Toon posts:

Van ntfs naar ext3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ga van windows switchen naar linux (debian of suse, dualboot )
nu begrijp ik dat ext3 de enige file alocation table is dat bestanden kan gebruiken die boven de 2 gig bezetten, nou mijn probleem ontstaat door het formateren van mijn HDD, ik kan met b.v. partition magic mijn HDD niet omzetten naar ext3 zonder dat ik alles kwijtraak :/ . Mijn vraag is dan is er een manier om mijn ntsf HDD te omzetten naar ext3 zonder alles kwijt te raken

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-03 14:32
Linux kan ook gewoon van NTFS schijven lezen, dus als je nog ergens ruimte over hebt, kan je gewoon een extra partitie aanmaken om vervolgens vanuit linux je bestanden over te sluizen. (en anders heb je meteen een smoes voor een nieuwe hdd >:) )

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:10
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 23:48:
nu begrijp ik dat ext3 de enige file alocation table is dat bestanden kan gebruiken die boven de 2 gig bezetten
Hoe kom je daar nu weer bij :? ext2 ondersteunt gewoon bestanden van een paar GB
nou mijn probleem ontstaat door het formateren van mijn HDD, ik kan met b.v. partition magic mijn HDD niet omzetten naar ext3 zonder dat ik alles kwijtraak :/ . Mijn vraag is dan is er een manier om mijn ntsf HDD te omzetten naar ext3 zonder alles kwijt te raken
Dat gaat echt niet lukken, helaas. In theorie kan het, maar in praktijk zijn er gewoon geen tools voor. De enige manier is een back-up maken van je data, de partitie opnieuw te formatteren, en de data terug te zetten. Maar dat had je vast zelf ook al bedacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Soultaker op 16-09-2005 23:56 ]

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 16:53
Mischien een idee om hier eens een mooie "got linux filesystem F.A.Q." over te schrijven.
Teminste, zolang die er nog niet is. ( kon m zosnel niet vinden).

edit: ik wil wel eens een mooi beginnetje maken

[ Voor 18% gewijzigd door Joghert op 16-09-2005 23:58 ]

Verwijderd

Wat misschien wel kan is je NTFS omzetten naar Fat32 (ik dacht dat daar wel commerciële tools voor waren) en van fat32 kan je het volgens mij wel makkelijker omzetten naar ext2 (en dan naar ext3) of meteen naar ext3.

Verwijderd

Doe maar niet...met dat soort tools heb je geen zekerheid, en moet je toch een backup maken. Als je dan toch een backup hebt kun je net zogoed alles formateren. Is veel makkelijker en sneller.

Verwijderd

Topicstarter
even om alles duidelijk te maken
zo ver ik weet (wat wiki en wat google) ondersteund ext2 2gig enkel bestanden, dus 1 bestand mag maar 2 gig in totaal zijn, maar ext3 schijnt VEEEEEEEL grotere bestand groote aan te kunnen. Ik werk HEEEL vaak met bestanden die groter dan 4 gig zijn, dus omzetten naar fat 32 is geen optie (ik heb momenteel veel bestanden die groter zijn dan 4 gig).

Triggy, zo ver ik weet is het ntsf ondersteuning in Linux alleen expirimenteel en ERG onbetrouwbaar, of heb ik het nou mis??? Anders moet ik maar een 200 gig backup hdd regelen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 00:15 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 00:12:
even om alles duidelijk te maken
zo ver ik weet (wat wiki en wat google) ondersteund ext2 2gig enkel bestanden, dus 1 bestand mag maar 2 gig in totaal zijn, maar ext3 schijnt VEEEEEEEL grotere bestand groote aan te kunnen. Ik werk HEEEL vaak met bestanden die groter dan 4 gig zijn, dus omzetten naar fat 32 is geen optie (ik heb momenteel veel bestanden die groter zijn dan 4 gig).
Dat is een oude beperking in ext2/3 (ext3 is niets meer dan ext2 + wat journaling opties).
ext2 onder 2.2 kon vanwege glibc niet omgaan met grote integers, waardoor het dus bij +/- 2.1gig ophield, maar die tijd ligt al jaren achter ons inmiddels, zo'n beetje elk filesystem wat linux ondersteund kan gigantische files aan :)
Triggy, zo ver ik weet is het ntsf ondersteuning in Linux alleen expirimenteel en ERG onbetrouwbaar, of heb ik het nou mis??? Anders moet ik maar een 200 gig backup hdd regelen :)
lezen is rocksolid, schrijven is buggy.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-03 12:31

Bergen

Spellingscontroleur

Even tussendoor: het is NTFS, niet NTSF. FS = FileSystem. Wel zo handig om te weten als je gaan Googlen enzo. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 00:20:
Even tussendoor: het is NTFS, niet NTSF. FS = FileSystem. Wel zo handig om te weten als je gaan Googlen enzo. ;)
typo...sry, ik zie dat het op de startpost ook al fout is....hmmm mischien tijd om te slapen
ik zal dan nog ff checken wat ik pcies nodig heb voor de ntfs gebeuren in linux en wanneer het bij schrijven fout gaat

ps: nog bedankt voor de snelle reacties

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou nu een goede uur later en een heel stuk wijzer
ik zal nooit helemaal over kunnen gaan op linux (of na vele maanden/jaar trail and error met de nodige progies), om de simpele reden dat ik te veel windows crap bezit (pocktPC, smartPhone, remote acces op mijn pda voor windows binnen kort een xbox360 enz....)
nou na wat zoeken kwam ik tegen dat ik bij windows xp een driver kan installeren die er voor kan zorgen dat mijn windows ext2/3 zonder enig probleem kan lezen en schrijven....WOW, het ontneemt niet dat ik eerst mijn ene hdd moet backupen en de andere moet partitioneren voor linux, maar dit kan wel zorgen dat ik een goede permanente oplossing heb. zodra ik wat meer weet over de windows drivers en een extern hdd heb geregeld ga ik er mee beginnen, en mischien een tutorial er over schrijven als mensen dat leuk/handig vinden.
Pagina: 1