schijf upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
hallo,

ik wil mijn bestaande 5400rpm schijven in mijn PC upgraden! Ik twijfel of ik op de IDE moet blijven of ik overgaan moet op SCSI!

Mijn moederbord ondersteunt ATA66, ik zou kunnen kijken voor ATA66 7200rpm schijven maar wat ik tot nu toe zie is allemaal ATA100 en dan zou ik er niet alles uitkunnen halen!

Eventueel een Interface kaartje voor de ATA100, maar nou wil ik weten! Ontlast zo'n kaartje de CPU ook nog tegenover de IDE interface op het moederbord! En in welke mate? Deze optie zou wel handig zijn, dan kocht ik eerst de schijven en later het kaartje! Ze draaien immers ook op ATA66!

Last but not Least is er SCSI, maar welke moet ik dan hebben! Als ik in de pricewatch kijk zie ik van alles en ik weet niet wat ik precies moet hebben! AU U2W UW? Tis dus gewoon om in een Werkstation te hangen! Ik heb nu het vermoeden dat mijn hdd mijn systeem remt omdat de CPU zelden op 100% draait! Niet het neusje van de zal, maar wel iets waar ik aan heb? En welke betaalbare schijven zijn aan te raden, het liefst heb ik er 2 van 15 GB, maar 1 van 30 zou ook geen big problem zijn!

bij voorbaat dank!
grtz. BDV

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:45
Ik vind SCSI altijd een dure oplossing. BTW, je hebt niet je CPU vermeld.
Sinds de zomer heb ik een RAID-0 systeempje van 4x30GB IBM DTLA (snelste IDE schijven op de markt :) )
Snelheid is prima. Proc belasting is niet errug hoog (celeron300@450).
SCSI is beter en sneller, maar mij echt veel te duur.
Maar als ik een onbeperkt budget zou hebben, had ik nu een RAID-5 SCSI systeempje met van die mooie 15krpm SCSI schijfjes van 2000+ piekies per stuk :)

Nu heb ik een compleet RAID-0 systeempje van 120 GB (met snelheden van 75+mb/sec) voor f 2300,- totaal. (2000 voor de 4 disks en 300 voor de controller)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
dit is een Tbird die standaard op 700 loopt. Maar 800 is geen enkel probleem!
Verder heb ik maar 64MB en dat wil ik zeer binnenkort naar 192 uitbreiden!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...