waarom 126 c bij Speedfan ?

Pagina: 1
Acties:

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Hallo mensen,

Om mijn cpu temperatuur eens uit te lezen heb ik speedfan gedownload. Opzich ziet het progje er leuk uit, maar er zijn 2 dingen die me opvallen. Als eerste is de cpu-temperatuur 10 graden lager dan mijn bios aangeeft verder staat er dat er 1 censor gewoon kookt. Terwijl de pc gewoon goed loopt :S Waar kan dat aan liggen ?

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/bertuss/speedfan.jpg

Want temp 1 is toch HD. Temp 2 toch cpu ?

Staan er instellingen niet goed ofzo ?

[ Voor 5% gewijzigd door Bertuss op 16-09-2005 18:27 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Misschien kun je met deze topics wat.

Er staan aardig wat topics in die het één en het ander kunnen vertellen over die hoge temperatuur :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
Temp 1 lijkt me je case-temp trouwens, HD0 heet niet voor niets HD. Temp3 is waarschijnlijk een niet bestaande sensor, dus krijgt deze een verkeerde waarde door. Als er iets 126 graden wordt in je kast zou je dat wel merken!

• Bertuss
Martinator schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 18:31:
Temp 1 lijkt me je case-temp trouwens, HD0 heet niet voor niets HD. Temp3 is waarschijnlijk een niet bestaande sensor, dus krijgt deze een verkeerde waarde door. Als er iets 126 graden wordt in je kast zou je dat wel merken!
Hahaha ja daarom. maar hoe kan het dan, dat mijn cpu temperatuur gewoon 10 graden hoger is in mijn BIOS ? Is het zo onbetrouwbaar ? Of klopt mijn BIOS niet ?
Thandor schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 18:28:
Misschien kun je met deze topics wat.

Er staan aardig wat topics in die het één en het ander kunnen vertellen over die hoge temperatuur :)
Sorry had idd beter moeten kijken :)

[ Voor 39% gewijzigd door Bertuss op 16-09-2005 18:36 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarschijnlijk een bugje aangezien iemand anders het ook heeft:
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:21:
[...]

Ja, ik had je reply gelezen hoor :)
Maar ik vertrouw hem dus niet aangezien ik veronderstel dat 50 graden idle veels te hoog is, en juist iets van 20 graden minder moet zijn. Ook progs als Speedfan en MSI PC alert , vinden een temp van 50 en 1 van rond de 129 graden.
Je sensor is waarschijnlijk brak, of een verkeerde geselecteerd. Ander zou je natuurlijk een ander programmaatje kunnen gebruiken om je temperatuur op te meten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 16-09-2005 18:36 ]

Wauw, een sig!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
Bertuss schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 18:34:
[...]

Hahaha ja daarom. maar hoe kan het dan, dat mijn cpu temperatuur gewoon 10 graden hoger is in mijn BIOS ? Is het zo onbetrouwbaar ? Of klopt mijn BIOS niet ?
Gokje: een offset-value? Is het exact 10 graden? (niet dat dat zo makkelijk is na te gaan btw...). Weet niet of dat hierop van toepassing is, maar het schoot me ineens te binnen :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bertuss schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 18:34:
[...]

[...]

Sorry had idd beter moeten kijken :)
Komt volgens mij doordat je bios geen halt-on instructies kan doorgeven aan je cpu. Waardoor hij dus niet idle kan gaan lopen. Scheelt bij mij ook zo'n 10 graden. :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Metal schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 18:38:
[...]

Komt volgens mij doordat je bios geen halt-on instructies kan doorgeven aan je cpu. Waardoor hij dus niet idle kan gaan lopen. Scheelt bij mij ook zo'n 10 graden. :)
Jij hebt gelijk :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[...]
Volgens mij heeft dat er helemaal niets mee te maken maar is de oorzaak gelegen in het juist calibreren van het monitorprogramma dat wordt gebruikt.

Bij dit soort programma's is het de bedoeling dat de temperatuur in het programma zodanig wordt aangepast dat deze gelijk is aan het BIOS, of beter nog aan een op een verantwoorde manier vastgestelde handmatige meting omdat het zo af en toe voorkomt dat er een fout in het BIOS zit..

In principe zal de temperatuur onder een draaiend OS altijd hoger zijn omdat er altijd wel íets is wat als programma draait.

ARME AOW’er

• Bertuss
[...]

Dus ? Het BIOS geeft de juiste temp of toch speedfan ?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Speedfan zal nooit direct de goede temperatuur aangeven. Het gebruikt immers dezelfde sensor als het BIOS. Lees ook mijn eerdere posting.

ARME AOW’er

• Bertuss
Hmmm dan vraag ik me af of mijn cpu niet te warm wordt;

normale situatie met speedfan = gem. 47 C
Stressed = gem. 59 C na gamen

en als dit in het echt nog eens 10 graden warmer is, dan is dat gewoon te warm.
Terwijl als dit klopt is er niet veel aan de hand ... want mijn proc mag max 69 C.

[ Voor 17% gewijzigd door Bertuss op 16-09-2005 22:31 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Meestal klopt de Speedfan uitlezing wel. Als ik jouw was zou ik het ook gewoon zo laten.
Volgens Intel mag de processor 66,6C worden. 59C is onder de aangegeven waardes.
Overigens is het zo dat de processor bij 70C niet stuk gaat.

Als het mijn PC was had ik het zo gelaten ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het probleem is dat je niet weet wat het BIOS aangeeft tenzij je, zoef zoef, na het gamen direct het BIOS induikt.

Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. De Pentium 4 CPU schakelt zichzelf uit bij oververhitting.

ARME AOW’er

• Bertuss
Guardian Angel schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:36:
Het probleem is dat je niet weet wat het BIOS aangeeft tenzij je, zoef zoef, na het gamen direct het BIOS induikt.

Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. De Pentium 4 CPU schakelt zichzelf uit bij oververhitting.
Tja maar hij schakelt zich uit bij 120+ graden toch ? dan is het leed al geleden volgens mij. Maar goed ...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00
Hij gaat throttlen bij 69 graden dacht ik (tenzij je dat in je bios gaat uitzetten.)

Dat is ook een manier om te kijken of je tempuitlezing klopt, kijken bij welke temp in speedfan hij gaat throttlen? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bertuss
XanderH schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:41:
Hij gaat throttlen bij 69 graden dacht ik (tenzij je dat in je bios gaat uitzetten.)

Dat is ook een manier om te kijken of je tempuitlezing klopt, kijken bij welke temp in speedfan hij gaat throttlen? :+
throttlen ? sorry N00B vraag misschien

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Bertuss schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:44:
[...]

throttlen ? sorry N00B vraag misschien
Dan wordt de processor automatisch terug geclocked zodat 'ie minder warmte produceert :)

• Bertuss
Thandor schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:45:
[...]

Dan wordt de processor automatisch terug geclocked zodat 'ie minder warmte produceert :)
en hoe merk ik dat ?

• Xander
Thandor schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:45:
[...]

Niet helemaal juist geloof ik. De kloksnelheid blijft bij throttling namelijk hetzelfde, alleen gaat de proc bij een specifiek aantal clockticks niets meer verwerken. Hierdoor is het ook niet altijd even simpel om throttling waar te nemen... (al merk je het toch wel duidelijk als je aan het werk bent, je moet je alleen niet blind gaan staren op een realtime clockspeed monitor ofzo :P)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Sorry maar heb je ook al eens aan het koelblok gevoeld?? Want als hij 60 graden zou zijn dan kun jij hem echt geen 10 sec. vasthouden. Tis maar een idee }:O

• Bertuss
XanderH schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:46:
[...]

Niet helemaal juist geloof ik. De kloksnelheid blijft bij throttling namelijk hetzelfde, alleen gaat de proc bij een specifiek aantal clockticks niets meer verwerken. Hierdoor is het ook niet altijd even simpel om throttling waar te nemen... (al merk je het toch wel duidelijk als je aan het werk bent, je moet je alleen niet blind gaan staren op een realtime clockspeed monitor ofzo :P)
Dus advies is ... gewoon doorgaan totdat de proc gaat tegenwerken ..... of als er rook uit komt ;) ?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Bertuss schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:49:
[...]

Dus advies is ... gewoon doorgaan totdat de proc gaat tegenwerken ..... of als er rook uit komt ;) ?
Zoals gezegd, als het mijn PC was had ik het zo gelaten. ;)

• Xander
Bertuss schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:49:
[...]

Ik heb even een extreem oud topic van mezelf uit de search gevist... :X

[rml][ P4 prescott] Temp aan de hoge kant[/rml] (oude posts van jezelf teruglezen is ook humor trouwens... :+)

In ieder geval: [rml]NewbieNeo in "[ TEMP] P4 2,8 Asus P4PE temperatuur te h..."[/rml] die link komt daar ook in terug... misschien nuttig nog. :)

• Bertuss
MasterMike schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 22:47:
Sorry maar heb je ook al eens aan het koelblok gevoeld?? Want als hij 60 graden zou zijn dan kun jij hem echt geen 10 sec. vasthouden. Tis maar een idee }:O
Nou die kan ik wel de hele dag vasthouden zonder mijn hand te branden. Maar dat komt misschien omdat het een Zalman is met de cooling om de blower heen.
Pagina: 1