Toon posts:

[98 SE] beeldscherminstellingen: adaptertype onjuist *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de pc opstart blijft hij hangen bij een zwart scherm met een wit knipperend balkje linksboven in heeld (dit scherm is er altijd) dan reboot ik met ctr-alt-del en dan start ik de pc op in normale mode. Dan krijg ik de volgende melding:
"Er is een probleem met de beeldscherminstellingen, het adaptertype is onjuist of de huidige instellingen werken niet met deze hardware."
Ik kan dan maar maximaal 16 kleuren selecteren (bij iets anders moet ik rebooten en dan begint het weer van voor af aan) en een resolutie van 640 bij 480 pixels.

Ik heb al de nieuwste drivers geinstalleerd van de grafische kaart (ASUS AGP-V2740) en ik heb de vernieuwingsfrequentie al veranderd (van optimal naar adapter standaard) ik ben ten einde raad want met 16kleuren en 640x480 werkt nix en ziet nix uit!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een V2740, wat voor kaart is dat precies (chipset, e.d.)? (<=Diamond Stealth II 460, 8MB) Welke drivers heb je nu precies gebruikt en over welk OS hebben we het hier? Aan je omschrijving te zien hebben we het hier over Win9X/ME, probeer eens alle drivers van je kaart te verwijderen, je kaart uit apparaatbeheer te gooien en dan te rebooten, bij het opnieuw opstarten komt hij met de wizard Nieuwe hardware, laat daarin naar in de map van de meest recente driver zoeken naar een stuurprogramma. Is het dan opgelost?

[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 16-09-2005 19:19 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Een Asus vga-kaartje met maar liefst 8mb geheugen. :Y) Maar zefyr je geeft veel te weinig info, kan hier niet echt veel mee. Dus vertel even welke OS je gebruikt, moederbord, hoeveel werkgeheugen etc.
Het enige advies wat ik je kan geven gezien je info, haal je videokaart er even uit en plug hem er opnieuw in.

[ Voor 71% gewijzigd door Xadeon op 16-09-2005 19:19 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Topicstarter
os is windows98se
moederbord is een ASUS P2B-S
Chipset is intel 82440BX
128MB SDRAM
PII 300 Mhz
en ik heb v3.000.05 driver voor AGP-V2740 gedownload.

het rare is dat het het altijd gedaan heeft en opeens niet meer terwijl ik me niet kan herinneren dat ik instellingen veranderd heb of iets dergelijks.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 11:45

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 19:28:
het rare is dat het het altijd gedaan heeft en opeens niet meer terwijl ik me niet kan herinneren dat ik instellingen veranderd heb of iets dergelijks.
Welkom bij Win98 :D Bij rare problemen altijd opnieuw installeren is mijn advies, dat bespaart meestal meer tijd, dan proberen uit te vogelen wat nou het probleem was.

offtopic:
waarom postte je dit trouwens niet in Videoplanken & Beeldkanonnen?

[ Voor 5% gewijzigd door Haan op 16-09-2005 19:34 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
hmm, eerst eens zonder proberen.
Maar uit nieuwsgierigheid: hoe doe ik dat?
moet ik dan eerst alles van de hardeschijf wissen en dan gewoon booten met de win98 cd in de lade?
en kan ik alle randapperatuur gewoon ingestoken laten?

offtopic: ben nieuw op gathering.tweakers.net en vond het niet goed, d8 dat ik hier wel goed zat.

EDIT: ik heb windows naar een niewe driver laten zoeken en die werd ook gevonden. Deze heb ik geinstalleerd en toen gereboot. Voordeel: de pc start op zonder veel sprongen en handstanden. Nadeel:ik krijg nog steeds dezelfde meling en nu ook nog eens de melding dat het bestand ASHEL32.DLL niet gevonden kan worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 19:50 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Het staat in Officesuites en -software omdat er toevallig OpenOffice op de PC staat? ;)
Welkom in ieder geval!
Ik verplaats je topic OFF -> WOS + doe een titeledit omdat 'grafisch probleem' wat weinig zegt. Ik verplaats naar Windows Operating Systems omdat ik toch een softwareprobleem vermoedt. Lees een volgende keer anders even de "sticky" topics bovenaan het subforum waar je wilt posten. Daar staat altijd wat uitleg over wat er past.

Maar zoek eerst even uit of het geen fysiek probleem met je kaart is. Zie ook de FAQ's bovenaan Videoplanken & Beeldkanonnen.

Opnieuw installeren: hardware kan blijven zitten ja maar de HDD kan je het beste leeghalen (na natuurlijk alles te backuppen dat je wilt bewaren). Maar ik denk dat dat uitgebreid staat uitgelegd in het boekje en op vele websites verspreid over het web. Hoe dan ook kan er weinkig fout gaan als je toch hebt gebackupped en de boel leeg wilt halen. Kan je hooguit wat van leren :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 11:45

Haan

dotnetter

Vreemd, google geeft geen resultaat op ahell32.dll, dat kan haast niet kloppen. Is het niet toevallig shell32.dll? In dat geval:
Klik hier om het bestand te downloaden, plak het in C:\windows\system, en dan zou het opgelost moeten zijn..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb apparaatbeheer de driver laten wissen en toen laten zoeken naar de nieuwe driver. 1e keer werkte het nier omdat hij het bestand ASHEL32.dll (weer) niet kon vinden. Gewoon een tweede keer geprobeerd en nu draait het als een tiet. Allemaal bedant voor jullie replies en ik hoop dat iemand ooit nog eens iets zal hebben aan deze thread.
Pagina: 1