Toon posts:

Ervaringen en Performance met de recentere VIA ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een budget pc samen stellen, en nu viel mijn oog een VIA chipset + CPU + VGA, om goedkoop uit te komen.Ik ging dus zoeken naar VIA op GoT, en kwam bijna alleen oude topic tegen (daarom ook dat 'recente') en toen ik op google ging zoeken vond ik wel wat reviews, maar daar meten ze de snelheid gewoon met benchmarks etc. maar mij gaat het meer om de 'gevoelssnelheid' voelt hij snel ? etc.

Dus ik heb wat vragen aan mensen die een recentere VIA* hebben.
*
Hiermee bedoel ik bv. de
VIA Apollo CLE266 met de VIA C3 Nehemiah

Mijn vragen
Hebben jullie ook zoveel driverproblemen als de vroegere VIA's ?
Past een VIA Moederbord + proc in elke ATX kast ? of moet ik speciaal een mini-ITX pakken ?
Hoe is de gevoelsmatige snelheid ? Hoe snel voelt het systeem ?
Zou een VIA + 1 Gig ram (of 512) veel verschil maken met een Pentium III 800mhz,128mb RAM ?
Is de fan van de VIA stil ?

Waar gebruik ik het systeem voor ?
Ik gebruik mijn Pentium III systeem voor vanalles, IM'en, wat browsen, photoshoppen, een beetje 3D tekenen etc.Soms speel ik wat oudere spellen (Diablo II, CS 1.6)
Alle performance die beter is dan mijn huidige systeem is goed , door het kleine aantal RAM hangt hij soms een kwartier voordat ik weer verder kan doen.

Wat voor systeem ga ik proberen te kopen ?

Het moet een goedkoop systeem gaan worden, ik zie wel hoeveel geld ik er nog maximaal kan aan uitgeven.En het moet ook stil gaan worden, dus dan heeft de VIA al een pluspunt dat hij niet zo snel warm word.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:58

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 21:36:
Ik ga een budget pc samen stellen, en nu viel mijn oog een VIA chipset + CPU + VGA, om goedkoop uit te komen.Ik ging dus zoeken naar VIA op GoT, en kwam bijna alleen oude topic tegen (daarom ook dat 'recente') en toen ik op google ging zoeken vond ik wel wat reviews, maar daar meten ze de snelheid gewoon met benchmarks etc. maar mij gaat het meer om de 'gevoelssnelheid' voelt hij snel ? etc.

Dus ik heb wat vragen aan mensen die een recentere VIA* hebben.
*
Hiermee bedoel ik bv. de
VIA Apollo CLE266 met de VIA C3 Nehemiah ah, ik dacht een amd/intel chipset :+ ik heb zelf een M10000 Nehemiah (de andere core is 25% langzamer ofzoeits)

Mijn vragen
Hebben jullie ook zoveel driverproblemen als de vroegere VIA's ? niet echt, windows xp installeerde gewoon goed en verder de drivers van de cd die erbij zaten gepakt, nu draait de bak gentoo linux (info op http://www.epiawiki.org/ ) met een custom kernel (buiten de epia patchset) en draait vrij goed naar mijn mening, ut2004 server pakt ie gewoon zonder problemen, gentoo omdat alles zelf gebakken wordt en dan kan je optimaliseren voor grootte omdat de cache van de cpu maar klein is :)
Past een VIA Moederbord + proc in elke ATX kast ? of moet ik speciaal een mini-ITX pakken ? volgens mij wel, mini-atx kast van iemand gekregen (daar past mini-itx ook in dus) en daar zit ie nu in. proc zit sowieso al op het moederbord en de koeler ook
Hoe is de gevoelsmatige snelheid ? Hoe snel voelt het systeem ? tsja.. snel :) snel zat voor wat ik ermee wilde doen iig, zoals je al aangeeft gevoelsmatig en dus lastig uit te drukken
Zou een VIA + 1 Gig ram (of 512) veel verschil maken met een Pentium III 800mhz,128mb RAM ? geen flauw idee, lijkt me dat de p3 langzamer gaat zijn bij 'intensieve taken' omdat er maar 128mb ram in zit, volgens mij is dat bij een p3 ook nog SDR en niet DDR, een epia heeft wel ddr (als je een pc3200 reep pakt gaat die op pc2100 lopen en kan je m 2-2-2-5 draaien :) )
Is de fan van de VIA stil ? ja

Waar gebruik ik het systeem voor ?
Ik gebruik mijn Pentium III systeem voor vanalles, IM'en, wat browsen, photoshoppen, een beetje 3D tekenen etc.Soms speel ik wat oudere spellen (Diablo II, CS 1.6) spellen zou ik niet spelen op een epia, een AGP-slot ontbreekt, PCI is tergend traag... mijn epia haalt 700 3d01marks :+ voor dit soort werk zou ik toch een sterkere machine zoeken, een epia is vooral in low-power en stille omgevingen bedoeld waar brute kracht niet per se nodig is
Alle performance die beter is dan mijn huidige systeem is goed , door het kleine aantal RAM hangt hij soms een kwartier voordat ik weer verder kan doen. ja door weinig ram kan ie gaan hangen ja, ik zou dan voor 1024 mb gaan op zn minst... en de performance van de epia is misschien (!) beter dan van je huidige systeem maar het zal niet veel zijn

Wat voor systeem ga ik proberen te kopen ?

Het moet een goedkoop systeem gaan worden, ik zie wel hoeveel geld ik er nog maximaal kan aan uitgeven.En het moet ook stil gaan worden, dus dan heeft de VIA al een pluspunt dat hij niet zo snel warm word.met de stock koeler wordt mijne 70 graden stressed, hoewel dat niet echt uitmaakt... goedkoop zou ik een epia niet echt noemen, ze zijn relatief duur, vooral voor de performance die je terugkrijgt... stil kan je oplossen met een stille zalman koeler op een amd-platform, of gewoon de amd boxed koeler, die is vrij stil naar mijn ervaring
begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een epia als prutsbak maar volgens mij wordt het alleen maar een teleurstelling voor wat jij ermee wilt doen. De games die je aanhaalt ken ik niet (als in gespeeld) dus misschien lopen ze wel goed op 700 3dmarks, waarschijnlijk niet :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de 3DMarks01 benchmark zelfs niet afmaken, bij de 2de test sluit hij af met een error, iets van "OUT OF VIDEO MEMORY" :P

Ik zal eens zien of ik met een budget mobo+budgetCPU+budget VGA goedkoper uitkom.

Verwijderd

Koop geen moederbord met een VIA chipset, in mijn ervaring krijg je er zeer veel spijt van. Deze zijn heel incompatible (vooral met ATI kaarten) en vaak nog instabiel ook.

Als je een goede en stabiele chipset wilt kun je bij Intel het beste voor Intel gaan en bij AMD het beste voor een NVIDIA nForce chipset.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:58

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 18:51:
Koop geen moederbord met een VIA chipset, in mijn ervaring krijg je er zeer veel spijt van. Deze zijn heel incompatible (vooral met ATI kaarten) en vaak nog instabiel ook.

Als je een goede en stabiele chipset wilt kun je bij Intel het beste voor Intel gaan en bij AMD het beste voor een NVIDIA nForce chipset.
je kan ook de topicstart lezen en zien dat het om iets TOTAAL anders gaat dan wat jij denkt... verder heb ik zelf vrij weinig problemen gehad met VIA chipsets, ook op normale borden. Ik geloof namelijk ook niet dat VIA nog chipsets zou verkopen als ze alleen maar onstabiele pestborden opleveren, geen merk dat zijn reputatie zo op het spel wil zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 17-09-2005 20:37 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 05:33
Ik heb nu zelf sinds twee weken een C3 samuel 2, 800 MHZ.
Om je een idee te geven hoe deze presteert in een rekentest als Superpi:
http://www.sphere.ws/imag...amuel2-800mhz-superpi.jpg
15 minuten over Superpi 1M. Volgens mij presteert hij nog een stuk slechter dan een even hoog geclockte celeron. Hij heeft dan ook maar 64KB L2 cache.

Ik denk dat je met het huidige systeem beter uit bent.
Gamen op die VIA gaat ook niet echt lekker door de matige prestaties van die S3 grafische chip die erop zit.
Pagina: 1