van auto op 100 zetten. Pci bus van auto op 33 MHz zetten.

Verwijderd

Probleem opgelost bedankt.

Nog één vraagje, als ik de FSB op 233 zet loopt de snelheid van het geheugen op naar 468 MHz, de HT naar 1170 en is het topje van beide balkjes in Ntune rood (klein stukje maar). Kan dit kwaad of kan ik de fsb het beste op 222 houden?

• biobak
Als je pc stabiel is, dan is het niet zo'n probleem. Dat kunt je testen met het programma Prime95. Als dat programma's errors geeft, is je pc niet bepaald stabiel en kun je beter terugclocken.
Je kunt de HT multiplier eventueel op 4X zetten. De HT gaat dan naar 932 ipv 1170.

Verwijderd

Wat voor functie heeft die HT multiplier precies? Veel prestatieverlies als deze op 4x gezet wordt?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het beste is om de HT op of onder de 1000mhz te houden.

Verwijderd

met de ht multiplier kun je ervoor zorgen dat de ht op of onder de 100Mhz blijft.
Ik lees overal dat een ht van meer als 1000 per definitie een onstabiel systeem veroorzaakt maar bij mij is dat zeker niet het geval en anderen die het voor me uitgetest hebben merken ook geen verschil dus zolang ie stabiel is gewoon op 5 laten staan.

Dat rode bij ntune betekend dat je verder bent gegaan als nvidia verstandig acht.
Ook niks van aantrekken, stabiliteit is het criterium.
Pagina: 1