Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EiP] Telefoon aan PC hangen.

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
[Eip] Telefoon aan PC hangen.

Internet telefonie begint op te komen en om overal in huis te kunnen bellen wil je overal telefoons hebben die je op een servertje aansluit.

Nu zijn er verschillende oplossingen zoals usb telefoons, routers/modems met rj11 connectors, en apparaten zoals de chat-cord.

Maar het is allemaal of veel te duur of te omslachtig en eigenlijk is er niks wat je wil hebben, en dan heb je natuurlijk altijd de optie zelfbouw

Zelfbouw? hoe dan?

Een telefoon is zo'n beetje het simpelste apparaat wat er bestaat, in principe is het een microfoon en een luidspreker die met een schakelaar aan je telefoon lijn hangt
(ok, tegenwoordig zijn het geen koolstof microfoons meer, maar een goedkope met versterker en heeft het ding ook een keypad met dtmf generator en een ringer, maar het idee blijft hetzelfde)

De onderdelen die in het systeem moeten komen:

1. Rinkelen
Rinkelen is qua theorie doodeenvoudig, dump een wisselspanning van 30-80v 20-60hz op je telefoon en hij gaat rinkelen, dit komt compleet niet nauwkeurig...

2. Spraak
Aangezien iemand anders hier al een heel leuk projectje mee heeft gedaan wijs ik door naar: Build your own chatcord

3. Nummer kiezen
Dit is eigelijk vrij basic, je ontvangt geluid van je telefoon (de piepjes) en er is bestaande software die dit om kan zetten naar nummers zodat je er iets nuttigs mee kan doen

4. Nummerherkenning
Nummerherkenning is grotendeels zoals 3., maar het nummer word 'ingetoetst' voordat de telefoon overgaat, voor de transities van nummer -> geluid is ook software (meestal kan het met hetzelfde prog.)

Als het zo simpel is waarom dit dan?

Elk onderdeel is simpel, hoe het communiceerd is een hele andere ;)
Voorbeeld: als je een audio systeem hebt, en je hebt een rinkelsysteem en je sluit ze op elkaar aan, zodra je de telefoon laat rinkelen, kan je je geluidskaart vervangen, die vind namelijk > 30v niet zo aardig.
Ook is het wel handig dat als de telefoon aan het rinkelen is, hij hiermee stopt als hij opgenomen wordt.

Heej, dit is allemaal theoretisch geblaat, dit is toch een EiP?

Ben zelf al druk bezig, heb een oude telefooncentrale (een klaverblad) gekregen welke ik gebruik als test/meetcentrum waardoor ik ondertussen het volgende heb:

1. Computergestuurd rinkelen.
Op dit moment hangt er aan mijn printerpoort een testprint met een verdacht grote trafo (2x 15vac 1A) met wat omliggende componenten met een SSR aan mijn telefoon en kan ik door te klooien met de bitjes op mijn printerpoort mijn telefoon laten rinkelen, vond ik zelf best een leuk, eerste keer dat ik iets met 240V en zelfbouwadapters etc klooi wat niet meteen de zekering eruit laat knallen de eerste keer dat je het probeert, hier heb ik geen foto's van, want er valt weinig te zien, maar wel een schema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
240V ~       |              |  |   |  _|_|_|_
             |          15  |--+   |  | SSR |
  o--[~~~]---|          VAC |------+  |    .|
    Fuse 1A  |______________|         |_____|
                                       | | |
                                         | +----> Pin 2   LPT-Poort
                                         +------> Pin 20

De SSR gebruikt is een MOC 3041, al is het misschien veiliger om een MOC 3042 te pakken als je het na gaat bouwen (trekt 10 ipv 15ma op je printerpoort), maar die had de electroboer niet op voorraad, mar was er voor mijn printerpoort al echter dat hij makkelijk 30ma kan trekken, maar dit verschilt sterk per moederbord.

2. Audio gedoe:
Ik heb het schema van het chat cord ruw nagemaakt, en het werkt, krijg zelf alleen verschikkelijk veel ruis, maar dat zal wel komen door de combo snel soldeerwerk + gare kabels + niet betrouwbare adapter als voeding, moet het nog 's fatsoenlijk nabouwen. Tip: een telefoon met speakerfunctie is GEEN vervanging voor pc speakers, tering wat een gaar geluid :P

Wat moet er nog:
• Detectie van het opnemen van de telefoon, al wel ideen over, maar nog niks getest.
• Koppeling van rinkelen en audio zonder de zooi op te blazen, zelf aan het denken aan zeners over de lijnen, maar heb het nog niet getest.
• Kiestoon, heb ook nog niks gevonden die dat genereerd, maar dat zal niet zo lastig zijn.
• Eventueel een koppeling met het vaste net, al weet ik niet wat KPN daarvan vind, die zijn niet zo dol op zelfbouw zooi aan de lijnen.

Disclaimer

Ik ben niet verantantwoordelijk voor explosies, brand, onbedoelde schoktherapie, dode hardware, boze buren, vrachtwagens zand in je cabrio, het weer en andere compleet ongerelateerde mislukkingen die op enige wijze in een compleet onlogische manier hier verband mee hebben.
Werken met spanningen boven de 24volt valt onder de categorie hoogspanning, wees voorzichtig, en haal altijd de stekker uit het stopcontact voor je ook maar iets aanpast.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

In bespreking.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En met toestemming :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

:) Wat leuk! Ik ga vandaag net mijn chatcord afmaken.

Maak een eigen chatcord

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Parcye, die stond ook in de TS, heb hier zelf een gebouwd die ik aan het aanpassen ben zodat ie meer kan enzo :)

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Kick....

Kan iemand mij vertellen waar ik de onderdelen voor het chatcord kan halen en misschien een duidelijk nederlandse beschrijving (deze wil ik ook wel maken, maar heb nog geen onderdelen... vooral trafo)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Parcye

Parcye

Mr C

Eijlander Electronica was mijn leverancier.

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Hee lol woon je dan in de buurt van Ede misschien :9 Of heb je het over internet bestelt :P

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

• Parcye

Parcye

Mr C

offtopic:
Ik woon in Eindhoven, dus heb het via internet besteld

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Parcye schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:30:
Eijlander Electronica was mijn leverancier.
Mooi dan ga ik het daar ook even bestellen, woon ook in eindhoven :)
Kun je daar gewoon zoeken op 600/600 ohm trafo ? of heeft hij een andere naam ?

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 11:45
Is het de bedoeling dat het een ATA wordt (direct in je netwerk) of meer een belbox (zie gamma krantje)
die je via USB/printerpoort gaat verbinden met pc?

Dat chatchord is een leuk projectje. Had hem al eens gezien toen ik een zelfbouw ATA wilde maken (die ik heb opgegeven) maar toch zou je met een router, wat componenten en linux kennis wel een eind kunnen komen denk ik. Het is vooral de conversie telefoonlijn (hoog voltage) naar iets begrijpelijks naar de router..wellicht dat je daarvoor asterix voor kan gebruiken?.(als ik uit me nek aan het kletsen ben even roepen) Dus dan blijft eigenlijk alleen het hardware gedeelte over.

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Ik ben van plan om nu een chatcord te maken puur voor voip op de pc, dus zonder "life line" naar het vaste net.
Dit omdat het een klein kastje wordt (dus geen asterix server oid) en ik dit dus ook makelijk bij mijn vriendin of opa en oma kan installeren dat hun ook simpel voip kunnen bellen.

Ik heb nu als test even een VOIP01 PC2TEL converter besteld bij ERC-onlineshop (http://www.erconline.nl/) Dit scheelde meer als 10 euro met mijn losse componenten bestelling bij Eijlander. Daar was ik inclusief verzenden 44 euro kwijt en bij ERC maar 33 euro.

Wat ik nu dus heb is dit :
Afbeeldingslocatie: http://www.erconline.nl/images/CMP-VOIP01_BL.jpg

Vol spanning wachten tot dat hij binnen is, en dan mooi openschroeven :P en ventueel copy'eren

Bij Eijlander had ik voor die 44 euro : Trafo, PCB, weerstand, RJ11 socket, Mic kabel en 15 euro verzendkosten :(

Pagina: 1